Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
letsrhc36 schreef:hmm eerst een normale beenhulp luisterd hij niet dan harder
luisterd hij nog niet een schopje of anders een tikje
Vuyatela schreef:Ik lees hier enkel opmerkingen ivm de zweep.
Nu mijn paard was ook niet erg actief voor mijn been, en nu soms nog niet,. Ik ben nog niet heel lang overgeschakeld naar een andere instructrice en zij is eigenlijk niet voor het gebruik van een zweep om je paard 'actiever' te maken. Je paard wordt hierdoor namelijk niet voor je been ,maar voor het zweepje...
Hij gaat sneller draven / reageren maar enkel omdat hij weet dat hij dan een tik gaat krijgen met de zweep, en dat heeft in feite niets met je benen te maken. En dit heb ik ook nog van andere instructrices gehoord. Dus persoonlijk ben ik niet zo voor zweepgebruik.
Vuyatela schreef:Maar met wat jij zegt whupidu is je paard toch niet voor het been maar voor de zweep? hij weet dat als jij de zweep erbij gaat pakken, en jij geeft dus de beenhulp, geen reactie, er dus een tik met de zweep gaat volgen...
Ik heb van 2 verschillende instructrices hierover een afdoende uitleg gekregen en ik ga het zonder zweep proberen en dat lukt me echt aardig!
Je kan dan ook zeggen zweep is tijdelijk hulpmiddel maar hoe leg dat aan je paard uit : ook ik heb een tijd met de zweep moeten rijden bij vorige instructrice, op de manier zoals hier beschreven. legde ik zweep neer of nam ik ze niet mee, had ik echt een heel ander paard. De reacties waren veel minder...en ik gebruikte de zweep ook als verlengde van mijn been.
maar ieder zn eigen manier natuurlijk![]()
Hoe ik dit probleem opgelost heb: deze dingen zijn hier eigenlijk al wel gezegd...maar dan zonder het tikje![]()
Is eigenlijk wel moeilijk uit te leggen zo.
bedoeling is dat hij meteen fris reageert als ik een hulp geef. Doet hij dit niet laat ik hem even 'schrikken' door wat feller door te komen met kuit. en dan schiet hij vooruit en laat ik hem even doorlopen. nadien belonen voor deze reactie. Terugnemen en opnieuw proberen of er een reactie en meestal gebeurd dat dan wel correct , opnieuw belonen dan. (Mijn paard reageert enorm op de stem.). Ook in draf heb ik de eerste keren iets boven het tempo gereden. Was voor hem wel heel hard werken en fel aanpassen. Viel hij iets terug, meteen weer zoals hierboven.
Veel overgangen gereden in alle 3 de gangen, die heel snel op elkaar volgden zodat hij wel 'fris' moest reageren. en ook schijnovergangen.
Beetje vaag , maar is echt moeilijk uit te leggen...
Gewoon heel consequent zijn eigenlijk! hulp geven = reactie.
kimma schreef:Ik denk dat je hetzelfde met je been kan bereiken als met het zweepje. Het allerbelangrijkste is denk ik dat je echt conseqeunt bent zoals andere ook al zeiden, dus als jij been geeft moet hij gelijk de eerste keer moet reageren doet hij dit niet dan moet je hem duidelijk maken dat dit wel de bedoeling is dus iets harder, als hij het dan doet dan is zeker net zo belangrijk denk ik dat je dan stopt met de hulp hij heeft het begrepen en je houd je been weer stil als jij namelelijk constant drijft maak je hem zelf lui. Als je dit telkens herhaalt en veel overgangen rijd en alleen drijft als het nodig is dus als hij terugkomt of harder moet 1 keer effectief drijven dan moet hij voorwaartser worden
Musiess schreef:oke. dankje wel,
alleen ben ik vergeten te melden dat het niet veilig is om met een zweep op mijn paard te stappen, meneer is dan opeens extreem extreem wakker .. en dan maakt het hm niet uit wat er in de weg staat.. hij gaat er door, of over heen,
sporen is het zelfde verhaal
deniece schreef:Wees súper consequent. Geef een lichte hulp, bij geen reactie = sterker hulp + zweep achter je been. Niet slaan, gewoon klein tikje erbij als aanwijzing. Wees hier wel heel consequent mee, elke dag en altijd anders heeft het geen nut..