Neusbeen kan breken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

Neusbeen kan breken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 16:15

Wanneer er discussies zijn over het bit of bitloos rijden, wordt altijd het neusbeen breken erbij gehaald.

En ik ben voor alles als je gevoel zegt dat het goed is. Dus met of zonder bit maakt voor mij niet uit, ik vind het alleen wel bijzonder dat iedereen roept jaha want met bitloos kan je zijn neusbeen breken.

Heeft iemand dat ooit wel eens meegemaakt of uit eerstehand gehoord?
Want wie trekt er nou zo allemachtig hard dat je zo even het neusbeen breekt.

Soms zie je een pony vast staan aan de muur die al z'n kracht en gewicht in de strijd gooit omdat die los wil komen, komt alle druk op het neusbeen te staan. (halster zit vaak nog lager dan hoofdstel) En toch gaat dat goed tot dat het halster knapt, dus hoe groot is de kans dat dat ruitertje van misschien 60 kilo met haar trekkracht het neusbeen kan breken?

Ik wil het wel geloven hoor, maar ik vind het gewoon wel grappig te zien dat al het gewicht en kracht van een paard van zeg 500 kilo dat vast staat niks uitmaakt voor het neusbeen en dat dat ligte ruitertje van 60 kilo wel dat neusbeen kan breken.

Dus vandaar mijn vraag hoe kan dat?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:25

theorethisch is 1 ding
met name als die te laag is afgesteld

rij zelf op een der paarden met een hackemore
op juiste hoogte afgesteld (daar ligt de clou)
al 2 x meegemaakt dat mijn hack brak (slecht onderhouden :o
maar nog nooit ook niet bij anderen meegemaakt dat een neus is gebroken

Kyliam

Re: Neusbeen kan breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:49

Ik ben zelf een voorstander van bitloos. En kan me bijna niet voorstellen dat het echt breekt. Maar een hackemore heb je een heftboomwerking en die vergroot de kracht van de ruiter.
Ik denk dat al die andere hoofdstellen niet zo snel te veel druk geven. Hangt inderdaad ook wel een beetje af waar je de neusriem plaatst. Ik meestal zo hoog mogelijk zodat de inwerking zo zacht mogelijk is.
Maar goed, ik ben ook benieuwd of mensen echte ervaringen hebben met gebroken neus van paard.

Danielle

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:52

Ja, je kan een neusbeen breken als:

-Je een hackemore gebruikt (hefboomwerking werkt krachtiger in)
-Je de neusriem te laag hebt hangen
-En je veel kracht zet.

Een goed voorgelichte bitloze ruiter zou dit dus zeker niet gebeuren. Naar fabeltjesland verbannen kan niet, maar de kanttekening plaatsen dat het alleen onder sommige (zeldzame) omstandigheden kan is wel op zijn plaats.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:05

zou theoretisch kunenn of uit 1e hand meegemaakt ? gehoord? gezien?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:19

Je argument van de pony die aan de muur staat en gaat hangen slaat als een l*l op een drumstel. De druk die dan ontstaat komt achter de oren en niet op de neus.

Met een hackamore heb je een hefboomwerking die dus wel even wat heftiger inkomt als een andere bitloze optoming, dus dat heeft met het gewicht van de ruiter of het paard niet heel veel te maken.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:25

Spicenut schreef:
Je argument van de pony die aan de muur staat en gaat hangen slaat als een l*l op een drumstel. De druk die dan ontstaat komt achter de oren en niet op de neus.

Met een hackamore heb je een hefboomwerking die dus wel even wat heftiger inkomt als een andere bitloze optoming, dus dat heeft met het gewicht van de ruiter of het paard niet heel veel te maken.

Inderdaad. Je zou je er heel misschien nog wat bij voor kunnen stellen als de ring waar het touw aan zit bovenop de neus zou zitten maar dan nog. De volledige druk komt inderdaad achter de oren. Vandaar ook dat bij veiligheidshalsters een klittebandje zit in het deel dat achter de oren langs loopt en niet in het deel dat over de neus loopt.

Verder heb ik 0 ervaring met bitloos rijden anders dan met een stalhalster dus kan ik verder geen zinnige bijdrage leveren *D

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:31

In de praktijk is het nog nooit gebeurd, het kan theoretisch wel, maar dan kan je theoretisch ook je paard zijn mondhoeken uitscheuren als je maar met 200 kilo aan gaat hangen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:34

Ach.. je hoort het steeds weer.. en steeds van mensen die niets van bitloos rijden af weten.

Even heel duidelijk:
Afbeelding
Elk paard heeft een zwevend neusbeentje. Een neusriem van een bitloos hoofdstel hoort 2 vingers onder het jukbeen te liggen, dus bóven het zwevende botje.
Als het hoofdstel goed ligt dan kun je dus met geen mogelijkheid de neus breken.
Het botje zelf is ook vrij sterk, maar als je op het puntje een hackamore met lange scharen zou leggen, en je geeft er een ongelofelijke ruk aan, ja dan zal dat botje zeker breken.

Maar je wil niet weten hoeveel paarden botsplinters in hun kaak hebben door bijvoorbeeld te ruw gebruik van een menstang (heb ik zelfs meegemaakt bij een vriendin die haar paard bij een suffe boer had laten beleren!)

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:37

Het was van mijn kant meer een theorie vraag van we roepen het allemaal wel het neusbeen kan breken, maar heeft iemand het nou ooit echt mee gemaakt of er wel eens over nagedacht heeft hoe het zit voordat het geroepen werd.

Spicenut schreef:

Ik snap wat je bedoelt wanneer het paard naar achter gaat hangen komt de druk achter de oren. Maar ik heb het niet over deze mannier van hangen aan het halster. Wanneer ze aan twee kanten vast staan kunnen ze ook naar voren of dat ze hun kont keren dan komt de druk wel op het neusbeen.
(Ik had misschien niet helemaal duidelijk gemaakt wat ik er mee bedoelde)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:31

Ow, ok, nu snap ik wat je bedoelt! Maar in principe is dat nog weer heel wat anders, dan heeft het paard het zelf in de hand dus zal niet snel zijn eigen neusbeen breken. Daarnaast staat het paard dan aan een halster, wat weer een heel andere inwerking heeft op de neus als de meeste bitloze optomingen. Een halster is breder en verdeelt de druk dus over de neus.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:26

Volgens mij komt dat echt alleen voor bij zware ongevallen, trailer of vrachtwagenongelukken, dat soort dingen..
Eens gebroken is het misschien wel mogelijk dat je dat op armkracht opnieuw breekt, maar een ongeschonden bot breken door middel van twee lederen riemen en twee mensenarmen? Nee hoor. Dan zouden de klinieken ook vol staan met kaakbreuken en zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:30

Kyliam schreef:
Ik ben zelf een voorstander van bitloos.

Ik ben een voorstander van dwangloos. Van optomingen zonder dwangmogelijkheid.
Je hoort gewoon niet te rijden met kracht op de teugels.
Dit is een non-onderwerp over een non-argument.

Ik ben een tegenstander van hersenloos :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:07

Ik denk inderdaad indien de neusriem verkeerd is afgesteld dat het kan, maar ik heb het nog nooit gehoord of gezien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:12

NenaC schreef:
Ik denk inderdaad indien de neusriem verkeerd is afgesteld dat het kan, maar ik heb het nog nooit gehoord of gezien!

Dus hoe weet je dat het kan?

Het is een neuzelverhaal over een non-onderwerp ter onderbouwing voor jijbakken.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:40

jijbakken?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:10

er dwalen mooie fabeltjes door het paardenland

dit wordt vast weer een voor- tegen discussietopic over bitloos en met bit rijden.
het is maar net wat je wil horen. als je je hackamore tussen de neusvleugels hangt (waar deze dus niet hoort...) en er met 100 kilo aan hangt zal het neusbeentje vast breken. Maar als je met bit rijdt en je geeft een flinke ruk of je hangt flink in z'n mond komen al die kilo's druk op 2 scherpe randjes bot in de onderkaak met alle gevolgen van dien. net welke kant je wil kiezen, zwart of wit.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:34

een paard van een vorige stal heeft een keer der neus gebroken door zo`n kreng. Hij hinh te laag (meerdere malen gezegd maar mevrouw luisterde niet.) Toen ging het paard een keer aan de kletter toen reageerde ze alsof ze er een licht bit in had zitten. Toen is dat neusbott echt wel gebroken. Dus het is geen onzin maar ik ben er van overtuigd dat als je een hackmore goed omhangt er niks mee aan de hand is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:24

Huertecilla schreef:
NenaC schreef:

Dus hoe weet je dat het kan?

Het is een neuzelverhaal over een non-onderwerp ter onderbouwing voor jijbakken.

Nee hoor, dat is een kwestie van kennis van de anatomie van het paardenskelet en gezond boerenverstand met een vleugje natuurkunde B-) 8-)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:26

Huertecilla schreef:
NenaC schreef:

Een neusriem, daar wordt niet mee gereden. Je hebt alleen de teugels die naar de mond toe gaan en dan over het hoofd heen via bakstukken en het kopstuk.

Dus snap al helemaal niet dat de neusriem een oorzaak kan zijn van de neus breken.

Ohja, bitloos. Dan kan ik het wel begrijpen want daar zijn geen bakstukken e.d.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:28

Naar mijn idee is het een bullshitverhaal verzonnen door mensen die enorm anti bitloos zijn en maar argumenten zoeken om hun verhaal sterker te doen lijken. ;)

Ik rij nu toch al wat jaartjes bitloos en heb echt geen idee hoe ik mijn paard's neusbeen zou moeten breken met de optoming(en) die ik gebruik(t) heb. Zelfs al zou ik enorm trekken (waar ik overigens geen behoefte aan heb) er aan, dan nog zie ik het niet gebeuren, hoor. :n

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:35

Nou blijkbaar 1, dus helemaal bullshit zal het niet zijn....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:44

kamsel schreef:

Dus vanwege een geval kunnen alle bitloze ruiters het neusbeen van hun paard breken?
Nou, met mijn optoming zou ik echt niet weten hoe. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:55

Spicenut schreef:
jijbakken?

Een excuus voor bitgebruik door vingerwijzen.

De kern is dat als je bitloos wil rijden om het paard geen pijn te doen, het niet te dwingen, de manier van rijden niet op aan de teugel trekken gebaseerd is, laat staan zo absúrd onrealistisch en uitsluitend theoretisch hard, dus het een volstrekt non-argument is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:58

Twiggy2008 schreef:
kamsel schreef:

Dus vanwege een geval kunnen alle bitloze ruiters het neusbeen van hun paard breken?
Nou, met mijn optoming zou ik echt niet weten hoe. :D

Nou, dat lijkt me niet, maar dat is ook niet de vraag.
Het is zoals met zoveel dingen, bij correct gebruik is er niets aan de hand, bit/bitloos/sporen/s&t en ga zo nog maar even door...