Neckrope, hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Neckrope, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:05

Ik weet niet of dit het goede topic wel is, het is geen praktijkprobleem dus dacht dan maar hier :P

Maar ik wil dus met mijn fries met de 'neckrope' beginnen (weet niet of het echt wel zo heet, maar dan snap je mijn idee).
Wat ik me al een tijdje afvroeg, hoe werkt dat? hoe stuur je het paard, met mijn benen en gewicht maar doe je ook iets met je handen?
En hoe vind het paard de neckrope? Als je te hard trekt doet het dan pijn?

Ik wilde het allemaal wel op internet opzoeken, maar dacht dat ik het beter van de professionals kon horen. :)

Sorry voor de honderden vragen...

Maeh

Re: Neckrope, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:09

Nou ga er maar niet vanuit dat hier allemaal professionals rondlopen hoor :+

Volgens mij kun je het beste eerst van bit overstappen naar bitloos, daarbij doe je namelijk al meer op je zit. Maar je kunt ook bij het afwenden je hand op één kant van de hals leggen (bijvoorbeeld als je afwendt naar links je hand aan de rechterkant leggen) en vervolgens de andere hulpen die je geeft bij het afwenden afbouwen.
Maar er zijn vast mensen die er meer over kunnen vertellen dan ik ;)
Ik denk trouwens dat je dit topic beter bij 'van nature' kunt zetten!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:13

ik denk niet dat ik het nu nog kan veranderen :P zou niet weten hoe.

Ik heb ook al een paar keer bitloos gereden met Friso :) Vond hij wel leuk. Ik kon wel merken dat hij van zijn vrijheid genoot :P Doe ik niet op buitenrit trouwens...
Wat jij zei over die handen; Doe je dat ook met neckrope? Want ik snapte nooit hoe ze dat deden :P Ik kan het wel eens met hem proberen ja :j

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:16

Nou dat doe je dus eerst met een (bitloos) hoofdstel zodat hij kan afwenden op de druk van je hand. Dan doe je het veranderen van gangen op je zit (gang versnellen = bekken openen, gang vertragen = jezelf zwaarder maken door een 'bolle' onderrug te maken, en dit oefen je dan eerst met de gewone hulpen die jij gebruikt erbij) of je kunt natuurlijk ook oefenen met je stem zodat hij op je stem reageert!

Maar ik denk dat een moderator je stukje wel verplaatst als die het met me eens is dat dit hier niet goed staat ;) gewoon afwachten.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:17

ik zou zo i zo eens gaan beginnen met de teugels tegen de hals leggen als je gaat sturen, je hoeft je hand niet op de hals te leggen, dat doe je nml ook niet met een neckrope.... met een neckrope stuur je nog steeds enigszins met je handen maar dan leg je gewoon de neckrope tegen de hals aan dus als je naar links wil leg je de neckrope rechts tegen de hals aan, maar dat moet je dus je paard eerst goed leren door al met je teugels te gaan oefenen, zo min mogelijk druk op het bit tijdens het sturen en voornamelijk vanuit de buitenteugel sturen dus.

overgangen rijd je om t ff makkelijk te zeggen op de 'western' manier, wil je langszamer druk je ietwat je benen naar voren, wil je stoppen druk je helemaal je hakken uit, wil je versnellen leg je gewoon je benen aan, maar je kan het paard natuurlijk ook leren op de stemhulp te verzachten/versnellen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:26

deezjebeezje schreef:
je hoeft je hand niet op de hals te leggen, dat doe je nml ook niet met een neckrope.... met een neckrope stuur je nog steeds enigszins met je handen maar dan leg je gewoon de neckrope tegen de hals aan

Ja maar ik denk dat je dit beter kunt oefenen met de hand dan met de teugel omdat de teugels niet op de plek zitten waar een neckrope zit. Met je hand kun je dus beter de neckrope simuleren, lijkt mij.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:26

Okey dankjullie wel :)

Is het misschien een idee om met een touw om z'n nek te rijden en dan bitloos te rijden? Dat wanneer je dan stuurt tegelijk het touw in je handen hebt zodat hij wel dat 'gevoel' krijgt?? :P als je me begrijpt :P En ook natuurlijk met stem erbij...

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:27

Ja je kunt natuurlijk ook een touw om zijn nek heen doen! Ik zou alleen niet meteen een echte neckrope kopen als je niet weet of het wel wat voor je is ;)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:29

nee precies :+ zou ook best wel onhandig zijn, zit je met dat ding erbij!

Dus dan ga ik dat binnenkort eens proberen :P

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:30

Leuk! :D

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:32

Ik heb ook gewoon een keer een touw om mijn pony zijn hals gedaan, tot mijn verbazing reageerde hij er nog aardig goed op.
Ik heb dan gewoon iemand een longeerlijn laten vasthouden, maar ik zou het gewoon een keer proberen met een touw.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:33

Je doet een neckrope om
en je doet je hoofdstel om
en dan oefenen maar. dus met 1 hand stuur je via je bit (of bitloos hoofdstel) en met je andere hand je neckrope. Dan komen de hulpen dus al door, en laat je je teugels van het hoofdstel steeds meer los.

Voor je eigen veilige gevoel houd je je hoofdstel zo lang om als je denkt dat hij nog helemaal naar je luisterd op alleen de neckrope.

Ik rijd zelf bitloos, en ook met alleen het halstertouw om de hals. Ben in de wei begonnen en rijd nu ook gewoon op halsring buiten :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:40

Waar haal je igg een deftige (verstelbaar, leer?) neckrope? Heb geen geschikte en handige halstertouwen ofzo en heb eentje die nogal eens durft stormen ...
Bij mij lukt eigenlijk sturen heel goed, tegenwoordig zowel buiten als in de weide (in de weide rij ik zonder wat (soms wat op manen) op straat doe ik voor de veiligheid nog gewoon hoofdstel aan,, mr teugels hangen altijd volledig los, hou ze enkel vast als ze er in zou kunnen trappen (in galop bv.) aangezien de rem niet goed werkt zonder wat als ze enthousiast wordt ...)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:48

ik doe in de straten het hoofdstel nog om. maar zodra ik buiten dorp ben gaat het af (deed dit omdat haar neus kapot was dus ik gewoon weg even niet met hoofdstel kón rijden).

Maar als ik jou was, Lord_Ik zou ik eerst maar es op de rem gaan oefenen. De mijne reageerde eerst ook niet perfect,maar na goed oefenen stopte ze alleen al als ik het touw omhoog haalde.

Ik weet 1 site, spirithorses.be die heeft dacht ik wel neckropes te koop. Zullen vast nog veeell meer sites zijn, ff googlen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:22

Ik heb men hoofdstel nergens nodig,, enkel en alleen voor de rem vanuit galop ... ik heb momenteel niks dat op een neckrope lijkt,, men halstertouwen zijn gewoon te kort en de teugels geven geen druk op de nek... :P dus geen idee hoe ze reageert als ik druk op de neckrope zou geven. Ze reageert trouwens ook goed op gewoon stem, maar als ze enthousiast wordt... gaat ze het liefst als het racemonster dat ze is door tot thuis :+
Ik ga eens neuzen ^^

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:24

LTJ heeft ook fijne en zeer betaalbare neckropes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:47

Gewoon op je zit rijden, niet te ingewikkeld doen. Eventueel de neckrope als ondersteuning gebruiken, dus het paard opzij duwen ermee.

Ik doe het sinds kort ook met een van m'n vzpaardjes. Halthouden kan ik er nog niet echt mee, maar voor de rest kan ik alles op zit en stem.
Zowiezo al geoefend, met hoofdstel, teugels los en op je zit rijden. Toen teugels van hoofdstel gehaald, om de nek gedaan, en reed zo weg. Gewicht op linkerbil is naar links, eventueel rechterbeen erbij, en duwen met het touw, en andersom. Hartstikke simpel.

Oja, niet schrikken als ze eens de andere kant op gaan, gewoon kleine miscommunicatie, kan gebeuren. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:31

Zelfs de divoza heeft een neckrope te koop. Die is daar vast wel aan de prijs maar dan kan je m wel via de webshop bestellen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:48

Ik probeer zelf eerst met gewoon halstertouw, heb het nog niet gedaan omdat het steeds regende. de rem zit iig goed op mijn paard :P Dus dat word geen probleem. Ik zeg 1 keer heel voorzichtig "ho" en hij staat stil _O-

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:19

Ga eerst lekker oefenen me thet hoofdstel om als valnet, zodat je daar altijd nog op terug kan pakken als het nodig mocht zijn. Verder gebruik ik mijn neckrope niet om bochtjes te sturen (dat gaat puur op zit) en ook zo min mogelijk voor de overgangen terug, maar ik gebruik het wel voor de zijgangen.
Begin eerst met stap, halt en achterwaarts. Als dat goed gaat kun je draven en als dat goed gaat galoperen. Zoek een veilige omgeving, dus de bak of de wei. Ergens waar je paard niet zomaar weg kan lopen. Blijf jezelf uitdagen door targets te zetten: pionnen, balkjes etc. Blijf overgangen rijden zodat je paard gevoeliger wordt op je hulpen.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:45

wauw, wat een kennis allemaal.....
Maar als je er echt meer vanaf wilt weten, is er een hele website van: www.unbridled.nl met een gebruiksaanwijzing en een heleboel veiligheidsmaatregelen en voorbereidingen
....
Enne goed advies voor de kenners onder jullie: Neem een goede verzekering of hoop dat er niks gebeurd.

Rijden met neckrope is ongeveer het moeilijkste wat er is, omdat men:
1. je erg goed moet kunnen rijden, wat de meesten NIET kunnen
2. je een betrouwbaar paard moet hebben, onder ALLE omstandigheden
3. je een zeer bevestigde vertrouwensrelatie met je paard moet hebben, wat de meesten DÉNKEN te hebben maar wat niet zo is
4. je een goed werkend gezond verstand nodig hebt, wat ook meestal ontbreekt....

Dus conclusie: Tis erg leuk maar wees er zeer voorzichtig mee!

gr van de enige die bewezen heeft zó ook daadwerkelijki te kunnen rijden....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:11

nou zeg.. CBitch... waarom doe jij nou weer op zo'n manier :P

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 06:05

Mijn paard is bekend met de neckreining, we rijden hem ook wel eens met de neckrope. Maar het is dan ook een uiterst betrouwbaar paard en wij voldoen aan alle eisen van CBitch (uiteraard :+ )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 07:40

@FayaHempke: niets mis met de reactie van Lotje.
Sterker nog; het is voor een deel haar plícht!
Ze promoot het optomingloze rijden en dat maakt dat ze een stuk verantwoordelijkheid daarvoor op zich neemt.

CattleBitch schreef:
wauw, wat een kennis allemaal....

Fijn dat je de hint opgepakt hebt +:)+

Wat fundamenteel is, is dat het paard NIET ervaart of -de behoefte heeft om bewust ongehoorzaam te zijn.
Omdat de meeste paarden beleerd zijn en gereden zijn/worden met P+ is het wegvallen ervan een enorme valkuil.
Het is fundamenteel dat het paard vrijwillig weerstandloos ís.

Zonder deze basis is het optomingsloos een tijd´bom´. Dat is in een omheinde ruimte totaal geen punt, want dan is die omheining de optoming.
In de openbare ruimte is het optomingsloos rijden een risico voor anderen.
´Anderen´ is heel ruime zin want het is niet alleen een daadwerkelijk risico voor voorbijgangers, maar ook een bedrijging van de vrijheid om te kiezen optomingsloos te rijden.

De plaatjes van ruiters die goed optomingsloos rijden laten niet de enórme investering aan kwali-tijd zien.
Een investering waar geen verkort kiezen voor bestaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:31

Er zit een onderwerp in de oude doos van Bokt waar erg veel vragen over optomingsloos in worden beantwoord.
Veel leesplezier +:)+

[HK] 'Optomingsloos' rijden