Zo denken paarden niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Zo denken paarden niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:53

Ik had 2 weken terug een discussie op stage...

Een instuctrice reed op een paard en door een bok viel ze eraf, Van de baas mocht ze er niet meer op.. Mijn mening was dat ze er zowiezo nog even op moest want anders zou het paard het de volgende keer weer doen, Tsja als hij er zo makkelijk van af komt. Haar mening was dat paarden niet zo denken.

Wat denken jullie? Je valt eraf en gaat er niet meer op, Hoe denkt een paard? Joepie ik doe het de volgende keer weer of denkt hij helemaal niet zo?

Somebitch

Re: Zo denken paarden niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:55

Denk dat dat per paard verschillend is. Meer de ruiter die misschien de volgende keer niet meer durft.
Verder vind ik het wel slecht dat je er niet terug opgaat als je dat nog kan.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:56

Ik denk (ik dus, mening) dat een paard het wel door heeft.
Dus dat als iemand er af valt, er zowiezo weer even op moet en desnoods iemand anders even. Want ik denk dat paarden doorkrijgen dat als ze iemand eraf gooien, ze weer lekker op de wei mogen of lekker naar stal.

Ben benieuwd hoe anderen hierover denken :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:58

Het is niet denken, het is leren. Dieren leren door oorzaak -> Gevolg, het is slechts een kwestie van koppelen. Bok = ruiter eraf = niet meer niet meer werken = rust. Sommige paarden zullen dat heel snel door hebben, anderen zijn wat trager van begrip :+

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:59

Dieren hebben wel actie en de daarop volgende reactie door. Kijk naar Paflov "even geen idee hoe je het schrijft" Als hij volgende keer misschien weer een bok geeft en vervolgens mag hij gaan feesten in zijn stal of wei, heeft ie het stuk gauw door denk ik.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:59

Ik denk dat het ook een beetje van de situatie af hangt. Bokt het paard uit joligheid, zal hij niet na 1x die link leggen denk ik.
Als het vaker gebeurt zit die kans er wel in natuurlijk, ze leren van hun ervaringen. De een heeft het bovendien sneller door dan de ander.

Maar als het even kan is het natuurlijk altijd goed om er nog weer even op te gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:00

Die van mij is opgevoed met 1 bokje= eraf, op stal en eten. Echt wel dat ze dat binnen no-time door hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:01

Lyonesse schreef:
Het is niet denken, het is leren. Dieren leren door oorzaak -> Gevolg, het is slechts een kwestie van koppelen. Bok = ruiter eraf = niet meer niet meer werken = rust. Sommige paarden zullen dat heel snel door hebben, anderen zijn wat trager van begrip :+

klopt helemaal.

Paarden zijn gewoontedieren, dus als het paard het eenmaal heeft geleerd, dan kan hij er ook misbruik van maken.
denk maar aan het schoppen tegen de staldeur met een voorbeen. Het paard leert snel dat hij dan toch (negatieve) aandacht krijgt en blijft dit doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:02

Nee, een paard denkt niet op de manier zoals wij mensen denken.

Op het moment dat het paard de ruiter als negatief ervaart zal hij pogingen doen het dit te verwijderen. Is dit het geval geweest, ja.. dan kan je instructrice op de volgende actie wachten.

Heeft het paard uit frissigheid gebokt en is je instructrice er per abuis afgevallen, dan hoeft ze niets te vrezen.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

@Lyonesse: ben ik het niet mee eens. Als je ervoor zorgt dat je paard plezier houdt in het werk, verkiest hij rust niet per definitie boven het werk.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:03

Pollewoppy schreef:
Ik denk dat het ook een beetje van de situatie af hangt. Bokt het paard uit joligheid, zal hij niet na 1x die link leggen denk ik.
Als het vaker gebeurt zit die kans er wel in natuurlijk, ze leren van hun ervaringen. De een heeft het bovendien sneller door dan de ander.

Maar als het even kan is het natuurlijk altijd goed om er nog weer even op te gaan.

Het paard bokt wel vaker en ze valt dr best vaak af zei ze.. Dus idd paard bokt = ruiter eraf = de wei in.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:05

En dan zou ik eens naar de oorzaak van het bokken zoeken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:07

Als dit al vaker is gebeurd kan het dus best zijn dat hij uit ervaring heeft geleerd dat hij zo zijn ruiter eraf krijgt.

Wat ik me dan wel afvraag is, waarom wil het paard de ruiter eraf bokken? Heeft het ergens pijn? Wordt hij overvraagt? Enz.
Want zoals Rhodos zegt, zal een paard wat plezier heeft in het werk, niet per definitie rust verkiezen boven het werk.

Edit: rhodos je was me voor ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:08

nou inderdaad rhodos...

verder denk ik dat ene paard wel degelijk doorheeft dat bokken indirect in verbinding staat met rust als je iedere keer zo zou handelen...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:17

Nee ze worden regelmatig gecontroleerd, Zadels, Tanden, Hoeven, Rug ed alles is goed.. Hij word rustig ontspannen gereden, geen dwang ofzo..
Dus mijn mening is dat hij gewoon weet dat als hij bokt en de instructrice valt eraf dat hij de wei in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:41

Een paard is een gewoontedier. Dus als je 'm een week lang elke dag nadat 'ie een bokje heeft gegeven op stal zet, dan denk ik dat 'ie week 2 direct bij het opstijgen alvast een bokje doet.
Maar van 1 keer, omdat de ruiter zich bv pijn gedaan heeft, leert het paard echt nog niet. Zou wel makkelijk zijn als dat zo was, dan trainde je 1 dag op een nieuw onderdeel, en zou dat er ook meteen goed bevestigd inzitten... :D

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:43

Lyonesse schreef:

Hier ben ik het mee eens!
en voor de ruiter is het ook slim en beter om er weer op te gaan! De volgende x ga je er (in principe) toch met een ander gevoel er weer op en dat heeft een paard ook door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:45

Een paard begint een nieuwe training in principe niet met de herinnering aan de vorige. Dat is de ruiter, die dat doet. En die daarmee direct zijn gevoel en emoties overdraagt op het paard.
Daarom is het voor de RUITER heel belangrijk om er meteen wer op te gaan; precies wat StalDuijndam hierboven zegt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:52

Ik ben van mening dat je iedere rit die je maakt positief moet afsluiten. Dus een paard dat in verzet gaat bij een oefening en de ruiter eraf weet te werken, zal toch die oefening goed moeten doen voordat ik hem weer op stal zet. In dit geval: ruiter er weer op, en positief afsluiten.

Dit alles met een groot maar: als de situatie te gevaarlijk wordt, omdat paardlief steigert en zich achterover laat klappen bijv, dan zou er wat mij betreft ook niemand meer opmogen, dan zou ik eerst zeker willen zijn dat er geen lichamelijke problemen zijn. Maar als dat is uitgesloten, dan moet ik toch gaan knokken. En dan zit geen klok op een paard. Soms werkt het contraproductief om maar door te blijven hameren, en ligt het aan het character van het dier of je er aansluitend nog 2 uur op moet om dat probleem te fixen, of dat hij met een rondje galop klaar is. Er valt geen algehele regel voor te geven, het ligt aan de moeilijkheid van de oefening, en aan het character van het paard.

Maar in mijn ogen geldt: als je een probleem tegenkomt zul je dat toch op moeten lossen, ongeacht hoeveel tijd dat kost, en ongeacht of je er tussendoor afligt of niet (met de hierboven aangegeven uitzonderingen). En dan heb ik het niet over een paard dat op dat moment wat minder soepel is, of een changement wat maar niet lukt, maar bijv. pertinent de volte niet linksom wil lopen, halverwege ertussenuit knijpen en omdraaien. Gewoon kwestie van niet willen.

En een jolig paard dat onder het zadel bokt, mag als hij mij eraf heeft gewerkt, aan de longe uitrazen. Maar als het mogelijk is, ga ik er toch dezelfde sessie weer op.

SpecialLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:06

Shauni schreef:
Pollewoppy schreef:

Het paard bokt wel vaker en ze valt dr best vaak af zei ze.. Dus idd paard bokt = ruiter eraf = de wei in.

dan is het voor het paard dus duidelijk een beloning

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:14

Nog een kleine kanttekening: een eigenaar van een trainings- of handelsstal, zal de nodige verknipte dieren tegenkomen, en zuinig zijn op zijn medewerkers. Geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om je nek op te breken en voor de rest van je leven in een rolstoel te belanden, als je dat al kunt navertellen. Je zult op een gegeven moment ook moeten weten en aan durven te geven dat een paard te moeilijk voor je is. En daar is ook niets mis mee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:27

Meestal legt een paard niet de link met terug naar stal of wei. Er zit simpelweg veel te veel tijd tussen.
Meestal bokt een paard ook niet specifiek om een ruiter eraf te krijgen.
Als het paard bokt doordat de ruiter hem daadwerkelijk irriteert op z'n rug, geef je al de beloning op het moment dat je eraf gaat. Daar kan je niet zo veel aan doen :D

Je kan dus beter proberen te voorkomen dat je paard bokt of geirriteerd wordt, dan je vast te houden aan bepaalde regels dat je er gelijk weer op moet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:50

Ik geloof zeker dat paarden dat oorzaak-gevolg kunnen leggen.
Heb in het verleden ook paarden gereden die op stal werden gezet omdat ze omhoog kwamen, zodra er een keer een ruiter was die gewoon bleef zitten en verder ging met rijden was het ook gelijk over (bij die ruiter!)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:53

Oh die van mij heeft dat dondersgoed door..'steigeren, achterover laten vallen = einde oefening' dat is inmiddels doorbroken nu zitten we met bokken (echt gruwelijk bokken) is ruiter er (hard) af en er dus ook niet meer op (kon niet eens meer staan) Ik weet dus dat zij dit dondersgoed begrepen heeft en ik ga er do. weer op..al is het alleen maar even zitten en stappen! Ook voor mijn eigen gevoel..

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:05

ik geloof wel degelijk dat een paard die link legt, en ook nog veel sneller dan wij mensen door hebben.
Ik denk dat het inderdaad aan het "soort" bokken ligt. Als het een "ik ga je er af krijgen bok" is, dan zal hij dat zeker een volgende keer weer doen.

Zelf ben ik bezig met inrijden van mijn paard. En ben ook al enkele keren eraf gegooid. Maar steeds terug er op of een ervaren iemand gevraagd me te helpen. Maar altijd alleen stoppen en wegzetten als het goed gaat. Ze weten anders donders snel hoe het "werkt".

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:51

Ik vraag me ook af of het paard 'denkt' aan rust wanneer de ruiter er valt en het paard op stal wordt gezet. Ik denk wel dat het paard de link kan leggen tussen het bokken en het kwijtraken van de ruiter en daardoor onder een oefening uitkomen. Dat ligt korter op elkaar zeg maar dan de rust op stal. Wanneer het paard namelijk weer op stal staat (of in de wei) denkt hij al lang niet meer aan wat er 10 min. geleden in de bak gebeurd is...

Beetje vaag misschien, sorry