ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vet probleem, ik heb sind een paar maanden een nieuwe pony maar ik durf er niet goed op te rijden, ik wist niet dat ik daar last van zou krijgen, ik had eerst een andere pony maar ze was oud geworden en dus een andere aangeschaft maar niet zo bij stil gestaan dat je weer helemaal op nul staat met een band en met vertrouwen ik hoop dat er wat tips komen om me er doorheen te komen
ga er eerst gewoon eens lekker mee longeren en wat grondwerk doen om samen een band op te bouwen ga er dan op en ga alleen stappen niemand zegt dat je er gelijk de sterren mee van de hemel moet rijden gewoon lekker rustig aan elkaar wennen
komt vast goed
petra1970
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-09 22:14
ik ga het proberen ik hoop dat het goed komt bedankt
barbar
Geplaatst: 15-11-09 22:15
ik zou me voorlopig niet zo op het rijden focussen. probeer eerst een beginnede band op te bouwen door lekker te poetsen te spelen te longeren en te wandelen met je pony. als er vertrouwen begint te komen kan je eens aan iemand vragen om je te helpen door je pony vast te houden als jij er op zit en er dan een stukje mee te lopen, later kan je proberen dat iemand je pony aan de longe doet en dat jij dan aan de longe je pony rijdt. ik zou vooral niet overhaasten.
Laatst bijgewerkt door barbar op 15-11-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Prulleke_
Geplaatst: 15-11-09 22:16
Ik zou ook lekker rustig aan doen, opbouwen met poetsen grondwerk, longeren en dan eens een keertje zadelen enzo, kijk maar hoe 'ie reageert....succes en rustig aan doen!
_JY_
Geplaatst: 15-11-09 22:18
Ik zou eerst nog helemaal niet denken aan rijden en gewoon wandelen, poetsen etc. Daarna er rustig mee gaan stappen en dat opbouwen.
petra1970
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-09 22:23
je voelt je zo stom met die andere pony deed ik alles, en nu.....
MarloesKV
Geplaatst: 15-11-09 22:46
Bedenk je dat je nieuwe pony net zoveel aan jou moet wennen als jij aan hem/haar (?). Probeer lekker te ontspannen en te genieten wanneer je bezig bent met poetsen en zo. Ik deed vaak m'n handen op de zijkanten schoft en dan bleef ik een tijdje met m'n ogen dicht staan, tot ik het gevoel had dat ik was 'afgestemd' en relaxe. Voor mij werkt dit goed en ik was dan ook van m'n angst af. En als er toch nog wat angst-gevoel was, dacht ik altijd maar 'we lopen vast niet in 7 sloten tegelijk..' . Misschien kan het ook helpen om een zo veilig mogelijke route te nemen in het begin en bedenk je route vóór je opstapt. Succes en veel plezier SAMEN !
Ik zou me eerst gewoon focussen op de band, zoals MarlousKV zegt moet de pony net zo goed aan jou wennen als jij aan de pony. Gewoon grondwerk, losgooien, spelen enz. En natuurlijk lekker poetsen en wandelen. Als jullie elkaar eenmaal wat aanvoelen komt het rijden ook vast en zeker goed! Succes!
kimmie88
Geplaatst: 16-11-09 06:19
Idd eerst het vertrouwen winnen, door te poetsen, spelen, als ie braaf buiten is lekker buiten wandelen, longeren en al dat soort dingen. Als je denkt dat de spanning tussen jullie afneemt, rustig aan beginnen met rijden. Eerst egwoon lekker ontspannen een beetje stappen. Je merkt vanzelf wel wanneer jullie elkaar gaan vertrouwen en vanuit daar kan je het rustig opbouwen. Ga niet haasten, zoiets vergt tijd en geduld, maar het komt uiteindelijk wel...
Succes
Clyde
Geplaatst: 16-11-09 07:10
Ach zo herkenbaar. Ik heb dat probleem ook met mijn paard. En met mijn vorige paard gehad. de eerste keer voelde ik me net zo als jou. Stom en balen. Dit helpt dus niet. doe alles rustig aan, veel op de grond en met rijden stap voor stap. Zorg in het begin dat je niet alleen hoeft te rijden. Desnoods aan de longeerlijn. Probeer je te focussen op bijvoorbeeld een mooie volte rijden ipv op het paard. Stap af op het moment dat je bijvoorbeeld 1 ontspannen rondje hebt gestapt. Breid dit dan uit.
wat ik nu anders doe dan de vorige keer. Ik baal niet van mezelf, ik ben blij met wat ik heb gedaan. Ik weet ook dat het overgaat. Met mijn vorige paardje deed ik later alles wat ik wilde. helaas overleed hij en moet ik het proces nog een keer door, maar nu geniet ik van de dingen die wel lukken. Daardoor gaat het ook sneller dan de vorige keer.
Succes! en troost je je bent niet die enige.
we hadden er toen een heel topic over.
petra1970
Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-09 21:59
oke bedankt voor jullie reacties en ik ben heel blij dat ik niet de enige bent, ik heb vandaag lekker gepoetst en gespeeld in de bak. ik hoop dat het vertrouwen er zo komt, als jullie nog wat tips hebben GRAAG
doen waar je je fijn bij voelt en als dat niet rijden is, is dat geen ramp. Wil je liever wandelen, poetsen, longeren, beetje spelen, etc is dat toch prima? Niet alles draait om rijden, en eht is voor jou en je pony veel fijner als je je veilig voelt dan dat je bang bent want dan is het voor de pony ook helemaal niet leuk, en is er veel meer kans dat er echt wat gebeurd waardoor jij alleen maar banger wordt.
ik heb vandaag gereden!!!!!!!!!!!! helemaal alleen in de bak een half uur lang ik had wel met iemand afgesproken dat ze me op afstand opserveerde het ging goed langzaam heel langzaam komt het goed
ik heb precies hetzelfde als jou, ik durf ook niet goed op hete paarden. eerst elkaar lekker leren kennen, wandelen, poetsen wassen lief doen. en dan beginnen met stappen , misschien ook les of iemand die in het midden kan gaan staan als suport? Of aan een longeerlijntje?
het komt allemaal goed wat is nou et ergste wat er kan gebeuren? Een val ag dan sta je weer zo moet je gewoon denken. (helaas denk ik ook niet altijd zo) ps: een bodyprotector geeft ook veel vertrouwen.
Angelina89
Geplaatst: 18-11-09 00:00
petra1970 schreef:
ik heb vandaag gereden!!!!!!!!!!!! helemaal alleen in de bak een half uur lang ik had wel met iemand afgesproken dat ze me op afstand opserveerde het ging goed langzaam heel langzaam komt het goed
Wat goed! Dat is een stap in de goede richting Komt vast helemaal goed met jullie
Poekie13
Geplaatst: 18-11-09 15:33
he! ik heb precies hetzelfde last van! Ik heb ook een nieuwe pony gehad(die inmiddels is overleden..) na 2 maanden rustig aandoen, ging het al beter! Onthou altijd: een paard is een levend wezen met gevoelens!
silvia486
Geplaatst: 18-11-09 16:44
ik had het ook, en dat gevoel dat ze aanvoelen, wat is dat toch
michelle999
Geplaatst: 18-11-09 19:21
fijn dat het nu goed gaat! je moet toch een band opbouwen. En over een tijdje kan je als hij verkeersmak is met kleine beetjes naar buiten. en over een tijd denk je waar ben ik toch bang voor geweest;) groetjess
Goed van je. Mooi een stap vooruit. Lekker doen waar je zin in hebt. Knap dat je hebt gereden. Komt vanzelf goed hoor als je maar de tijd voor neemt.
Kimenco
Geplaatst: 20-11-09 15:22
Super dat je al gereden hebt! Het duurt ook even voor je het vertrouwen hebt....je moet maar denken: Rome en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd... Ik zit in het zelfde schuitje als jij, we hebben ook net een nieuw paard en we moeten ook nog erg aan elkaar wennen! maar ik gun het gewoon zijn tijd. Hij is nog jong (5 jaar) en we hebben nog een hele lange tijd met elkaar voor de boeg....dus ach, het komt best goed joh.