paard "loopt" weg met opstappen en stijgert met stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

paard "loopt" weg met opstappen en stijgert met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:52

hoi hoi,

ik ben gewoon nieuwsgierig, ik ken een schat van een paard hij is al ouder dus het heeft niks ermee te maken dat het dier nog groen is ofzo.
Het is een onwijs lief dier zo aan de hand, schrikt soms en maakt dan een sprongetje, loopt soms wat te snel waardoor ze wat voor je uit loopt maar al met al een lief paard.

Met rijden is het een ander verhaal, het opzadelen gaat prima, erna blijft hij ook netjes staan en loopt hij niet weg. Echter erna begint het... Je zet je voet in de beugel en dan wil hij al wat trappelen maar nog niet zo erg, dan zodra je op wilt stappen en dus je afzet maakt loopt hij weg/maakt een sprongetje, dit is echter niet rustig weglopen maar wat snel (lijkt erop alsof hij niet zovaak een ruiter op zn rug heeft gehad en het dus eng vind.. echter is hij al 14/15 jaar en heeft er heel vaak iemand op gezeten)

Onder het rijden is hij ook een zenuwpeesje, zo heel lief maar toch wat kijkerig en opgewonden. Als je ook maar even stil staat gaat hij weer op de plek trappelen en erna een stukje de lucht in voor. Lastig en eventueel soms ook gevaarlijk met oversteken.

Iemand enig idee of het af te leren is als hij het altijd al gedaan heeft?

AlexandraM

Re: paard "loopt" weg met opstappen en stijgert met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:48

overgins is hij verder onder het zadel heel braaf

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:50

Heb je zijn rug weleens na laten kijken, ligt je zadel wel goed?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:51

misschien last van zijn rug?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:52

voor zenuwpeesjes is het stilstaan gewoon heel moeilijk.........

hou de rust erin, dwing het niet af........... want dan kom je echt in de problemen........

en niet te lang stilstaan

wat zegt je instructeur hiervan overigens?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:56

misschien kun je vaak oefenen erop stukje lopen eraf...
dat vaak achter elkaar

of je kan haar natuurlijk vastzetten en dan opstijgen

veel succes!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:58

Natuurlijk eerst het lichamelijke en zadelproblemen uitsluiten maar het klinkt mij in de oren alsof hij slechte ervaringen heeft met rijden.
Weet je iets van zijn verleden?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:25

zn vorige eigenaar reed dressuurmatig met hem, verder geen idee... zadel moet goed zijn en lichamelijk is ze helemaal in orde... ze is ook erna met rijden totaal niet lastig als ze maar kan doorrijden, stappen dat houd hij niet lang vol en dribbelt hij soms wat. draf en galop gaat prima.

Nou de lessen zijn een stukje verder op en je zit dan dus al erop als je bij de bak aan komt. Zover we weten is er niks vervelends met hem gebeurt, enige wat ik me kan bedenken is dat er dan iets met het ruitermak maken mis gegaan is (dat hier dus iets naars gebeurt is of iig niet goed en geduldig is aangeleerd)
Hij heeft ook echt totaal niks kwaads in zich, alleen stilstaan en het opstappen, dat is zijn grootste probleem. En kwa opstappen hij is vrij groot :P dus extra lastig er snel genoeg op te komen dan.
Eventueel kan ik nog eens navraag doen over zn verleden, misschien worden we wat weizer... maar zou het idd niet met veel gedult en telkens oefenen beter gaan? dat je opstapt en je paard springt er onderuit is niet echt fijn natuurlijk... het stilstaan is volgensmij gewoon oefenen. bedoel hij kan prima lang stilstaan als je ernaast loopt/staat

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:23

heb navraag gedaan althans even, er word gezegt dat hij nerveus is in het begin erna kalmeert hij wat en heb je alleen het probleem met stilstaan... maar goed het moet toch af te leren zijn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:36

nee bij hittemetitjes zal stilstaan altijd een probleem zijn.............

de enige manier om het af te leren is om er vooral zelf geen probleem van te maken......

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:39

k word altijd zo moe van mensen die meteen roepen last van ze rug.. zadel wel goed.. tjonge jonge ik ken talloze paarden die niet stil kunnen staan ivm ongeduldigheid of iets dergelijksss

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:41

Eens met KiWiKo, gewoon voor lief nemen, bij die druktemakers maak je het probleem vaak nog erger ook als je er de nadruk op gaat leggen door expres veel te "oefenen". Op straat met oversteken zou ik een beetje volte blijven stappen of heen en weer tot je over kunt steken, dus ik zou mijn buitenrij-route daar wel op aanpassen qua veiligheid.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:44

Heb je al eens geprobeerd om je binnen teugen wat korter te houden ? dan kan hij in iedergeval niet recht vooruit lopen.

Als je er een maal opzit en je stapt een rondje , kan je dan wel gewoon op en afstijgen , want dit gebeurd nl ook vaak

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:46

Ik denk dat het in (heel) sommige gevallen wel aan de rug of het zadel kan liggen. Daarom dat eerst even uitsluiten.
Ik ken ook heel wat paarden die niet blijven stilstaan. Sommige omdat ze erg nerveus zijn, of omdat het gewoon fout is aangeleerd.

Of het nog af te leren is bij een ouder paard...geen idee. Misschien als iemand hem vasthoud voor je. En dan heel duidelijk belonen als het goed gaat.
Maar als hij staat te trappelen van ongeduld zal dat niet zoveel opleveren allemaal.

Gelijk steigeren bij stilstaan vind ik toch wel erg gevaarlijk. Zeker als je inderdaad op buitenrit gaat.
Ook hier weer oefenen in de bak en belonen als het goed gaat. Al is het om te beginnen maar 1 sec dat hij stil staat zonder omhoog te gaan.

Succes!

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:49

Je bent niet de enige! Die van mij deed dat ook. Ik ben met het opstappen begonnen met een trapje( gewoon zo'n huis-tuin-keuken krukje) en dan iemand die mijn pony vasthield en iemand die in de beugels steunt. Dat heb ik langzaam opgebouwd. En met dat stilstaan moet je veel oefenen. Niet opeens poef paf stilstaan, dat maakte die van mij heel zenuwachtig. Ik heb heel veel hele lichte ophoudingen gemaakt en dan steeds iets langer stilstaan. Misschien helpt het met jou?

Succes!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:51

Hoe zit het met de voeding? Krijgt hij/zij teveel krachtvoer misschien? Teveel suikers in de voeding?
Er is speciale voeding voor hyper paarden, mss dat eens proberen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:49

Ik probeer bij mijn pony's altijd iets te vinden wat ze fijn vinden te vinden (kriebel, kunstje zoals hals inbuigen, vasthouden, samen met een ander stilstaan, etc), want sommige vinden stilstaan ook moeilijk. Toch heb ik het nodig als we zitoefeningen doen. De meeste willen nu graag stilstaan en zoeken elkaar alsmaar al op omdat we meestal in een groepje stil gaan staan. Het gewone stilstaan gaat daardoor ook een stuk beter, en met rijden is er ook meer rust gekomen.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:00

Beauty_J schreef:
k word altijd zo moe van mensen die meteen roepen last van ze rug.. zadel wel goed.. tjonge jonge ik ken talloze paarden die niet stil kunnen staan ivm ongeduldigheid of iets dergelijksss

AMEN :D, helemaal mee eens!

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:01

ik weet wel een beetje wat je bedoeld.
ik denk niet dat omdat het een ouder paard in dat het je niet gaat lukken het zal alleen wat langer duren.
ik weet niet of met iemand vast houden het veel beter gaat, die van mij weet dan niet hoe snel ze weg moet komen zodra ze loslaten en moeten ze weg duiken.
mijn paardjes zijn helaas nog niet toe aan buiten rijden dus daar heb ik geen goed ervaringen mee hahaha

succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:25

Elise_Diva schreef:
Beauty_J schreef:

AMEN :D, helemaal mee eens!

zo zijn er ook een tig paarden die wel met pijn rondlopen dus waarom zou je daar niet beginnen? Niemand wil zijn paard onnodig met pijn laten lopen toch, en eens goed je tuig nakijken en eventeel eens los laten maken als je twijfel is denk ik ook niet verkeerd, net als de jaarlijkse tandarts beurt.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:30

Geef hem een snoepje als hij stil blijft staan. Gewoon met je hand naar voor gaan met een stukje appel dan ruikt hij dat en voortaan blijft hij eerst stilstaan om het appeltje of snoeptje te kunnen eten.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:49

hoi, mijn pony doet dat ook en als je haar dan vasthoud klapt e met mij en al achterover. ook kan ze moeilijk stilstaan. het gaat steeds beter. maar af te leren is het niet. als ik op buitenrit gaat moet ik in de bak opstappen omdat ze dan veel rustiger is. anders is het gewoon gevaarlijk. ook zij is braaf met rijden enz. zit geen kwaad in voorderest maarja het is een merrie met een heel dik boek vol gebruiksaanwijzingen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:23

Dit gedrag is af te leren. Het is alleen heel moeilijk, en je zult wat alternatieve manieren moeten vinden om ermee om te gaan.

Als het gedrag zo diep is ingesleten duurt het natuurlijk ook erg lang voor een dier ander gedrag aanleert, en bij bepaalde omstandigheden zal ie ook makkelijk in zijn oude gedrag terugvallen.

In ider geval, wat hierboven al staat: vaak gaat het om gevoelige, hete dieren en afdwingen werkt absoluut niet.

De truc met het appeltje heb ik met mijn merrie geprobeerd en dat werkt, alleen wil je paard dan op den duur meteen in je zak duiken. In het bos geen probleem maar in de dressuurbaan niet heel handig.

Bij hete dieren helpt een krukje vaak ook goed, mijn merrie vind het bijv. niet prettig als ik niet soepel genoeg opstijg en dus even aan haar zijkant hangt, dan is ze bang dat ze omvalt.
Vaak is er ook een ruiter in het spel geweest die zijn voet in de zijkant port bij opstijgen, of lomp in het zadel valt.
Mijn merrie vindt het al vervelend dat je je voeten in de beugels steekt. ;)

Verder om het stilstaan te oefenen tijdens het rijden: idd bij andere paarden laten halthouden, vaak is er toch spanning in het spel, die heetheid bij paarden wordt voor een deel door angst ingegeven. Bij een voorwerp stilstaan (waar ik nu rijd hebben ze handige tonnen in de bak maar hoge hindernis kan ook) en dan vooral geen druk uitoefenen.

1 seconde om te beginnen, zorgen dat jíj de hulp om te vertrekken geeft voor je paard dat beslist. En natuurlijk uitgebreid belonen.

Wat mij bij heel veel hete paardjes opvalt, is dat ze prima stil kunnen staan als ze eenmaal klaar zijn met werken en jij halthoudt om af te stijgen. Kwestie van de druk eraf denk ik.
Daar kan je ook gebruik van maken, in plaats van eraf te stappen, rijd je rustig een paar keer aan de lange teugel verder en oefent het halthouden nog eens.

En het vorige geeft ook al aan dat heel veel herhaling en duidelijk aangeven wat het paard kan verwachten de rust geeft die het mogelijk maakt om aan het halthouden te werken.

Oh ja, heel belangrijk: teugelhulpen werken vaak averechts, omdat het paard daar tegeningaat en dan pijn voelt, waardoor hij spanning opbouwt en gaat vluchten.
Een tijdje met een zacht stalhalster rijden kan heel veel helpen, en je paard dan aanleren om op een zithulp met minimale handhulpen te stoppen ook.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:29

Misschien omdat je op dat moment met je volle gewicht aan zijn rug / schoft hangt? Uit onderzoek is gebleken dat opstappen zonder hoge opstap zo'n hoge druk geeft dat dit de pijngrens van een paard overschrijdt. Dus misschien eens proberen met een knietje of hoog opstapje?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:22

nadeel van zoon krukje is dat ik bang ben als ze weg springt dat ze verongelukt.. ale het is mijn paard niet he, maar die van een vriendin..ik ga er miss wel soms eens op rijden, maar moet eerst kijken of het opstappen lukt :) zo soepel ben ik niet meer :S

hij doet het als hij zowel samen is als alleen, als je hem vasthoud gaat het wat beter maar springt hij alsnog weg. Of het beter gaat na wat rijden geen idee nooit over gehad.
Weet wel dat hij int algemeen wat rustiger word uiteindelijk, hij schijnt het allemaal gewoon heel spannend te vinden. Rijden in de bak is nog geen optie daar er nog geen is, als dan moet je altijd een stukje rijden. Ale ik ga dalijk ernaar toe dus even kijken.

Verder wat het stijgeren betreft hij gaat niet hoog, maar zo heel lomp een beetje met de voorbenen omhoog. Het gaat om een kwpner btw :)