anneliesdj schreef:Ik vind je handhouding erg slordig, ze zitten zo'n beetje overal behalve waar ze horen. Pak de teugels een stuk korter en probeer je handen boven de hals te houden en niet zo breed te zetten. (trucje; je teugels dubbel nemen, dus wat er bovenaan uit je hand komt gaat in je andere hand weer naar beneden, je kunt dan je handen niet breder zetten dan het stuk teugel ertussen lang is)
Dit klopt mijn hand houding is nog wat rommelig. Zo laat ik vaak de teugels uit mijn hand glijden waardoor ik niet altijd een fijne constante aanleuning geef. Een belangrijk werkpunt voor mij. Ik moet zeggen dat ik als ik de foto's zie niet echt vind dat ik laag zit met mijn handen, breed zeker wel.
Citaat:
Ik vind ook dat je erg streng bent met je handen, wat mn komt doordat je ze laag en breed zet. Je dwingt je paard min of meer naar beneden en daardoor kijkt hij ook zo 'eng', hij vertrouwd jou en/of zijn omgeving niet wat je ook op het filmpje ziet; hij komt geregeld even omhoog met zijn hoofd om de omgeving te checken.
Ik vind het enorm knap als jij de rede van zijn enge kijken op foto's kan aflezen. En sorry, maar dit kan je ook niet. Als je goed kijkt zie je dat Wise op iedere foto waar ik linksom rijd, dit enge kijken. Je ziet bij Wise aan de linkerkant namelijk ALTIJD het wit van zijn oog. Dit dus ook op stal, in de weide etc. dus ook op de plaatsen waar hij zich wel vertrouwd voelt. Daarentegen klopt het zeker wel dat hij vaak omhoog komt om da omgeving eens even goed te bekijken. Meneer moet echt ALLES in de gate houden. Strenge hand valt (vind ik persoonlijk) reuze mee, nu zie ik zelf wel terug op de foto's dat ik inderdaad af en toe aardig terug werk in mijn hand. Weer een werkpuntje om mee te nemen.
Elfjuhh: Bedankt voor je reactie. het viel mij ook enorm op op de foto's terwijl ik dit zelf niet altijd door heb tijdens het rijden, lekker confronterend maar zo kan ik er wel aan gaan werken.
Geerke: Klopt hoor, hij is nu 1,5 jaar onder zadel maar ik rijd maar 2 of 3 keer in de week dus balans is nog lang niet altijd goed. Ook heeft hij best wel moeite zijn lange lichaam te buigen zoals ik het graag zou willen. Ik heb inderdaad les. Afgelopen tijd net wat minder ivm overschakeling van instructrice, maar hier heb ik al het vertrouwen in dat het goed komt.
Palbertly: Dit is waar ik veel aan probeer te werken. Maar zeker niet gemakkelijk bij dit paard, hij is niet zo 'lenig' in zijn lijf en hij moet ook nog eens alles zien. De foto's geven ook echt niet de beste momenten weer van het rijden. De laatste 2 foto's ben ik aan het doorzitten, eigenlijk puur voor de foto's. Ik vind hem zelf zeker nog niet ontspannen genoeg om veel door te zitten in mijn rijden en dit doe ik dus ook minimaal.
Overigens kan hij wel echt 'stofzuigen' en hierin ook lekker over de rug komen, helaas wel pas als hij echt 'los' is, dus als ik al een half uur aan het rijden ben ofzo. Dus hij kan het wel, maar niet zo heel eenvoudig. Op deze foto's is het inderdaad ver te zoeken.
Deniece: Wat leuk dat je mijn topics 'volgt'
. Foto 9 vind ik zelf ook het fijnste beeld geven. Ik vind zelf ook dat ik betere topics heb gehad hoor. Zoals ik inderdaad schreef vond ik hem vandaag al niet heel fijn. Zowiezo is hij nu het wat kouder word weer wat alerter op zijn omgeving en ook wat meer gespannen door de kleinste dingen: vallende eikels, wind, rennende paarden in de wei, etc.
Achja, het kan ook niet altijd in een stijgende lijn gaan natuurlijk, er zitten nu eenmaal mindere dagen tussen. Maar ook ( of juist) deze foto's wil ik ook laten zien om advies te vragen. En voor mezelf is het ook heel handig om af en toe eens terug te zien, wat ik zelf niet altijd aanvoel als ik erop zit.