Tips verbeteren middengallop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dunesjka

Tips verbeteren middengallop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:32

Hebben jullie misschien tips om mijn middengallop te verbeteren? Want ik rij momenteel L2 bij de paarden en er staat vaak op mijn protocol versneld of moet meer.. Tips?

Plaisir

Re: Tips verbeteren middengallop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:34

Versneld? Rijd je zo langzaam dan? :+

Kleine volte rijden in galop en daarna rechtuit en 'gassen', na die volte willen paarden graag weer verruimen.

Veel overgangen in de galop zelf (schijnovergangen) zodat het sterker word, en ook veel verschil tussen arbeids- & middengalop te laten zien :).

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:39

Nou kijk meestal zet ik hem op gassen idd maar dan staat er dus versneld.. En wat bedoel je met schijnovergangen?

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:39

Dat er versneld op het protocol staat wil niet zeggen dat ze langzaam rijdt hoor..bij middengalop is het de bedoeling dat de galop ruimer word en niet direct sneller.

En inderdaad veel tempo wisselingen rijden in galop zodat je pony sterker word is een goede manier om de middengalop te trainen. Let ook op dat je ook echt verschil laat zien (dus na de middengalop ook weer goed terug rijden naar arbeidsgalop)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:41

Korte stukjes laten verruimen, niet te lang doorgaan want dan vallen ze vaak op de voorhand.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:42

Ken je geen schijnovergangen?

Dat zijn overgangen dan rijd je bijv. in draf en dan ga je zo langzaam draven dat je bijnaaa gaat stappen, waarna je weer voorwaarts rijd. Worden paarden sterk van, de meesten gaan hun kontjes lekker gebruiken :).

Ik weet dat middengalop ( net als middendraf & stap) verruimd moet worden, maar ik las het te snel en dacht dus dat er 'moet sneller' stond, excuus :+

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:45

Caro_Vladi schreef:
Dat er versneld op het protocol staat wil niet zeggen dat ze langzaam rijdt hoor..bij middengalop is het de bedoeling dat de galop ruimer word en niet direct sneller.

En inderdaad veel tempo wisselingen rijden in galop zodat je pony sterker word is een goede manier om de middengalop te trainen. Let ook op dat je ook echt verschil laat zien (dus na de middengalop ook weer goed terug rijden naar arbeidsgalop)

Bedankt denk dat ik hier wel wat mee kan idd

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:46

Plaisir schreef:
Ken je geen schijnovergangen?

Dat zijn overgangen dan rijd je bijv. in draf en dan ga je zo langzaam draven dat je bijnaaa gaat stappen, waarna je weer voorwaarts rijd. Worden paarden sterk van, de meesten gaan hun kontjes lekker gebruiken :).

Ik weet dat middengalop ( net als middendraf & stap) verruimd moet worden, maar ik las het te snel en dacht dus dat er 'moet sneller' stond, excuus :+

Ohh dat bedoel je dat noem ik verzamelen :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:46

Dunesjka schreef:
Nou kijk meestal zet ik hem op gassen idd maar dan staat er dus versneld.. En wat bedoel je met schijnovergangen?

Dat gassen is dus fout. Bij de midden en uitgestrekte gangen is het de bedoeling dat je paard niet sneller loopt maar grotere sprongen maakt waardoor hij dus meer terrein dekt in één sprong.

Dus niet gassen maar ruimere sprongen proberen te maken, blijf terugzitten en druk je been aan op het moment dat hij de sprong voorwaarts maakt, dan zal hij zijn pas langer maken. Dus niet blijven aansporen maar op het goede moment, zelf blijven terugzitten en proberen hem op het achterbeen te houden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:48

Schijnovergangen rijden is niet hetzelfde als verzamelen, teminste bij mij :)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:49

Plaisir schreef:

Kleine volte rijden in galop en daarna rechtuit en 'gassen', na die volte willen paarden graag weer verruimen.

Veel overgangen in de galop zelf (schijnovergangen) zodat het sterker word, en ook veel verschil tussen arbeids- & middengalop te laten zien :).

Als je dat doet gaan ze idd harder maar niet ruimer!

Geef in de hoek voor je moet verruimen extra been en houd je hand gesloten. Bij de letter open je voorzichtig je hand en ondersteun met been. Dus niet "gassen". Hij volgt je hand, je geeft een klein beetje been en hij verruimd de galop.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:49

anneliesdj schreef:
Dunesjka schreef:

Dat gassen is dus fout. Bij de midden en uitgestrekte gangen is het de bedoeling dat je paard niet sneller loopt maar grotere sprongen maakt waardoor hij dus meer terrein dekt in één sprong.

Dus niet gassen maar ruimere sprongen proberen te maken, blijf terugzitten en druk je been aan op het moment dat hij de sprong voorwaarts maakt, dan zal hij zijn pas langer maken. Dus niet blijven aansporen maar op het goede moment, zelf blijven terugzitten en proberen hem op het achterbeen te houden.

Met terugzitten bedoel je zwaarder zitten?

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:50

CarolineP schreef:
Plaisir schreef:

Geef in de hoek voor je moet verruimen extra been en houd je hand gesloten. Bij de letter open je voorzichtig je hand en ondersteun met been. Dus niet "gassen". Hij volgt je hand, je geeft een klein beetje been en hij verruimd de galop.

Zo klinkt het erg makkelijk...

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:52

Morgen proberen!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:55

CarolineP schreef:

'

Je zal toch echt been moeten geven, anders gaan ze alsnog niet verruimen uit zichzelf, vooral als ze er al moeite mee hebben. Been geven = gassen voor mij, betekend niet dat ze in rengalop moet maar wel vooruit. Gassen staat er natuurlijk vreemd zo, maar neem aan dat de ts wel snapte wat ik ermee bedoelde aangezien in een ander topic dat word ook zo aan te pas kwam, maar als je het zo voor het eerst leest staat het woord idd niet goed :).

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:57

Mijn haflinger wilde eerst ook altijd versnellen, in plaats van verruimen. Uiteindelijk zal hij natuurlijk wel wat voorwaartser gaan, maar je moet het gevoel krijgen te vliegen over de piste. Nu is mijn trucje om hem meer te "pushen" met mijn zit, been aanhouden en mijn handen gesloten te houden. Wat ook hielp om meer sprong te krijgen, waren galopbalken neerleggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:59

Dunesjka schreef:
anneliesdj schreef:

Met terugzitten bedoel je zwaarder zitten?

Ja, als je in verlichte zit gaat zitten of alleen je bovenlichaam naar voren doet geef je hem de ruimte om te versnellen ipv te verruimen, blijf je goed terugzitten (dus bovenlichaam naar achter en idd jezelf zwaar maken) dan geef je met je zit al aan dat het niet de bedoeling is te versnellen maar te verruimen.

Wat CarolineP zegt is een goede manier, als je dat combineert met zwaar zitten en op het juiste moment been geven moet het haast wel goed gaan.
Maar je paard is natuurlijk wel gewend om te versnellen dus je moet in het begin met een paar passen genoegen nemen, als je paard dus netjes 2 passen verruimt direkt weer terugnemen en belonen, later probeer je een pasje meer enz. Zodra je merkt dat hij weer versnelt meteen terug en opnieuw proberen.

Krijg je wel hulp van een goede instructeur?

Plaisir; ik denk juist dat je TS hiermee op een dwaalspoor brengt aangezien zij altijd het 'gassen' heeft toegepast en daarmee dus een versnelde galop krijgt ipv een verruimde galop.
Edit; CarolineP geeft aan dat er wel been gegeven moet worden maar wel gedoseerd, domweg je spoor erin zetten zal altijd leiden tot een versnelde galop ipv een goede gedragen en verruimde galop.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:25

Ik heb wel les maar daarbij krijg ik niet echt duidelijke informatie hoe ik het moet verbeteren. Dan word er gemeld doe het eens een keer en dan krijg ik niet veel respons.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:28

Als je zo praat over je intructrice zou ik een ander zoeken, want dat betekent dat ze je niet kan helpen te verbeteren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:51

Dunesjka schreef:
Ik heb wel les maar daarbij krijg ik niet echt duidelijke informatie hoe ik het moet verbeteren. Dan word er gemeld doe het eens een keer en dan krijg ik niet veel respons.

Ja daar heb je natuurlijk weinig aan, is dat een clubles ofzo? Als het een priveles is zou ik maar snel een nieuwe instructeur zoeken :P
Overigens; voorin je proevenboekje staat kort uitgelegd wat alle oefeningen inhouden en hoe de gangen gereden horen te worden, kijk daar ook maar eens.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:06

kleinvosje schreef:
Als je zo praat over je intructrice zou ik een ander zoeken, want dat betekent dat ze je niet kan helpen te verbeteren...

Nou kijk dat is juist het probleem er mag niemand anders les komen geven op de manege en het is niet mogelijk om doordeweeks s'aonds ergens anders te lessen..

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:08

Ik heb vandaag geoefend,, Ik ben zwaarder gaan zitten en met mijn zit naar voren rijden.. Alleen ze maakte zich nu heel heel erg sterk van want ze deed kin op haar borst.. Voor mijn gevoel verruimde ze wel..

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:55

Als je pony de kin op de borst doet, heb je geen aanleuning en mislukt iedere oefening!!! In dat geval moet je niet wegrijden, maar eerst de aanleuning herstellen. Ik denk dat je teveel met je handen heb teruggewerkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:58

Denk het ook, zodra je been geeft geef je ook minimaal ruimte met je hand, als je voelt dat je paard verruimt ipv versneld geef je wat meer ruimte.
Het is wel de bedoeling dat je paard ook de ruimte heeft de hals te strekken dus je moet die ruimte wel geven maar omdat je paard de neiging heeft om te versnellen moet je niet ineens teveel ruimte geven, dan geef je namelijk ook de mogelijkheid te versnellen.

Jammer dat je geen andere instructeur kunt zoeken, rijd je paarden van de manege?
Misschien kun je eens bij haar aangeven dat je graag meer wedstrijdgerichte training wilt. Dat je bv afspreekt je startcoupons mee te nemen de eerstvolgende les zodat jullie samen kunnen bespreken hoe je dingen kunt verbeteren.
Wat ook een idee is om eens iemand te vragen je te filmen, je kunt dan zelf terugkijken met je coupon erbij, dan zie je sneller wat er bedoeld wordt.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 06:10

CarolineP schreef:
Als je pony de kin op de borst doet, heb je geen aanleuning en mislukt iedere oefening!!! In dat geval moet je niet wegrijden, maar eerst de aanleuning herstellen. Ik denk dat je teveel met je handen heb teruggewerkt.

Hoebedoel je met mijn handen teruggewerkt? Ik heb wat meer druk op de teugels en mijn zit gedaan om haar terug te rijden en toen deed ze ddat..