In dit filmpje rij ik Delise. Ze is al enkele maanden zadelmak, en ik rij ze twee maal in de week. Ze zou waarschijnlijk sneller vooruitgang boeken mocht ik ze meer kunnen rijden, maar ik rij de merrie voor een eigenaar en die 'huurt' mij slecht twee keer per week in.
Delise is eigenlijk springgefokt, en is alles behalve een dressuurtalent
Ze is wat stijfjes, heeft een vlakke galop, en haar model is ook niet echt ideaal voor dressuur. Ze heeft van nature eenbeetje onderhals en valt van nature op de voorhand. Maar dat is natuurlijk het interessante aan dit paard, ze is wat minder dressuurgemaakt en we kunnen dus goed aan het werk en haar wel lekker te rijden maken! Het is de bedoeling dat ze later op jumping zou gaan. Ze is nu zeven jaar, en werd voordien als fokmerrie gebruikt. Voor jullie je zegje doen, weet wel dat Delise geen dressuurpaard is. Ze is dus iets moeilijker af te richten dan een paard die van nature meer aanleg heeft. Ze had het in het begin moeilijk om in de hand te lopen, legt zich extreem in de bochten, kon met moeite aangalopperen aan de longe, kan zich minder soepel wenden, enzov.
Moelijke punten zijn:
-in de galop valt ze makkelijk uit elkaar en maakt ze haar bovenlijn lang
-de aanleuning kan nog beter, ik moet constant bezig zijn met mijn vingers om haar beneden te krijgen
-in de voltes valt ze vaak naar binnen
-kan zich over het algemeen moeilijk plooien
-moet steeds worden aangespoord, is wat aan de trage kant
Jammer dat ik maar een kwartiertje gefilmd werd en ik kan enkel wat draf en galop tonen:
http://www.youtube.com/watch?v=GQ327YsfDEQ

hihi, wel grappig om de praatjes van de filmer af en toe te horen. En dit is dus plat West-Vlaams
.