Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

zodiacje schreef:slof nooit.
Martingaal als je paard bv buiten zijn hoofd de lucht in tilt en het op een rennen zet.
Bijzet vind ik ook zeker niet ideaal dus alleen met longeren maar zou m zelf dus nooit gebruiken. Het paard kan tegen gaan hangen waardoor je alleen maar foute spieren kweekt.
Een elastiek kan je ook gebruiken bij longeren maar ook hier kan hij er juist tegenin gaan hangen en juist zijn onderhal trainen ipv bovenhals.
Ik weet dat bovenstaande erg persoonlijk zal zijn. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar dit is mijn mening.
Zowiezo zou ik alleen hulpteugels gebruiken om bv spieren te trainen, nooit om slecht gedrag tegen te gaan. Daar moet je zelf aan werken vind ik!
Ben het dus absoluut niet eens met sporter...
Leentje1 schreef:Ik bedoel met symptoombestrijding het bestrijden van 1 aspect zonder dat je naar het gehele paard kijkt. Als jij bijvoorbeeld hoofdpijn hebt kun je zeggen ik neem een paracetamol en het is weer over (symptoombestrijding), maar je kunt ook zeggen: waarom heb ik hoofdpijn? Misschien ben je wel verkouden en zitten je holtes verstopt. Stomen is dan een betere oplossing.

sporter schreef:zodiacje schreef:slof nooit.
Martingaal als je paard bv buiten zijn hoofd de lucht in tilt en het op een rennen zet.
Bijzet vind ik ook zeker niet ideaal dus alleen met longeren maar zou m zelf dus nooit gebruiken. Het paard kan tegen gaan hangen waardoor je alleen maar foute spieren kweekt.
Een elastiek kan je ook gebruiken bij longeren maar ook hier kan hij er juist tegenin gaan hangen en juist zijn onderhal trainen ipv bovenhals.
Ik weet dat bovenstaande erg persoonlijk zal zijn. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar dit is mijn mening.
Zowiezo zou ik alleen hulpteugels gebruiken om bv spieren te trainen, nooit om slecht gedrag tegen te gaan. Daar moet je zelf aan werken vind ik!
Ben het dus absoluut niet eens met sporter...
Appart een martingaal kan wel als hij zijn kop omhoog doet maar een slof niet. Overigens zou ik nooit een hulpteugel gebruiken als een paard zijn hoofd omhoog doet en begint te rennen dit betekend meestal namelijk dat er lichamelijk iets mis is.
zodiacje schreef:Ik kon mij geen ander voorbeeld bedenken voor de martingaal. Je hebt idd gelijk dat dat ook symptoom bestrijding zou zijn. Als ie dat iedere keer zou doen idd. Ik zou m daar zlef dus ook niet voor gebruiken maar kon mij voorstellen dat ie daarvoor wordt gebruikt.
Ik zelf rij regelmatig bitloos (ook buiten) en met halsring. Gebruik alleen de pessoa, verder niets.
Viel meer over het feit dat jij zo heel stellig zegt dat hulpteugels er zijn om je probleem op te lossen.
Met (alleen) een hulpteugel ben je er niet.
Marjoow schreef:maar een probleem wat lichamelijk is, kun je niet met een hulpteugel oplossen.
Wat ik vaak zie, is dat mensen hun paard niet rond krijgen, en er vervolgens een slof omheen gooien, ja dan moet je paard wel.
Bij ons op de manege hebben alle paarden een thiedeman, en sommigen een stiek. Thiedeman is volgens mij om de paarden meer over de rug te laten lopen, en het stiek, tsja, daar ben ik het totaal niet mee eens.