Paard wil zich echt niet laten rijden en is te gevoelig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

Paard wil zich echt niet laten rijden en is te gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:10

Hallo

Ik heb al tientallen paarden zadelmak gemaakt en doorgereden en met goeie resultaten, maar voor het eerst blijf ik echt problemen hebben met één bepaald paard.

Het betreft een 5-jarige 't is voltaire (v. Ramiro) uit een merrie die omzeggens geen sportbloed door de aderen had stromen en heel haar leven het karretje heeft getrokken. (Een doodnormaal paard dus, geen overdreven talent, zijn naam is Tisje) Hij heeft wel een goeie galop, maar een beetje een shetland drafje.

Nu, één jaar geleden kwam hij bij ons aan. Ze hadden er voordien al enkele keren proberen op te rijden. Hij bokte werkelijk iedereen ervan! Het duurde slechts 5 seconden of men lag ervan. We hebben hem dan tot begin deze zomer bij ons laten staan, niet veel mee gedaan wegens tijdsgebrek, maar toch dagelijks in de wei, terug binnen, af en toe aan longe, kortom goed verzorgd! In Juli zijn we beginnen denken aan rijden.

Het paard is echt van alles bang, maar wel braaf! Hij is heel prikkelbaar en is overgevoelig als je hem aanraakt. (zelfs na een jaar goede verzorging en uiterst vriendelijke behandeling en na vele aanrakingen...)

Het is echt een angsthaas, net een paard die nog maar net zadelmak is en geen mensen kent. Hij is bang als:

-je een verkeerde beweging maakt -als er iets in zijn omgeving veranderd,
-andere paarden in de piste zijn
-je tijdens het rijden beweegt met je arm, of je neus snuit, of je zadel rechttrekt

-bij het opstappen spant hij zich volledig op en wacht gespannen af voor de eerste stap

-en de eerste 10 minuten van het rijden krijg je geen ontspanning, en dit vooral in stap.

Zodra hij begint de draven en lekker naar beneden komt kalmeerd hij, maar stap lukt echt niet in het begin (zelfs na eerst te longeren met bijzet)

-Hij kijkt altijd achter hem uit naar mij, en schiet dan soms als een razende naar voren

Ik wil graag eerst stapoefeningen doen met hem, en dan pas naar draf over gaan, maar hij kan zich niet ontspannen, zoals ik al zei, hij kijkt achter hem, wil zich niet plooien. Als je tijdens slangenvoltes van stelling veranderd, of zelf bij het van hand veranderen, schiet hij weg in galop. Je zou haast denken dat hij echte stramme spieren heeft, allowel hij na een tijdje toch wel ontspant, en aan de longe met de bijzet loopt hij ook lekker.

Wie heeft er ook ervaring met zo'n paard? Het paard is volledig gezond.

Sammie

Re: Paard wil zich echt niet laten rijden en is te gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:19

Geen ervaring mee, maar zijn wel een aantal dingen die je kunt doen.

Laten nakijken door een physio
Grondwerk
Antischriktraining
Touwen spannen aan de bovenkant van z'n stal en allerlei gekleurde, krakende, wapperende dingen aan hangen. Zakken, frutsels e.d. Laat 't lawaai maken en zorg er voor dat hij er mee confronteerd wordt ofwel dat ie naar z'n voerbak wil of drinken. Wel zorgen dat ie er niet in kan blijven hangen, dus geen lussen maken oid. Hij zal het in het begin doodeng vinden, en sommige staan zeker een dag achter in de stal, maar liefde gaat door de maag.

Confronteer 'm met enge dingen! Die worden van zelf minder eng, maar zorg er wel voor dat het voor jullie beiden veilig blijft :)

Wat betreft het rijden. Laat de stap.. als de stap niet lukt dat komt wel. Stappen kun je zo snel verpesten door téveel willen.. Als ie in draf wel ontspant, zoek de ontspanning op in de draf. Stap korte stukken die goed zijn en negeer de gespannen gedeeltes.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:21

Sammie schreef:
Geen ervaring mee, maar zijn wel een aantal dingen die je kunt doen.

Laten nakijken door een physio
Grondwerk
Antischriktraining
Touwen spannen aan de bovenkant van z'n stal en allerlei gekleurde, krakende, wapperende dingen aan hangen. Zakken, frutsels e.d. Laat 't lawaai maken en zorg er voor dat hij er mee confronteerd wordt ofwel dat ie naar z'n voerbak wil of drinken. Wel zorgen dat ie er niet in kan blijven hangen, dus geen lussen maken oid. Hij zal het in het begin doodeng vinden, en sommige staan zeker een dag achter in de stal, maar liefde gaat door de maag.

Confronteer 'm met enge dingen! Die worden van zelf minder eng, maar zorg er wel voor dat het voor jullie beiden veilig blijft :)

Wat betreft het rijden. Laat de stap.. als de stap niet lukt dat komt wel. Stappen kun je zo snel verpesten door téveel willen.. Als ie in draf wel ontspant, zoek de ontspanning op in de draf. Stap korte stukken die goed zijn en negeer de gespannen gedeeltes.

Dat van die antischriktraining zou misschien wel goed zijn voor hem, maar is geen oplossing. Hij is vooral schrikachtig tegenover mensen. Als we hem benaderen, zelf na al zijn ervaringen met mensen, trekt hij nog steeds eerst bange ogen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:25

Grote kans dat ie daar een negatieve ervaring mee heeft. Is dat nog verschillend tegenover drukke/bange/bewegende/ enz. mannen/vrouwen?

Denk niet dat je dat er (helemaal) uit kan krijgen. Tenzij je elke dag tig mensen zover krijgt om langs te komen en veel snoepjes te geven, overal aaien en met hun zoetste stem: Braaf, hoor knappe jongen tegen 'm zeggen :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:29

Om hem in zijn stal op te sluiten met enge dingen lijkt me niet zo een strak plan.. Ik zou eerder kiezen (als je met enge dingen aan de slag wil) om hem in de bak te zetten en alles waar hij bang voor is erin te gooien en weg te gaan. Uit nieuwsgierigheid gaan ze op een gegeven moment kijken, ruiken en voelen en komen ze tot de conclusie dat het toch niet eng is. Als je het paard in de stal zet met die enge dingen erbij dan kan hij geen kant op en een paard is een vluchtdier die wil kunnen vluchten en als ze dan gevlucht zijn kijken ze om en lopen ze zachtjes naar dat spannende ding wat ze bang maakte en gaan ze er kennis mee maken. In de bak kunnen ze vluchten, in de stal niet.

Het belangrijkste is rust, alles stapje voor stapje doen en de goede dingen belonen en de slechte dingen negeren. Dit heeft gewoon tijd nodig. Lukt het als om hem te laten stappen, draven, halthouden en achterwaarts te laten gaan wanneer jij wilt? Als je er langs loopt, door de bak in alle rust? Vaak zijn ze dan met hun concentratie bij jou en kun je 1 eng/gevoelig onderdeel pakken bijvoorbeeld neussnuiten of telefoon af laten gaan. Daar doe je een soort spelletje mee om hem er aan te laten wennen. Weet wel dat je moet timen wat betreft druk vrij -> beloning.

Over het opstap probleempje, dit is gewoon echt een kwestie van oefenen en stoppen op het juiste moment. Langs hem staan, aaien en wachten op ontspanning en los. Dag erna aaien en wachten op ontspanning en langs hem gaan springen zachtjes, wanneer hij ontspant mag hij de wei weer in. De dagen erna ga je het springen telkens wat verhogen, dus sneller en harder en telkens bij het eerste teken van ontspanning mag hij weer de wei in. Na een aantal keer zo gedaan te hebben kun je natuurlijk meer en vaker vragen. Daarna een keer voet in de beugel en springen en daarna voet in de beugel en hangen en ga zo maar door. Dit kan een maand tijd kosten (als het niet langer is) maar wel vriendelijk tegenover hem. Het paard heeft gewoon hele slechte ervaringen met mensen en door hem vertrouwen en tijd te geven moet dit helemaal goed komen als je ook maar weer hier optijd druk vrij geeft en hem beloont.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 25-10-09 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:34

@sammie, die slingers in zijn box vind ik geen goed idee, hij moet zich ten alle tijden veilig voelen in de box!

Zet hem dan in een andere bok en ga daar, met bix en hooi erbij lekker versieren, beetje bij beetje.

En laat onverwachts mensen langskomen die een peentje oid plotseling laten zien!

Allemaal leuke dingen die hij eigenlijk eng vindt, maar niet in zijn eigen box, die moet je juist als rustpunt houden.

Onze Gohstbuster durfde met geen mogelijkheid langs de winkelwagen.... Totdat de groenteboer en ik de afspraak maakten dat ik samen met peerd de piepers kwam kopen..... die kleine valappels die de groenteboer ondertussen uit de wagen liet vallen deden wonderen.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:37

Een ernstig angstig paard ziet zijn stal zijn domein. Daar zal hij zich áltijd dapperder voelen dan in die grote enge bak waar van alles gebeurd en hij geen invloed op heeft.
En in de bak kunnen ze er voor kiezen om weg te blijven rennen. Je kan zo'n paard nl. niet hele dagen in de paddock houden, die groot genoeg is om het enge te blijven vermijden. Dat kan in een stal niet. Het is dichtbij, het is er. Dmv eten kalmeren paarden en elk paard wil wel eten. Dus eten icm met die enge dingen.. 't wordt van zelf minder eng. Hoewel ik het wel één der laatste redmiddelen vind is het wél effectief. Natuurlijk heeft 't enkel zin om zoiets te doen als het wapperen, kreukelende geluiden en het bewegen van mensen/jassen/zadels op z'n lijf hem bang maakt. Is het enkel de klikko van de buren dan is een schriktraining meer effectiever.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:39

Hoi,

Als ik je verhaal zo lees, komen er 2 dingen in mij op: Laat het paard eens goed nakijken mbt zijn ogen. Zoals je weet heeft een paard door de ogen meer opzij van zijn hoofd een specifiekere kijkhoek en ook een blinde vlek. Als ik het gedrag zo beschreven zie, zou ik vermoeden dat hij niet goed ziet met beide ogen. Dat beinvloed de plaats waarin je voor het dier zichtbaar bent (dus ook in alles wat je doet zoals zadelen, van hand veranderen waardoor er ineens vanalles wel in beeld komt aan de goede zichtzijde)....Ook het aanspannen met opstijgen kan dat verklaren, als je met je arm beweegt en dat floep ineens in beeld komt voor hem tijdens het werken. Misschien sta je bij opstijgen al in een voor hem niet zichtbare hoek en voelt hij vanalles wel. Logisch gedrag dan, dat aanspannen, het wegrennen is dan ook niet gek, vluchten voor gevaar...voor het onbekende. Pas als hij weet wat het is, zal het hem doen bedaren en rustig worden. En ook dat wegrennen in het werk, omdat er wellicht ineens vanalles langs de bakrand wel is, staat, beweegt, een kleur heeft, een object is. Alles is dan aanleiding voor een schrikreactie, maar wel heel logisch. En dat overgevoelig reageren op aanrakingen van zijn lijf....als hij dat allemaal niet ziet maar wel voelt...hetzelfde verhaal. Dikke kans dat hij minder of slechter ziet. Heb het vaker gezien bij paarden met verminderd zicht....(kan ook aan 1 kant zijn).

En 2, hetzelfde geldt voor het gehoor, maar dat komt minder voor.
Laat het eens nakijken! Het kan jou en je paard een stuk verder helpen als je weet waar het gedrag door komt.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 25-10-09 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:43

Sammie, zoals je al zegt dit is een van de laatste en effectiefste redmiddelen en daarom lijkt het mij beter om hem in de bak te zetten met het hele spul. Je kan er natuurlijk ook een lekkere bak voer tussen zetten dat hij voor het voer gaat na enige tijd. Maar ik vind wel dat je hem een eerlijke kans moet geven om te kunnen vluchten, denken en onderzoeken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:48

Het verhaal van de ogen nakijken vind ik een hele goede. Ik zou dat als eerste stap gaan zetten. Mocht daar niks uitkomen, dan zou ik doorgaan naar de fysio mbt de spierspanning. Is hij daar ook niet voldoende bij gebaat dan zou ik eens homeopatische druppels overwegen die je na verloop van tijd weer af gaat bouwen. Met de juiste druppels kun je hem net iets makkelijker laten merken dat dingen niet eng zijn. Als je eenmaal op dat punt bent ga je het weer afbouwen. Zo heeft hij het vertrouwen al wel.

Schriktraining kan sowieso geen kwaad. Het is ook leuk om samen te werken en dat kun je op die manier goed doen.
Het stalidee vind ik ook geen goede oplossing. De stal moet een veilige haven zijn en blijven.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:53

Zou je een (gedeelteljke) oplossing ook in de voeding kunnen zoeken?
Ik heb sinds kort een merrie die ook overal van schrok en alles eng vond; ik geef haar nu elke dag een lepeltje magnesium van de paardendrogist en het is een kompleet ander paard!
Geef in elk geval geen brok (suikers!) maar veel ruwvoer in de vorm van hooi of niet te energierijke voordroogkuil en een beetje granenmix met vit.min. o.i.d.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:14

jeetje wat een probleem! :o
Ik heb ook zo`n probleem paardje geholpen, echt van alles bang en niemand op zijn rug willen hebben, gelukkig ging hij wel vooruit na een paar weken. ;)

ik dacht na het verhaal te lezen ook direct aan ogen! :o
ik zou zijn box echt als rust beschouwen en zeker geen stress van maken.
grondwerk zoals Parelli lijkt mij kwa vertrouwen en rust het beste , even niet op zijn rug eerst alles vertrouwd maken!
Maar denk toch dat zijn oogjes niet goed zijn , want dat zou wel alles kunnen verklaren!
Ik ben echt heel erg benieuwd hoe het is gegaan bij de dierenarts, dan weet je wat meer!
heel veel succes ermee ;)

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:34

Hmm, dat van die ogen hebben wij ook al gedacht. Maar hoe controleer je dat zonder veearts? Kun je dat ook zelf gaan testen?

Dat van die voeding kan natuurlijk ook, maar hij krijgt Equifyt, het duurste krachtvoer dat er op de markt is, en staat op een stal waar veel belang wordt gehecht aan goede, natuurlijke voeding. Dus wat kunnen we nog meer doen?

Spierkrampen of rugpijn kan ook natuurlijk, maar een osteopaat of veearts kan ik niet raadplegen. De eigenaar wil er geen geld in stoppen.

Alle post ivm met die anti-angst training zijn niet toepasselijk voor dit paard. Het is een paard die vooral bang is voor aanrakingen enzo, voor de rest reageerd hij normaal (zoals vele jonge paarden) op vreemde voorwerpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:40

Magnesium is een goede tip, zit ook in Pavo Nerv Control, altijd het proberen waard als het paard er mee geholpen kan worden.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:54

hmm, lees net iets over magnesium-tekort. Symptomen:

Neuromusculaire problemen
Magnesium is sterk betrokken bij het neuromusculair functioneren. Bij een tekort aan magnesium zijn de spieren de eerste plaats waar de hoeveelheid magnesium zal afnemen.

Calcium speelt een rol bij het aanspannen van de spieren, magnesium is nodig om de spieren weer in de rusttoestand te laten terugkeren.

Nerveusheid
Magnesiumtekorten uiten zich snel in nerveusheid en een onvermogen om te ontspannen. Voor de eigenaar lijkt het vaak alsof het paard niet mee wil werken.
Spierpijn
Het onvermogen om spieren te ontspannen leidt vaak tot spierpijn en overgevoeligheid.
Spiertrillingen
Spiertrillingen wijzen op een gestoorde prikkeloverdacht. Ook hartritmestoornissen (hartkloppingen) zijn vaak een teken van een magnesiumtekort.
Spierbevangenheid
Een overschot aan calcium of een tekort aan magnesium kan bovendien leiden tot het tijdelijk "op slot gaan" van de spieren: "Recurrent Exertional Rhabdomyolosis" of "RER".

Ik weet het echt niet wat er met dit paard scheelt! De een zegt dat ik me er moet bij neerleggen, dat dit gewoon zo'n paard is, en dat het typisch Ramiro is.
Maar ik begin het toch abnormaal te vinden; Ik heb een aantal paarden momenteel om zadelmak te maken, en die boeken ongelofelijk veel vooruitgang vergeleken met Tisje.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:01

ja als de eigenaar geen geld erin wil inversteren vind ik dat eigelijk een eikel :( , sorry hoor! eerst het medische uitsluiten lijkt mij toch handiger, en voor jou : je kan toch niet werken zo? :n
ik neem aan dat je hem in training hebt toch?
de ogen moeten echt getest worden door een dierenarts!
hij kan ook overgevoelig voor aanrakingen zijn doordat zijn zenwubanen hyperactief zijn , je kan ook vragen aan iemand die alles op plantaardige dingen doet!
good luck meid! ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:08

Ik zou dit paard eerst leren dat hij kan ontspannen bij mensen en er niet meer opstappen tot hij ontspannen accepteert dat je rond hem huppelt, hupsjes maakt, ...
Ben je zeker dat jij de leider bent?
Wat doet hij dan als je hem aanraakt? Trillen met de huid?
Laat ook voor de zekerheid de ogen eens nakijken.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:09

ja, de eigenaar is een boer die ook veel paarden heeft. Hij geeft niet graag extra kosten uit aan zijn paarden. Ik rij het paard gratis, want ik had beloofd hem goed te krijgen. Het was de bedoeling dat mijn vriendin hem te rijden zou krijgen, maar omdat hij zo moeilijk deed was dat geen goed idee. Ik had beloofd hem wel rijbaar te krijgen, maar het is toch moeilijker dan ik dacht. En dan begin je ook aan jezelf te twijfelen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:16

Is dat paard vroeger wel in handen gekomen. Of heeft hij de eerste tijd geen mensen gezien. Ik heb ook zo'n angstig paardje dat is beter geworden maar heeft zijn tijd geduurd. Hij stond in de hoek van de stoel als de grote staldeur openging.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:18

Dinopino schreef:
Is dat paard vroeger wel in handen gekomen. Of heeft hij de eerste tijd geen mensen gezien. Ik heb ook zo'n angstig paardje dat is beter geworden maar heeft zijn tijd geduurd. Hij stond in de hoek van de stoel als de grote staldeur openging.

Hij is vroeger wel eens geslagen geweest als veulen, dat zal er ook wel voor een deel mee te maken hebben. Echt mensenschuw is hij niet. Hij komt wel in de wei, en in de box komt hij ook lief doen. Maar alles wat met werken en rijden te maken heeft vindt hij eng. Tis echt heel extreem, en het verbeterd maar niet!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:39

dat verklaart wel een hoop, als veulen geslagen ? dat vergeet een paard nooit, dus met alles wat je doet, assosieert hij met pijn!
daarom is dan parreli wel wat voor jullie, dit doe je niet even , maar dit vergt onzettend veel tijd en zeker geduld, de kleinste stapjes zijn dan al vooruitgang!
en stop ook op het moment als het goed gaat, ga niet te lang door, want 15 a 20 min is dan al lang zat voor het paard, dit is geestelijke arbeid voor hem en dat telt voor zijn verwerking erg zwaar!
als hij op iets rustig en goed reageert beloon hem dan zelfs al is het iets heel erg klein!
wat een uitdaging meid! ;)
lolokanarie schreef:
Dinopino schreef:

Hij is vroeger wel eens geslagen geweest als veulen, dat zal er ook wel voor een deel mee te maken hebben. Echt mensenschuw is hij niet. Hij komt wel in de wei, en in de box komt hij ook lief doen. Maar alles wat met werken en rijden te maken heeft vindt hij eng. Tis echt heel extreem, en het verbeterd maar niet!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:57

Begin gewoon alsof het net een jong veulen is en nog niets kent.
Dus gewoon met alles overnieuw beginnen.
Grondwerk, en rust, leren stilstaan, voeten geven, heel rustig naast je stappen, stoppen en dit wel onmiddelijk, achterwaarts gaan, overal aaraken met eeder wat je bij de hand hebt, een beetje uitdagen en je paard zou rustig even moeten leren denken en dan pas een pasje verzetten, opieuw kennismaken met het zadel, hoofdstel, trainen op zijdelingese nageeflijkheid, wijken voor druk, en pas als al die vorige dingen echt probleemloos verlopen dan pas weer de eerste pogingen om het paard te gaan berijden.
En van daaruit dan ook weer opbouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:51

En koop een pot pavo nerv control, als het helpt kun je het als reclame voor jezelf zien dat je dit dier voor elkaar hebt gekregen,helpt het niet dan kost het je 20 euro maar weet je zeker dat het hier niet aan ligt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:56

Vooral dat je verteld dat hij vertstijft en gaat spannen bij het opstappen geeft bij mij een donkerbruin vermoeden dat er ergens iets mis is in de rug. Laat er eens een GOEDE dierenarts of osteopaat naar kijken.

OOk het stukje..als hij ontspant en over de RUG loopt is het over!
Ga eens na of hij b.v ooit heeft vastgelegen in de box.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:29

Ik zat ook te denken aan de ogen. Je kunt dit wel testen door met je hand/vinger richting zijn oog te gaan zonder hem te raken. Wanneer hij knippert als reactie op jouw vinger/hand, is de kans groot dat hij gewoon ziet. Probeer het voor de grap eens bij jezelf of iemand anders, het knipperen is een reflex.
NervControl heb ik bij mijn eigen zenuwpees hele goede ervaringen mee, ze worden net iets rustiger zonder sloom te worden. Ik heb het idee dat de tornado in zijn hoofd er wat van gaat liggen waardoor hij weer wat rustiger kan denken.