Scheef paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rian_t

Scheef paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:31

Hallo,

Ik rijd nu al bijna anderhalf jaar op mijn verzorgpony, een fjord. Een van de punten waar ik nog steeds moeite mee heb is het recht maken van het paard, aangezien Ulan (zo heet hij :D) een beetje 'scheef' is. Met losrijden rijd ik veel figuren/slangenlijnen om hem mooi soepel te krijgen, maar hij blijft met zijn hoofd naar binnen kijken. Ook als we afwenden van a naar c hebben we moeite om een rechte lijn te rijden. Dus, mijn vraag was, heeft iemand nog tips/oplossingen?

Alvast bedankt!

Suprirse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:40

Heej,
Wij richten onze paarden recht met de manier van Antion de Both. Je kan hem denk vast wel opzoeken op internet of zo.
Hij richt de paarden recht door tegen stelling te geven enz. Erg leerzaam.

Groetjes!

Karenx

Re: Scheef paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:13

gewoon goed tussen 2 benen en 2 handen inhouden. Wil die naar links (wat ze heel snikie kunnen doen dus misschien kan iemand daarna kijken) links kuithulp (geen reactie schopje) maar tegelijk goed begrenzen. In eerste instantie moet je hem dan zo min mogelijk ruimte geven om er maar aan te kunnen denken, dus goed opsluiten en niet te lang

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:56

idd proberen tegenstelling te rijden....desnoods je ene teugel iets korter...maar meer druk op de teugel aan de kant waar ie niet los is...

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:42

Harstikke bedankt! Mag vrijdag weer rijden, dus ga zeker kijken of het met jullie hulp wel lukt :D

esire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:45

Mijn pony is ook nog erg scheef, ze is ook nog maar 3,5 en rij haar nog niet zolang, logisch dus.. Ik heb nu al een paar keer les en krijg hele nuttige tips; waaronder dat ik meer met mijn benen moet werken, wel goed contact houden met de mond ( ik rijd bitloos dus in mijn geval met de neus :) ) op beide teugels wel even veel druk houden, bij een wending kan je wel meer druk zetten op de ene dan de andere teugel, maar ook goed je benen erbij gebruiken. Zorg ook goed dat beide teugels beide kanten van de hals raken, je sluit haar als het ware op tussen je teugels en je benen.

Verder is het helemaal niet erg om eens bij a of c af te wenden en haar slingerig te laten lopen, ze moet leren op eigen benen te staan, en zorg dus dat je wel contact met haar houd en probeer haar op die lijn ook met je benen te sturen en wat minder met je teugels... Een paard kan wel mooi recht lopen met zijn hoofd, maar het is ook de bedoeling dat de rest van het lichaam er recht achteraan loopt en niet van links naar rechts slingert.. :D

Rij je ook les?!? Of ben je dat van plan? Ik zou het zelf wel doen, je leert er echt heel veel van..

Succes :Y)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:50

Les nemen.!

Verder veel oefenen.
2 handen en 2 benen,
Wat is over de Both heb gezien is niet veel goeds. worden zse niet rechter van.

Rustiger tempo over steken van a naar c. als je haastig ga lopen rennen ze weg en kan je niet goed opvangen met je benen. en geen 40/60 meter pakken. kleine stukjes. en 2de hoefslag rijden.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:18

tylando schreef:
idd proberen tegenstelling te rijden....desnoods je ene teugel iets korter...maar meer druk op de teugel aan de kant waar ie niet los is...

De kant waar die vast zit kun je beter loslaten en contact zoeken met de kant die hij niet vasthoudt. Vasthouden aan één kant betekent dat hij de andere kant niet aanneemt, dus moet je zorgen dat hij deze wel aanneemt. Zijgangen werken goed, schouder voor, voltes.
Succes!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:09

maar als je de kant die die vast houdt nog losser houdt, dan heb je dus helemaal geen contact meer met die kant en nodig je em in feite uit om steeds meer naar de makkelijke kant te gaan.....tuurlijk moet je op 2 teugels contact houden, maar je wilt toch dat ie op de andere kant ook losser word?

KSAC schreef:
tylando schreef:

De kant waar die vast zit kun je beter loslaten en contact zoeken met de kant die hij niet vasthoudt. Vasthouden aan één kant betekent dat hij de andere kant niet aanneemt, dus moet je zorgen dat hij deze wel aanneemt. Zijgangen werken goed, schouder voor, voltes.
Succes!

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:10

Ik heb met deze pony nu al anderhalf jaar les gehad ;) Maar mijn instructrice is 2 weken geleden naar een andere stal verhuisd :( Dus nu is het afwachten of ik iemand anders kan vinden. Wat ik er nu van begrijp: ik moet rustig kleine rechte stukjes rijden, en hem goed opgesloten houden tussen mijn handen en benen? :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:14

Wig_love schreef:
Les nemen.!

Verder veel oefenen.
2 handen en 2 benen,

Rustiger tempo over steken van a naar c. als je haastig ga lopen rennen ze weg en kan je niet goed opvangen met je benen. en geen 40/60 meter pakken. kleine stukjes. en 2de hoefslag rijden.

Misschien is dat jouw beleving, maar ben het niet eens met je uitspraak. Mijn paard is er wel degelijk rechter van geworden en is nu niet meer kreupel dankzij rechtricht methode van A. de Bodt.
Je weet niet eens hoe de beste man heet 8)7 , lijkt het mij dat je er ook duidelijk onvoldoende in verdiept hebt.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 11-11-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisenka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:15

ik zou zekker les gaan nermen! ( als je dat nog niet doet)
en wel veel oefenen ! veel slangen voltes en rechtstellen op de ac lijn veel oefenen!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:20

Wig_love schreef:
Les nemen.!

Verder veel oefenen.
2 handen en 2 benen,

Kan je mischien uit leggen wat je heb gezien van de Both? Je argument dat ze er niet rechter van worden zou ik graag onderbouwd willen zien.

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:26

Ik heb net even op de site van de bodt rondgeneusd, en ik denk dat met die informatie het recht rijden wel iets beter moet gaan lukken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:17

sorry KSAC! je hebt helemaal gelijk! :o

de vaste kant loslaten en de losse kant contact maken!

volgens mij zat ik even op een andere aarbol! ;) :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:24

Rian_t schreef:
Ik heb net even op de site van de bodt rondgeneusd, en ik denk dat met die informatie het recht rijden wel iets beter moet gaan lukken.

Op youtube kun je ook veel filmpjes vinden over rechtrichten van de Bodt en van Marijke de Jong. Leuk om je eens te verdiepen in deze rijmethode en grondwerk wat ook wel veel wordt toegepast.

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 07:37

Oke, dankje!

paardenkg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:26

alle dieren zijn van nature scheef dus het is helemaal niet raar hoor! als jou verzorgpaard bij het inrijden nooit is rechtgericht zul je dit nu alsnog moeten gaan doen. ik raad de antoin de bodt manier aan. ga eens zoeken naar wat info! kun je veel van leren en het zal je zeker helpen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:06

Rian_t schreef:
Ik heb met deze pony nu al anderhalf jaar les gehad ;) Maar mijn instructrice is 2 weken geleden naar een andere stal verhuisd :( Dus nu is het afwachten of ik iemand anders kan vinden. Wat ik er nu van begrijp: ik moet rustig kleine rechte stukjes rijden, en hem goed opgesloten houden tussen mijn handen en benen? :D

Als je na 2 jaar les nog steeds geen reseltaat hebt in het rechtrichten en ook nog eens niet begrijpt hoe dat zou moeten, is het maar goed dat je op zoek moet naar een andere!!
Klinkt een beetje bot..sorrie daarvoor.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:09

Wat ook kan helpen is niet meer op de hoefslag te gaan rijden maar op de binnenhoefslag. Op deze manier heeft je pony geen aanleuning meer aan de bakrand, maar vooral les is het beste wat je kunt krijgen.. Je gaat er namelijk zelf ook aan wennen dat je pony scheef loopt en straks heb je minder door hoe het ook alweer echt moest.. Succes!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:26

Alabaster schreef:
Wig_love schreef:
Les nemen.!

Verder veel oefenen.
2 handen en 2 benen,

Kan je mischien uit leggen wat je heb gezien van de Both? Je argument dat ze er niet rechter van worden zou ik graag onderbouwd willen zien.

Ik heb die info ook graag!
Verder is niet elk paard hetzelfde. De een heeft andere oefeningen nodig als de ander. Mijn lesgeefster werkt ook volgens de bodt. Ondertussen is ze ontspannen, rechtgericht en begint ze steeds meer te dragen van achter. Ik heb er een ander paard voor terug gekregen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:28

bergkraai schreef:
Wat ook kan helpen is niet meer op de hoefslag te gaan rijden maar op de binnenhoefslag. Op deze manier heeft je pony geen aanleuning meer aan de bakrand, maar vooral les is het beste wat je kunt krijgen.. Je gaat er namelijk zelf ook aan wennen dat je pony scheef loopt en straks heb je minder door hoe het ook alweer echt moest.. Succes!

Inderdaad! Zo weinig mogelijk op de hoefslag komen.
Meestal stap en draaf ik de eerste rondjes in op de hoefslag (voorwaarts-neerwaarts)
Daarna gebruik ik de gehele les de hoefslag bijna niet. Op het einde (voor uit te werken) zoek ik de hoefslag terug op.

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 20:07

Wauw, wat een reacties zeg! Bedankt allemaal! Ga het morgen allemaal een beetje uitproberen! Hoop dat het lukt :D

Maxiemoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:19

Mijn haflinger is ook zo scheef als een hoepel, hij is volledig op links gesteld.
ik heb hem namelijk een nog maar net hij was duidelijk nog niet doorgereden.
ik moet nu veel voltes rijden, achten, en heel veel snelheid houden, want hij loopt ook nog op de voorhand.
En hij is uiteraard lui, haflinger he!! :P

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:30

Maxiemoe schreef:
En hij is uiteraard lui, haflinger he!! :P

ruilen met die van mij????