Ballantimo @ work, verschil na 2 weken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Ballantimo @ work, verschil na 2 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:01

Hallo!

Gisteren zijn er foto's gemaakt van 't rijden. 2 weken geleden heb ik ook een shoot gehad, ziet onderstaand topic voor 't verschil! :

[RIJ-ITP] Ballantimo @ work (lordloxley x elcaro)

Ons niveau is groen, dit was om precies te zijn de 31ste x onder het zadel. Hij is ruim 3,5 jaar, lord loxley x elcaro. Het is echt een schat van een dier, sinds ik van stal ben veranderd nog geen stap fout gezet eigenlijk :) Gisteren toen deze foto's gemaakt zijn was hij voor 't eerst een beetje vervelend, hij wou er een paar keer tussen uit knijpen. Hij had wat stress door m'n vriend die in 't midden stond foto's te maken en het gras werd naast de paddocks gemaait. Maar ondanks dat nog hele fijne stukken gehad! :) Hij ontspant echt pas als ik volledig ontspan, wat ik erg moeilijk vind. Rijd nu met een stuk lossere teugel wat hij heel goed oppakt :)

Mijn houding laat vaak nog te wensen over :o ik val veel voorover, deels ligt dit aan het zadel wat volgende week opgevult word. Ik rij vanaf morgen ook met een vzh zadel die wel helemaal goed ligt. Verder heb ik mijn beugels aan de korte kant.. Maar ik zit wel fijn stevig zo wat ik erg prettig vind :)

Galopsfoto's zijn er niet, want hij heeft nog geen galop-knop :o denk dat dat binnenkort wel komt :j

1. Even poseren
Afbeelding

2. Stap
Afbeelding

3. Idem
Afbeelding

4. Net in draf, nog wat spanning en vlug
Afbeelding

5. Draf
Afbeelding

6. Even wat naar voren rijden op de diagonaal
Afbeelding

7. Draf
Afbeelding

8. Ontspanning :)
Afbeelding

9. Even halthouden
Afbeelding

10. Beetje rondsturen
Afbeelding

11. Drafje, vind dit een fijn beeld geven :)
Afbeelding

12. Lange teugel voor 't uitdraven
Afbeelding

13. Uitdraven en helemaal naar de grond, vind hij erg fijn :)
Afbeelding

14. Idem, ben erg blij hiermee :+:
Afbeelding

15. Klaar :+: even een aai over z'n neus
Afbeelding

Tips zijn welkom! :D

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:07

hoi hoi deniece!

als eerst: haha je houdt echt precies bij he hoevaak je rijdt!! haha
Ik vind het een goed beeld geven! Ik vind hem op de eerste foto's iets wat kort in zijn rug, maar die durft hij later wel los te laten. Vind het goed dat je nog niet zo bezig bent met zijn hoofd hals houding!
Klein minpuntje wel.. is dat je nog steeds wat vooroverhangt. Kan ook door het zadel komen, dus ben benieuwd als het zadel is opgevuld hoe het dan is. En je armen steek je een beetje naar voren af. Misschien je teugels iets langer en je handen wat meer bij je dragen, of gewoon je handen wat meer bij je dragen zonder teugels korter. Dat voel je zelf het beste. ( op de foto waar je halthoud doe je het niet.. (daar mag je rug weer net iets rechter) maar dat bedoel ik met je handhouding)

Ik vind de combinatie nog steeds erg leuk! En ik wil zeker nog een keer mee!

Impidivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:21

Je hebt echt een leuk beestje!
Even een klein aandachtspuntje, blijf zelf netjes rechtop zitten en voor je uit kijken.
En dan nog iets, je zegt zelf dat het een fijn beeld geeft als je paardje lekker met z'n neusje naar beneden loopt.
En inderdaad dat is ook een fijner beeld als dat een paard bijvoorbeeld met z'n koppie de lucht in gaat, het bit vast pakt en gaat racen. :+
Alleen als jij je paardje oppakt vind ik dat hij niet helemaal lekker ontspannen is.
Misschien heb ik wel een oplossing voor je zodat hij de gehele rit lekker los is.
Probeer als je net op de paardje stapt 'm lekker naar beneden te rijden zodat hij daar lekker in het tempo
blijft lopen en een goed ritme heeft, als je dat voor elkaar hebt gekregen pak je hem iets meer op.
Maar probeer hem wel in dat zelfde ritme en tempo te houden.
Als die dan iets minder word qua lopen dan werk je hem weer lekker naar beneden, en daarna probeer je 'm weer op te pakken.
Ik hoop dat dit gaat werken voor jou en je beestje!

Veel succes verder, jullie komen er wel! :D

xMarianne

Re: Ballantimo @ work, verschil na 2 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:24

hoi!
wat een leuk beestje heb je:)
maar probeer wel je handen recht op te houden want ik zie op een aantal foto's pianohanden ;)
veeeeel succes met je leukerd ! :D

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:30

Wat een plaatje!! hij loopt heel netjes! je zit wel erg naar voren. zelfs op de foto met het halthouden zit je naar voren. als je je handen wat hoger houdt ga je vanzelf rechter zitten. probeer je zitbeenknobbels eens te voelen als je stilstaat en doe je schouders naar achter. Als dit ook goed gaat is het plaatje compleet. Ik zie wel verschil, dat na 2 weken:)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:32

En daar is die knapperd weer :D
Ik zie al heel veel verschil met je vorige topic! Je zit inderdaad wat te ver naar voren (of doe je dit om zijn rug te ontlasten?) Hou je ellebogen wat meer in je zij en ga wat trotser zitten, borst naar voren en ontspan je schouders.
Je doet het lekker rustig aan, en het geeft een fijn beeld. Gaat helemaal goedkomen!

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:31

Wat een knap paard heb je! En leuk om te zien dat je het zo
lekker rustig aan doet met hem! Ik ga mee met wat er over je
houding wordt gezegd, dus rechter zitten enz. Maar als je wat
meer onstpant op je paardje, zoals je zelf al zegt, komt die
houding vanzelf wel goed denk ik! Ga zo door!

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:39

Over je houding is al genoeg gezegt.
Probeer hem wel bij elkaar te rijden, je ziet op foto 8 heel goed dat hij nogal uit elkaar valt. Waardoor het meer lijkt dat hij 'vlucht'. Probeer hem lekker laag en rond te rijden en dan komt het helemaal goed met jullie! :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:11

Bedankt voor alle reacties en tips! Met sommige dingen kan ik echt wat mee :)

@ Impidivi; bedankt voor je tip! Ga ik zeker proberen :) Ik wissel het lange en lage nu veel af met ook opppakken, hij vind het nog moeilijk om wat meer bij elkaar te lopen. Maar dat komt vanzelf wel :) oefening baartkunst ;)

En mijn houding :o ik weet het heel goed, ga er hard mee aan de slag :)

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:48

Zo, dat is zeker een heel verschil met de vorige foto's!!
Vind hem veeeeel beter tonen nu je hem met wat langere teugel lekker z'n gang laat gaan. In mijn ogen moet hij het nu wat meer zelf uitzoeken en dat vind ik alleen maar goed, wordt hij een groot stoer paard van :D

Dat voorover vallen vind ik nog niet eens zo erg, zo haal je de druk een beetje van z'n rug af. Waar ik me meer aan stoor is je beenhouding en het gebruik er van. Als je voorover zit ala, maar wel je been er aan houden!! Anders kun je hem natuurlijk nooit van achter naar voren rijden.

En nog een tipje voor de galop, waarom oefen je dat niet lekker in het bos? Gewoon een lang, goed, pad opzoeken en gaan met die banaan. Kan hij lekker rechtuit een beetje z'n balans vinden enzovoort, dan kun je het later natuurlijk gewoon in de bak proberen :j

Succes!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:28

Wat fijn dat je hem lekker naar de ontspanning rijdt en niet gefixeerd bent op aan de teugel rijden.
Wat me wel opvalt is dat jouw paard een truukje heeft wat meer paarden hebben; als hij lekker ontspant, gaat de actie een beetje uit de achterhand. (foto 8 en 14). Houd die dus lekker actief!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:13

Ziet er goed uit hoor! :D Let er alleen wel op dat je niet je handen te ver naar voren brengt als hij wat langer gaat lopen, waardoor je naar voren valt. Probeer gewoon je handen bij je te houden, ook als hij zich wat langer maakt. ;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:53

Bedankt voor alle reacties!!

@ Vera; thanks :) in het bos oefenen zou ik heel graag willen, alleen vertrouw hem op dit moment echt niet buiten de bak nog.. Dus wil eerst lekker gaan wandelen aan de hand in 't bos en als hij daar dan braaf is ga ik onder het zadel :j maar als hij binnenkort een keertje 'perongeluk' aanspringt galopeer ik gewoon een stukje door etc :) En moet m'n benen er idd aan houden :o
@ beantsje; klopt helemaal, zodra hij ook ontspant kakt hij ietsje in, vind het nu nog niet erg maar wil hem inderdaad wel meer voorwaarts daarin krijgen :) gaat soms al beter!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:09

Wandelen is nooit verkeerd :) Maar waarom ga je niet gewoon een keertje? Neem je toch iemand mee met een braaf paard of iemand die naast je loopt ofzo :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:16

Ik heb er nu een aantal keren op gezeten, in de bak, zonder rem.. En dat is geen pretje ;) ik weet zeker dat als ik nu zo het bos in ga het gewoon niet goed komt.. Dat risico wil ik ook niet nemen :) dus nog even lekker rustig aan doen en eerst wandelen aan de hand en verkeersmak maken, dan komen de bosritjes vanzelf wel :)

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:01

Het ziet er al een stuk beter uit dan bij de vorige foto's! Ze houd nu haar hoofd in elk geval niet meer zo super hoog en hij gaat soms al wat naar beneden. En halsstrekken kan ze echt heeel erg goed! Gewoon zo doorgaan dan komt het helemaal goed!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 08:31

@Moorke; dankjewel! Het is alleen wel een hij ;)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:42

Het ziet er beter uit dan je vorige topic! Veel minder spanning. Alleen zou ik je nog de tip willen geven foto 11, je schrijft ontspanning, klopt, maar daar gooi jij gelijk je aanleuning weg..... hou dat contact met zijn mond, op een ontspannen manier, ook als hij ontspant! Zo leert hij ook wat gewenst is en wat niet!
Het gallopperen zou ik vooral wel meenemen in dit stadium. Hoe eerder je hem dat aanleert hoe meer plezier je daar straks van hebt, en er is echt niets byzonders aan. Laat je hem wel galloperen aan de longe? Leer hem dan een stemhulp aan. Die kan je combineren met je beenhulp onder het zadel in het begin.
En in het bos zou ik er ook zeker niet mee beginnen. Eerst zorgen dat je de controle hebt voordat je aan zulke dingen in het open veld gaat beginnen, dan kunnen ze nog springerig genoeg zijn!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:09

Op foto 5 mis ik ook de aanleuning, maar ziet er verder netjes uit hoor! :) Goede tips zijn verder ook al gegeven.
Longeren is inderdaad ook een goeie tip! Mijn 3,5jarige longeer ik ook regelmatig en doen ook veel aan lange teugelen om aan dr balans te werken, voordat we in het voorjaar echt gaan beginnen met rijden.

Ik vind het trouwens echt een duidelijke Elcaro :D Echt grappig om te zien veel Elcaro's zo sterk op elkaar lijken, ook al is t dan de opa van die van jou.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:00

Sythaa schreef:
Het ziet er beter uit dan je vorige topic! Veel minder spanning. Alleen zou ik je nog de tip willen geven foto 11, je schrijft ontspanning, klopt, maar daar gooi jij gelijk je aanleuning weg..... hou dat contact met zijn mond, op een ontspannen manier, ook als hij ontspant! Zo leert hij ook wat gewenst is en wat niet!
Het gallopperen zou ik vooral wel meenemen in dit stadium. Hoe eerder je hem dat aanleert hoe meer plezier je daar straks van hebt, en er is echt niets byzonders aan. Laat je hem wel galloperen aan de longe? Leer hem dan een stemhulp aan. Die kan je combineren met je beenhulp onder het zadel in het begin.
En in het bos zou ik er ook zeker niet mee beginnen. Eerst zorgen dat je de controle hebt voordat je aan zulke dingen in het open veld gaat beginnen, dan kunnen ze nog springerig genoeg zijn!

Als je zoals Deniece zegt de controle mist zou ik inderdaad niet galoperen in het bos, maar anders zou ik niet weten wat er mis mee is :D
Stemhulp aanleren aan de longe is inderdaad een goede tip! Dan leert hij vanzelf wel het verband leggen tussen je stemhulp en je been/gewicht hulpen!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:37

Bedankt voor alle reacties!

@ Sytha; grappig, je zegt precies wat mijn instructrice en ik vanmorgen besproken hebben! Gaan idd nog lang niet het bos in, ga wel lekker wandelen aan de hand met hem maar zolang ik nog geen volledige controle heb word dat 'm gewoon niet. Verder longeer ik hem 1x per week met pessoatuig, op zijn langste stand en dat pakt hij heel goed op. Loopt hij in alle 3 de gangen lang en laag, galop gaat ook erg goed, hij heeft daar aan de longe al veel balans bij en een gewoon fijn arbeidstempo :j stemhulp gaf mijn instructrice ook als tip mee! In principe weet hij heel goed met de longe dat 'galop' galop is, kan ik idd onder het zadel met beenhulp erbij aanleren :j Waarom we de galop er nu nog niet bij pakken is omdat hij nog vrij snel gestresst is, en dan aan de sjees gaat. Maar denk dat het niet lang meer gaat duren voordat we dat erbij gaan pakken :) en ik moet inderdaad contact houden, maar het is zoooo moeilijk want hij is ontzettend zoekerig nog. Maar we zijn er hard mee bezig! :)
@ Livetime; bedankt voor je reactie! En je kan idd vooral aan het hoofd zien dat 't een elcaro is ! :)

mii_rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:10

leuk paardje om te zien
en zoals word gezegd ontspannen gaan zitten. en je paard meer bij mekaar rijden zo valt die uit elkaar.

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:20

Leuk paardje, en die ontspanning en je houding komt vanzelf goed ;)

Odiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:45

Echt leuk beestje zeg! :)
Hij loopt echt goed,
probeer alleen idd misschien je schouders gewoon beetje meer naar achter te houden (daar moet ik zelf ook aan werken, hoor!)
maar dat komt vast allemaal goed! :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 18:05

Bedankt !

@ Mii_rocky; mooi bij elkaar rijden komt vanzelf wel :) hij is pas 3!
@ Odiepaard; ja is inderdaad heel moeilijk, moet mijn schouders ook gewoon meer ontspannen, maar is oh zo lastig!