Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 18:31

Laatst bijgewerkt door iefke op 30-10-09 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:38

Ik vat het een beetje samen als je het goed vind.
Vraag aan anky: wat is de maximale duur dat je een paard hyperflexe rijdt en waarom dit maximum?
Anky: goede vraag, voel me hier gelijk goed in de atmosphere. Misschien moet je vanavond naar de clinic komen kijken omdat ik dar de situatie echt uit kan leggen. Daarom ben ik ook blij dat ik hier in Denemarken uitgenodigd ben, om mensen uit te kunnen leggen wat ik doe waarom. Dat is ook de reden dat ik mijn eigen paard bij me rijd omdat het interessanter is om het te laten zien.
De verwarring is denk ik dat men denkt dat ik iedereen en elk paard via deze methode train. Ik geloof daar niet in omdat ik en mijn topsporters zijn en niet op amateur niveau. We hebben het niet over een 4 of 5 jaar oud paard, we hebben het over topsport paarden op grand prix niveau. Het verschil zit hem in een 100 meter loper is ook niet alleen bezig met het rennen van de 100 meter, hij doet ook aan gewichtheffen voor het krijgen van sterkere spieren en dat doe ook in mijn trainingsmethode. Ik wil elke spier van mijn paard trainen. Dus niet alleen in het wedstrijd model omdat ik denk dat dat ook niet gezond is. Als wij heel de tijd zo zouden zitten dan zouden we ook stijve mensen zijn.
Ik weet niet of jij dat ook doet, maar ik doe oefeningen om zo soepel en fit als mogelijk te blijven en dat doe ik dus ook met mijn paarden. HF is dus een vergevorderde oefening dat je dus niet doet bij een jong paard. Hoe sterker en soepeler een paard wordt hoe makkelijke het is om in dat model te komen. Natuurlijk is variatie het meest belangrijke in ons systeem.
Het is goed dat je dit vraagt, omdat mensen moeten begrijpen dat ik mijn trainingen dus varieer en dus niet alleen maar HF train omdat ik dan hetzelfde probleem zou hebben als ik hem heel de tijd in het wedstrijd model zou rijden.
Vraag aan anky:
Is het dus 10 of 30 seconden?
Anky: nee, dat hangt echt af van het paard, het kan 1 minuut zijn of 10, Of 3. Dat hangt dus echt af van het paard, het is nooit trekken, het moet nooit een gevecht zijn.

.......
Laatst bijgewerkt door EllyC op 30-10-09 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:52

Vraag:

1 hoelang vraag je paard max in hyperflex positie
2 waarom is het belangrijk om niet over die tijdslimiet te gaan

Anky:

Perfecte vraag om mee te starten, laat me zeer goed voelen, mss moet je vanavond eens komen kijken naar de clinic waar ik veel kan uitleggen. Daarom ben ik blij dat ik hier uitgenodigd ben omdat ik mensen kan laten begrijpen wat ik doe, waarom ik het doe. Dat is ook de reden dat ik mijn eigen paard rij omdat ik denk dat het interessanter is als ik het toon. Het is geen trainingsmethode die iedereen toepast, mijn paard is topsporter, geen amateurniveau, we hebben het niet over een 4 of 5 jarige, we hebben het over topsport-grandprix paarden.
Als we bvb naar atleten kijken, bvb naar een 100m-loper, die loopt niet alleen 100m. Die doet ook gewichtheffen, om sterke spieren te krijgen. In mijn trainingsmethode wil ik elke spier in het paardenlichaam trainen. Ik wil hem dus niet altijd in de wedstrijdhouding hebben, omdat ik denk dat dat heel ongezond is. Ik denk dat als wij zelf de hele dag zo zouden zitten (gaat rechtop zitten) dat we stijven mensen zouden zijn.
Ik weet niet wat jij doet, maar ik train en doe oefeningen, om mij zo fit en soepel als mogelijk te houden. En dat probeer ik met mijn paarden ook te doen.

Hyperflexie is het meer ontwikkeld ding, zoals je start met een jong paard bouw je dat op. Hoe makkelijker het wordt en hoe langer die spieren worden, hoe makkelijker het is om in die houding te gaan. Variatie is uiteraard het belangrijkste in ons systeem. Voor mij is het belangrijk dat je dit vraagt, dat mensen begrijpen dat variatie belangrijk is en dat ik ze niet altijd in deze positie rijd.
Want dan heb ik geen variatie en dan heb ik hetzelfde probleem als wanneer ik ze inde compettitiehouding blijf rijden de hele tijd.

Interviewer: Is het dan 10 sec of 10 sec?

Anky: Nee nee, geen 10 sec. Het hangt af van het paard en de situatie. Het kan 1 minuut zijn, of 2 of 3. Het hangt af van de kracht van het paard. Het mag nooit een getrek of een gevecht zijn, het paard moet er soepeler van worden. Als ik mijn horloge moet zitten bekijken, gaat het fout. Ik wil namelijk naar het paard kijken dat ik rij, en wat hij mij vertelt, en niet wat mijn horloge mij vertelt.

Interviewer:
Dus 3 minuten zou niet te lang zijn voor sommige paarden?

Anky:
Om eerlijk te zijn, ik time het niet. Mss moet jij naast de piste staan en timen, want ik heb geen idee. Wanneer ik train: time flies when you're having fun. Ik weet niet of ik 3 minuten aan het rijden ben of 15 minuten, ik moet op de klok kijken om mijn tijd te beseffen.

Interviewer:
Zou je hyperflexen voor 15 minuten?

Anky:
Ik heb geen idee. 10 minuten ja, maar dan zou mijn variatie mij vertellen om eerder te veranderen.

Tijdens het rijden:

En je ziet dat het paard zijn oren vooruit heeft. Ieder paardenmens weet dat een paard iets niet zal doen als hij dat niet wil. Het is nog steeds 600kg en het is veel sterker dan ons.

EllyC

Re: Intervieuw anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:57

Wel weer een vervelende ondertoon door de bijgevoegde beelden.
Maar gewoon goed hoe anky het toelicht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:58

Ik vind dat anky soms hele 'onwetende' antwoorden geeft...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:00

Hoe bedoel je dat?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:02

Oke bedankt :)
Goed dat ze het uitlegt. :j
Maar ik ben het nog steeds niet met haar eens. Ze vergelijkt wel echt alles met mensen. En bovendien ben ik het al helemaal niet eens met de zin die ze verteld onder het rijden :n

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:03

onwetend: geen idee hoe lang ze ze rijdt in die positie... komaan, ze zijn daar zoooo bewust bezig met trainen, en met alle commotie errond... bullshit denk ik zo

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:06

ze zegt toch ook dat het verschillend is per paard

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:07

Je houdt een paard niet jaar in, jaar uit op dit niveau aan het werk en gezond (lichamelijk en geestelijk) als je niet verstandig met het paard omgaat.
Ik durf te stellen dat ik mijn eigen paard meer onrecht aan doe dan anky haar paarden maar dat komt dan hoop ik door (nog) ontbrekende kennis/kunde. En zo vele amateur ruiters met mij.

Poes, kijk jij op de klok dan met rijden? Als iets nog aandacht nodig heeft dan ga je door met trainen tot je juiste resultaat bereikt hebt. Die klok komt hooguit in beeld om te bewaken dat ik niet te lang doorrij.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:08

poes schreef:
onwetend: geen idee hoe lang ze ze rijdt in die positie... komaan, ze zijn daar zoooo bewust bezig met trainen, en met alle commotie errond... bullshit denk ik zo

Wat moet je daar nu anders op antwoorden. Zegt ze twee minuten is het niet goed, zegt ze tien evenmin. Training heeft niets met tijdsduur te maken, wel met intensiteit. Bereik je het punt wat je wil hebben is de oefening of soms zelfs de training klaar.
Als je anky ziet inrijden zie je echt wel variatie in de flexie houding, waarbij het echte rollkuren echt maar intervalsgewijs getoond wordt.

Verder vind ik het een leuk interview, en gezien de ondertoon van de eerste vraag gaat ze er toch professioneel mee aan het werk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:08

Ja ik denk sowieso, zoiets voel je aan, hoelang je het per keer doet, hoe je paard erop reageert, lijkt me niet dat ze er een wekkertje bijzet. In haar opzicht dan he :P (ik ben anti anti anti rollkur))

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:09

Ik ben anti onkundige na-apers rolkur.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:11

jury schreef:
Ik ben anti onkundige na-apers rolkur.

Ja dat is nog erger, maar een paard zou toch nooit kiezen om in die houding te gaan lopen, (met een ruiter op zijn rug!!)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:12

Dan zou je paardrijden dus in het geheel af moeten schaffen.
En dan zijn er volgens mij nog veel ergere dieren praktijken om je druk over te maken.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:13

Ik denk dat zij haar paarden zo goed aanvoelt dat ze idd geen klok nodig heeft om te voelen wanneer ze moet varriëren van houding.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit de tjd in de gaten houd met rijden.Ik begin lang,laag over de rug en als mijn paard
goed aanvoelt dan ga ik wat mee naar de oprichting rijden .
En de ene keer duurt dat bewijs van spreken 10 min en de andere keer 30 min.
Het is maar net hoe je paard aanvoelt. En volgens mij Doet Anky dat ook zo.
Dat heeft niks met onwetendheid te maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:13

jury schreef:
En dan zijn er volgens mij nog veel ergere dieren praktijken om je druk over te maken.

hoezo zwart wit :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:14

ESSIE70 schreef:
Ik denk dat zij haar paarden zo goed aanvoelt dat ze idd geen klok nodig heeft om te voelen wanneer ze moet varriëren van houding.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit de tjd in de gaten houd met rijden.Ik begin lang,laag over de rug en als mijn paard

Ah jij rijd ook rollkur?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:16

saskiakefie schreef:
ESSIE70 schreef:

Ah jij rijd ook rollkur?

Nee hoor helemaal niet,daar heb ik helemaal de kennis niet voor.
Maar waarom denk je dat?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:18

saskiakefie schreef:
jury schreef:

hoezo zwart wit :Y)

Ik vind het gewoon jammer dat dit elke keer weer zo negatief in beeld komt.
Volgens mij is er veel meer winst te halen in de basissport. Daar gebeuren als dan niet door onkunde ergere dingen maar ja daar haal je de publiciteit niet mee. Hoge bomen vangen veel wind, maar mensen kijk eerst eens naar jezelf en dan pas naar die hoge bomen.
Neemt niet weg dat het goed is dat op elke niveau de boel in de gaten gehouden wordt en ook ter discussie gesteld moet en mag worden. Maar waar is nu het bewijs dat die rolkur nu echt slecht is. Zijn er al paarden door kapot gereden?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:20

En ze zegt dat ze niet trekt *proest* kijk eens even goed in dat filmpje. Met die laatste zin onder het rijden ben ik het ook zeker niet eens.

Ik snap nog steeds niet hoe mensen dit goed kunnen keuren.
Ze legt niks uit, ze draait overal omheen en ze vergelijkt alles met mensen.

Kom op Anky! Verdedig je dan eens en kom met bewijzen, dit is zwak.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:24

Shahazai schreef:
En ze zegt dat ze niet trekt *proest* kijk eens even goed in dat filmpje. Met die laatste zin onder het rijden ben ik het ook zeker niet eens.

inderdaad :j

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:24

Shahazai schreef:

Ik zie een paard dat in zijn mond getrokken word en die in protest komt.
Echt ik vind dit zulke bullshit, dat dit nog kan tegenwoordig.
En nog heeft ze vele aanhangers.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:26

Maar het gaat ook niet zacht eraan toe, ik heb haar meerdere malen zien rijden in het echt. IK heb ook foto's dat de stang helemaal strak is, dan is dat gen verfijning meer als je het mij vraagt. Ook stelt ze hem niet in die houding, maar moet ze eerst echt zagen ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:28

Is het ook niet, S&T is verfijning van de hulp omdat je anders de hele mond van je paard aan gort trekt (die propvol zit).

Ze zit trouwens ook heerlijk met d'r sporen te prikken.