Hoe moet het nou.,,?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Hoe moet het nou.,,?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:25

Heey,

M`n instructeur die zegt dat als ik m`n pony nagefelijk wil laten lopen,
Mijn binnenhand een (heel) stuk van dr hals af buitenhand op zijn plek en kneepjes geven en aandrijven.
Was ik vandaag in de bak aan het rijden kwam J. met dr moeder en die hebben er veel verstand van,
en die zagen mij dat doen en toen zeiden ze je moet de teugels veel korter, je handen boven de manen kam meer bij me kaar en dan kneepjes geven, zo loopt m`n pony wel met dr achterhand er onder.. en het ziete r neter uit en het werkt nog beter! ze zeiden ook dat als je dat op wedstrijd doet zo laag en opzei dat het werd afgekeurd.. en ze zeiden heel veel instructeurs zeggen dat je je handen laag en op zei moet doen maar dat is niet zo.

Ik zelf denk op de manier van J en dr moeder ... Maar wat is t nou? :P

Vjestagirl

Re: Hoe moet het nou.,,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:30

Geen van tweeën. Je houdt je teugels gewoon op maat en op zijn plek, dus niet boven de manenkam en niet een meter naar binnen. Je zorgt dat je pony voorwaards loopt. En verder doe je niets, behalve een ophouding geven als je paard aan je handen gaat trekken. Je houdt netjes licht onspannen contact en je beweegt mee met je paard.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:30

Hoe het eigenlijk zou moeten is niet belangrijk. In de dressuur is het doorgaans het resultaat dat telt.
Bij het ene paard werkt het al door de teugels aan te nemen en kuitdruk te geven, de andere loopt dan weer beter door hem goed onder druk te rijden met hand en been...
Als jij je paard nageeflijk kan rijden met je handen naast elkaar boven de manenkam, dan zou ik het niet anders doen als dit goed werkt.
Als je nu te veel met openingsteugel gaat werken is het straks weer supermoeilijk om dit af te leren (wat openingsteugel is maar een truukje en nie te juiste uitgangspositie voor dressuur)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:33

x_Quinta_x schreef:
Hoe het eigenlijk zou moeten is niet belangrijk. In de dressuur is het doorgaans het resultaat dat telt.
Bij het ene paard werkt het al door de teugels aan te nemen en kuitdruk te geven, de andere loopt dan weer beter door hem goed onder druk te rijden met hand en been...
Als jij je paard nageeflijk kan rijden met je handen naast elkaar boven de manenkam, dan zou ik het niet anders doen als dit goed werkt.
Als je nu te veel met openingsteugel gaat werken is het straks weer supermoeilijk om dit af te leren (wat openingsteugel is maar een truukje en nie te juiste uitgangspositie voor dressuur)

In de dressuur is het ook belangrijk dat je een kalm en ontspannen paard hebt, wat zijn bovenlijn ontspant. Anders rijd je je paard kapot. Dus hoe je het doet is wel degelijk belangrijk. Anders kun je er net zo goed een slof aan hangen en daarop naar beneden drukken.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:36

vjestagirl ik denk dat je me niet goed begrijpt. Een ontspannen paard in de goede aanleuning is het juiste beeld. Hoe je je paard daar naartoe rijdt is verschillend: de ene moet lang laag en rond gereden worden, de andere heeft dan weer veel voltes nodig. Een paard dat zich vast houdt, niet plooit en niet ontspannen is, vind ik idd ook niet het juiste beeld.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:47

Als mijn pony losgereden is dan gaat ze heel makkelijk naar beneden,

Ik rijd me pony helemaal niet met druk op de teugel, ik geef kleine kneepjes in de teugel zodat ze weet
dat ze naar beneden moet gaan. En ze bedoelde dat ik mijn handen altijd boven de manenkam moet houde en niet alleen voor nagefelijkheid. En ik rijd helemaal niet met druk op de teugel!! :n
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 24-10-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:53

jij rijd hem nu op de voorhand, dat wil zeggen;
hem aan te teugel rijden vanuit je handruk en dat is zeker fout!
ik heb het altijd ontspannen geleerd om het paard eerst te laten
ontspannen en op 4 benen te laten lopen.
Als dat klaar is doe ik het volgende (wat ik zobiezo al deed)
stel je paard is rechtsgebogen dan doe je de linkerhand hoger
dan het linker en richting de oren zodat er geen druk op zit...
De rechterhand gewoon zo als ie hoort..
en met contact (geen kneepjes, contact!!)
en dan overgangen rijden, voorwaarts en neerwaarts rijden en
zo nu en dan richting halthouden.... en wat gebeurt er?
je paard zoekt je hand ZELF op en loopt 10x ontspannender dan dat
je het op je vorige manier deed (met gedwang)
buitendat moet je onthouden dat het je training is en niet je wedstrijd..
op een wedstrijd moet je bij het inrijden hetzelfde doen als op de
training en als dat goed is kom je de ring in en ga je op de gewone
manier (op 2 teugels) rijden...
Thats it!!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:54

sabina1998 schreef:
Ik bedoel hoe je moet vragen;) Het gaat niet vanzelf hihi

lees mijn reactie ^

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:15

Ik was m aan het veranderen toen k je 1ste reactie kreeg...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:18

sabina1998 schreef:
Als mijn pony losgereden is dan gaat ze heel makkelijk naar beneden,

Ik rijd me pony helemaal niet met druk op de teugel, ik geef kleine kneepjes in de teugel zodat ze weet
dat ze naar beneden moet gaan. En ze bedoelde dat ik mijn handen altijd boven de manenkam moet houde en niet alleen voor nagefelijkheid. En ik rijd helemaal niet met druk op de teugel!! :n

druk op de teugel = aan de teugel vragen en is dus ook kneepjes.
Maakt toch verder niet uit?
Een kneepje op zijn tijd is niet verkeerd als je het maar geen gewoonte laat worden,
dan begint het paard na een tijdje niet meer de achterhand te gebruiken

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:20

Als jij het paard was en er werd je niks gevraagd , waarom zou je het dan wel doen? Zo zie ik het en een kneepje is niks mis mee, trekken in de mond is iets heel erg anders.

Mijn vraag, wie heeft er gelijk? ;)
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 24-10-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:21

sabina1998 schreef:
Als jij het paard was en er werd je niks gevraagd , waarom zou je het dan wel doen? Zo zie ik het en een kneepje is niks mis mee, trekken in de mond is iets heel erg anders.

aan de teugel = ontspanning (teminste, dat word soms niet meer gedaan)
vanuit de achterhand gebruik komt automatisch de achterhand er onder en gaat ie
automatisch aan de teugel, en er word wel gevraagd, de achterhand...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:22

Kneepjes is fout want kneepjes = zagen.

Wij willen een stille aanleuning van het paard, dus dienen wij een stille hand te hebben !!!

Dus beiden hebben er geen kaas van gegeten, tip : neem goede instructie , die niet over kneden of spelen begint !!!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:25

Zo doe ik het niet, en mijn pony is ong een half jaar ohz opnieuw.. en moet het nog allemaal leren.. Maar mijn vraag wie heeft er gelijk?^^ En wat is er mis met kneepjes? ;( Ik trek niet in dr mond ofzo :D

Edit: Dit is letterlijk een Discussie :+
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 24-10-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:25

CM_ schreef:
Kneepjes is fout want kneepjes = zagen.

Wij willen een stille aanleuning van het paard, dus dienen wij een stille hand te hebben !!!

Dus beiden hebben er geen kaas van gegeten, tip : neem goede instructie , die niet over kneden of spelen begint !!!

hier ga ik ook in mee, een kleine ophouding voor corectie van controle kan zo nu en dan geen kwaad opleveren
en neem idd een andere inctructie, die je het wel goed leert!!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:26

sabina1998 schreef:
Zo doe ik het niet, en mijn pony is ong een half jaar ohz opnieuw.. en moet het nog allemaal leren.. Maar mijn vraag wie heeft er gelijk?^^ En wat is er mis met kneepjes? ;( Ik trek niet in dr mond ofzo :D

ohz nieuw?? vaag!
ja en?
Mijn 3 jarige haflinger rijd ik ook zonder kneepjes, en loopt ontspannen met actieve achterhand aan de teugel,
en mijn handen? die heb ik stil ;)
hoe kan dat?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:27

Kijk maar in me profiel , het klinkt vaag ja hihi.
Ja, je haflinger is niet mijn Suus ;)

En wil je me vertellen wat JIJ slecht vind aan kneepjes? :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:30

sabina1998 schreef:

Edit: Dit is letterlijk een Discussie :+

Niemand heeft gelijk. Geen van de twee de mensen die zeggen dat je kneepjes moet geven heeft gelijk.

Je paard, zeker als ze zo kort onder het zadel is, moet leren op haar eigen benen te lopen. Dus goed van achteren naar voren rijden, een rustige, stabiele, stille hand en geen kneepjes etc. Als je paard trekt aan de teugels mag je een ophoudingetje geven, maar niet terug trekken.

Zoals mijn instructrice het uitlegt: je houd vast, omdat ze anders je handen compleet van zijn plaats af trekt. Zij trekt, en jij geeft niet mee, maar zodra ze ook maar IETS loslaat ontspan jij weer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:31

Kneepjes is zagen... zagen is niet prettig voor de mond...

Zeker niet bij een jong dier ... een jong dier kun je zo mooi leren dat ie met een stille hand op lichte druk nageeflijk loopt.

Een verpest paard kan ooit een paar eenzijdige ophoudingen nodig hebben, maar dan wel door een goede ruiter die de andere hand er dan goed bij houd.
Maar een instructie die leert dat kneden goed is.... :n Kneden = zagen onthoud dat goed !

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:32

sabina1998 schreef:
Kijk maar in me profiel , het klinkt vaag ja hihi.
Ja, je haflinger is niet mijn Suus ;)

En wil je me vertellen wat JIJ slecht vind aan kneepjes? :D

omdat het rijden is vanuit de voorhand,,....ik vind het niet slecht...
het is slecht ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:34

Het is dus echt niet slecht! Ik trek mijn pony dr mond niet kapot, ik heb contact met de mond en geef enkele kneepjes zodat ze naar benden gaat , pony nergens last van! Ik zag alwel in je profiel een foto van : Het kan ook netjes. Zo netjes doe ik het ook maar wel met kneepjes;)

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:34

Mijn instructrice zegt:
Handen bij elkaar houden. Zorgen dat de teugels v.a. het bit tot je handen één rechte lijn zijn. En dan contact houden en een kneepje op je buitenteugel als je paard zn hoofd omhoog doet.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:36

sabina1998 schreef:
Het is dus echt niet slecht! Ik trek mijn pony dr mond niet kapot, ik heb contact met de mond en geef enkele kneepjes zodat ze naar benden gaat , pony nergens last van! Ik zag alwel in je profiel een foto van : Het kan ook netjes. Zo netjes doe ik het ook maar wel met kneepjes;)

tja als je je pony van voren wilt slijten ?
dan moet je het zelf maar weten ....

Kneepjes= zagen= niet fijn= slecht= rijden op de voorhand= niet op de achterhand
dus slecht ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:38

MoenaTuxl schreef:
Mijn instructrice zegt:
Handen bij elkaar houden. Zorgen dat de teugels v.a. het bit tot je handen één rechte lijn zijn. En dan contact houden en een kneepje op je buitenteugel als je paard zn hoofd omhoog doet.

Inderdaad alleen dan ook een kneepje geven als singaal dat ze naar beneden moet komen.

Maar mijn vraag was hoe moet het nou eigenlijk en iedereen doet het op zijn eigen manier,
Maar die van MoenaTuxi komt me het beste bekent voor ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:40

en dus neem je dat maar aan?
tjonge jonge.... :')
jij wil ook geen commentaar horen zeg!