Zelitta (Selleen x Fabricius) @ work filmpjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelitta (Selleen x Fabricius) @ work filmpjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:06

Jaaa, daar zijn we eindelijk weer!

Zelitta is een 5-jarige tuigermerrie die ik nu ongeveer een half jaartje heb (iets korter).

Zelitta is veel veranderd sinds de laatste keer dat jullie ons zagen, meer rust erin!
Het rennerige is er eigenlijk zo goed als uit, het schrikkerige ook :Y)
Nu kunnen we echt gaan rijden zonder dat ik haar de hele tijd gerust moet stellen!

Ik probeer haar goed te richten in haar lijf, in het begin is dit links wat moeilijker, na een tijdje word dit echter recht, dan hangt ze een beetje tegen mijn been! Ik vind het lastig om mijn been dan lang te houden en trek hem wat op waardoor ze eigenlijk alleen maar meer gaat hangen :+

In de filmpjes vind ik het opvallen dat ze steeds meer druk aanneemt en steeds meer mijn hand gaat meenemen en dus fijner in de hand gesteld word!

Ook moet ik letten op mijn rechterhand, als ik linksom rijd wil ik die nog wel eens over de manenkam zetten :=

Op het laatst liep ze eigenlijk nog fijner dan het laatste filmpje maar helaas had ik geen cameravrouw meer :+

Tips welkom, denk dat ik me van het meeste wel bewust ben maar meerdere ogen zien ook meer :+

chance

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius) @ work filmpjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:08

Het ziet er goed uit jolijn, er is duidelijke vooruitgang...

Rijtechnisch weet ik even niet veel te zeggen... :+
Het lijkt alleen of je op sommige momenten iets tever naar voren zit? maar misschien zie ik het wel verkeerd ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:14

Jeetje Jolijn, wat zal ik zeggen...
Zeliet is zoveel veranderd in de tijd dat je haar hebt!
Je ziet duidelijk dat ze een stuk rustiger is haar hoofdje is geworden en ook zekerder van zichzelf :j
Aandacht houdt ze nu ook bij jou en het rijden ipv bewust te zijn van álles wat er in de omgeving gebeurt.
Het begint nu echt constanter en fijner eruit te zien, ga zo door +:)+

Af en toe hel je nog iets voorover in je bovenlichaam geef ik al 'commentaar' mee :))

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:17

wat een vooruitgang, gewoon lekker dooroefenen in de lessen en kleine stapjes. Vanachter de pc wil ik niet zoveel zeggen, allen idd dat jullie soms allebei op de voorhand vallen en allebei jullie bekken niet optimaal gebruiken maar dat is iets wat jullie samen moeten gaan voelen en kun je beter leren met een instructeur dan een bokker die wat theorie typt.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:17

Met je benen ben je de hele tijd aan het aansporen. Doe je dit onbewust of bewust? Echt opletten, worden ze alleen maar hard van op je been. Misschien helpt het als je je hakken meer uitdrukt. Vooral in de stap moet je je handen stiller houden, geeft een heel onrustig beeld zo en hij komt dan eerder nageeflijk. Je valt ook naar voren, probeer om verder naar achter te gaan zitten en naar voren kijken!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:20

Ik weet niet hoe ze voordien liep.
Maar ik vind het nog steeds erg 'gehaast' eruit zien.
Ik vind het positief dat je haar zelf laat zoeken naar de juiste houding maar het viel mij wel op dat je erg weinig variatie vraagt qua tempo. Uit je begin tekstje begrijp ik dat ze nogal graag snel wil maar ik vraag me af of het zou helpen als je af en toe het tempo wat terug brengt en wat meer overgangen zou rijden?
Ik vermoed dat je paard dan ook wat makkelijker tot dragen zal komen.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:53

Leuk, een tuiger onder het zadel! Ook ik vind je onderbeen wat onrustig en het lijkt me voor jullie beiden prettiger als je iets meer contact in de mond zou kunnen maken. Heb je haar tanden wel eens na laten kijken, misschien heeft ze daar last van. Al met al zie ik het liever zo dan in de krul getrokken en helemaal niet voorwaarts. Ik weet niet hoe het eerst ging maar als je in een paar maanden tijd met een jong paard steeds een stukje vooruit gaat is dat alleen maar goed.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:25

Hmm... ze loopt wel beter dan in je vorige topic, maar echt geweldige vooruitgang zie ik nog niet. In je vorige topic zeg je (als antwoord) dat ze niet onder je uit loopt. Nu is dat op foto's minder goed te bepalen, maar als ik zo het filmpje zie vind ik dat ze toch wel heel erg onder je uit loopt! Je zit te ver voorover en op die manier geef je (onbewust misschien) je paard meer vrijheid. Probeer stevig terug te zitten en diep er rustiger te gaan lichtrijden. Je gaat nu vrij hoog en snel, en ook daarin laat je je paard versnellen. Ik weet niet of je het zelf doorhad, maar je spoort haar ook voortdurend aan. Dit lijkt me ook niet zo heel handig als ze snel is. :Y) Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:08

Dankjullie wel :)

Ze is idd nog wat te snel, dit is idd mijn fout doordat ik te snel lichtrijd :)
Ze loopt echter niet meer echt onder me uit als in vluchten :+

Aansporen is het niet, mijn benen zijn iets te lang om eigenlijk mooi langs haar af te hangen, dat is wat jullie zien denk ik en is idd een erg groot aandachts punt! Dood voor het been gaat hier echt niet gebeuren hoor :=

Stil in mijn hand in stap? Ik beweeg mee met de beweging van mijn paard haar hoofd, als ik mijn hand stil zet werk ik dus terug, nee bedankt :+

Ze is idd al veel veranderd Clau, ik ben echt blij met deze filmpjes :)

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:23

Ik vind dat je erg vriendelijk rijd :D!
Het is wel grappig, ik werd mij er net gister zelf van bewust dat ik soms op de voorhand val samen met mijn paard en ik zie dat jij dat ook doet..
Maar een tip kan ik daar niet voor geven, omdat ik dat zelf ook nog niet weet!(dus mocht jij zelf een tip voor mij hebben ;-))
Verder vind ik het netjes! Succes!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:27

Paard loopt niet nageeflijk, in een te hoog tempo en valt daardoor uit elkaar en op de voorhand. Lange benen kunnen ook stil hangen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:35

Ik ben het met The_Stig eens. Ik zou zo'n paard liever wat meer aan elkaar en op het achterbeen zien. Dit hoeft geen jaren te duren. Ook zie ik niet dat je daaraan werkt. Het lijkt net alsof je alleen zo vriendelijk mogelijk probeert te blijven rijden. Waarom niet wat meer tempowisselingen? Zelf goed terug blijven zitten en die achterhand wat actiever maken, zonder harder te gaan. Dan lijkt het beeld heel anders denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:04

Hiltje86: dankjewel :)
Dit klopt idd, een tip die ik je hiervoor kan geven is het kantelen van je bekken, voor de rest vooral ontspannen en oefenen :+

Stig: Paard niet nageeflijk, dit is voor mij geen doel op zich, dat komt wel als ik haar correct rijd ;)
Ook zou je toon wel iets anders kunnen, dan zou ik je reactie misschien wat serieuser nemen.

Liesje: Tempowisselingen staan idd op het programma :) Ik werk wel degelijk aan haar op het achterbeen krijgen, echter is dit nog niet makkelijk voor zowel haar als mijzelf :+
Ik ben idd te bang om fouten te maken, hieraan wordt gewerkt, van fouten leer je immers.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:22

Ik weet niet meer welk filmpje het was, maar ik moest lachen om je instructeur. Die zegt zo mooi: Wanneer je merkt dat je op je binnenteugel meer druk hebt dan op de buitenkant is het foute boel (of iets in die trent ;)) Hij zegt het heel droog, maar ik denk dat wanneer je aan het rijden bent je wel echt zo'n moment krijgt van 'ohja'. Komt over als een kundige man die jou manier van rijden ondersteunt en op waarde inschat. Ik weet niet of je jou manier van rijden ook van hem geleerd hebt?

Moet je trouwens niet verkeerd opvatten hoor, hoe ik dat uitdruk. Ik vind echt dat elk jong paard de behandeling verdient die jij Zelitta geeft. Ruimte, geduld, en respect. Je manier van rijden lijkt daar goed bij aan te sluiten! Ze begint steeds losser in haar lijf te geraken, daardoor lijkt ze soms ook iets te zwabberen. Toen ik dat zag zei je instructeur ook gelijk iets over je been, hihi. Wat zijn je volgende doelen, daar ben ik wel benieuwd naar :)

En wat is je houding vooruit gegaan :oo Wauw, goed meid!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:24

Hahah klopt helemaal, ik heb vaak van die 'ohja' momenten (net als Oprah :') )
Ik heb mijn manier van rijden idd van hem geleerd en het werkt super voor mij en de paarden die ik rijd/gereden heb :)

Ze raakt idd steeds losser en dat is voor haarzelf best lastig om mee om te gaan (en voor mij idd ook omdat ze idd nogal eh zwabbert dan :') )!

Dankjewel verder :))

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:24

het gaat er steeds beter/rustiger uit zien :)
probeer rechtop te zitten, het lijkt alsof je wat voorover zit, of heeft dit een reden?

het ziet er echt een stuk beter uit ;)

brechtje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:16

heey
je bent erg goed
maar je kijkt soms naar beneden

groetjes brechtje

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:53

ik vind het wel gehaast uitzien,
weinig variatie in tempo wisselingen, en de stap vond ik wel ruim maar te veel over haar tempo heen.

Ik zou toch proberen om haar in de stap nog meer terug te nemen in tempo zonder dat ze haar ruimheid verliest.
En in de draf veel meer variatie in tempo doen, en haar niet op zo een hoog tempo laten lopen constant.

verder proberen wat meer figuren te rijden, zelf recht zitten en kijk eens om je heen in plaats van naar onder ;)
en toch proberen je bene stil te houden, want volgens mij drijf je onbewust bij elke pas.
En dat schrikkerige en dat rennige bij de poort creeër je echt zelf,
jij bouwt dan spanningen op onbewust, Je instructeur zegt het al dat jij te laat bent met ingrijpen, ze is dus niet gefocused op jou.
Maar op die spanningen die jij opbouwt bij die poort, zodat ze een reden heeft om toch even dat sprongetje te maken of om even weg te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:02

Dat ik spanning opbouw klopt op een bepaald vlak wel idd :)

Bedankt voor de tips :)

Nbocxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:41

leuk.. zie steeds meer mensen op een tuiger rijden.. probeer je onderbenen te ontspannen.. meestal komt dit vanuit je bovenbenen probeer die ook te ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:42

Ik ben er idd mee bezig :)

Bedankt!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:31

je rijd goed hoor! Geeft je paardje de tijd, je ziet ze wel anders ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:01

Op zch vind ik wel dat je oké bezig bent, niet aan de voorkant plukken e.d., maar als je ze zo rijdt zou ik wel meer figuren (als in wendingen, voltes) en tempowisselingen rijden, anders wordt het zo'n kilometermaak-verhaal! Dit is leuk voor een paard dat net onder zadel is, ik denk dat je meer zou kunnen bereiken met meer tempowisselingen en wendingen, en dat dat voor je paard ook beter is, dan kan je volgens mij, meer verbinding krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:03

Ik snap het niet, ik zie alleen kruisjes linksboven en als ik op de link klink ook.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:10

Ik vind het fijn dat je aangeeft dat je paard alle tijd en ruimte geeft om uit zichzelf te ontspannen en nageeflijk te worden. Maar je kan ook teveel afwachten. Alleen je hand stilhouden en verder rondjes rijden, gaat niet helpen om je paard lekkerder aan het lopen te krijgen en losser in het lijf te maken. Ik vind het goed dat je bewust bezig bent met vriendelijk rijden, maar er is niet mis met je paard aan het werk zetten.

Ik vind het er nog iets gehaast uit zien, dat zou ook kunnen komen door de beweeglijkheid in je benen. Probeer je benen stiller te houden. Ook dit geeft weer meer rust voor je paard.