WiseGuy @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:47

Weer eens een HAW topic van mij en WiseGuy.
Wiseguy is een 6-jarige tuiger van Roy M. Hij is ongeveer 1,5 jaar onder het zadel. Na het zadelmak maken heb ik hem zelf verder doorgereden.

Ons niveau is dan ook nog geen B. Toch gaat het thuis is de bak naar mijn mening wel beter. Het eerste jaar ben ik vooral bezig geweest met rust en ontspanning. De laatste tijd probeer ik ook wat meer echt te rijden.
Meer voorwaarts, dat hij niet te veel aan mijn been plakt en een fijne aanleuning.
Hij komt hierdoor wel wat hoger in de hals.

Werkpunten:
- galop
- aanleuning
- balans

Mijn houding:
- handen gelijk houden
- been niet te ver naar achter leggen

Vandaag vond ik hem zelf niet echt fijn. Niet helemaal lekker aan mijn been en het volgende moment erg gespannen en daardoor liep hij weer onder mij uit. Ook had ik wat moeite met zijn schouder er fijn 'onder' houden. Iedere keer dezelfde kant duwde hij zijn schouder eruit zeg maar. Hij liep dan op zich wel fijn in aanleuning en met zijn hoofd/hals de kant op die ik wilde. Maar dan met zijn schouder duwt hij zich eruit, waardoor ik hem vrij snel 'verlies'.
Ik leg het een beetje onduidelijk uit, weet o niet hoe ik dit anders uit moet leggen. Nouja, hier de foto's om er een beeld van te geven:

Afbeelding
Kijken naar enge Dafne ;)

Afbeelding
Stukje enge Dafne, met Wise & mij op de achtergrond

Afbeelding

Afbeelding
Beetje ongelukkig moment

Afbeelding

Afbeelding
Miscommunicatie tussen mij en Wise

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stukjes doorzitten

Afbeelding
Wise kijkt eng hier

Filmpje van de galop

Elfjuhh

Re: WiseGuy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:42

Probeer je been niet op te trekken, hakken uitdrukken.
En denk aan je handen. Je mag ze wel wat meer voor je plaatsen en je teugels dan wat korter pakken (je teugels zijn nu erg lang, en je handen naar achter.) probeer ze ook rechtop naast elkaat te zetten, je hebt ze nu ver uit elkaar.
Verdere puntjes kwa rijden noem je zelf ook al!
Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:49

mooi paard!
hij is nog wat slungelig en loopt iets uitelkaar...
Hij moet zijn balans nog vinden vermoed ik...
inderdaad ...let op je handen,draag ze en naar voren,geef hem de ruimte...
gewoon blijven oefenen,heb je les?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:00

Ik vind je handhouding erg slordig, ze zitten zo'n beetje overal behalve waar ze horen. Pak de teugels een stuk korter en probeer je handen boven de hals te houden en niet zo breed te zetten. (trucje; je teugels dubbel nemen, dus wat er bovenaan uit je hand komt gaat in je andere hand weer naar beneden, je kunt dan je handen niet breder zetten dan het stuk teugel ertussen lang is)
Ik vind ook dat je erg streng bent met je handen, wat mn komt doordat je ze laag en breed zet. Je dwingt je paard min of meer naar beneden en daardoor kijkt hij ook zo 'eng', hij vertrouwd jou en/of zijn omgeving niet wat je ook op het filmpje ziet; hij komt geregeld even omhoog met zijn hoofd om de omgeving te checken.

Probeer de galop iets actiever te rijden, niet sneller maar met meer impuls zodat hij iets taktmatiger blijft lopen.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:55

Ziet er leuk uit! Mooi paardje :D

Maar je moet echt op je handen letten hoor, ze moeten bij elkaar en boven de manen. Je teugels mogen ook wat korter.

Probeer je paard iets meer van achter naar voor te rijden. Iets meer voorwaarts en meer begrenzen aan de voorkant.

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:15

Probeer je paard echt ontspannen te rijden, ik krijg hier namelijk niet het beeld dat je paard lekker los over de rug naar beneden kan lopen.

Rijd haar met in rijden dus lekker naar beneden en vraag stelling, ook bijvoorbeeld veel kleine voltes rijden, en overgangen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:27

De 9de foto vind ik het fijnste, daar loopt hij echt fijn over de benen, mooi wat lager en gebruikt zijn rug goed.

Ik moet zeggen, ik vond een van je vorige topics er beter uit zien :o maar je zei ook in de beginpost dat je het rijden niet zo heel fijn vond gaan. Ik heb zo'n beetje al je topics wel gezien en jullie zijn echt onwijs vooruit gegaan! HIj had deze dag gewoon een mindere dag en je weet waar je aan moet werken :) probeer je teugels wel een stuk korter te nemen en je handen te dragen, het lijkt dat je die nu vast zet en 't maakt het voor hem niet makkelijker zo.

Succes! Benieuwd naar je volgende topic :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 10:59

anneliesdj schreef:
Ik vind je handhouding erg slordig, ze zitten zo'n beetje overal behalve waar ze horen. Pak de teugels een stuk korter en probeer je handen boven de hals te houden en niet zo breed te zetten. (trucje; je teugels dubbel nemen, dus wat er bovenaan uit je hand komt gaat in je andere hand weer naar beneden, je kunt dan je handen niet breder zetten dan het stuk teugel ertussen lang is)

Dit klopt mijn hand houding is nog wat rommelig. Zo laat ik vaak de teugels uit mijn hand glijden waardoor ik niet altijd een fijne constante aanleuning geef. Een belangrijk werkpunt voor mij. Ik moet zeggen dat ik als ik de foto's zie niet echt vind dat ik laag zit met mijn handen, breed zeker wel.
Citaat:
Ik vind ook dat je erg streng bent met je handen, wat mn komt doordat je ze laag en breed zet. Je dwingt je paard min of meer naar beneden en daardoor kijkt hij ook zo 'eng', hij vertrouwd jou en/of zijn omgeving niet wat je ook op het filmpje ziet; hij komt geregeld even omhoog met zijn hoofd om de omgeving te checken.

Ik vind het enorm knap als jij de rede van zijn enge kijken op foto's kan aflezen. En sorry, maar dit kan je ook niet. Als je goed kijkt zie je dat Wise op iedere foto waar ik linksom rijd, dit enge kijken. Je ziet bij Wise aan de linkerkant namelijk ALTIJD het wit van zijn oog. Dit dus ook op stal, in de weide etc. dus ook op de plaatsen waar hij zich wel vertrouwd voelt. Daarentegen klopt het zeker wel dat hij vaak omhoog komt om da omgeving eens even goed te bekijken. Meneer moet echt ALLES in de gate houden. Strenge hand valt (vind ik persoonlijk) reuze mee, nu zie ik zelf wel terug op de foto's dat ik inderdaad af en toe aardig terug werk in mijn hand. Weer een werkpuntje om mee te nemen.

Elfjuhh: Bedankt voor je reactie. het viel mij ook enorm op op de foto's terwijl ik dit zelf niet altijd door heb tijdens het rijden, lekker confronterend maar zo kan ik er wel aan gaan werken.

Geerke: Klopt hoor, hij is nu 1,5 jaar onder zadel maar ik rijd maar 2 of 3 keer in de week dus balans is nog lang niet altijd goed. Ook heeft hij best wel moeite zijn lange lichaam te buigen zoals ik het graag zou willen. Ik heb inderdaad les. Afgelopen tijd net wat minder ivm overschakeling van instructrice, maar hier heb ik al het vertrouwen in dat het goed komt.

Palbertly: Dit is waar ik veel aan probeer te werken. Maar zeker niet gemakkelijk bij dit paard, hij is niet zo 'lenig' in zijn lijf en hij moet ook nog eens alles zien. De foto's geven ook echt niet de beste momenten weer van het rijden. De laatste 2 foto's ben ik aan het doorzitten, eigenlijk puur voor de foto's. Ik vind hem zelf zeker nog niet ontspannen genoeg om veel door te zitten in mijn rijden en dit doe ik dus ook minimaal.
Overigens kan hij wel echt 'stofzuigen' en hierin ook lekker over de rug komen, helaas wel pas als hij echt 'los' is, dus als ik al een half uur aan het rijden ben ofzo. Dus hij kan het wel, maar niet zo heel eenvoudig. Op deze foto's is het inderdaad ver te zoeken.

Deniece: Wat leuk dat je mijn topics 'volgt' :D. Foto 9 vind ik zelf ook het fijnste beeld geven. Ik vind zelf ook dat ik betere topics heb gehad hoor. Zoals ik inderdaad schreef vond ik hem vandaag al niet heel fijn. Zowiezo is hij nu het wat kouder word weer wat alerter op zijn omgeving en ook wat meer gespannen door de kleinste dingen: vallende eikels, wind, rennende paarden in de wei, etc.
Achja, het kan ook niet altijd in een stijgende lijn gaan natuurlijk, er zitten nu eenmaal mindere dagen tussen. Maar ook ( of juist) deze foto's wil ik ook laten zien om advies te vragen. En voor mezelf is het ook heel handig om af en toe eens terug te zien, wat ik zelf niet altijd aanvoel als ik erop zit.

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:55

je zit inderdaad op het verkeerde been in het filmpje, maar ht ziet er ontspannen uit ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:36

Ik vind het knap hoor hoe je op dit paard rijdt!
Een lang paard als deze lekker ontspannen naar beneden leren rijden, dat ís gewoon lastig. En het maakt het ook nog eens extra moeilijk omdat het een tuiger is.
Ik vind dat je het heel netjes doet :) !

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:19

Tja, de details. Het kunnen momentopnames zijn maar je weet maar nooit. Het ziet er verder wel ontspannen uit dus ik durf te wedden dat jullie niveau B(+) is.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:46

ik heb altijd het idee dat tuigers erg moeilijk te rijden zijn. moet zeggen bij de foto's zie je wat spanning soms. vind het filmpje er wel relaxt uitzien..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:50

Bedankt voor jullie reacties :D
Het gaat zeker niet ieder moment hetzelfde qua gespannenheid. Het ene moment is hij heerlijk ontspannen en het volgende moment kan er weer snel spanning opgebouwt worden. Door factoren waar wij niks aan kunnen doen, maar ook omdat ik een hulp geef die hij niet nodig vind :P

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:51

Ik had het toevallig donderdag nog met Mireille over jou&Wise gehad :D

Vind foto 9 een fijn beeld geven, kijken of je daar steeds weer naar toe kan werken.
Verder idd nog veel spanning er op maar wellicht dat dat ook komt omdat hij nog niet volledig in balans is.
Hij was zoals ik begreep behoorlijk scheef in zn lijf waardoor hij het zichzelf natuurlijk ook niet makkelijker maakt om volledig te kunnen ontspannen.
Ben je morgen of 8 nov ook weer bij de lesdag?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:54

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:41

Wise :+:
Renee, let op het goeie been lichtrijden en op je handen. Verder probeer toch die ontspanning steeds langer vast te houden.

:x mijn voetjes op die film :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:51

Mn op foto's 5, 6 en 7 zitten je handen te laag ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:57

renee16 schreef:
Citaat:

Ik vind het enorm knap als jij de rede van zijn enge kijken op foto's kan aflezen. En sorry, maar dit kan je ook niet. Als je goed kijkt zie je dat Wise op iedere foto waar ik linksom rijd, dit enge kijken. Je ziet bij Wise aan de linkerkant namelijk ALTIJD het wit van zijn oog. Dit dus ook op stal, in de weide etc. dus ook op de plaatsen waar hij zich wel vertrouwd voelt. Daarentegen klopt het zeker wel dat hij vaak omhoog komt om da omgeving eens even goed te bekijken. Meneer moet echt ALLES in de gate houden. Strenge hand valt (vind ik persoonlijk) reuze mee, nu zie ik zelf wel terug op de foto's dat ik inderdaad af en toe aardig terug werk in mijn hand. Weer een werkpuntje om mee te nemen.

Nee ik kan je geen garantie geven dat het daardoor komt maar door zijn gezichtsuitdrukking en mn de manier waarop hij op het filmpje loopt krijg ik wel sterk dat idee. Wat je over zijn oog zegt kan, dan heeft hij een mensenoog, maar dat is niet normaal dus daar ga ik niet vanuit, het zorgt er wel voor dat je sneller het wit van zijn oog ziet.
Ik snap dat je het niet eens bent wbt die strenge hand, het is ook niet dat je trekt ofzo maar de houding van je arm en hand zorgt ervoor dat je dwingend bent en dat is in de meeste gevallen net zo erg als streng zijn.

Maargoed, je moet zelf weten wat je doet met commentaar, ik zou toch even de tip gebruiken die ik je gaf, kan je zeker goed helpen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:44

Anneliesdj: Was zeker een goede tip, ik zal dit inderdaad eens proberen. Even terug gekeken. Ik zit ook inderdaad wat laag op enkele foto's met mijn handen. En zeker foto 6 te dwingend met mijn hand.

Zijn oog ja, ik ben er ondertussen aan gewend. Maarja, het ziet er gewoon een beetje vreemd uit...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:43

Foto 9 ziet er fijn uit (die draffoto vanuit de hoek). Naar dat beeld moet je toewerken. Lekker de neus zakken en wat lengte in de hals. Probeer je niet te veel te focussen op in de krul rijden, maar probeer hem meer je hand te laten volgen naar beneden (neus op boeghoogte). Hou uiteraard wel contact met de mond. Het filmpje vond ik van zeer slechte kwaliteit, dus ik kon er weinig aan zien, maar wat me opviel bij je overgang van galop naar draf is dat je hem onvoldoende ruimte geeft van voren. Als je aanleuning in orde is, dan volgt ie je hand, maar dan moet je hem wel de kans geven. Dat dat de eerste paar passen na de overgang nog niet lukt is geen probleem, maar probeer er wel naar toe te werken. Succes!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:59

probeer op de positie van je onderbenen te letten ze liggen niet netjes in lijn met heupen-schouders. (Maar dit gebeurd enigzins automatisch, ik heb het ook gehad met mijn tuiger).
Verder ziet het erg fijn uit. Veel succes en geluk verder samen

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:55

je kunt proberen om hem te longeren met touwtjes
dan krijgt hij meer balans en komt hij losser in zijn hals:D

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:59

Wat een mooi paard, maar ik ben bevooroordeelt want heb zelf een tuigerxdraver :)
Ik zie wel veel terug van mijn paard in die van jou. Die van mij heeft ook 1 mensenoog,links. En wil ook graag altijd alles in de gaten houden, zelfs als er niets is om in de gaten te houden :P Volgens mij los je dat hetzelfde op zoals ik dat doe, gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is, dus niet ineens je hulpen versterken, maar gewoon rustig blijven, dan is de ontspanning t snelste terug. Wat ik doe om te proberen haar meer in balans te krijgen is voltes sluiten en openen, mischien dat je dat ook eens kan proberen (of mischien doe je dat al).
Ik heb geleerd om het schouder eruit duwen tegen te gaan met mn been. Als je voelt dat ie zn schouder eruit wil duwen, begrenzen met je been, als je snapt wat ik bedoel :) Als het gaat om de buitenschouder kan je dat opvangen met buitenteugel en buitenbeen.
Voor een tuiger vind ik m erg netjes lopen op maar een paar foto's spant ie overdreven zn onderhals aan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:16

Tessebes: Ik zal er eens opletten met de overgang terug van galop naar draf. Deze overgang is ook totaal nog niet bevestigd. Hij gaat wel prima terug naar draf, maar ik raak hem helemaal kwijt op dit moment. Hij valt uit elkaar en zet zijn nek erop. Op zich is hij na een paar passen wel weer bij me, maar niet de overgang zoals het zou moeten.. werkpuntje dus.

Wessjuhh: Kun je nagaan dat dit al een heel stuk verbeterd is ... Maar het klopt inderdaad, mijn beenligging moet (nog altijd) een stuk rustiger worden.

Sannikita: Hij wordt ook gelongeert af en toe. Door mij of door de eigenaar. Dit wisselen we af tussen dubbele longe, touwtje, pessoa. Je merkt wel goed dat hij hier (iets) soepeler van word.

Belmera: Ja, het blijft moeilijk dressuur (proberen) te rijden met een tuiger. Maar wel een uitdaging. Wat je zegt doe ik idd ook, wanneer hij spant normaal door rijden. Wel geef ik iets meer druk in mijn hand omdat ik toch liever wil dat hij rond kijkt met zijn hoofdje omlaag als omhoog... Haha, heb deze afspraak met hem proberen te maken, maar hij is het er niet altijd mee eens.
Ow, daar is hij toch dol op die onderhals spannen, dat is met tijden eigenlijk dat hij dit veel doet, terwijl andere dagen het reuze meevalt.. maarja, dit krijg je er gratis bij, bij een tuiger he :)

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:12

Ik vind dat je je teugels een beetje lang hebt,
ja laat je handen zegmaar handen.
verder ziet het er goed uit!