knappe merrie voor het laatst met mij op wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimberleyhof

knappe merrie voor het laatst met mij op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 22:18

hoi allemaal,
hier mijn knappe 7 jarige merrie zoe.
in juni hebben wij wedstrijd gereden, hellaas 2 verlies punten omdat de jury vond dat ze continue achter de loodlijn liep waardoor hij op elk onderdeel -1 heeft gegeven,, wat ik uiteraard niet snap omdat zoe hier voor haar doen redelijk goede proeven heeft laten zien. :o

het was de laatste wedstrijd voor ons, omdat ik heb besloten haar te verkopen. dit puur omdat ik verder wil in de sport, maar zoe daar niet het geschikte paard voor is. tijdens het dressuren krijgt ze van die verschrikkelijke ren kuren die echt niet meer leuk zijn, en op wedstrijd is ze met losrijden vaak leuk en lief, maar zodra we de ring in komen gaat er een knop om waar ze gaat rennen en alles verkloot,, zoe is dus te koop voor recreatie paard, ze is 100% verkeersmak en heel braaf in het bos of op de weg. zolang er geen druk op haar staat doet ze alles, en is ze lief.
het gaat mij echt aan het hart om haar weg te doen, maar ik heb echt besloten om haar weg te doen omdat ik niet verder met haar kom.

nja genoeg gebabbelt.. geniet van mijn mooie merrie die binnenkort niet meer bij mij is |(
Afbeelding
drafje
Afbeelding
richting middendraf
Afbeelding
wijken
Afbeelding
galop, waar ze zich vaak erg sterk maakt...
Afbeelding
teugels op maat maken na halsstrekken

dit was het voor nu,, misschien over een tijdje een echt afscheidstopic..
Laatst bijgewerkt door kimberleyhof op 27-10-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: knappe merrie voor het laatst met mij op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:29

prachtig paard! en erg jammer dat je haar verkoopt.

Verder snap ik wel dat de jury je -1 heeft gegeven voor het achter de lood lijn lopen. Ik weet niet welk niveau je rijd maar vanaf L zou je paard dit echt niet meer horen te doen.

Verder heb jij wel een mooie zit! alleen nog iets meer "zitten" dus dieper in je zadel. Dan is het helemaal netjes

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:56

2 verliespunten :oo
Als ik de de foto's zie vind ik het best winstpuntwaardig qua hoofdhouding (oefeningen weet ik niet)
Op sommige foto's loopt hij wel wat te diep, maar niet helemaal niet veel, en niet storend, en het ziet er vrij ontspannen uit,
loopt verder ook niet op de voorhand.
Maar de foto's zijn natuurlijk maar een moment opname..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:29

wat een schitterend dier ik zou dat niet over me hart krijgen om haar weg te doen.
mischien een wat meer rust in het rijden gaan brengen en dat het dan mischien wel beter gaat ik vind het erg gespannen/gehaast overkomen

verder je bovenlichaam iets naar achter houden

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:37

Zo rampzalig ziet het toch niet uit op de foto's dat je daarvoor twee verliespunten moet krijgen. Kijk, ze loopt misschien niet helemaal op de loodlijn, maar de jury is hier toch wel heel streng geweest.

Krijg wel een beetje de kriebels van het feit dat je schrijft dat je paard 'het verloot' :\ Kan het niet zijn dat jij gespannen de ring in gaat en dat er niet druk op haar, maar op jou staat? Ik kan mij heel, heel moeilijk voorstellen dat een paard gaat rennen bij het zien van een paar witte hekjes. Kan me wel goed voorstellen dat jij gespannen bent, want daar hebben veel ruiters last van.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:44

Ik vind het er eigenlijk ook niet zo rampzalig uitzien.
Ik wil je verder niet overhalen of weet ik veel wat, maar ik heb datzelfde probleem met mijn paard ook gehad. "hij verkloot alles" achteraf is het "ik verklootte alles" ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jij. Achteraf bleek mijn paard een zeer ernstig lichamelijk probleem te hebben, we hebben er 2 jaar hard aangewerkt en ik weet nu precies wat ik moet doen voor we de ring in gaan (dat werkt natuurlijk voor elk paard anders), die van mij werd bijv. ook heel erg sloom en hangerig, nu rijd ik met losrijden moeilijkere oefeningen mee, en hij gaat fris en fruitig de rijbaan in, ik noem maar even wat nu he :)
Als je je paardje echt niet kwijt wil, dan kun je misschien nog eens kijken naar kleine dingen die er kunnen zijn waardoor je paard zo reageert. En je paard reageert niet zo uit zichzelf, daar ligt altijd een oorzaak achter :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:05

Zo van deze vijf foto's vind ik het ook geen verlies punt, maar ik zie ook iets wat me niet helemaal aanstaat. Volgens mij zit ze een pietsje vast in de lendenen, en is ze een beetje teveel op voor? En jou houding is af en toe ook ietwat artistiekerig, zoals bijvoorbeeld op foto vijf. Ik snap dat je aan het wijken bent, maar een mooi plaatje vind ik het zo niet. En naar mijn mening mag je iets meer toestaan met je binnenhand.

Jammer dat ze weggaat, maar succes met de verkoop!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:10

Het ziet er inderdaad echt niet zo dramatisch uit!!

En snap ook om het eerlijk te zeggen niet waarom je haar verkoopt? Ik heb in je profiel gekeken en je hebt haar pas sinds 2007 waarvan je een hele tijd niet gereden hebt.... en een hele worsteling met haar gehad na dat ze weer een zadel op haar rug mocht... Als ik jouw was zou ik het nog de tijd geven en veel lessen en blijven oefenen...

Mijn paard heeft het ook dat ze met los rijden heel braaf is en in de ring een draak maar dat komt alleen maar door mijn spanningen want als ik relax ben is er niks aan de hand.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:19

Op elk onderdeel -1 ?
Hopelijk heb je die jury er nog op kunnen aanspreken?

Het zal L1 of L2 zijn, en daarbij is achter de ll natuurlijk wel een fout, maar niet zo fout dat je er 2 verliespunten bij moet rijden.
Ik zie wel slechtere combinaties rijden die zelden tot nooit een verliespunt halen.

Ik vind dat je een aansprekende merrie hebt, rijtechnisch moet er nog eea gesleuteld worden, en de proeffoto's zien er wat gehaast uit.

Misschien wat meer rust, en thuis wat meer technische training?

Ik zou eerst eens roeien met de riemen die je hebt, tis nog maar de vraag wat je ervoor terug krijgt.

Vind jullie een leuke combi om te zien namelijk!

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 10:06

Destiny22 schreef:
Ik heb in je profiel gekeken en je hebt haar pas sinds 2007 .

ik heb haar in 2005 gekocht als 3 jarige net zadelmak,door dat ze door andere paarden is gebeten in haar rug op het land konden we een tijd geen zadelopleggen vanwege de wonden, daarna was ze niet mak te krijgen en hebben we hulp ingeschakeld...

@cm, ik heb met het rijden van alles geprobeerd, loslaten, bij me houden, onder haar tempo, boven haar tempo te rijden,, maar zo loopt ze 3 rondjes braaf en het 4e rondje gaat ze ervan tussen,,

ik geef toe dat ik ook niet genoeg ervarig heb om met dit probleem om te gaan, en daarom gaat ze weg, lekker naar iemand die vrij weinig van haar vraagd en lekker de bossen in kan..

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:13

kimberleyhof schreef:
Destiny22 schreef:
Ik heb in je profiel gekeken en je hebt haar pas sinds 2007 .

ik heb haar in 2005 gekocht als 3 jarige net zadelmak,door dat ze door andere paarden is gebeten in haar rug op het land konden we een tijd geen zadelopleggen vanwege de wonden, daarna was ze niet mak te krijgen en hebben we hulp ingeschakeld...

@cm, ik heb met het rijden van alles geprobeerd, loslaten, bij me houden, onder haar tempo, boven haar tempo te rijden,, maar zo loopt ze 3 rondjes braaf en het 4e rondje gaat ze ervan tussen,,

ik geef toe dat ik ook niet genoeg ervarig heb om met dit probleem om te gaan, en daarom gaat ze weg, lekker naar iemand die vrij weinig van haar vraagd en lekker de bossen in kan..

En waarom niet naar iemand die wel ervaren genoeg is dit probleem op te lossen? Dat lijkt me beter dan het probleem verdoezelen!

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:07

SB_Beessie schreef:
En waarom niet naar iemand die wel ervaren genoeg is dit probleem op te lossen? Dat lijkt me beter dan het probleem verdoezelen!

Na het lezen van de verhalen van TS, denk ik dat de TS wel heeft geprobeerd om dit probleem op te lossen.
En dat er ook zeker proffecionele hulp erbij is geweest.
Echter zijn er genoeg paarden die je geen plezier doet in de ring. De TS verbergd dit probleem niet en wil de merrie verkopen aan iemand die hem als gezelschap/recreatiemerrie gaat gebruiken?
Ik wordt er soms juist ziek van dat er zoveel paarden rondlopen die maar in de houding getrokken worden omdat het baasje het zo graag wilt. Dat neemt natuurlijk niet af dat wanneer het even niet gaat er een bordt te koop op moet.
Maar de TS heeft de merrie al enkele jaren en spreek je niet over maanden/weekjes dat het geprobeerd is.

TS ik vind het een dappere beslissing, ik hoop dat je de geschikte eigenaar voor Zoë vind. Tot die tijd probeer het probleem op te lossen met profficionele hulp en advies. Wellicht komen de tips in het topic wel van pas!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:39

Sven002 schreef:
SB_Beessie schreef:

Na het lezen van de verhalen van TS, denk ik dat de TS wel heeft geprobeerd om dit probleem op te lossen.
En dat er ook zeker proffecionele hulp erbij is geweest.
Echter zijn er genoeg paarden die je geen plezier doet in de ring. De TS verbergd dit probleem niet en wil de merrie verkopen aan iemand die hem als gezelschap/recreatiemerrie gaat gebruiken?
Ik wordt er soms juist ziek van dat er zoveel paarden rondlopen die maar in de houding getrokken worden omdat het baasje het zo graag wilt. Dat neemt natuurlijk niet af dat wanneer het even niet gaat er een bordt te koop op moet.
Maar de TS heeft de merrie al enkele jaren en spreek je niet over maanden/weekjes dat het geprobeerd is.

TS ik vind het een dappere beslissing, ik hoop dat je de geschikte eigenaar voor Zoë vind. Tot die tijd probeer het probleem op te lossen met profficionele hulp en advies. Wellicht komen de tips in het topic wel van pas!

Ja ben het helemaal met je eens!
Ik ben ook gestopt met wedstrijden omdat mijn merrie het echt niet leuk vind, maar rijden in de bak longeren springen etc vindt ze geweldig nouja dan geen wedstrijden....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:54

Ontzettend aansprekend paard! Kan die verliespunten ook niet verklaren aan de hand van de foto's eerlijk gezegd. Mag ik vragen of dat je haar rug al eens na hebben laten kijken cq foto's? Is het mss mogelijk dat daar de oorzaak van de problemen zitten?

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:06

Aparte verschijning maar zeker leuk paard.
Ik ben van mening dat dit paard wel verder kan komen in de sport. Het paard lijkt mij plezier in de ring te hebben, de oortjes staan er immers heel attent op!

Ik zie dat je nu L1 met wp bent, het lijkt mij dan nog een vrij groen paard wat wedstrijden aangaat.
Geef het paard de tijd en rij de wedstrijd niet voor de punten en prijzen maar voor de lol, dan gaat de druk er bij jou af en dan wordt het paard ook rustiger, dan komen de punten vanzelf. Ik heb dit zelf ook gehad, het losrijden ging goed en in de proef wilde het maar niet lukken....het probleem lag niet aan het paard maar aan mij! Ik wilde het ongemerkt te goed en te netjes doen waardoor ik onbewust spanning opbouwde, dat accepteerd het paard niet en gaat daar heel logisch tegenin.

Neem het paard veel mee naar vreemd/spannend terrein en rij daar eens een proef, zonder de wedstrijdspanning erom heen. Leer het paard jou te vertrouwen in de proef en neem dat dan mee naar de wedstrijd waar je de proef als een lolletje moet zien. Je zult zien dat het dan veel beter gaat!
Verder zou ik thuis bezig gaan met het soepel maken van je paard, zodat deze losser in z'n lijf wordt. Denk dan aan schoudervoor/schouderbinnenwaarts en veel voltes rijden waarbij je het paard met je binnenbeen naar de buitenteugel rijdt. zodat het paard buigt in z'n lijf.

En even heel cru:
Het probleem wat je bij dit paard hebt, kom je bij het volgende paard weer tegen. Bovendien los je met de verkoop van dit paard jou probleem niet op. Ik ga er dus van uit dat het probleem in dit geval aan de amazone ligt.

Misschien ga ik wel op de verkeerde tour maar wilde dit toch even melden.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:43

wat een knap paard! een hele leuke combi zo te zien.. probeer af en toe op je binnenhand te letten.. is natuurlijk momentopname maar toch tipje :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:16

Ga (helaas) mee met Paljoeka..
Goede instructie kan je in ieder geval technisch helpen.
Bij je galopfoto krijg ik het idee: meid ga zitten en rij eraan, je gaat nl staan en terughouden en dan willen ze nog meer weg.
De laatste foto vind ik erg mooi, sowieso vind ik het een supergaaf diertje...
Ik denk dat dit beestje de potentie heeft om met 2 hoeven in z'n neus in het Z te lopen..

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:24

Een jury mag niet bij elk onderdeel -1 geven. Zoiezo is mag er geen -1 worden gegeven. Een jury mag bij een Fout in de proef -2 geven, bij de 2de fout -4 enz. bij de 3de fout wordt je uitgesloten.
-1 is dus niet volgens het regelement en mag wel in gedachte een punt worden afgetroken dus een 6 geven ipv een 7 maar daar mag dus geen minpunt staan. Als dit wel is gebeurd, kun je bezwaar maken bij de KNHS en als er echt -1 tjes zijn gegeven zal dit moeten worden gecorrigeerd, de verliespunten zouden dan misschien komen te vervallen. Kijk de betreffende protocol dus nog een goed na.
Verder vind ik het een aansprekend paard zonde dat ze te koop staat.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:49

Die verliespunten zie ik ook niet zo, op de foto's ziet het plaatje er echt niet slecht uit!

Ik ken ook het probleem van tussen de bordjes een draakje en verder een engeltje, maar ja behalve dat ik spanning had, weet het paard ook dat je wat afwachtender bent en dat veroorzaakt dan ook nog wel eens problemen in de proef. Ik wilde bijvoorbeeld in de proef heel netjes rijden en was dan heel erg bezig met keurig zitten en rustige hulpen geven, maar mijn paard voelde dat ik anders was en schoot er dan ook vandoor en ik deed er dan niks aan omdat ik niet de hele proef wilde verklooien zodat ze vervolgens nog 4 keer weg schiet. Beetje frustrerend probleem ik weet heel goed hoe dat is. Je moet er wel plezier in hebben en als je dat met een ander paardje wel kunt hebben is dat toch prima! Succes met de verkoop, maar zo'n mooi paardje krijgt wel een goed plekje!

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:54

Hee kim!
Mooie foto's, maar dat wist je al ;). Ik vind het achter de loodlijn lopen echt wel mee valt op de foto's.
Knap dat je deze beslissing neemt, en hopen dat je met je eventuelen nieuwe paardje meer geluk hebt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:37

Wat een mooi paard! Mag ik weten wat haar afstamming is?

Jammer dat je haar weg doet. Als je van die spanning af bent, dan moet je toch best vooruit kunnen komen met zo'n leuke!

Ik had net ook veel spanning met mijn 3jarige. Dacht dat het aan haar lag, maar een aantal keer een ander erop, en aan mezelf geschroefd, en nu gaan we weer de goede kant op. Spanning was ook snelheid maken en de boel vastzetten.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:47

Hoi Kim!
wat lees ik nou? wil je zoë echt weg doen? Zo op de foto's ziet het er niet zo heel verkeerd uit. Ik zie met name spanning van jou kant. Misschien wordt zoë idd, zoals hierboven ook al eens gezegt, anders in de proef, omdat jij wat meer gespannen wordt.
Zelf heb ik nl dat het met losrijden heel fijn gaat, maar dat ik met de proef te voorzichtig wordt, en dat merk ik dan ook weer aan pop.
Succes met je beslissing! (en het evt op zoek gaan naar een nieuw paardje)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:08

Ik vind het een vreselijk leuk paard!
Zonde dat je die wegdoet, echt! :j
Helaas, en dat is echt helemaal niet verkeerd, boos of rot bedoelt, maar met je volgende paard krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem. Zelf zit je niet goed in balans en zelfs af en toe scheef. Je handen staan ook ongelijk. Je paard zal hoogstwaarschijnlijk ook scheef zijn en ook niet goed in balans, wat het plotselingen rennen kan verklaren. Ga je eens verdiepen in het rechtrichten. Ik denk als je daarmee actief aan de slag gaat, dit nog wel een een leuk dressuur paard kan worden :j

Kijk ook eens hier, daar staan veel voorbeelden van problemen:

www.paardenbegrijpen.nl

Succes, hopelijk bedenk je je, tis een knap paard met mooie aparte uitsraling!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:07

@ Klomp, ik denk dat het grootste probleem zit in het 'knijpen' met haar zit en het tegenhouden alsof ze bang is dat het paard wegloopt.
Dat het paard niet goed in balans kan lopen is daar een gevolg van. Ieder paard is van nature scheef, maar ik denk niet dat juist dat de hoofdverklaring voor het wegrennen is.
TS, je zult dit probleem met ieder jong paard gaan krijgen, als je dit paard écht weg wil doen, kun je het beste een ouder, goed gereden leerpaard kopen en goede begeleiding daarbij nemen.

Mag ik de afstamming weten?

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 11:01

kamsel schreef:
@ Klomp, ik denk dat het grootste probleem zit in het 'knijpen' met haar zit en het tegenhouden alsof ze bang is dat het paard wegloopt.

TS, je zult dit probleem met ieder jong paard gaan krijgen, als je dit paard écht weg wil doen, kun je het beste een ouder, goed gereden leerpaard kopen en goede begeleiding daarbij nemen.

Mag ik de afstamming weten?

haar afstamming is onbekend, ik heb haar als jong paard bij een belgiesche handelaar gekocht.
het is ook idd de bedoeling dat als zoe weg is ik een ouder wat verder doorgereden paard terug ga kopen,,,

bedankt voor jullie reacties allemaal..