Ranne (KnapstruberXnrps) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malouuu

Ranne (KnapstruberXnrps) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:08

eerst even ons laatste topic (wel een beetje meet schaamte, maargoed iedereen moet leren := )
[RT-HAW] Ranne@werk in wei(starten?)

(Oja de wens om te startenis er niet meer :D )

Laatst kwam mn moeder dr nieuwe camera uit proberen.
Foto's zijn voor mij erg goed om te leren, ook deze waren soms nogal confronterend,
Maar wel goed om het vanaf de grond te zien.

Mijn eigen commentaar;
- Ik zit meestal erg voorover
- Ik moet Ranne meer de ruimte geven, zodat ze beter op dr eigen benen kan lopen
- Ranne pakt zelf links snel vast, waardoor ik sneller rechts contact verlies
- Linkerhand ben ik snel wat strenger

Ik ben erg benieuwd naar jullie commentaar, wat ik zelf al heb aangegeven hoeft dus niet gezegd te worden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verzamelen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Galopje, Hier komt ze wat tegen mijn hand in
Ranne had een scheve bekken, waardoor ze slecht in balans was.
Vooral galop vind ze moeilijk, om haar minder te belasten zit ik in de verlichte zit.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:13

Leuk paardje. Hakken goed uitgedrukt. Voortaan rechte rug, minder naar voren. Xx

malouuu

Re: Ranne (KnapstruberXnrps) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:21

Dankje, en dat ik naar voren zit had ik al in de beginpost vermeld ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:07

Leuk paard inderdaad, alleen loopt ze behoorlijk gespannen.

Zoals je zegt zou je wat meer naar achter kunnen gaan zitten en wat meer ontspannen. Als jij ontspannen op je paard zit, kan je paard pas gaan ontspannen en juist die ontspanning is de basis. :)
Ook het vooruit kijken in plaats van naar de oren van je paard kan ervoor zorgen dat je makkelijker rechtop kan zitten.

Daarnaast zou ik proberen je paard wat langer en lager in te stellen en pas met verzamelen te beginnen wanneer je je paard netjes in balans en goed over de rug nagevelijk hebt lopen.
Als je de oefeningen bekijkt, die je met ieder dressuurniveau bekijkt zit daar een logische opbouw in van wat je wanneer kan gaan vragen.
Eerst de basis (dus de B) netjes beheersen en dan kan je pas door naar de volgende oefeningen, omdat dan het paard dat pas genoeg voor is getraind. :)

Veel plezier en succes!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 05:44

ik vind het er al heel goed uitzien!
Als opmerking alleen dat ik het idee heb dat je toch erg streng of sterk in beide handen ben. Misschien dat als je de ontspanning wat meer opzoekt het ook prettiger zal gaan rijden.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:25

Wat een super leuk paard! Zoals al gezegd: ontspan. Ga een lekker zitten en geniet van je paardje dan komt de rest vanzelf. Succes!

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:00

Leuk paardje, maar probeer meer te ontspannen. En wat je al aangeeft door naar achteren te gaan zitten dan ontspan je al veel meer. Je hebt die kont niet voor niks gekregen zeggen we dan maar! haha. En probeer ook je handen rechtop te houden dat geeft al een heel ander beeld.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:35

Kyliam schreef:
ik vind het er al heel goed uitzien!
Als opmerking alleen dat ik het idee heb dat je toch erg streng of sterk in beide handen ben. Misschien dat als je de ontspanning wat meer opzoekt het ook prettiger zal gaan rijden.

Klopt helemaal! dat het er op sommige foto's gespannen uit ziet.
Het is een ontzettend drammerig race konijn, dus telkens moet ik ophoudingen blijven maken om haar op het juiste tempo te laten lopen. Maar wanneer ik haar na een ophouding weer de ruimte geef om te ontspannen, zet ze het gas erop. Daardoor snel streng in mn handen en geef ik haar niet de ruimte die ze nodig heeft. Maar we zijn hier druk mee aan het oefenen ;)
Maar vooral een dag als deze, waarbij de behoorlijk opgefokt is, blijft het heel moeilijk, wat heel zonde is, want het geeft meteen een ontspannen beeld, (terwijl het vaak wel ontspannen voelt :D)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:43

Judje;
Ik moet inderdaad veel meer ontspannen :D blijft moeilijk met zo'n racepaard

De basis zit er al dik in, en we zijn ook met andere oefeningen bezig dan alleen verzamelen.
Klopt dat ze niet altijd goed over dr rug loopt. Ze was vrij pittig die dag door het weer. waardoor ze snel tegen de hand komt(ook omdat ik teveel vast hou).
Het is een erg voorwaarts en drammerig paard, dat maakt het lang/laag rijden moeilijk, in stap gaat het super, dus wanneer ik in stap met lange teugel, rij ik dr eerst lang laag en dan pak ik dr op. Helaas kan ik dit nog niet in draf. in draf blijft ze versnellen, Daar zijn we natuurlijk wel mee bezig.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:50

Je zegt dat de basis er in zit, maar je hebt je paard qua snelheid nog niet onder controle, ze loopt nog gespannen, vind lang/laag rijden nog heel erg moeilijk etc. Ondertussen ga je wel bezig met verzamelen. Ik vind dit persoonlijk een beetje een onlogische volgorde en zolang je bovenstaande dingen met je paard nog niet onder controle hebt, zou ik daar ook zeker nog niet aan beginnen. Basis is veel meer dan een paard dat stap-draf-galop kent en een volte kan lopen. Daarbij ben je inderdaad streng in beide handen en zoals je zelf al aangeeft zit je voorover, maar dat is geen nieuws voor je. Ik zou eerst even aan al die andere punten gaan werken voordat je met dingen als verzameling bezig gaat, want zolang je paard haar rug niet goed gebruikt, kan ze ook nooit verzamelen.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:23

Je zit zoals je zelf al vermeldde erg ver naar voren maar daardoor gaan je benen te ver naar achteren tijdens het lichtrijden. (Tenminste, zo lijkt het) Je mag je handen ook wel iets zichter bij elkaar houden (en rechtop... alsof je blikjes cola vast hebt, de hoogte is wel helemaal goed.

Wat Coldplay90 ook al zei, je moet eerst zorgen dat je paard mooi gehoorzaam en ontspannen is, voor je met moeilijkere dingen begint. Want met een ongehoorzaam paard kun je echt niets! (Dat zegt mijn instructeur altijd tegen mij en ik heb zelf ook gemerkt dat het helemaal waar is)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:38

Coldplay90 schreef:
Je zegt dat de basis er in zit, maar je hebt je paard qua snelheid nog niet onder controle, ze loopt nog gespannen, vind lang/laag rijden nog heel erg moeilijk etc. Ondertussen ga je wel bezig met verzamelen. Ik vind dit persoonlijk een beetje een onlogische volgorde en zolang je bovenstaande dingen met je paard nog niet onder controle hebt, zou ik daar ook zeker nog niet aan beginnen. Basis is veel meer dan een paard dat stap-draf-galop kent en een volte kan lopen. Daarbij ben je inderdaad streng in beide handen en zoals je zelf al aangeeft zit je voorover, maar dat is geen nieuws voor je. Ik zou eerst even aan al die andere punten gaan werken voordat je met dingen als verzameling bezig gaat, want zolang je paard haar rug niet goed gebruikt, kan ze ook nooit verzamelen.

Kijk dat is makkelijk oordelen vanaf een Pc, Je kent het karakter van het paard niet.
Er zit een heel verhaal achter dit paard wat te maken heeft met haar tempo.
Het is ook maar een moment opname, ik snap goed dat jij oordeeld over deze moment opname, Maar van een paar foto's is niet te zeggen of ik mijn paard wel of niet onder controle heb.
Dat de basis meer is weet ik zelf ook wel. En wat betreft haar rug gebruik, misschien doet ze dat op deze foto's zniet sterk, ik weet wel waar ik aan begin, en word geleid door een osteopaat en mijn instructrice, dus met zn 3en weten we wel wat we doen hoor ;)
Ik blijf oefenen, maar voel me wel een beetje aangevallen door een bericht als dit et alleen maar negativiteit :Y)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:51

Ik denk dat je het niet als een negatief bericht moet opvatten. Jij zegt de basis al voor elkaar te hebben en Coldplay legt netjes én onderbouwd uit waarom zij denkt dat dat niet zo is. :)

Ik moet ook zeggen dat ik het met haar eens ben. :)
Ontspanning is de basis van de dressuur en zolang jij je paard dus nog niet ontspannen van achter naar voren over de rug hebt lopen ben je imo dus nog niet ver genoeg met de basis om je bezig te houden met verzamelen.
Pas vanaf de M2 komt het verzamelen kijken en dan alleen nog maar de verzamelde stap. Dat geeft dus aan dat het paard al héél ver moet zijn voordat het sterk genoeg is om goed van achter uit te kunnen verzamelen.

Daarnaast ken ik jouw osteopaat in instructrice niet, maar niet iedereen met de papieren heeft ook daadwerkelijk de kennis én de kunde om die kennis door te geven. Er zijn genoeg instructrices, die bijv. met manegepaarden mensen al leren verzamelen, terwijl die paarden nog amper nagevelijk lopen (even als voorbeeld, ik heb niets tegen manegepaarden of -ruiters!) en zo ken ik nog een hele rits instructeurs en -trices hier in de buurt, die mij geen les mogen geven, omdat ze het gewoonweg niet goed kunnen.

Ik lees dat je haar ook al oppakt, waarom pak je haar al op als je haar nog niet lekker voorwaarts neerwaarts kan rijden? Juist bij een snel en drammerig paard moet je zelf gaan ontspannen en juist niet verder gaan voordat de fase ervoor helemaal goed gaat.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:54

malouuu schreef:
Coldplay90 schreef:

Kijk dat is makkelijk oordelen vanaf een Pc, Je kent het karakter van het paard niet.
Het is ook maar een moment opname, ik snap goed dat jij oordeeld over deze moment opname, Maar van een paar foto's is niet te zeggen of ik mijn paard wel of niet onder controle heb.
Dat de basis meer is weet ik zelf ook wel. En wat betreft haar rug gebruik, misschien doet ze dat op deze foto's zniet sterk, ik weet wel waar ik aan begin, en word geleid door een osteopaat en mijn instructrice, dus met zn 3en weten we wel wat we doen hoor ;)
Ik blijf oefenen, maar voel me wel een beetje aangevallen door een bericht als dit et alleen maar negativiteit :Y)

Er zijn ook genoeg positieve dingen op te noemen hoor. Je hebt een mooi paard, mooi in de bespiering en mooi beenwerk. Dat had ik er best bij willen zetten, maar de negatieve dingen vielen me eerst op, hoewel ik dit eigenlijk helemaal niet negatief bedoelde, gewoon om je te helpen/op dingen te wijzen.
Je spreekt jezelf overigens wel een beetje tegen, want je zegt in vorige posts dat je haar snelheid nog niet altijd onder controle hebt en dat ze haar rug niet altijd gebruikt. Als ik je daar vervolgens op aanspreek, zeg je dat het niet zo is. Ik blijf er gewoon bij dat ik eerst een meer ontspannen plaatje zou willen zien voordat je aan dit soort oefeningen begint. Verder maakt het me niet uit, jij moet doen met jouw paard waar jij vindt dat je aan toe bent, ik zeg alleen maar hoe ik er persoonlijk over denk. daarbij zou je een (te) voorwaarts paard niet moeten rijden met een sterkere hand, want die terugwerkende hulpen werken over het algemeen alleen maar averechts. Ik heb een jonge ruin die ontzettend rennerig/drammerig/te voorwaarts is, maar juist door zo'n paard goed aan het werk te zetten en niet met je hand tegen te werken los je zo'n probleem op en niet door hem in zijn mond te gaan werken.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:02

Nee daar heb je gelijk in, mischien vat ik het ok wel negatoef op. Maar kan geen enkel positief punt uit haar bericht halen. Maargoed dat terzijde.

Ik ben het er absoluut mee eens dat er veel meer ontspanning moet zijn. Met verzamelen zijn we begonnen op aanraden van degene die mijn paard heeft behandeld, dit persoon is zeer bekent in NL dus niet zomaar 1 of andere pief ;)
(als je de naam wil weten, il ik deze wel via pb geven, maar weet niet of het gewaardeerd word als ik dit op bokt zet.)
Mijn instructrice heeft meerdere papieren, maar dat is denk ik niet nodig om ver uit te wijden.

Maar ik geef je er ook gelijk in dat het verzamelen een lastige oefening en dat het ook pas op hoger niveau komt kijken. Maar het werd mij aangeraden dus neem ik dat me ein de trainingen.

Kun je mij vertellen wat ik niet goed doe bij verzamelen, in mijn ogen is ze daar erg relax en achterbeen gebruik ziet er in mijn ogen wel ok uit. Ben benieuwd naar hoe jij die foto ziet.

@ Coldplay90; sorrie dat ik dr zo knorrig op reageerde ;)
Het is alleen zo lastig die snelheid van haar, ook gezien er een hele geschiedenis achter zit, voordat ik haar kocht ;)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:06

Coldplay90 schreef:
Er zijn ook genoeg positieve dingen op te noemen hoor. Je hebt een mooi paard, mooi in de bespiering en mooi beenwerk. Dat had ik er best bij willen zetten, maar de negatieve dingen vielen me eerst op, hoewel ik dit eigenlijk helemaal niet negatief bedoelde, gewoon om je te helpen/op dingen te wijzen.
Je spreekt jezelf overigens wel een beetje tegen, want je zegt in vorige posts dat je haar snelheid nog niet altijd onder controle hebt en dat ze haar rug niet altijd gebruikt. Als ik je daar vervolgens op aanspreek, zeg je dat het niet zo is. Ik blijf er gewoon bij dat ik eerst een meer ontspannen plaatje zou willen zien voordat je aan dit soort oefeningen begint. Verder maakt het me niet uit, jij moet doen met jouw paard waar jij vindt dat je aan toe bent, ik zeg alleen maar hoe ik er persoonlijk over denk. daarbij zou je een (te) voorwaarts paard niet moeten rijden met een sterkere hand, want die terugwerkende hulpen werken over het algemeen alleen maar averechts. Ik heb een jonge ruin die ontzettend rennerig/drammerig/te voorwaarts is, maar juist door zo'n paard goed aan het werk te zetten en niet met je hand tegen te werken los je zo'n probleem op en niet door hem in zijn mond te gaan werken.

Haha alsnog bedankt ;)
En dat ik haar niet teveel mag tegenhouden is absoluut zo, maar het is vaak wel een automatische reactie(bij mij)
Mijn ophoudingen moet korter en haar daarna de ruimte weer geven om te ontspannen.
Wat ik nu doe , is haar teveel bij me willen houden, teveel controle willen, wat averechts werkt en ze gespannen word

Over mezelf tegenspreken, klopt ik ga ff nalezen want er klopt geen zak van

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:14

malouuu, wat ik niet goed vind aan het verzamelen is dat het paard dus niet ontspannen loopt (maar daar waren we al achter ;) ) en vooral totaal niet over de rug. Hij is waarschijnlijk erg soepel dat hij in verhouding nog zoveel met zijn achterbenen doet, maar hij loopt in 2 delen, zonder dat de verbinding - de rug - meewerkt.

Daarnaast, al zou je les hebben gehad van Anky, namen zeggen mij weinig en ook op dat niveau gebeuren er dingen waarvan ik me afvraag of dat nou wel het beste is voor het paard. :) Niet om alsnog jouw instructrice af te kraken, maar wel dat je ook 'één bekende naam' imo niet altijd moet geloven.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:20

Nee klopt,
ik zit nu inderdaad dat ze daar dr rug wat weg drukt.
Maar ik vind mijn instructrice persoonlijk erg prettig. Gezien zij vooral lichamelijk met mijn paard en mij bezicht is, en niet direct prestatie gericht. maargoed dat kan ik wel leuk gaan oderbouwen maar hebben we vrij weinig aan. :)
En die "bekende naam" is overigens niet mn instructrice maar degene die mijn paard heeft behandeld. En die naam geloof ik wel, gezien het aantal hits op bokt en algemeen NL :D

Maar ik snap je punt daarin wel hoor, papieren willen niet altijd wat zeggen ;)
Laatst bijgewerkt door malouuu op 04-11-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:21

naar voren kijken ipv naar het hoofd van je paard..
alles wat coldplay schrijft wilde ik ook zeggen.

Jullie komen er wel zodra al deze punten verbeterd zijn..

leuk paardje!

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:22

Dankje Elvira24
Ik ga ook absoluut wat doen met het commentaar ;)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:25

Vinden jullie dit dan een Prettiger plaatje?
Afbeelding

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:29

ja veel prettiger!jij snapt wat we bedoelen..alleen dan nog je armen langs je lichaam en je handen recht op.
Het paard loopt ook veel ontspannender en prettiger!

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:32

Oke, ben ik blij mee, heb ik een bevestiging.
En kunnen jullie zien dat het ook niet 1 brok spanning is.. :D
Ik heb nog meer foto's dat ze zo loopt, maar die zijn kwalitatief heel slecht... had ik die beter kunnen plaatsen :+
Maargoed hier leer ik ook weer van

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:43

malouuu schreef:

als je geen commentaar vanaf je foto's wil dan moet je ze niet op HAW zetten ;)

overigens wil ik geen gemeen bericht typen, maar ik vind dat je érg slecht zit. vind zelfs dat je in je vorige topic nog beter zit.
ik denk dat je heel veel baat zal hebben bij zitles. leer eens ontspannen te zitten, doe je beugels een gaatje langer, en draag je handen. op de laatste foto zit je niet in verlichte zit, maar sta je in de beugels terwijl je aan de teugels hangt.
ik snap dat het heel verleidelijk is om een paard wat gaat racen van voren terug te pakken, maar probeer het eens anders. houdt contact met de mond, maar rijd haar niet nageeflijk. laat maar gewoon hollen. ze wordt vanzelf een keer moe, maar laat haar dan júist op haar begintempo doorgaan. ze moet dan even over haar kunnen rennen, maar daar leert ze het met een beetje geluk wel mee af. en wil ze galopperen, laat dan maar gaan. maar blijf net zo lang galopperen totdat jíj weer terug wilt naar draf.
overigens zou ik haar als ik jou was even longeren voordat je erop stapt. niet omdat ze neit braaf is, maar zodat ze even lekker kan rennen en alvast wat energie eruit is ;).
als ze rustiger is met rijden hoef jij er minder aan te zitten, en kun je écht gaan rijden, ipv haar alleen maar tegenhouden.

en wat betreft je zit: je zit nu erg gespannen. het kan misschien wel ontspannen aanvoelen, maar op elke foto zie ik je krampachtig zitten. wanneer jij 'de rust zelve' bent zal dit ook doorwerken op je paard. zorg dat het eerst in stap goed gaat, en probeer daarna aan te draven. ookal gaat ze rennen, blijf alleen maar rustig zitten "adem in, adem uit".
in het begin zul je je wss als een manegeruiter voelen, maar geloof me, het helpt echt ;)

en ja, ik vind die laatste foto er idd prettiger uitzien, maar jij ziet er zelf nog steeds gespannen uit, en het paard vind ik nog steeds niet totaal ontspannen. het begin is er wel, maar het moet nog een stuk verder uitgewerkt worden.
succes ;)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:49

Ten eerste, Dat dit HAW is, dit heb ik al terug gedraaid en uitgelegd dus die opmerking is overbodig ;)

Klopt dat ik op deze foto's gespannen zit. En zie inderdaad ook dat ik toen beter zat. Ik zit niet altijd zo, maar kruipt er wel bij in, als mevrouw druk is.
Maar je theorie of haar snelheid, Die heeft geen zin.
Dat werkt bij dit paard niet. En dat ik het niet moet oplossen met de teugels klopt, ben ik mee eens.
Dat rennen is vroeger aangeleerd, ze is ontzettend onzeker door haar slechte balans(scheve bekken)
Wanneer ik ga ontspannen nageeflijk rij (wat ik inderdaad op de foto's niet deed) Word ze rustiger.

Edit;
Wat een prachtig paard die bonte in je profiel!