onzeker in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

onzeker in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 16:33

jeetje, met les en over de weg en naar het duin gaat allemaal prima, en het zit gewoon tussen m`n oren. als het waait of wat dan ook dan heb ik bij mezelf spanning van oooo als ie maar niet schrikt!!

ik neem mezelf ook vaak voor om bij mezelf te denken wat kan er nou eigenlijk gebeuren, misschien een beetje rennen en dat is het. omdat ik zo afwachtend ben en dus niet lekker op m`n paard zit in de bak (omdat ik denk dat ze het achterin eng vind) heb ik constand spanning en gaat ze dus ook steeds rennen om niks, ze is me ontzettend aan het uit proberen en ik moet nu echt gaan zeggen hup doorlopen en niet zeuren, maar het is zooo lastig...
heeft iemand hier een idee of hulp voor wat ik zou kunnen doen? met de les is ze zo actief bezig en ik ook dat ik geen eens tijd heb om te denken van ooo als ze maar neit schrikt en weg rent, maar als ik zelfstanig rijd heb ik dat dus wel... heel irritant...

dus tips en trucs zijn welkom, iemand ervaring hiermee? en wat heb je toen gedaan precies??

Retlaw

Re: onzeker in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:35

er voor zorgen dat er iemand bij is als je aan het rijden bent?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:48

helaas ben ik bekent met jou probleem.. gelukkig heb een paard wat daar niet zo veel mee doet, maar het blijft echt een rotprobleem! ik zou niet weten wat je er tegen kunt doen, behalve dat je niet op moet geven!Doe ik ook niet, ik hoop nog steeds dat het ooit slijt:) Omdat er eigenlijk niet eens iets engs gebeurt, en zo wel, kan ik het wel oplossen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:51

Hm hier heb ik ook een handje van. Nu is het wel zo dat hij 't bij mij ook aan de longe doet in de bak, en in de wei is er dus écht niets aan de hand , daar zitten geen struiken omheen. Ik blijf even lezen... :)

Diegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:58

Ik heb/had hetzelfde. Op begeven moment werd ik gewoon heel boos op mezelf, en zei ik in mezelf wees nou niet zo`n watje en gewoon rijden. }> Dat heeft toen wel geholpen. Soms heb ik nog wel wat zenuwen als hij een beetje heet is, dat heb ik er nog niet uitgekregen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het je helpt!
Veel succes!

jse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:36

je moet zelf gewoon ontspannen meer is er niet aan te doen

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:23

nou het helpt ook (ben ik net achter;)) dat ie m gewoon een keer peert.. op een gegeven moment ben je er klaar mee, zoals ik vandaag met die van mij.. dus ik hoop dat dit de figuurlijke schop onder mijn kont was..

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:42

ik had niet veel tijd vanmorgen, had een sprong in de bak gezet op de plek waar ik denk dat ie het eng vind (ik vind het enger dan zij) ze kijkt niet op of om en lekker springen en mooie foto`sgemaakt!
morgen avond ga ik lekker rijden, en ik mag niet zeiken en zeuren!! een schop ondr m`n kont en huppakee! rijden, gaan met die banaan :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:53

Ooh jeetje, had ik gister nog!

Ik ging nog 'ns n keertje langs bij mijn bijna-paard, en ik reed eventjes in de buitenbak die omringd was door; wuivende bomen, wapperend plastiek, een huis waar ze aan het verbouwen zijn, krakende boomstammen, een motorkap die open en toe gedaan werd en een hond die achter de andere paarden liep. -O-

Schijtluis die ik ben .. Ik vond telkens wel een excuusje om niet in draf voorbij 'dat ene plekkie' te moeten waar hij net daarvoor 2 kleine pasjes opzij zette. " Ja ja, ik ga er meteen langs, maar eerst even in stap O:) " Dat duurde dus niet lang eer mijn instructeur me doorhad .. Uiteindelijk heeft hij me 'gedwongen' om de teugels volledige (JA VOLLEDIG!!) los te laten en me enkel aan het zadel vast te houden en te sturen met m'n benen. Zo moest ik dus voorbij dat enge plekkie -> jeuj :Y)

Eerlijk gezegd heb ik toen wel ingezien dat m'n paard pas écht schrikt als ik z'n angst bevestig. Dwz; als ik hem gewoon netjes rond mijn been er vlot voorbij rijdt, dan maakt hij er geen probleem van. Mààr, als ik doe zoals ik gewend ben (lees: verkrampen, blokkeren, teugels strakker en stoppen met ademen), dan voelt m'n paard ook van OEI hier is écht iets heel erg engs en zijn we vertrokken ..

Ik blijf het ook vreselijk moeilijk vinden, en ik ben er nog heel-erg-lang niet, maar ik ben blij dat ik nu lotgenootjes gevonden heb *\o/* we komen er wel !

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 13:33

en als jij (shanelle) zonder instructeur in de bak rijd, krijg jij het dan wel voor elkaar? mijn instructeur zegt steeds tegen me; ga lekker zitten geniet ervan en zet haar aan het werk! en dan lukt het ook. en voordat ik zelfstandig ga rijden neem ik dat ook voor om net zo te denken, maar dat gaat niet zo makkelijk. maar ik ga het morgen avond ook proberen, nee niet proberen maar gewoon doen!!!!

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:47

we komen er wel met zn allen;) moeten alleen een schop hebben.. vandaag weer gereden, en hij wilde m weer smeren, boos geworden, ipv bang, en hoppakee gelukt:)

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:13

hier nog zo iemand en inderdaad, we hebben gewoon ff een schop onder de kont nodig!!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:59

Als ik alleen ben durf ik weleens een bochtje maken om er niet voorbij te moeten hahahaha .. Dan voel ik opeens de onweerstaanbare drang opkomen om lekker een volte te rijden oid! Maar inderdaad, zoals Daphne_horse zegt; effie kwaad worden en gedaan met die onzin (spreek ik meer over mezelf dan over paardlief uiteraard :D)

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:31

ik snap het wel maar door het veel te doen dan kom je er wel overheen hoor :P

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:35

Ik heb het ook wel eens gehad, het jonge paard dat ik nu rijd vind altijd een bepaalde hoek 'eng' in de bak. (Alleen thuis).
Op een gegeven moment kwam ik er achter dat ik het gewoon zelf deed dood al te gaan spannen voordat we bij die hoek kwamen. Logisch dus dat die hoek elke keer eng was.

Ik ben gewoon veel gaan rijden, afwisselen. Mezelf en paard bezig houden en niet gaan denken van: 'ik moet door die hoek ofzo' nee puur bezig zijn met rijden. Je moet je hoofd gewoon leeg maken zeg maar. Iemand erbij halen kan wel helpen maar je moet het uiteindelijk toch zelf doen. Dus zet jezelf aan het werk en niet teveel nadenken! En anders ga je toch hard op tegen jezelf zeggen dat je moet ontspannen en genieten, speel maar voor eigen instructrice :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:42

Vinden jullie het juist een goed idee om er effie in stap langs te gaan -als je dan zelfzekerder bent- of net niet ? Want ik weet bv. van mezelf dat als ik er rustig in stap voorbij kan, dat ik het daarna wel in draf zal doen .. Vind het toch moeilijk!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:30

Ik herken het wel een beetje in de zin van dat mijn pony het moeilijker vindT in de bak en dan makkelijker gaat rennen. Soms heb ik dan de neiging om het op de ene hand rijden uit te stellen in draf, omdat ze die kant moeilijker vindt.
Terwijl ik de laatste keer door heb gezet en ze het dan uit eindelijk wel netjes rustig doet. Dan baal ik zooo van mezelf dat ik dat niet eerder heb gedaan!

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:06

hey
das naar als je angstig op het paard zit. Je paard voelt dit en zal hierop reageren.
Probeer jezelf rustig te houden door op je ademhaling te letten. dan let je minder op je zenuwen en je zal dieper in je zadel komen te zitten waardoor je zekerder bent.
Probeer maar eens.
veel succes

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 22:00

ik zou nog even laten weten hoe het rijden was gegaan vandaag.

ik ging lekker op m`n paardje zitten, en toen ik de bak in kwam dacht ik, wat we ook gaan doen, we gaan eerst langs "het enge stuk" waarbij ik bij mezelf dacht, het is is niet eng daar, heb geen eens gekeken ik ben er gewoon langs gereden en m`n paard aan het werk gezet, want daarvoor zijn we toch in de bak? en niet om enge dingen te zoeken. rennen en niet op mij letten kun je 23 uur per dag dat ene 1/2 uurtje of 1uurtje let je maar gewoon op mij, punt uit.

en... alles lukte, tuurlijk probeerde ze onder het werk uit te komen (wanneer niet :) ) maar er was niets eng in de bak en ik dacht er niet eens aan, ik vond dat ik wel een schouderklopje had verdiend!

en nu heb ik hardop door de stal gezegd dat als het zaterdag weer zulk zacht weer is dat ik dan voor het eerst eens alleen naar het duin ga. ik zal wel moeten want ik wil zodra de nieuwe endurance startlijst op de site staat ga ik me opgeven! nu heb ik een stok achter de deur!

dus gewoon gaan met die banaan!! had nooit van mezelf verwacht dat ik zo stoer was!! hahaha

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:18

Jeuj wat leuk nieuws! Hartstikke goed van je *schouderklopje* ;)

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:29

Ik herken je probleem. Ik ben zelf nogal onzeker geworden doordat ik van mijn paard afgegooid ben door een schrikactie van haar, met als gevolg een beenbreuk. Inmiddels ben ik alweer een tijdje aan het rijden. De eerste weken dat ik weer mocht rijden was ik erg gespannen waardoor mijn paard dat ook werd en dus ook snel schrok. Het was een hele opgave om toch door te zetten en haar gedrag negeren en "gewoon" door te rijden. Inmiddels gaat het op wedstrijden en in de les heel goed alleen thuis in de bak daar wil ze nog wel eens om de kleinste dingen schrikken. Wat ik dan doe is haar aan het werk zetten in een stuk van de bak waar ze niet zoveel schrikt, dan is ze de eerste energie kwijt, dan rijd ik de hele bak rond en ga veel schakelen, extra stelling erop en figuren rijden zodat ik haar bezig houd, en vooral veel belonen, straffen heeft bij de mijne geen zin als ze ergens van schrikt en ik straf haar dan wordt het erger, gewoon door rijden even mijn stem verheffen dat helpt beter en belonen als ze er de volgende ronde wel rustig langs loopt, je moet je paard op haar gemak stellen, en denken "er is niks aan de hand gewoon door rijden" enne blijven ademen ;)

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 14:22

hey yantje, hoe ik jou verhaal zo hoor(lees) lijkt jou paardje erg op die van mij! ik heb de mijne gister de hemel ingeprezen toen eht heel geod ging en niets gezegd op momenten dat eht neit ging, dat hielp heel goed. als mens ben je toch snel geneigd om de foute dingen te benoemen en als ze braaf zijn niet te zeggen maar eht meot juist andersom net als bij kinderen! gelukkig gaat eht nu goed bij jullie, ik ga er vanavond weer met volle meod op en morgen avond weer les!! nog ff werken zo tot half 6. groetjes

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:47

klinkt heel raar,
maar als ik iets eng vind ga ik praten of zingen,
en vooral zingen helpt
dan zit je daar met je egdachten en kan je niet meer aan schrikken denkt.
helpt bij mij altijd prima
of met ipod rijden (natuurlijk alleen in de bak niet buiten)
nouja succes ermee

tieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:12

haha, ik altijd maar denken dat ik de enige was die het heerlijk vind om te rijden, maar het ook heeeel erg spannend vind. Ik rij altijd bij een manege waar je je eigen paard mag kiezen voor die les. En neem dan altijd het veiligste paard. Terwijl ik best rijden kan. Stom he.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:27

Idem .. :D