klaar voor startkaart aanvragen in de zomer???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

klaar voor startkaart aanvragen in de zomer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 01:27

Meet Beauty
merrie
1.80
3,5 jaar
Johnson X aktion

ik weet dat er aan mijn houding nog al wat op te merken valt,
maar ben onderweg... ben veel aan kijken en checken of mijn paard niet te diep loopt of te gespannen of op de voorhand.
krijg je soms rare houdingen(A)..
maar opbouwend commentaar is altijd welkom
wil graag weten of jullie ons in de zomer op officiele wedstrijden willen zien:D

Afbeelding
inrijden op onderlinge wedstrijd

Afbeelding

Afbeelding
in de wei even oefenen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nou laat jullie maar horen:D

groetjes

deniece

Re: klaar voor startkaart aanvragen in de zomer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:38

Je moet wel even geduld hebben ;)

De foto's zijn moeilijk te beoordelen, veel zijn er ver weg. Wat ik zo zie is dat je haar een stuk voorwaartser mag rijden, en ook wat meer rond en wat lager. Zo gaat ze d'r rug beter gebruiken en worden haar gangen ook wat ruimer. Ze loopt op de laatste foto's in de wei iig erg kort, en dat komt doordat jij haar geen ruimte geeft aan de voorkant. Verder zelf gewoon rechtop zitten, voor je kijken (heel moeilijk ik weet het ;) ) En ik denk dat als je nu gewoon lekker dooroefend en lest je in de zomer best officieel kan starten :j

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:50

Ziet er keurig uit! Mooi paardje! Zou zeker in de B helemaal goed moeten komen! Ik zou zeggen, groei gewoon mee met het wedstrijdniveau.. dus lekker starten en gaanderweg meer leren!
(Probeer wel je handen wat meer te dragen voor het zadel/boven de schoft, dan kom je ook wat rechterop te zitten)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:55

Voor de B en ook vanwege de leeftijd is het mooier en beter als je haar in het rijden wat lager en ronder instelt, dan worden haar bewegingen ook wat ruimer. Ik zou de startkaart gewoon aanvragen, je moet ergens beginnen en je weet pas echt of je startklaar bent als je gestart bent en je punten en commentaar van de jury krijgt. Ik vind trouwens dat je een mooi paard hebt, en je houding is voor zover ik kan beoordelen ook netjes.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:59

ik zou je eerlijk gezegt nog niet op wedstrijden willen zien.
grote paarden zijn pas wat later ontwikkeld als de kleinere paarden dus geef dit dier nog lekker een jaar de tijd en rijd hem lekker voorwaarts, neerwaarts en op eigen benen laten lopen.

De foto's zijn moeilijk te beoordelen daar ze van veraf zijn genomen.
paardje mag wat lager ingesteld worden waardoor die z'n rug los gaat laten.

veel overgangen en schijnovergangen rijden, voltes verkleinen en vergroten maar ook heel erg afwisselen in de hoofd/ halshouding.

maar het allerbelangrijkste vind ik toch wel die verrekte sporen af! een 3,5 jarige al met sporen rijden :n een spoor is een verfijning van je hulp die je op het moment helemaal nog niet nodig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:59

Lastige foto's om vanaf de beoordelen. Ik zie iets in je zit. Last van je lage onderrug of bekken? Je bovenbeen ligt niet lekker in het zadel volgens mij.
Qua lopen van het paard zijn de foto's op dusdanig slechte momenten gemaakt dat er ook weinig over te zeggen valt. Het algemene plaatje ziet er zo globaal heel aardig uit, maar ik vind het vanaf deze foto's verder echt niet te beoordelen.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:16

Ik vind dat wedstrijden al best kan. Wel zou ik nog evenw achtten gezien haar leeftijd maar in de zomer is ook nog een tijdje weg.
Je houding vind ik niet zo slecht als je zelf schrijft hoor! Soms zit je wat naar voren gebogen, je hakken zou je meer kunnen uitdrukken maar goed, dat weet je al.

Succes

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:24

Vind je houding wel meevallen, op je handen na dan :o
Die zouden wat meer richting de mond mogen en dus voor het zadel (ook je ellebogen zijn nu 90 graden) Verder vind ik je teugels wat aan de lange kant, zou iets meer verbinding opzoeken!
Maar officieel starten, neem aan in de B, zou ik zeker gaan doen in de zomer!!
De puntjes die ik opnoem zijn vooral de puntjes op de i om het maar zo te zeggen, zeker voor de B.
Hij loopt redelijk nageeflijk zo te zien, lijkt of ie iets meer impuls mag (lastig op foto's te zien) Maar zou lekker je startkaart aanvragen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:03

Wil je dan B starten? Ik vind je paard namelijk veel te opgericht lopen voor de B.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:24

heej
dank je voor de tips en reacties... me sporen klopt..
mevrouw liep bij het hek omhoog en had geen boodschap aan me been hulp, heb geprobeerd met de kleinste spoortje op te lossen..( opdracht van instructie).. nja werkte niet voor mijn gevoel.. dus snel afgedaan.. verder rijd ik normaal gesproken redelijk voorwaarts.. alleen haar achterhand is lastig. met longeren gata super.. maar zogauw met rijden .. word wat moeilijker.. maar daarom leren we ook nog:D.. ik rijd ongeveer 4 x per week nu.. waarvan 2 dagen aan wat langere teugel zodat ze laag en rond loopt. en 2 dagen pak ik haar wat meer op:D.. en het werkt goed. en is lekker ontspannen..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:06

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:27

Ik zou zeggen: gewoon ervoor gaan!
Het ziet er netjes uit en je hebt niks te verliezen.
Als je maar ontspannen blijft zodat je dit ook over kan geven aan je paard en je handen blijft dragen.
En inderdaad wat je ook al zegt: geen muntjes zoeken.

Veel succes!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:05

Leuk paard. Ik snap alleen niet dat je 2 dagen met lange teugel rijdt en 2 dagen wat meer oppakt? Waarom niet aan het begin en eind van het rijden lang en laag en tussendoor kleine stukjes oppakken? Als deze foto's een beeld geven van hoe het paard loopt als je hem oppakt, dan zou ik zeggen: dit heeft geen nut, het paard drukt zijn rug weg en komt achter niet mee. Als dit aan de longeerlijn beter gaat, betekent dat dus dat je paard nog moeite heeft met het ruitergewicht óf dat jij hem hindert.
Lekker voorwaarts rijden en veel schakelen. Startkaart zie je dan tzt wel.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:44

Als jij je dr zelf goed bij voelt, doen!!
Kijk goed voor je uit, dat scheelt al een hele hoop!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:54

Rebeccaa schreef:
Wil je dan B starten? Ik vind je paard namelijk veel te opgericht lopen voor de B.

Veel te opgericht?? Welke foto's heb jij gekeken :=

2 dagen lang en 2 dagen oppakken vind ik helemaal niet zo'n gek idee voor een jong paard!!
Zorgt voor minder stress en tja...ontspanning is toch wel nummer 1 in de basis!
Jullie komen er wel, gewoon lekker aanvragen en in de zomer vliegen jullie door de B :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:54

het nut van 2 dagen lang rijden en 2 dagen oppakken werkt in mijn opzicht absoluut niet.

Je moet het paard ten alle tijden kunnen uitschuiven en gezien jij het al over starten hebt zou ik dit in 1 training doen, dus losrijden met laag en rond dan oppakken en uiteraard tussendoor veel afwisselen in hoofd halshouding zo krijg je een paard wat de rug leerd loslaten en die goed nageeflijk is dus de hand volgt.

op jou manier heeft het geen enkel nut zeker niet met zo'n massief paard.

de reden waarom je met spoor rijd vind ik heel slecht, snap ook niet dat een intructrice dat advieseerd iedereen weet imo dat een spoor een verfijning van de hulp is en niet om het paard voorwaarts te houden als het paard niet reageerd op je been dan komt een tikje van de zweep om de hoek kijken en geen spoor :n

nogmaals ik zou dit paard voorlopig (en ook volgende zomer nog niet) nog niet gaan starten, het is een groot paard die de tijd nodig heeft. dat je naar zeggen maar 4 keer per week rijd is netjes maar pak daarvan zeker 1 keer lekker een buitenritje mee ipv continu in de bak te rijden ook in het bos/ heide enz kan je dressuurmatige oefeningen meenemen.

mijn advies vergeet die wedstrijden even, daar heb je nog tijd zat voor gezien het dier pas 3,5 is. lekker gaan rijden en zorgen dat hij goed aan de basis hulpen komt dan kan je vanzelf verder gaan denken over de wedstrijden.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:34

Inderdaad wacht even met die wedstrijden totdat je er echt klaar voor bent.. zo'n groot paard zou je echt rustig aan moeten oppakken. Meeste mensen rijden die paarden met 3 jaar in en zetten hem nog even 1 jaar weg om goed te kunnen laten groeien. Anders heb je snel kans dat zo'n paard problemen krijgt.

Je reden van een spoor vind ik helemaal niet kunnen.. Ik probeer mijn paarden zelfs zonder spoor en zweep te rijden.. soms heb ik bij het inrijden even de zweep nodig, maar een spoor voor een 3,5 jarig paard... wat wil je dadelijk doen als je in het M zit ofzo?

Verder is het een leuk paard maar laat haar nog even met rust en vooral laag en rond.. niet dat oppakken.. laat maar lopen ;)

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:35

Ziet er leuk uit,
je gaf zelf ook al aan dat je nog aan je houding moest werken maar toch een kleine tip :D..
Pas op dat je je handen en/of onderarmen niet vast zet. Het moet wel enigzins flexibel blijven.. Je ziet het op foto 1 - 4 - 5

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:07

ik vind dat je helemaal niet hoeft te wachten. van ervaring leren ze ook veel. gewoon lekker mee nemen. je kunt je paard nog zo goed thuis aan het lopen hebben... op concour is het zoveel anders...
ben het wel met de mensen eens dat twee dagen lang en twee dagen hoog niet echt slim is. je moet beginnen met laag en rond. daarna oprichten. Zeker bij een jong paard veel afwisselen en niet teveel oprichten.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:22

Ik denk dat je haar al wel op wedstrijden kan starten, maar je moet wel heel erg op deze punten letten:
- Probeer haar meer voorwaarts neerwaarts te rijden, met meer ontspanning in je handen, die zien er soms wat streng uit.
- Meer naar voren kijken
- Probeer je handen rechtop te houden.

Ik vind dat ze op die foto in de wei (die van wat meer dichtbij) fijner loopt, ze loopt daar wat lager en meer ontspannen, en je hebt je handen beter rechtop.
Mooi paardje heb je trouwens, dat blauwe setje staat haar heel leuk, het blauw spat er echt vanaf! :)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:52

Ziet er wel goed uit !

de hals mag alleen wat ronder en lager !
verder zie ik je handen op wat foto's erg dichtbij je.. houd ze voor je zadel !..
en ja.. je verzament je paard een beetje maar ik zou hem juist meer ruimte geven zodat hij zijn hele lichaam gaat gebruiken !

succes met je mooie paardje :D

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:59

thnx iedereen.. ff over de opmerking met lange teugel rijden..
mijn paard is nog jong en slungelig.. ik train 2 dagen lange teugel voorde ontspanning en zo leert ze op eigen benen lopen!!.. dit bevalt erg goed. die andere dagen rij ik los met lange teugel en pak haar af en toe op... ik wil haar zoveel mogelijk op mijn zit rijden.. dus met lange teugel tempowisselingen rijden.. mijn paard heeft elke maand een week rust.. en ook dit bevalt erg goed..
ik rijd 4 dagen in de week.. waarvan 1 op de manege en 1 in de bak. 2 x per week ga ik het bos in waar ik dan ook train. op de open vlaktes.. maar vooral rechte lijnen. dus uit mijn tekst op maken dat ik alleen in de bak rij.. wat is zoo NOT DONE vind voor een jong paard vind ik bevooroordeeld. en inderdaad dat met die sporen.. het was te proberen.. en dan denk je dat je instrutie gelijk heeft.. niet dus,.
en dat mijn paard achter niet mee komt is misschien omdat ze nog zo jong is.. dus nog geen spieren achter heeft en dus moet leren achter mee te komen...
ik vind het altijd wat cliche.. als iemand bij een jong paard zegt hij neemt ze agterhand niet mee .. nou zonder bespiering gata dit ook wel erg moeilijk bij een groot slungelig paard....
en dat mijn paard haar rug weg drukt??? hmmm vind ik niet bepaald... maar goed. ieder zijn mening

Nadjaxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:01

Ik vind jouwn paard nog veel te jong, zoals hier boven al is geschreven is het een erg groot en massief paard van 1.80 , welke echt de tijd nodig heeft. Kijk naar het lange achterbeen,zonder ruiter gewicht is het al moeilijk om deze onder de massa te brengen. Zo'n paard heeft echt veel meer tijd nodig om eerst zijn eigen gewicht te kunnen dragen. Persoonlijk had ik dit paard sowieso nog een jaar laten staan en uit te laten groeien, voor ik er uberhaupt op was gaan zitten.
kijkende naar je foto's drukt jouw paard wel degelijk zijn rug weg getuige het, het lange achterbeen dit is goed te zien op foto's 2,3 en vier, in mijn visie loopt hij dan ook nie opgericht maar met een weggedrukte rug, dit is trouwens ook niet zo vreemd want wanneer ik verder kijk zie ik toch ,heel veel dingen waar je echt nog aan moet werken.

Ik vind je houding overkomen als zeer stug, je zit neigt iets naar een stoel zit, je zit nie op je zitbeenknobbel, de hoek in je knie is veel te groot, en je zit scheef naar rechts, wanneer ik dan verder kijk zie ik dat je zadel aan de kleine kant is, er moet een hand achter passen en de kussen van dit zadel drukken volgens mij ook teveel in de rug ,ook ligt je knie te ver op de wrong,het zadel ligt ook te ver naar voren waardoor hij de schouder niet voldoende vrij laat.
Je handen zijn veel te laag en ook deze zien er erg stug uit paard kan ook hierdoor niet lekker uit de schouder komen en zo nooit de achterhand goed onder brengen.

Dus om antwoord op je vraag te geven: Nee ik zou dit paard nog ruim de tijd geven om te groeien en hem nog een tijd wegzetten aan een startkaart zou ik zeker nog niet denken.
En als je weer begint oid, zou ik op zoek gaan naar een goed passend zadel, zowel voor jou als voor je paardje

Succes!

*edit typfouten verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Nadjaxox op 08-11-09 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:13

juist omdat je paard jong is moet je hem leren om op zijn eigen benen te laten lopen !..
dan gaat hij zijn hele lijf gebruiken ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:54

Je moet nog wat trainen maar aangezien de zomer nog een paar maanden weg is zou je waarschijnlijk best kunnen beginnen op wedstrijd. Maar het duurt nog even, misschien kun je tegen die tijd beter nog een keer beslissen of je gaat. Startkaart is er zeker binnen een maand.

Ik ben ook van mening zoals hierboven al gezegt wordt, dat je je paard wat dieper in moet stellen. Daar bedoel ik niet mee dat hij flink opgekropt moet gaan lopen, maar
dat hij ook zijn hals gaat buigen, zodat hij zijn rug goed gebruikt. Op de foto's is niet te zien dat je paard zijn rug ontspant, alleen een knikje in het hoofd is niet genoeg om lekker soepel over de rug te lopen. Dat ''knik'' in de hals is ook belangrijk, hij zal dan meteen wat voorwaartser worden.

Het lijkt op de foto's ook alsof je een nogal strenge (binnen) hand hebt. Probeer die wat soepeler en misschien wat hoger te houden ;)
Sporen is ook minder, jong paard kan beter op je gewone hulpen leren reageren, maar ik zie dat je dat zelf al aangeeft :)

Het is wel echt een knapperd zeg! :*
Succes :)