tips voor rustigere galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

tips voor rustigere galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:55

ik rijd mijn pony regelmatig in de bak en dat gaat ook best goed.
Alleen de galop is en blijft moeilijk.
Ze zet er dan altijd een behoorlijk tempo in.
ALs ik alleen rijd dan krijg ik dr wel een beetje terug gepakt, maar in de manege les is dit gewoon onmogelijk.
Heeft iemand tips hoe ik dan kan oefenen?
Ze gaat soms wel rustiger galopperen maar als ze probeert te verzamelen (niet extreem, maar gewoon hoofdje naar beneden en kont dr onder) dan valt ze terug naar draf.
Wat kan ik hieraan doen?

x_Quinta_x

Re: tips voor rustigere galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:59

Ik zou het vooral zo doen: aanspringen in galop, 4 - 5 passen galop, terug in draf, 10 passen draf, terug galop, 4-5 passen galop, terug draf,... en dan dit op de volte.
Let ook zelf op je eigen houding, duw je zelf veel met de zit? Geef je misschien onbewust been?
Heel veel voltetjes en nog meer overgangen en zelf ook rustig aanspringen. Dus je paard niet overvallen met aanspringen. Altijd heel passief zitten en rustig blijven, dan lukt het wel
Succes! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:02

Hoe oud is je pony? Is haar balans goed? Zit je zelf ontspannen genoeg? Want als je onbewust gespannen bent dan gaan ze vaak ook harder. Je zou veel kleine stukjes kunnen galoperen. Gaat dit in een rustig tempo dan verleng je ze wat. Sommige paarden zijn nog niet sterk genoeg van achteruit en dat vangen ze op door hard te gaan. Dus veel overgangen rijden zodat ze sterker wordt.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:03

mn pony is nu 14/15 jaar oud, maar pas sinds haar 10e onder het zadel. denk dat haar balans wel redelijk is.
Zal die overgangen eens gaan oefenen, hoewel ze zich daar ook behoorlijk van kan opfokken

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:05

waarschijnlijk heeft je pony niet voldoende balans en kracht in de achterhand.

wat hierboven beschreven staat helpt, maar ook alle oefeningen om het binnenachterbeen te activeren en rechtrichtoefeningen. hierover lopen al veel topics.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:10

Ik heb dit ook bij meerdere paarden meegemaakt die ik heb ingereden. Zo wie zo galoppeer ik niet totdat de draf 100% beheerst is. Daarna zet ik ze rustig in galop, weinig been maar wel dat ze het snappen en aanspringen. Als het paard rustig aanspringt, beloon ik hem/haar uitbundig en galopeer 1/2 rondjes. Daarna weer rustig draven en verder niets meer met de galop doen die dag/rit. Maar mocht het paard heel onrustig aanspringen/crossen/etc, neem ik hem/haar terug in draf en probeer het net zo lang totdat het beheerst gaat. Werkt bij mij echt perfect :)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:14

ik rijd ook zon paard die ontzettent heet wordt in de galop
is een merrie met arabier, 9 jaar oud.
voor ik gegalopeerd heb doet ze alles perfect maar als ze eenmal gegalopeerd heeft denkt ze dat ze op de renbaan staat.
en de rechtergalop kan ik al wat stukken beheersen maar linkergalop gaat nog heel slecht en wordt ze ech bitchie van omdat ze zo hard wil maar dit niet mag van mij.
daarna kan ik haar neit meer rustig krijgen om van overgangen maar niet te spreken.. iemand tips?
tijd niet galoperen werkt ook niet want ze heeft een half jaar niet gegalopeerd bij de eigenaresse.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:17

Ik lees even mee. Die van mij kan met momenten ook ontzettend crossen in de galop. :)
Wel zit er bij mij al verbetering in. Ik rijd haar beter naar beneden en ik heb het idee dat ik haar daarom ietsje beter onder controle heb in de galop. Ook spring ik altijd pas aan als het draftempo rustig is. Dan krijg ik een rustige galop.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:32

@kYliieJ: ik heb een EV en ken jou probleem. Wat ik deed, was eerst uitgebreid in stap en draf trainen (rechtrichten en achterhand activeren) en om de 2 trainingen galopperen. aanspringen in de hoek, volte bij E of B en bij de volgende korte zijde gebruik maken van de hoeken om de overgang naar draf te maken. even stappen en opnieuw. hooguit 3 juiste aansprongen op elke kant en klaar. Af en toe langere stukken galop (10 voltes ofzo) nooit van de volte af, en een klein beetje sluiten/verkleinen als ze echt te snel begon te gaan. elke kant 1 of 2x daarna uitdraven VWNW.
Dan reeds galop na opwarmfase (vroeg in de training) en daarna heel heel veel overgangen en schijnovergangen in stap en draf. Als ze spontaan in galop ging, direct stilzetten.
Nu is haar enthousiasme nog steeds voelbaar tijdens en na de galop, maar ik schakel nu heel veel in de galop, of zet ze schouderbinnen.
Ik heb wel het voordeel dat ik een renbaan ter beschikking heb waar ik m'n paard effectief nog eens voluit kan laten rennen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:52

@petitparis : wat voor een bitje rijd je mee? deze merrie had eerst een dikker bit gewoon enkelgebroke nu heb ik een dunnere een d-trens enkelgebroken en reageert zel al wat beter op maar ze maakt zich soms zo sterk dat ik gewon niks te vertelle heb.. en soms de slof moet gebruike om enigzins controle te hebben

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:02

Ik rijd zelf op een dubbelgebroken watertrens, niet echt en dun bit, maar ook niet heel dik, want ze heeft een kleine mond. Voor mijn vorige volbloed had ik dezelfde maar dan met extra grote ringen voor nog zachtere inwerking. op enkelgebroken liep ze niet goed, bit kwam er kurkdroog uit en van beginnende nageefelijkheid was geen sprake, alleen protest. Nu zoekt ze zelf het bit op, staat meestal goed aan de hulpen. Ik gebruik ook geen sperriem.
Heel soms gebruik ik een dubbelgebroken pessoabit, maar alleen als ik het mezelf makkelijk wil maken en met de renpaarden meerijd en wil voorkomen dat mijn "ongetrainde" paard op kop zou gaan ipv "rustig" achterna lopen. Zonder gaat ook, moet ik alleen iets meer moeite doen.

Heb je je paard z'n mond al laten controleren, mijn vorige EV liep ook compleet door mijn hand, maar dit lag aan haken op haar tanden. Een slof voor meer controle te hebben, klinkt al niet goed in mijn oren. Een dunner/scherper/sterker bit is geen oplossing, je moet dit echt rijtechnisch oplossen anders moet je telkens een sterker bit nemen en de slof eraan hangen.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 09-11-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:02

00Zoveel mogelijk op de volte in elk geval...op de rechte lijnen kan een paard veel sneller en kan zich ook sterker maken.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:03

furyke schreef:
mn pony is nu 14/15 jaar oud, maar pas sinds haar 10e onder het zadel. denk dat haar balans wel redelijk is.
Zal die overgangen eens gaan oefenen, hoewel ze zich daar ook behoorlijk van kan opfokken

Als ze zich gaat opfokken dan zou ik ook enkele passen stap inlassen en daarbij even iets heel anders doen vb. de volte verkleinen en al wijkend terug naar buiten gaan, dan terug draf, lukt dat goed, dan aanspringen in galop, enkele passen galop en terug in draf.

Je moet goed opletten dat de eerste pas galop rustig is en dan kan vaak alleen als ze rustig over de rug draaft. Wees zelf ook muis en muisstil met je eigen lichaam, hoe meer je gaat 'helpen' met je romp en zit, hoe chaotischer je paard het zal ervaren.

Galopeert hij aan de longe wel rustig? Al dat zo is, duw jij misschien te veel in het zadel
(Het zou ook kunnen dat er iets hem 'knijp' tijdens de galop? vb. een slecht passend zadel?)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:15

@petitparis : ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van de slofteugel, vandeaag gebruikt eg als noodmiddel want er was echt geen houden aan, wat ik ook probeerde.
mond is pas nog gecontroleerd.
ik wil ook idd niet met scherpere bitten of hulpteugels gaan rijden, maar ik zal jouw tips morgen eens gaan proberen.
maar kan natuurlijk niet aan 1 keer al merken of het helpt.
bedankt voor je tips.

@aerdenhout1 : de merrie die ik rijd is vroeger altijd op de volte gezet als ze te hard ging en hier kan ze boos om worden en dan krijg je haar eventjes terug op dei volte en zodra je eraf bent gaat ze weer hard.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:44

bedankt voor de tips, zal ze morgen eens gaan proberen. Natuurlijk niet allemaal tegelijk en zal ook niet na 1 keer verschil merken.
@Quinta: ik heb inderdaad ook moeite met mijn lichaam stil te houden, maar doe mn best.
aan de longe kan ze ook lekker tekeer gaan en is er ook niets te zien van een rustige galop. aan de longe ligt haar tempo over het algemeen wat hoger. (longeer meestal zonder hulpteugels)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:35

@ kYliiee: wat gebeurd er eigenlijk als je je teugels "loslaat" even in een boogje laten hangen (uiteraard alleen in een rijbak) neemt ze haar bit vast, blijft ze versnellen, valt ze terug in draf of blijft het tempo stabiel, snijdt ze de hoeken af?
sommige paarden versnellen op de rechte stukken opdat jij ze zou tegenhouden en dus maw steun geeft om door de bochten te komen. ik dacht in het begin ook als ik m'n teugels los, gaat m'n paard alleen nog maar harder gaan, maar dit was niet zo. het versnellen was slechts enkele passen omdat ze haar steunpunt kwijt was en haar evenwicht terug moest vinden.
aan de longe kan ze ook nog niet rutig galopperen, zelfs niet met pessoateugel, maar onder het zadel kan ik haar nu wel enkele passen verzamelen

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:04

@petitparis : zodra je wat meer teugel geeft of met een lossere teugel gaat rijden denkt ze meteen joehoeee ik mag het tempo bepale en gaat ze er in flink marstempo vandoor. en niet een paar stappen maar steeds harder tot ze in galop zit.
stappen met een losse teugel gaat prima dan strekt ze zich lekker uit en gaat geen stap harder, maar als ik dan been geef om in draf te gaan dan gaat ze steeds harderr

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:13

Hoe is ze met longeren? Je kan ook even terug naar af en gaat eerst zorgen dat ze daar braaf loopt. Als dat lukt er op aan de longe en zo langzaam aan eigenlijk opnieuw beleren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:25

waar is haar hoofd dan, neus vooruit, in de lucht of toch eerder lager en ontspannen?

ik heb het ook enkele keren gehad. Wat ik doe als m'n paard zo drammerig doet, niet reageert op terugrijden op zit en steenhard is in de mond, dan laat ik haar draven in het tempo dat zij kiest (geloof me 't is hard, ben na 5 minuten al compleet buiten adem en kan amper volgen met lichtrijden). Dus als ze hard wil, dan zal ze hard gaan, MAAR haar hoofd moet of laag zodat ze bijna met haar eigen voeten tegen haar neus stoot of heel hoog zodat ze moet verruimen in haar passen ipv alleen versnellen. Ook rijd ik constant voltes en slangenvoltes, diagonalen en gebroken lijnen. Owee haar gebeente als ze durft vertragen omdat ze het moeilijk vind, ik geef haar gewoon been bij. Als ze toch in galop valt/springt, ga ik direct een kleine volte op (6m), galop kan en mag niet. Afhankelijk hoe koppig jou paard is en hoe goed de conditie kan dit wel ven duren (mijn record was toch wel een 30 minuten), maar ik wacht op het moment dat ze zelf "moe" beginnen worden en willen vertragen. Op dat moment vraag ik zelf om te verruimen en versnellen. Pas daarna ga ik terug naar stap. Mijn paard is daarna tevreden met een rustig VWNW gereden draf.
Maar natuurlijk elk paard is anders en misschien neem je beter goede instructie.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:06

@aerdenhout1 : voor ik gegalopeerd heb loopt ze braaf haar rondjes en luistert ze goed, het is vanaf het moment dat ze gegalopeerd heeft
@petitparis : meestal hoofd in de lucht als ik haar los laat.
wat je zegt van laat haar maar hard in haar tempo lopen ga k vandaag eens proberen, denk dat dat wel goed bij haar werkt, en moet ik ook lang volhouden want als het aan haar ligt kunnen we makkelijk 4 uur galoperen volgens mij. opgeven doet ze echt niet snel. ik ben benieuwd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:39

Tja, ik ben iets meer van het gekkenwerk. Galopje inzetten, even laten crossen en daarna een normaal galopje proberen^^

Met buitenrijden idem, wil ze vaak en hard crossen? Doen waar de grond het toelaat!

Na een paar keer had ze al door dat ze heus wel aan d'r trekken kwam en dat als ze een keertje wou crossen, dat dat best wel mocht. Dus als ik dan een keertje rustig galopje wou, mocht dat ook wel;)

Is maar net welke manier je beter ligt.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:53

Ik heb een manegepaard gereden wat ook zo graag wilde racen in galop. Wanneer ik echter een overgang van stap naar galop maakte, waardoor ze echt haar achterbenen moest gebruiken, kwam ze direct in een verzamelde galop en kon ik makkelijk tempowisselingen maken. Als ik die overgang een paar keer had gemaakt ging het daarna ook van draf in galop beter. Misschien het proberen waard?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:33

probeer ook wel eens de overgang stap-galop, gaat steeds beter.
En geloof dat als ik mn pony t tempo laat bepalen gaan we de ene keer keihard en de andere keer gaan we dan maar ergens stil staan.
Heb vrijdag prive les, dus dan kunnen we t erover hebben en goed oefenen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:57

Hmm..

Zet je haar niet op de volte als ze te hard gaat? Ik denk dat dat het beter is dan in de mond te gaan trekken en te schreeuwen en te doen. (Als je dat zou doen dan hé). Maak de volte steeds kleiner als te hard gaat, en maak hem groter als het tempo heeft wat jij zou willen. Zo ga je door, en maak ophoudingen, ze moet weten dat ze niet steeds hard er vandoor mag sjezen, want dat mag dus duidelijk niet.

Als dat niet werkt kan je dan niet aan een hulpteugel denken? Denk dan niet aan een slof, maar een martingaal of thieddeman teugel. Misschien komt dan iets meer de rem erop, en is het voor jou makkelijker haar in de galop bij je te houden/

Mvg,

xDarkness.

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:02

Probeer vooral niet te veel druk op de teugel te hebben. Je paard zal hierdoor alleen maar harder gaan.