Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

misschien komt de gouden tip voor mij ook wel voorbij.. 
ponylove1995 schreef:Mijn paard heeft ook erg veel problemen met de veruiming. Er staat altijd 'moet meer'. Nu had ik zaterdag een theorie middag waarbij je ook vragen kon stellen. Dus nu had ik gevraagd hoe je de middendraf kan verbeteren. Toen zei die meneer dat balkje draven werkt, maar dat werkt natuurlijk niet van de een op de andere dag. Dus in een proef kan je ook in de hoeken de achterhand proberen uit te zwaaien (klein beetje). Hierdoor krijg je wat meer energie die je zodra je wilt verruimen er uit kan rijden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Don_Zhivago schreef:Het ligt niet altijd aan de achterhand indd zoals al werd gezegd.
Mijn paardje heeft een onwijs sterke achterhand maar verruimen vind hij ook moeilijk..
ik ben nu aan het oefenen met heel veel schakelen.. onder zn tempo en dan in 1x weg.. zn achterhand werkt hierin super mee ik voel hem als het ware zitten als hij weg draaft.. alleen zn voorbeentjes verruimen niet..
bij die van mij zit niks vast (osteo is pas nog geweest)
Ik ga dit topic in de gaten houdenmisschien komt de gouden tip voor mij ook wel voorbij..

Shanty_Muis schreef:Don_Zhivago schreef:Het ligt niet altijd aan de achterhand indd zoals al werd gezegd.
Mijn paardje heeft een onwijs sterke achterhand maar verruimen vind hij ook moeilijk..
ik ben nu aan het oefenen met heel veel schakelen.. onder zn tempo en dan in 1x weg.. zn achterhand werkt hierin super mee ik voel hem als het ware zitten als hij weg draaft.. alleen zn voorbeentjes verruimen niet..
bij die van mij zit niks vast (osteo is pas nog geweest)
Ik ga dit topic in de gaten houdenmisschien komt de gouden tip voor mij ook wel voorbij..
Je realiseerd je dat de osteo voornamelijk met de botten en rug werkt, en de fysio (die van mij dan, maar die doet ook massage erbij) voornamelijk met de spieren werkt.
Mijn paard heeft bv ook een super goede achterhand, en strekte ook wel maar kon haar voorbenen niet netjes naar voren zetten, dit was volgens mijn fysio ook omdat dat ook nog eens pijn deed, 2 behandelingen verder heb ik nu echt eens een veruimend paard onder me.

Equimotion schreef:Om goed te kunnen verruimen moet een paard al redelijk kunnen verzamelen. Paarden die van nature geen ruime beweging hebben en in een verruiming snel op de voorhand duiken en alleen maar versnellen moet je eerst leren om meer te sluiten.
Rijd veel korte, snelle (!) overgangen vanuit je arbeidsdraf naar bijna halt, en op het moment dat je voelt dat hij buigt in het spronggewricht en daalt in de achterhand rijd je daar daar vlot weer naar voren uit. Gewoon oprijden naar je arbeidsdraf, niet meer verruiming willen.
Als je paard meer kan gaan dragen zal hij ook beter kunnen verruimen zonder op de voorhand te storten. Ontwikkeling kost tijd.