emmii87 schreef:Wat me gelijk bij foto 1 al op viel, is dat je ongelofelijk hol zit (niemand anders opgevallen?).
Doordat je je rug hol trekt zit je niet meer in evenwicht, waardoor je lichaam zich zelf corrigeert. Dit uit zich bijvoorbeeld in het benen afsteken naar voren.
Daarnaast geeft dit nog een ander probleem met het zitten.
Als je goed op je zadel zit, raakt je lichaam het zadel op 3 punten (je zit driehoek), namelijk je zitbeenknobbels en je schaambeen, waar bij deze 3 punten op gelijke hoogte moeten zijn.
Bij jou zie je dat je door je rug hol te trekken te veel op je schaambeen zit en te weinig kan inwerken met je zitbeen knobbels.
Door je bekken licht naar achter te kantelen, je schouders ontspannen te laten afhangen en je hakken uit te drukken kan je al heel veel oplossen (GOED SCHOEISEL OOK! ZEKER VOOR JE VEILIGHEID).
In je zadel kun je je rug overdreven hol en bol maken, als je dan in het midden gaat zitten van deze 2 uitersten, dan zit je netjes recht.
Verder zijn zitlessen van een goede instructeur aan de longe misschien wel handig, want met een verkeerde zit doe je meer slecht dan goeds.
Succes ermee!
Je hebt een leuk paardje.
Ik weet dat ik hol zit.. dit doe ik niet alleen tijdens het paardrijden zo heb ik mijn rug altijd. Ik kom daarvoor ook bij de fysio. Zitlessen hebben hierbij dus niet zo heel veel zin.. als ik me heel bewust maak van mijn houding kan ik hem corrigeren maar aangezien ik tijdens het rijden vaak ook nog aan andere dingen moet denken schiet dit er wel eens bij in. Met mijn vorige zadel ging het redelijk goed, maar aangezien ik nou weer een nieuw zadel heb moet ik me eerst helemaal bewust worden van mijn houding hierin, zeker omdat ik het laatste jaar alleen maar met een springzadel heb gereden. Die rare knik in mijn polsen is ontstaan toen ik tamara net had, ze was toen amper fatsoenlijk rond te rijden en hing ontzettend aan de teugels, dit probeerde ik (onbewust) te corrigeren door mijn polsen te buigen (heel fout ik weet het) dit is er ingeslopen en kan ik mezelf niet 1,2,3 afleren, zeker omdat Tamara nog steeds niet de makkelijkste is en ik dus ook rekening moet houden met een hoop andere dingen.
Dus reacties over mijn houding hoeft niemand meer te plaatsen ik ben me hier compleet bewust van en er wordt aan gewerkt.
M__ schreef:Opgelet dat je je polsen niet breek
Vanwaar de keuze om een dressuurzadel te kopen ipv spring?
je hebt iig een erg leuk paardje!
Ik heb beide gekocht, ik had ook al allebei maar mijn dressuurzadel lag niet meer zo lekker (omdat ze ontzettend veel bespiering erbij had gekregen) en die vond ik zelf ook niet lekker zitten dus ik heb nooit zo'n haast gehad om het aan te laten passen. Ik heb er ook nog over zitten denken om alleen een springzadel terug te kopen maar aangezien ik wel van plan ben dressuur te starten leek het me beter beide te hebben.