Bonte schoonheid, dressuur met nieuw zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_Britt

Bonte schoonheid, dressuur met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 12:54

Ik wil al een heletijd een HAW topic openen maar aangezien mijn moeder altijd foto's maakt met afgesneden ledematen enz. Heb ik nooit echt genoeg geschikte foto's gehad. Maar nu heb ik dus wel een aantal geschikte.
2 weken terug zijn er bij mij opstal een hoop zadels gestolen, waaronder allebei mijn zadels. Gelukkig kreeg ik het een en ander terug van de verzekering en heb ik nieuwe kunnen kopen. Dit was de eerste keer dat we met dit zadel reden (op bij het passen na dan). Ik moet er zelf nog aan wennen (ik heb het afgelopen jaar alleen maar met mijn springzadel gereden). Ik heb mijn beugels dus ook veel te kort en steek mijn benen wat af, dit komt vast nog wel goed. Het voorover zitten doe ik wel altijd maar daar wordt aan gewerkt en is ook al een stuk minder.
Tamara heb ik bijna 2 jaar in mijn bezit, ze was nog niet engels gereden (maar parelli) en ontzettend eigenwijs en zenuwachtig. Ze is nu 9 jaar. We hebben al een hoop vooruitgang geboekt maar we zijn er nog niet helemaal dus commentaar is welkom. Binnekort wil ik een onderlinge wedstrijd met haar gaan rijden.

Van het inrijden heb ik geen foto's aangezien ik al een half uur aan het rijden was toen mijn moeder langs stal kwam.

Zo zien helaas de meeste foto's eruit:
Afbeelding

niet naar de grond kijken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop, hier moet nog veel aan gewerkt worden, ze loopt soms nog onder me uit en ze heeft de neiging mijn been te negeren en naar binnen te vallen. Maar in verglijking met eerst (neus in de lucht, gas erop) is dit zeer ontspannen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Halthouden:
Afbeelding

en achteruit lopen
Afbeelding

Afbeelding

ArabicQueen

Re: Bonte schoonheid, dressuur met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:57

Ziet er goed uit probeer niet voorover te gaan leunen met achterwaarts en hier en daar tijdens de draf maar misschien akn het aan je nieuwe zadel liggen dat je het nog niet gewend bent!

Wel super kl*te dat je zadels gestolen zijn veel succes ermee!

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:59

probeer voor je te kijken , en zonde van je zadels !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:01

Waarom sta je recht als je achterwaards gaat ?
ik rij zelf geen dressuur dus kan niet erg veel zeggen. Ik zou je paard zijn hoofdhouding wel liever wat meer ontspannen zien.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:01

ik zie jou dezelfde fout maken als ik zelf ook altijd doe, je drukt je handen wat naar beneden, probeer ze meer te dragen. Andere puntjes heb je al genoemd en verder vind ik het er prima uitzien!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:07

ArabicQueen schreef:
Ziet er goed uit probeer niet voorover te gaan leunen met achterwaarts en hier en daar tijdens de draf maar misschien akn het aan je nieuwe zadel liggen dat je het nog niet gewend bent!
Wel super kl*te dat je zadels gestolen zijn veel succes ermee!

Het naar voren leunen tijdens draf doe ik al sinds ik haar heb, doordat ze toen ik haar kreeg bijna niet fatsoenlijk te rijden was is mijn houding dr nogal onder gaan leiden. Nu het rijden veel beter gaat wordt mijn houding langzaam aan ook beter.

Kirr__ schreef:
ik rij zelf geen dressuur dus kan niet erg veel zeggen. Ik zou je paard zijn hoofdhouding wel liever wat meer ontspannen zien.

Geen idee, dat gaat automatisch ik denk dat als ik mn gewicht naar voren verplaats dat ze eerder de neiging heeft achterwaarts te gaan. Ik ben pas de les voor dat deze foto's genomen zijn begonnen met achterwaarts dus in de les wordt dat allemaal nog verbeterd. De ontspannenheid wordt ook aan gewerkt, ze is nou eenmaal ontzettend gespannen maar dit gaat de laatste tijd met reuze sprongen vooruit.

Eyesore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:10

Leuk paardje heb je! :)

Let op de rare knik in je handen. Probeer ze rechtop te houden, alsof je twee colablikjes in je handen hebt. Dat zei mijn instructrice vroeger altijd ;)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:15

Probeer inderdaad je benen minder uit te steken, tenen naar binnen. En op foto 7 kom je wel heel ver uit je zadel, dat kan invloed hebben op je evenwicht (heb ik zelf onlangs geleerd :P).

En nog iets belangrijks: Je cap!!

Super leuk paard heb je! *D

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:15

Leuk dier hoor! Ik vind bonte paarden altijd leuk :D

Let op je handen... je hebt ze idd in een rare knik. Je hoort ze rechtop, bij elkaar en boven de manen te houden. Op sommige foto's heb je ook je benen een beetje ver naar voren maar volgens mij zei je al dat je daar aan werkt + dat het door het nieuwe zadel komt. Echt balen trouwens, dat ze gestolen zijn! :O

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:48

Probeer je handen zo'n 10 cm hoger te houden, staat een stuk netter :)
Ontzettend leuk paard heb je!

(ennuh.. waar zijn je rijschoenen en cap :o )

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:25

Het ziet er al goed uit, probeer alleen je polsen niet zo te knikken en let erop dat je niet naar voren valt, dan zal het al een heel stuk vooruit gaan ;) en probeer gewoon wat trotser te zitten want je hebt een leuk paard ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:23

Wat een prachtig dier!!
Let er alleen wel op je schouders te ontspannen, zodat je relaxter in het zadel komt te zitten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:24

Mooi hoor!
Ik vind mn je onderbeen op sommige foto's echt heel netjes liggen. Waarom zou je je beugels nog korter willen?

opmerkinkje:
Houd je handen niet zo laag en vooral ook niet zo breed. Je bent geen bijzetteugel!

vraagje;
als het een nieuw en dus net passend gemaakt zadel is, waarom gebruik je dan nog een bontje?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:04

Kirr__ schreef:

Geen idee, dat gaat automatisch ik denk dat als ik mn gewicht naar voren verplaats dat ze eerder de neiging heeft achterwaarts te gaan. Ik ben pas de les voor dat deze foto's genomen zijn begonnen met achterwaarts dus in de les wordt dat allemaal nog verbeterd. De ontspannenheid wordt ook aan gewerkt, ze is nou eenmaal ontzettend gespannen maar dit gaat de laatste tijd met reuze sprongen vooruit.[/quote]

1 tip: Een paard wil het liefst onder het gewicht van de ruiter blijven. Jij hangt naar voren maar je wil naar achteren. Beetje tegenstrijdig vind je niet? ;)
Ik weet niet of ze de hulp al kent onder het zadel of dat je haar dat nog aan het leren bent?
Mooi paard hoor! Leuk zo'n vlekjes! :9

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:14

Alles is al ongeveer gezegd. Hou wel je handen verticaal en ietwat naar binnen, voor de rest geeft het een vrij fijn beeld en je hebt inderdaad een leuk paard.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:56

beantsje schreef:
Mooi hoor!
Ik vind mn je onderbeen op sommige foto's echt heel netjes liggen. Waarom zou je je beugels nog korter willen?
opmerkinkje:
Houd je handen niet zo laag en vooral ook niet zo breed. Je bent geen bijzetteugel!
vraagje;
ls het een nieuw en dus net passend gemaakt zadel is, waarom gebruik je dan nog een bontje?

Ik zei dat mijn beugels juist te kort waren, heb ze nu dus ook wat langer. Dat bontje had ik erbij gekregen dus het leek me wel leuk om die dan ook een keertje te gebruiken. Die is er nu al onderuit.
Dat ik mijn handen te laag en mijn polsen buig dat krijg ik ook altijd van mijn instructrice te horen, maar helaas lukt het me alleen maar als ik me dr volledig op concentreer om het niet te doen.

Kamy schreef:
1 tip: Een paard wil het liefst onder het gewicht van de ruiter blijven. Jij hangt naar voren maar je wil naar achteren. Beetje tegenstrijdig vind je niet? ;)
Ik weet niet of ze de hulp al kent onder het zadel of dat je haar dat nog aan het leren bent?
Mooi paard hoor! Leuk zo'n vlekjes! :9

Ik zal eraan proberen te denken. Ze is parelli ingereden en daar leren ze wel achteruitlopen zowiezo bij het grondwerk, maar ik weet niet hoe het haar onder het zadel is aangeleerd die hulpen kunnen soms net wat anders zijn.

jessica_ schreef:
(ennuh.. waar zijn je rijschoenen en cap :o )

Mijn johpurs heb ik al een tijdje uitgeleend :+ Mijn cap doe ik bij de eigen stal niet meer op dat is er eigelijk vanzelf een beetje ingeslopen, maar eigen keus. Op vreemd terrein, buiten en met springen doe ik hem wel nog altijd op omdat ze dan nogal onvoorspelbaar kan zijn.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:09

Probeer achterover te blijven zitten en in galop je benen niet te ver naar voor af te steken ( dat kan ook een moment opnamen zijn )
veel succes nog!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:13

Pfoe... Vind het ten 1e storend dat je gympies aan hebt. Groot risico... Idem ditto met je Cap.
Ook vind ik dat je houding nog veel kan verbeteren. Je hebt je handen heel ver uit elkaar. Enig idee hoezo je dit doet???
En je hoort een knikje in je ellebogen te hebben (armen), ik zie ze telkens helemaal recht op een aantal foto's na.
Verder moet je zorgen dat je goed rechtop blijft zitten en in de galop ook zitten.

Hoop dat je veel leert van je lessen.

emmii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:19

Wat me gelijk bij foto 1 al op viel, is dat je ongelofelijk hol zit (niemand anders opgevallen?).
Doordat je je rug hol trekt zit je niet meer in evenwicht, waardoor je lichaam zich zelf corrigeert. Dit uit zich bijvoorbeeld in het benen afsteken naar voren.
Daarnaast geeft dit nog een ander probleem met het zitten.
Als je goed op je zadel zit, raakt je lichaam het zadel op 3 punten (je zit driehoek), namelijk je zitbeenknobbels en je schaambeen, waar bij deze 3 punten op gelijke hoogte moeten zijn.
Bij jou zie je dat je door je rug hol te trekken te veel op je schaambeen zit en te weinig kan inwerken met je zitbeen knobbels.
Door je bekken licht naar achter te kantelen, je schouders ontspannen te laten afhangen en je hakken uit te drukken kan je al heel veel oplossen (GOED SCHOEISEL OOK! ZEKER VOOR JE VEILIGHEID).
In je zadel kun je je rug overdreven hol en bol maken, als je dan in het midden gaat zitten van deze 2 uitersten, dan zit je netjes recht.
Verder zijn zitlessen van een goede instructeur aan de longe misschien wel handig, want met een verkeerde zit doe je meer slecht dan goeds.
Succes ermee!
Je hebt een leuk paardje.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:32

Opgelet dat je je polsen niet breek

Vanwaar de keuze om een dressuurzadel te kopen ipv spring?
je hebt iig een erg leuk paardje!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:36

Ten eerste: wat een prachtig paard.
Let op je handen, er zit een rare knik in.
Probeer je handen zo te houden dat er van uit je elleboog 1 mooie lijn is naar de mond van je paard.
Als je dat doet is het plaatje helemaal compleet!
Het lijkt ook als of je erg voor over leunt, misschien omdat je je handen zo laag houdt?

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:43

Superleuk ding zeg!
Maar er valt idd nog wat aan je houding te sleutelen:
Je zit idd ontzettend hol, volges mij probeer je je kont in het zadel te drukken. Nou meid, als je gewoon gaat zitten en je rug ontspant, houd je je kont ook in het zadel. En bovendien is het fijner voor paard & ruiter!
Ook je handen heb je heel raar, ze moeten netjes naast elkaar en boven de schoft door de ruiter gedragen worden.
Verder je benen netjes recht, maar dat kan ik me wel voorstellen als je van een springzadel afkomt. :D

Veel succes met dit leuke dier!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:54

emmii87 schreef:
Wat me gelijk bij foto 1 al op viel, is dat je ongelofelijk hol zit (niemand anders opgevallen?).
Doordat je je rug hol trekt zit je niet meer in evenwicht, waardoor je lichaam zich zelf corrigeert. Dit uit zich bijvoorbeeld in het benen afsteken naar voren.
Daarnaast geeft dit nog een ander probleem met het zitten.
Als je goed op je zadel zit, raakt je lichaam het zadel op 3 punten (je zit driehoek), namelijk je zitbeenknobbels en je schaambeen, waar bij deze 3 punten op gelijke hoogte moeten zijn.
Bij jou zie je dat je door je rug hol te trekken te veel op je schaambeen zit en te weinig kan inwerken met je zitbeen knobbels.
Door je bekken licht naar achter te kantelen, je schouders ontspannen te laten afhangen en je hakken uit te drukken kan je al heel veel oplossen (GOED SCHOEISEL OOK! ZEKER VOOR JE VEILIGHEID).
In je zadel kun je je rug overdreven hol en bol maken, als je dan in het midden gaat zitten van deze 2 uitersten, dan zit je netjes recht.
Verder zijn zitlessen van een goede instructeur aan de longe misschien wel handig, want met een verkeerde zit doe je meer slecht dan goeds.
Succes ermee!
Je hebt een leuk paardje.

Ik weet dat ik hol zit.. dit doe ik niet alleen tijdens het paardrijden zo heb ik mijn rug altijd. Ik kom daarvoor ook bij de fysio. Zitlessen hebben hierbij dus niet zo heel veel zin.. als ik me heel bewust maak van mijn houding kan ik hem corrigeren maar aangezien ik tijdens het rijden vaak ook nog aan andere dingen moet denken schiet dit er wel eens bij in. Met mijn vorige zadel ging het redelijk goed, maar aangezien ik nou weer een nieuw zadel heb moet ik me eerst helemaal bewust worden van mijn houding hierin, zeker omdat ik het laatste jaar alleen maar met een springzadel heb gereden. Die rare knik in mijn polsen is ontstaan toen ik tamara net had, ze was toen amper fatsoenlijk rond te rijden en hing ontzettend aan de teugels, dit probeerde ik (onbewust) te corrigeren door mijn polsen te buigen (heel fout ik weet het) dit is er ingeslopen en kan ik mezelf niet 1,2,3 afleren, zeker omdat Tamara nog steeds niet de makkelijkste is en ik dus ook rekening moet houden met een hoop andere dingen.
Dus reacties over mijn houding hoeft niemand meer te plaatsen ik ben me hier compleet bewust van en er wordt aan gewerkt.

M__ schreef:
Opgelet dat je je polsen niet breek
Vanwaar de keuze om een dressuurzadel te kopen ipv spring?
je hebt iig een erg leuk paardje!

Ik heb beide gekocht, ik had ook al allebei maar mijn dressuurzadel lag niet meer zo lekker (omdat ze ontzettend veel bespiering erbij had gekregen) en die vond ik zelf ook niet lekker zitten dus ik heb nooit zo'n haast gehad om het aan te laten passen. Ik heb er ook nog over zitten denken om alleen een springzadel terug te kopen maar aangezien ik wel van plan ben dressuur te starten leek het me beter beide te hebben.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:18

Zoals al eerder gezegd rechtop zitten (niet te ver naar voren) en je handen.
Verder leuk paardje *D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:23

Wat fijn dat de verzekering wat terug geeft! Wel zonde, je had zo'n mooi zadel :oo Zijn er meer gelukkige met een goede verzekering?

rijden ziet er netjes uit, al lijkt het wat gespannen. Die spanning komt vooral voort uit jouw armen lijkt, daar staat behoorlijk wat spanning op! Probeer er wat relaxter op te zitten, dan zal zij ook sneller ontspannen!