Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 

Maar er moet ook wel wat vertrouwen zijn, want een paard waarvan je weet dat hij rare dingen kan gaan doen, daar doe je toch liever gewoon een bit in als je op buitenrit gaat (of je gaat helemaal niet, dat is natuurlijk ook nog een idee
) Iedereen weet dat het bit geen rem is, maar psychologisch werkt het nauurlijk wel gewoon zo. Dan voel je je toch een stukje veiliger, ook al is daar misschien geen gegronde reden voor.
Cinnepin schreef:het is wel een kwestie van vertrouwen, maar bij een band met je paard komt wel meer bij kijken dan alleen het kunnen rijden zonder tuig
Mijn paard rijd ik vaak ook zo, maar als ik kom komt ze bijna altijd al naar me toe vanauit de wei, als ze savonds op stal staat hinnikd ze als ze mij hoort. We werken aan elkaar wanneer de ander niet helemaal toppie is. Ze volgt me tot op de voet ( laat dr vaak gewoon los lopen op t erf enzo ) ik denk dat je dan wel kan spreken van een band met je paard
Narya schreef:Ik denk dat het een combinatie is van een goed opgevoed paard én wel degelijk vertrouwen. Kijk, ik kan nu wel zo'n ding om mijn net nieuwe verzorgpony hangen, maar daar is nog geen rem op bevestigd, dus dat is niet verstandig. Ik heb er geen vertrouwen in dat ze dan opeens wel weet wat 'ho!' isMaar er moet ook wel wat vertrouwen zijn, want een paard waarvan je weet dat hij rare dingen kan gaan doen, daar doe je toch liever gewoon een bit in als je op buitenrit gaat (of je gaat helemaal niet, dat is natuurlijk ook nog een idee
) Iedereen weet dat het bit geen rem is, maar psychologisch werkt het nauurlijk wel gewoon zo. Dan voel je je toch een stukje veiliger, ook al is daar misschien geen gegronde reden voor.
Palouse schreef:Ik ben van mening dat je een goede band met je paard moet hebben óm met neckrope te kunnen rijden. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je dat bekijkt, een 'band' hebben met je paard. Je kunt namelijk wel helemaal weg zijn van je paard en dat een band noemen, maar het is de bedoeling dat je de leider bent van je paard en het paard jou voor de 100% vertrouwt, anders gebeuren er ongelukken.
Renza schreef:Mijn ervaring is dat de hulpen ook niet echt bevestigd hoeven te zijn om wat rond te hobbelen bij een beetje braaf en meedenkend paard. Ik kon gewoon het hoofdstel eraf doen en met een touwtje om de hals verder rijden, paard snapte zelf wel dat touw tegen de hals afwenden betekende.
Amable schreef:Maar er is niemand die op een vreemd paard direct een neckrope eromheen hangt, alleen als de eigenaar laat weten dat het vertrouwd is om dit dier met neckrope te rijden. En dus is er vertrouwen nodig tussen eigenaar en paard om met neckrope te rijden, ook als een ander het dier rijdt... Tuurlijk moeten de hulpen gewoon goed bevestigd zijn, anders kan ook een eigenaar niet met het dier rijden op deze manier. Maar om er de eerste keer met alleen neckrope op te stappen, daar is vertrouwen voor nodig![]()
En een band met je paard? Ach, dat is heel persoonlijk. Een band is een gevoel en dat is voor iedereen anders en heel persoonlijk

Skygirl schreef:Waarom moet je een band hebben? Dan zou je dat met bit toch ook moeten hebben? En dat hoeft ook niet perse.
Palouse schreef:Skygirl schreef:Waarom moet je een band hebben? Dan zou je dat met bit toch ook moeten hebben? En dat hoeft ook niet perse.
Omdat als het paard jou niet als leider ziet, het niet op jou zal vertrouwen als er iets engs gebeurd. Ben jij een leider, dan zal het paard uitgaan van jouw reactie. Laat jij als leider niet merken dat je bang bent, zal het paard ook niet op de vlucht slaan. Maar ben jij geen leider dan kiest het paard voor zichzelf en aangezien paarden vluchtdieren zijn is die keuze meestal op de vlucht slaan.
Eigenlijk vind ik dat je sowieso eerst de leider van een paard moet zijn om op zijn rug te gaan zitten, maar de meeste paarden hebben al zoveel vertrouwen in de mens en zijn al zoveel gewend dat je er zo op kunt gaan zitten.
Alleen tja, met een neckrope is dat toch een stukje anders. Je hebt dan geen bit meer als rem, je zult alles op je zit of met je stem moeten doen en als je wil dat een paard daarnaar luistert, zul je toch echt wel over moeten komen als een leider.