Het rijden van figuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Het rijden van figuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 03:16

Wat mij in mijn lessen steeds opvalt, is dat heel veel leerlingen enorme moeite hebben met het rijden van slangenvoltes, voltes 15mtr en andere figuren die een visualisatie van de bak nodig hebben. Een slangenvolte met 4 bogen betekent 2 hele ruime bogen om dan tot de conclusie te komen dat er veel te weinig ruimte over is voor de laatste 2 bogen, die dan dus ook afgeraffeld worden. Terwijl 4 bogen toch betrekkelijk eenvoudig is, je moet zorgen dat je op de BE - lijn 2 bogen gehad hebt. Een volte 15 meter bij A of C lukt dan soms nog wel (lang niet altijd!) maar bij B of E of waar dan ook elders blijkt voor velen een praktisch ondoenlijke opgave. Het door een S van hand veranderen, of dat nou van A via X naar C is of van B via X naar E word vaak een heel creatief figuur dat werkelijk nergens naar lijkt. En dat heeft lang niet altijd te maken met de rijkunsten, die zijn over het algemeen zeer behoorlijk. Daar zou het niet aan moeten liggen omdat ze andere, voor de hand liggende figuren en tempowisselingen op de letter kunnen uitvoeren en stelling/ buiging gewoon kunnen vragen.

Is het dan zo moeilijk om in je hoofd een visualisatie te maken van de bak, de AC- lijn en de BE- lijn en de figuren daarop aan te passen? Is enig ruimtelijk inzicht dan zo vreemd om te vragen? Een basis aan ruimtelijk inzicht, of in elk geval vermogen tot visualiseren lijkt mij toch onontbeerlijk als je serieus wil rijden. Maar veel leerlingen kijken je met grote ogen aan van "waar heeft die muts het over" als je ze probeert uit te leggen hoe ze een figuur moeten rijden, en krijgen alleen iets toonbaars eruit als je letterlijk voorop loopt en het figuur zo laat zien. En dan maar hopen dat ze het ook in hun oren knopen.

Vraag me steeds af of dat nou aan mij ligt of dat er echt zoveel mensen amper kunnen visualiseren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 03:26

Hoe oud zijn die leerlingen?

mick75

Re: Het rijden van figuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 03:46

Volwassen, of bijna volwassen. Als het kinderlessen waren zou ik er geen probleem mee hebben, van kinderen kan je niet verwachten dat ze de bak keurig virtueel in gelijke stukken kunnen verdelen en daar naartoe rijden bij de moeilijker figuren. Hoewel die het in de praktijk vaak beter doen (tot een jaar of 12/14 tenminste).

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:21

Tja.. als je niet goed weet wat het is, is het ook al moeilijker om dat soort figuren te rijden..
Veel oefenen zou wel moeten helpen toch? Of ervaar je dan geen verbetering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:00

Klopt hoor, ik herken dat wel en ik geef ook uitsluitend les aan volwassenen.
Ik heb een whiteboard in de bak hangen en indien nodig teken ik figuren even uit en laat ik ze daarna narijden.
Wat wel helpt vind ik, is heel goed uitleggen WAAROM figuren zijn zoals ze zijn. Dus de dressuurmatige gedachte die erachter zit. Dan blijft het figuur an sich ook beter hangen.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:16

Dat withe board is ook een idee! ik gebruik vaak van die grote pionnen, zodat de ruiters een punt hebben om
op te 'richten'. vaak zie je dat het dan wel goed gaat en als je later de pion weghaalt ze de figuren netjes blijven rijden.

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:19

Dit zie ik ook vaak gebeuren, bijv bij gebroken lijnen die
te vroeg of te laat worden 'gebroken'. Rij gewoon naar de X.
(of op 5 mtr.)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:24

Heel herkenbaar dit.

Ik heb zelf gelukkig een goed ruimtelijk inzicht en hier geen problemen mee maar ik merk toch dat meer dan de helft van mijn mede ruiters in de les wel door een S van hand veranderen kunnen van B naar E maar bv niet op de zijde bij A of C.

Pionnen helpen vaak wel goed merk ik. Dan hebben ze een punt om naar te richten.

Denk toch dat het een groot deel met ruimtelijk inzicht heeft te maken wat blijkbaar bij redelijk wat mensen ontbreekt of onvoldoende aanwezig is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:28

Ik vertelde nog wel eens dat de bak een taart was en dat ik 4 even grote stukken wilde hebben. En ik heb ook nog wel eens met een krijtje op de muur getekend. Sommige mensen leren beter als ze het eerst op een plaatje zien, sommigen als ze het eerst een ander zien doen, en bij anderen werkt uitleg met voorbeelden beter.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:55

Heel herkenbaar terwijl dit juist goede oefeningen zijn voor zowel paard als ruiter. Ik denk en ervaar dat het probleem vaak zit in het vooruit kijken de meeste ruiters/amazone's zitten teveel naar de grond of hals van het paard te kijken. Ik doe met mijn leerlingen dus ook de kinderen deze oefeningen ontzettend vaak en leer ze om vooruit naar bepaalde punten te kijken en meestal lukt het dan vrij goed. En ik teken het in het begin eerst ook vaak uit heb helaas niet een whiteboard maar in het zand lukt het ook wel.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:41

Dat is wel een goed idee, het uittekenen. Wat ik wel altijd zeg is bij een slangenvolte 3 bogen dat ze de hoefslag moeten raken bij B of E, in de tweede boog en bij de slangenvolte 4 bogen de BE-lijn het middenpunt is, waar ze op X 2 bogen gereden moeten hebben.

Bij de volte 15 meter zeg ik altijd ongeveer hoeveel ruimte ze "over" moeten hebben tussen de hoefslag en de volte. Een afstand van grofweg 2 tot 3 meter visualiseren gaat dan nog wel bij de meesten, maar een kleine volte bij laten we zeggen E komt echt niet goed.

Vraag me trouwens ook af hoe dat op wedstrijden gaat. Dan kom je toch aardig in de problemen op een gegeven moment als je niet kan visualiseren en met figuren consequent niet goed uitkomt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:39

De meeste vrouwen hebben een matig ruimtelijk inzicht, mannen daarentegen hebben een meer ontwikkeld ruimtelijk inzicht.
Gelukkig kun je je ruimtelijke inzicht met paardrijden wel verbeteren.

Hierboven zijn al veel goede adviezen gegeven, voor de rest is het veel herhaling en veel correctie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:57

Hier zo'n kluns die er niet goed in is. Het gaat wel steeds beter, maar ook omdat ik simpelweg de logica erachter probeer te begrijpen (leesvoer :D ) en het vooral een kwestie van herhalen is.

Nu ligt mijn grootste probleem inderdaad dat ik teveel op mijn paard let en haar aan elkaar probeer te rijden. Het richten op die zaken én het kijken valt me zo nu en dan nog wel eens tegen. Plus dat er wel eens een hindernis midden in de weg staat.

Maargoed, de bovenstaande tips ga ik ook even voor mezelf gebruiken :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:22

A_lette schreef:
Hier zo'n kluns die er niet goed in is. Het gaat wel steeds beter, maar ook omdat ik simpelweg de logica erachter probeer te begrijpen (leesvoer :D ) en het vooral een kwestie van herhalen is.

Gelukkig is het voor het gymnasticerende aspect niet van belang of je exact uitkomt bij de goede pilon.

Het rekening moeten houden met obstakels is net echt, net de werkelijke wereld ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:36

Tja ik rij zelf heel veel jonge of misreden paarden en structuur is de sleutel tot succes, dus ook structuurmatig figuren rijden.

Nu heb ik zelf wel een goede visualisatie van de oefeningen.

Maar om het aan te leren is het mss gemakkelijk om te werken met pionnen in de piste.

Vb een cirkel heeft 4 raakpunten. Zet deze dan uit.
Een slangenvolte met drie bogen, heeft effectief drie bogen. dus zorg dat je die uitlijnt. Zelfde met gebroken lijn etc.
Ik leer mijn leerlingen altijd werken op die punten, ook ivm met rechtrichten is dat vaak een enorme steun.

XDangerousX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:38

als je niet weet wat het is is het moeilijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:57

Ik vind het nog steeds moeilijk en ik weet toch echt hoe de figuren eruit zien en wat de raakpunten zijn :+

Gebroken lijn 5 meter, verschrikkelijk zeg. Ik rij hem mentaal verder (richting hoek en dan weer terug ter hoogte van de BE-lijn) door anders staat er standaard 'te klein' op het protocol.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:23

Correct figuren rijden is ook niet makkelijk, dat is juist een onderdeel van dressuur rijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:55

phormicola schreef:
De meeste vrouwen hebben een matig ruimtelijk inzicht, mannen daarentegen hebben een meer ontwikkeld ruimtelijk inzicht.
Gelukkig kun je je ruimtelijke inzicht met paardrijden wel verbeteren.

Hierboven zijn al veel goede adviezen gegeven, voor de rest is het veel herhaling en veel correctie.

Dat was vroeger phormicola, toen men ook nog dacht dat vrouwen geen wiskunde/natuurkunde konden en natuurlijk geen kaart konden lezen (vreemd genoeg moesten ze dat dan juist wel altijd doen terwijl manlief de auto bestuurde). Tegenwoordig zijn meisjes in alle landen (uitgezonderd Nederland) beter in deze vakken. In Engeland presteren jongens op school op dit moment nog beter in één groep vakken, namelijk de moderne vreemde talen.

Ideeën als dat jongens slecht zijn in taal en meisjes in meetkunde berusten op stereotypen en als je in stereotypen gelooft treedt altijd de "self-fullfilling prophesy" in werking. Ooit was er een (ex-)transsexuele man op tv die een sekseverandering had ondergaan en voortaan als vrouw door het leven ging. Zij vertelde trots dat ze zich nu helemaal vrouw voelde en om dat te bewijzen voegde ze eraan toe "ik kan nu zelfs niet meer fileparkeren".

Ik weet echt niet waarom men bakfiguren moeilijk vindt maar ik denk dat het wat te maken heeft met wat anderen hier aangeven, nl. dat tegelijkertijd het paard "besturen" en ook nog het ruimtelijk overzicht behouden moeilijk is.

Veel mensen realiseren zich ook helemaal niet hoe groot een bak is maar kennen wel het begrip grote volte en kleine volte, een volte 15 meter levert dan een probleem op omdat ze niet weten dat groot 20 en klein 10 meter is. Ooit las ik een B-proef voor voor een kennis op een officiële wedstrijd en de gebroken lijn 5 meter ging tweemaal achter elkaar precies tot aan de X, prachtig uitgevoerd dat wel, ondanks dat ik de tweede keer echt zeer veel nadruk legde op VIJF meter. Naderhand zei de ruiter, "weet ik veel waar 5 meter zit".

Ook kan het nog zijn dat mensen heel goed weten hoe een volte 15 meter eruit hoort te zien, maar dat er in de praktijk toch een geweldig fraaie "eivorm" gereden wordt, ik spreek uit ervaring.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 01:48

Ik heb het hier niet over mensen die niet weten hoe de figuren gereden moeten worden, maar over mensen die de figuren prima kennen, en weten hoe deze gereden moeten worden. Bij "beginners" (of nieuwe figuren) loop ik ze altijd net zolang voor totdat de ruiter in elk geval weet hoe het figuur gereden hoort te worden. Maar zelfs dan blijkt het uitvisualiseren vaak toch een probleem te zijn. Rijtechnisch zijn deze ruiters best in staat om op de letter te rijden en de figuren correct uit te voeren, ze "zien" het alleen niet of willen het niet zien, en dat is gewoon heel zonde.

Vaak krijg ik als commentaar dat ze toch niet in de wiskundeles zitten, maar op hun paard en dat dat hobby is. Dat ze dan niet willen nadenken over moeilijke figuren en hoe die netjes te verdelen. Maar wel met perfecte cijfers en minstens 4 WP per wedstrijd constant 1e willen worden.

Trouwens, het rijden van figuren is niet alleen om te leren sturen, hoewel dat natuurlijk essentieel is. Ook op buitenrit is enig ruimtelijk inzicht verdomd handig. Al is het maar om in te schatten hoeveel tijd je hebt voordat een obstakel je passeert (of jij het obstakel), hoeveel ruimte je hebt om dekking te zoeken, bedenk het maar.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 02:58

Citaat:
Teveel naar de grond of hals van het paard te kijken
Rijbaan virtueel in gelijke stukken kunnen verdelen, ruimtelijk inzicht, visualiseren
De logica erachter probeer te begrijpen ,als je niet weet wat het is is het moeilijk

Dit helpt!!
8-)
Daarbij denk ik dat teveel ruiters meer met de houding van hun paard bezig zijn dan met
de ruimte waar ze rijden en niet voorwaarts denken.
Een paard dat niet voorwaarts gereden wordt valt naar alle kanten.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:29

mick75 schreef:
Vaak krijg ik als commentaar dat ze toch niet in de wiskundeles zitten, maar op hun paard en dat dat hobby is. Dat ze dan niet willen nadenken over moeilijke figuren en hoe die netjes te verdelen. Maar wel met perfecte cijfers en minstens 4 WP per wedstrijd constant 1e willen worden.

Hier heb je dan waarschijnlijk de kern van de zaak te pakken. Waardoor dat komt kun je dagelijks in de kranten lezen in debatten over onderwijs/opvoeden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:35

Kan het ook niet voor een groot deel komen dat ze met hun hoofd de figuren wel kennen maar dat ze gewoon nog niet zo goed kunnen sturen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:18

Wie kan mij uitleggen wat een volte van 15 meter is???
Ken nl de Volte 6meter
de volte halve baan 10meter
de volte van 8 meter
en de Grotevolte 20 meter
Doorsnee natuurlijk.
Maar de 15 meter volte die ken ik niet, tenminste waar ik werk en woon kennen wij hem niet.
Internationaal ken ik hem ook niet, en hij lijkt mij zeer onlogisch zeker met de maten van de baan.
Het is geen volte van 6 8 of 10, daarboven is de 20m de Grotevolte.
Of is dit alleen een hersensverzinsel van de Nederlandse proeven???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:23

Wordt in de F-proeven van de FNRS gevraagd. Bij A, B, C en E
Ik vind het een goed figuur. Laat zien dat je het paard goed los van de wand hebt, zonder dat het meteen al een kleine volte moet zijn.