mijn toppertje voor het eerst op bokt@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hakkie

mijn toppertje voor het eerst op bokt@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:21

dit is mijn topper, ze heet eigenlijk cinderella maar hebben haar omgedoopt naar cindy.
ik heb haar nu bijna 3weken en het is een echte schat.
ze is 1.45m, ruim 3jaar en ongeveer 3-4maanden onder het zadel.
we zijn dus nog erg met de basis bezig.
ze staat 24/7 in het land samen met andere pony's, we voeren haar wel bij om haar wat meer aan te laten komen.
ik rij of longeer haar 3-4 dagen per week en verder veel knuffelen en wandelen.
we doen het dus lekker rustig aan.

wil haar aankomend voorjaar laten dekken.

hier rij ik haar de eerste keer nadat we haar gekocht hebben.
in de stromende regen en harde wind.
Afbeelding

zelfde als foto 1e.
Afbeelding

dit is afgelopen zondag, toen had ik les. kijk ook erg geconcentreerd :o
Afbeelding

de korte zijde waar we vandaan komen zitten veel baksmurfen :+
Afbeelding

jaja goed kijken waar je heen gaat :Y) er zaten toch nog baksmufen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waar ik vooral op moet letten is dat ik zelf ontspannen blijf en rechtop blijf zitten. op de meeste foto's valt het nog mee maar kiep altijd snel naar voren al valt dat met mn bodyprotector om nog wel mee.
en mijn voeten niet naar buiten steek. kaptok heb je nl niet nodig met paardrijden :+

zoewie

Re: mijn toppertje voor het eerst op bokt@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:44

Hee! Wat een leuke pony!
Je hebt je hakken goed uitgedrukt, let wel op dat je geen kapstokjes krijgt, houd je voeten recht. Ik vind je zit netjes, misschien inderdaad wat meer ontspannen, maar lang niet slecht!
Goed dat je rustig aan doet met haar en leuk, een veulentje!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:47

leuke pony, ik vind haar er wel nog heel erg jeugdig uitzien, ik zou haar nog een jaartje laten uitgroeien.

Als ik dan toch rijtechnisch commentaar moet geven zou ik ze wat meer op eigen benen laten lopen, ze zoekt steun op de teugels. Handen rechtop en dragen

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:57

bedankt voor het commentaar, ik hou vaak juist mijn handen erg hoog en moest ze van de instructrice wat lager houden. (dit was een proefles om te kijken of het klikt met lessen bij haar)
dat ze er nog erg jeugdig klopt, wil haar daarom ook aankomend voorjaar laten dekken. ze staat ook lekker in de wei met andere pony's van dezelfde leeftijd lekker te puberen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:00

Ik vin dhet een leuke pony, maar ik vind jou er nu al wel aardig groot voor eerlijk gezegd.. ;(

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:05

vanitymay schreef:
Ik vin dhet een leuke pony, maar ik vind jou er nu al wel aardig groot voor eerlijk gezegd.. ;(

Dat dacht ik ook ;( ,maar dat komt ook omdat ze nog wat ielig is. Erg jammer....

Verder vind ik het er best wel netjes uitzien :j genoeg verbeterpunten(oa je armen die overal heen gaan, en dat ze wel wat ronder mag lopen), maar dat moet je ook een beetje de tijd geven.

Misschien is het zinvol om een beetje met schriktraining aan de gang te gaan ivm met bakkabouters?

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:09

ik groei niet meer, en mn pony nog wel iets (zoiezo in de breedte)
ze is ook kleiner dan ik ingedachten had voor een pony, maar ze is zo ontzettend lief. was gelijk helemaal weg van haar. vind het belangrijker dat het goed klikt en we beide lol hebben.

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:12

dit was ook pas de 2e keer dat we alleen in de bak waren zonder andere pony's dat vind ze nog erg spannend.ales we met andere rijden is ze veel ontspannender en zakt ze veel meer met haar hoofd.
maar heb haar nog geen 3weken dus alles op zn tijd.
en van mn armer klopt, komt ook een beetje door de bodyprotector, die is nl om je ribben heen dikker en kan ik mn armen niet helemaal lekker langs mijn lichaam houden. maar hier word ook aan gewerkt :Y)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:14

@hakkie: kan je garanderen dat je ook niet zwaarder wordt?(niet in de zin van dat je nu dik bent oid ;), maar dat vind ik wel iets om rekening mee te houden)

En lol is belangrijk maar ik denk dat je het rijden dan voorlopig aardig moet beperken.
Wat doe je verder aan grondtraining?

edit: hoe lang ben je eigenlijk?
Mijn pony is kleiner(maar nog niet ingereden ivm de maat en leeftijd), maar ik heb ook wel op meer pony's van dat formaat gereden, en dat geeft echt een ander beeld.
Misschien heeft dat ook met breedte te maken :D

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:18

Ik vind je ook al aan de grote kant hoor, waarom niet gekozen voor een wat groter paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:21

wilde het zelfde zeggen als DNIEZE
Als je deze pony net hebt vind ik dat je geen goede keus hebt gemaakt want je bent te groot ;) Je had beter voor een grotere kunnen gaan. Vind het wel een leuk beestje :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:22

Leuke pony maar wel nog wat slungelig, jong uiterlijk.
Inderdaad nog effe een beetje rustig aan doen.
Verder vind ik je benen best lang en dus oog je wat groot maar dit komt waarschijnlijk ook doordat de pony nog jong oogt.
Verder ziet het er goed uit en wens ik je veel plezier met Cindy.

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:46

@siskeh ik ben 22 en heb al jaren het zelfde postuur en lengte :Y) ik ben 1.66m
ik heb ook op een andere pony gereden om ev te kopen, deze was wel al wat ouder en net 2cm groter en dat zag er al heel anders uit. op stal rij ik ook heel soms op een andere jonge pony die net zo groot is alleen niet zo smal meer en past ook goed.
en zoals ook al gezegd is rij en longeer ik haar 3-4 keer per week even zodat het niet teveel word voor haar. ze staat in de wei en voeren haar bij, zodat ze rustig wat dikker kan worden en wat meer volwassener. dat is ook de reden dat ze in t voorjaar gedekt word.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:54

@hakkie: ben je echt 1,66 :wow:
Dan is deze dame behoorlijk iel!
(ik kom nl. met mijn 1,76 niet onder een breed paardje van die stokmaat uit)

en ik vind 3 a 4 keer per week nog best veel, ik zou 1 keer p.w. eigenlijk wel genoeg vinden voor haar..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:19

ik zou er eigenlijk helemaal nog niet gaan opzitten/longeren of dergelijke.. Het is echt nog een veulen.. Leeftijd zegt niet alles, de ene is vroeg rijp, de andere laat.
Ik denk dat ze echt nog veeeel te groeien heeft hoor.
Ik heb ook een paardje gehad die na zijn 3,5jaar nog een dikke 10cm is gegroeid..

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:02

leuke pony,

je zegt het zelf eigenlijk al.
tenen naar binnen.
verder vindt ik je zit wel goed.
probeer wel je onder benen wat meer aan sluiten en je handen wat dichter naast elkaar te plaatsen.

sucses

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:25

ik vind het er netjes uit zien voor een jong paard en hou je handen wat hoger en let op je tenen.
Ik vind je nou niet echt te groot, ik denk dat je pony nog een stuk breeder word ! en dan ziet het er al wat anders uit !

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:31

@siskeh ja ben echt maar 1.66m
ze is gewoon echt nog zo iel. maar die andere waar ik eigenlijk voor ging kijken en dus maar 2cm groter was maar wel breder en wat ouder (waar het dus een heel ander gezicht is al ik er op rij) is helaas afgekeurd..

als ik rij of longeer is het ook maar heel even hoor. rijden 15min zonder in en uit stappen, stap nl ruim 10min uit. en met longeren is het ook maar 10-15 min totaal.

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:46

Leuke pony.
Alleen ben je niet wat te groot? ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:13

echt leuke pony! Maar inderdaad ook nog erg jong. Nu moet ik niks zeggen want de mijne is ook maar 3.5 jaar. Ik heb hem nu een paar maanden. Hij was ook erg ilig. Goed dat je haar bijvoert. Kyliam is nu ook al een stuk steviger als duurt het natuurlijk wel enige tijd.
Heel veel succes en vooral plezier gewenst samen!

Danielle

Ildiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:17

leuke pony! ik denk alleen dat ze nog wat moet "groeien" maar dat komt wel met de tijd! heel veel succes

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:55

Als ik jou was zou ik de pony minimaal nog een half jaar lekker op het land laten staan. Af en toe eens poetsen langs de weg wandelen of vrijheidsdressuur prima, maar ga hier nog niet 'echt' mee aan het werk zoals je nu doet, de pony is hier nog niet aan toe nog veel te veel 'kind'
Ga om deze rede ook geen rij commentaar geven met als achterliggende gedachte dat als ik dat wel zou doen ik je zou helpen om je advies te geven met iets waar ik het niet mee eens bent, namelijk al op deze pony rijden.
Ik hoop dat je dit advies ter harte neemt en haar nog even laat staan.
Verder wens ik ej voor de toekomst heel veel succes met de pony!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:44

Och wat een iel ding.
Als je dan toch wil blijven rijden, dan zou ik dat niet langer doen dan 15 minuten waarvan 10 minuten stap.
Hou het lekker simpel en ontspannen, want alles wat je van haar vraagt kost energie, waardoor je datgene wat je eraan voert er weer af gaat.

Hou je handen stil, want je stoort haar in haar passen.
Teugels moeten in contact met de mond blijven, maar wel zo dat dat soepel is en je er niet af en toe perongeluk aan hangt.
Handen dus een vaste plaats geven, voor en boven het zadel, zodat je vandaaruit fijne hulpen kunt geven.

Ik vind je persoonlijk te groot voor de pony.
Juist omdat zij zo iel is, heb jij weinig houvast tussen je benen, waardoor je snel heen en weer schommelt.
Niet fijn voor jou, maar ook niet fijn voor haar.
Hopelijk krijgt ze nog wat meer spek en past ze dan wat fijner bij je.

Gun het ponytje tijd meid, want het is echt een leuk ding.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:52

HOi leuke pony en je past er wel op m.i.. Fijn ook dat je er een leuke klik mee hebt. Ik zou proberen zoveel mogelijk naar de ontspanning te rijden en inderdaad wel rustig beginnen. Vooral stappen, en niet te lang achtereen. Niet scherpe wendingen en geen kleine voltes etc. Ik denk beter elke dag een kwartiertje rijden dan 2x in de week een uur. Zorg dat ze goed aan je hulpen komt te staan en korte stapritjes buiten de bak om haar te laten wennen aan vreemde dingen. Je kan ook stukken met haar wandelen op het harde. Van voren zou ik helemaal niets vragen nog het komende jaar, gewoon licht contact, regelmatig halsstrekken en belonen als ze haar hoofdje laat zakken. Je houding vind ik erg mooi. Laten dekken kun je doen, daarna zal haar postuur wel wat breder zijn. Ik zou wel uitkijken met rijden als ze drachtig is. En niet te snel weer oppakken na de bevalling. Je kan inderdaad ook kiezen om nog een half jaar rust te geven. Maar ik denk ook dat dit type pony heel rank zal blijven dus of het heel veel verschil uitmaakt weet ik niet. Tot 6 jaar mag je ze zowiezo niet erg belasten. Probeer goed te luisteren naar haar zodat het voor beiden leuk is. En inderdaad een leuk zadel ook., was goeie tip van je.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:08

Hey Hakkie,
Leuke pony hoor, snap dat je verliefd op der bent geworden :D
Al ga ik mee met de reacties boven, ze is nu nog echt te iel voor jou..ik hoop echt voor je dat ze een
stuk bijtrekt anders zou het erg zonde zijn.
Gun haar lekker de tijd om bij te trekken en ga dan idd lekker met haar aan de slag.
Ze is duidelijk nog erg jong zowel geestelijk als lichamelijk.
Je houding is verder netjes. Succes met haar!! ;)