hoe ziet jou trainings week eruit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

hoe ziet jou trainings week eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 12:28

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen zijn of haar paard traint zo in een week. Dit ook met het oog op de afwisseling in training en misschien doe ik ook nieuwe ideeen op..

Zo zal ik even een weekje uit mijn training laten lezen,laten we het dan deze week doen .

Maandag heb ik zo'n 20-30 minuten gelongeerd, veel overgangen gedaan ,alleen longe en halster
Dinsdag heb ik gereden, ongeveer een uurtje, zo'n 20 minuten losstappen/werken dressuurmatig en dan warmrijden om vervolgens te gaan springen
Woensdag ook weer longeren, nu met 2 balkjes in volte 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant
Donderdag ga ik weer rijden en heb ik springles
Vrijdag buitenritje
Zaterdag BB springconcours
Zondag lekker losmaken dressuurmatig of buitenritje

Zo ongeveer ziet mijn week eruit qua training als ik sweekends concours heb..Als er geen concours is wordt er ook wel een dag grondwerk gedaan in de buitenbak. Dit grondwerk doe ik trouwens na het longeren ook..

Ben heel benieuwd hoe jullie je paardjes trainen!!

malloesje

Re: hoe ziet jou trainings week eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:33

Bij mij is het ook zeer afhankelijk van of ik cc heb of niet, en wat voor soort cc.

Mijn jonkie die net zadelmak is rij ik om de dag of om de 2 dagen zo'n 20 minuutjes. Hij zal zo heel af en toe mee gaan naar les om te leren tussen de andere paarden te lopen. Vooralsnog rij ik alleen in de bak. Als ik een rem heb ga ik er ook wekelijks mee naar buiten.

Mijn wedstrijdpaard rij ik zo'n 5 a 6 dagen in de week, waarvan 1 keer les (spring of dressuur), 1 keer longe of buitenrit en de rest train ik thuis in de bak. Wel redelijk intensief. Als ik geen cc heb dan zal er een dag rust meer zijn of een buitenritje. De dag voor cc probeer ik niet al te intensief te trainen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:26

Ik heb een 7-jarige ruin die ik zelf heb opgeleid. Op het moment is het erg druk met school en we hebben geen bak of verlichting. Daarom even lekker rustig aan de winter door. Over het algemeen ziet onze week er zo uit (dagen variëren, is maar net waar we tijd voor hebben):

Maandag: dressuur basistraining (Ontspanning, impuls, nagefelijkheid/soepelheid)
Dinsdag: Grondwerk/lange lijnen met klassieke oefeningen en natural horsemanship. We werken veel met overgangen, obstakels en zijgangen. We gaan uit van een ontspannen houding met de nogige laterale en longitunale buiging.
Dinsdag: Freestyle (zonder hoofdstel) ter verfijning van het dressuurmatig rijden
Woensdag: Wandelen of buitenrijden, TTouch of massage, lekkere 'hang out time'
Vrijdag: Grondwerk aan de lijn met uitloop naar liberty (zonder lijn).
Zaterdag: Dressuurmatig met (vrijwel) nieuwe dingen aan de gang (gallopappuyementen, meer oprichting, wissels etc.)
Zondag: rustdag

Sessies (maakt niet uit wat we doen) variëren van 15 minuten tot 1 uur (buitenrijden duurt vaak wel wat langer). Als het goed gaat doen we kort, als de basis niet vanzelfsprekend is, duurt het vaak wat langer. Zowel in de dressuurtraining als bij het grondwerk nemen we regelmatig een sprongetje.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:17

Ik heb een huis- tuin- en keukenhaflinger.

Bij ons ligt het allemaal net aan het weer (ivm een zwembad ipv rijbak)
Maar vaak op maandag longeren met bijzet
Dinsdag rondje naar buiten
Woensdag dressuurmatig in de bak
Donderdag wandelen :D (goed voor eigen conditie)
Vrijdag longeren met halster
Zaterdag naar buiten
Zondag dressuren in de bak.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:24

Wat een variatie! :oo dat doe ik niet hooR!

Maandag:DRESSUUR
Dinstdag:VRIJ
Woensdag:lONGEREN
Donderdag:SPRINGEN
Vrijdag:DRESSUUR
Zaterdag:Vrij
Zondag:DRESSUUR

En natuurlijk hebben we de buitenritjes er wel in zitten. De dagen kunnen schuiven indien ik 2 paarden heb en ze liever niet tegelijk rust geef.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:26

Ik heb een HTK Fries, die ik wel zo recht mogelijk en soepel mogelijk probeer te maken en houden.

Schema is ongeveer, het ligt aan het weer uiteraard.

Maandag: dressuurmatig rijden in de bak.
Dinsdag:is ze vrij
Woensdag: rek en strek oefeningen, freestyle / grondwerken en eventueel balkjes.
Donderdag: dressuurmatig in de bak
Vrijdag is ze weer vrij
Zaterdag lange bosrit waarbij ook stevig draven en galop
Zondag dressuurmatig in de bak.

Dit kan ik dus ook omgooien, maar onze "regel" is dat ze maximaal 2 dagen in de bak loopt. Daarna vind ze er geen hol meer aan en is het meer een gevecht om haar aandacht, dus dat schiet niet op.

In de bak werken we afwisselend, de ene keer meer rechte lijnen en heel veel stappen, de andere keer heel veel buigingen en wendingen (sv, wijken, kleine en grote voltes openen en sluiten) en het ligt er ook aan of mijn instructrice in een beul stemming is. De ene keer ben ik de klos wbt houding, balans ed, de andere keer mijn paard. :D

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:35

Maandag: Dressuurles, de echte training
Dinsdag: Vrij, dus extra uurtje buiten stappen
Woensdag: Dressuur, lang en laag, vaak ook balkjes erbij.
Donderdag: Dressuur, meer oppakken
Vrijdag: Springles
Zaterdag: Dressuur met bijrijdster
Zondag: Wedstrijd of buitenrit.

Verder ga ik nu ze binnen staat elke dag ook nog een half uur longeren of een uurtje buiten wandelen.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:39

Maandag: rijvereniging (Bandoline of Nikita)
Dinsdag: vrij
Woensdag: rijvereniging
Donderdag: rustig aan springen/dressuren/buitenritje
Vrijdag: Vrij
Zaterdag: les
Zondag: Van alles ligt aan cc of niet

Dit is het trainingsschema van Nikita.
Voor Bandoline (3 jaar) rij ik 2 keer per week een half uurtje ongeveer met veel overgangen etc.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:45

vier jarige merrie:
deze week:
maandag: dressuurles (3 kwartier)
dindsdag: rustdag
woensdag: dressuur/springles (uur)
donderdag: dressuur/losmaken (half uurtje)
vrijdag: rustdag
zaterdag: lichte dressuur
zondag: dressuurwedstrijd

longeren heb ik een hekel aan. weet nooit of ik het goed doe.
eens in de twee weken doe ik ongeveer een buitenrit.
gemiddeld komt het er op neer dat ik mijn paard 4 a 5 x per week train waaronder wat zwaardere (zoals een les) en lichtere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:46

Bij mij is het erg verschillend per paard en of ik wel of geen wedstrijd heb. Ook deel ik sinds kort een paard met iemand die ook wedstrijden mee start, dus dat ook even inplannen.

Nevada (ZZL): rijd zelf altijd maandag, donderdag en in het min 1x in het weekend, eigenlijk alleen maar dressuur, vaak basiswerk en eens per week/2 weken echt oefeningen.
Ander rijdt vaak keer 3 in de week, op M1-niveau.

AQ (L1, 4 jr): rijd meestal op ma, wo, do, vrij en in het weekend 1 dag, ook voornamelijk basis en heel af en toe wat oefeningen.

Vienna (M1): door te weinig tijd rijd deze het minste, probeer wel min 2x per week te rijden, dressuur. Vriendin rijd ook op, springt ook wel eens mee.

Kauwgom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:01

omdat ik 2 pony's heb moet ik hier ook 2 verschillende schema's neer zetten :D

met Prince Powerfull (L2-Dressuur M-Springen M/Z SGW)

Maandag: ponyclub springen in keer in de 2 weken
Dinsdag: dressuur
Woensdag: rustdag
Donderdag: dressuurles meestal helpt me vader me dan
Vrijdag: dressuur
Zaterdag: Concours anders springtraining
Zondag: Concours anders SGW-training dat is meestal 1 keer in de 3 weken anders dressuur

met O Twister (Z-Springen M1-Dressuur L-SGW)

Maandag: springen op ponyclub terrein mijn vader helpt me dan
Dinsdag: ponyclub dressuur
Woensdag: dressuur
Donderdag: SGW-training meestal in 1 keer in de 3 weken anders dressuur
Vrijdag: rustdag
Zaterdag: Concours anders dressuur
Zaterdag: Concours anders dressuur

zo ziet mijn schema er ongeveer uit maar meestal wordt er nog iets aan veranderd *D

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:52

het valt me op dat er een paar mensen zijn die een rustdag doen na een lesdag??? dat is iets dat ik dus nooit zou doen! dan liever na de lesdag longeren voor de spiertjes los te maken en dan de dag erop rust...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:05

TolineS schreef:
het valt me op dat er een paar mensen zijn die een rustdag doen na een lesdag??? dat is iets dat ik dus nooit zou doen! dan liever na de lesdag longeren voor de spiertjes los te maken en dan de dag erop rust...

ja dat kan inderdaad, dat was mijn gedachte ook. maar ik doe dinsdag vaak rust omdat ik maandag dus dressuurles heb en woensdag een behoorlijk zware les voor een vier jarige. de donderdag rij ik haar mooi los. Ik vind vier dagen achter elkaar teveel voor die van mij. de rustdag is uiteraard wel een wei-dag... de hele dag op de wei. daar krijgt ze ook beweging met nog een merrie.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:30

Het scheelt ook of je paard de hele dag op stal staat of buiten. Mijn paard staat dag en nacht buiten, hij moet toch lopen van de voerbak, naar het drinken, naar het gras, naar de rolplek, naar de schuilstal. Bewegen doet hij toch wel. Bovendien train ik mijn paard (ook niet tijdens de les) tot echte spierpijn. Gebeurt dat toch wel (komt wel eens voor) dan ben ik echt te ver gegaan en doen we de dag erna (als dat eigenlijk een rustdag zou zijn) meestal wat grondwerk om weer losser te worden. Dit komt echter zelden voor.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:11

TolineS schreef:

Is idd niet ideaal maar komt ook bij mij voor. Paarden gaan wel elke dag een uur of 6/7 naar buiten en vrijwel elke dag hebben ze gekke 5 minuten tussendoor (en nee niet 1 keer maar paar keer). Beweging krijgen ze dus wel ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:43

Ma: Longeren aan halater/losgooien
Di: Rijden dressuur
Wo: Rijden dressuur
Do: Longeren aan bijzet/halster
Vrij: Rijden Dressuur soms een sprongetje
Za: Rijden Dressuur
Zo:Wedstrijd of Los/Stapmolen/Longeren Halster (ligt aan de mogelijkheden op stal)

Verder staat hij in de zomer gewoon hele dagen buiten en in de winter zowiezo 1 keer per dag ook in de stapmolen en als het mogelijk is komt hij er nog vaker uit.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:56

Maandag:Dressuur
Dinsdag:Dressuur
Woensdag: Mennen (buiten)
Donderdag:Dressuurles
Vrijdag:longeren
Zaterdag:dressuur/Concours
Zondag: mennen (buiten)

Ja dit is zo ongeveer mijn schema aangezien ik elk kwartaal een ander rooster krijg wil het nog wel eens veranderen. Buitenritjes en springen deed ik vroeger wel vaker maar door tijdgebrek(studie) ment mijn moeder twee keer recreatief buiten dus dan train ik liever dressuur aangezien hij nogal snel stijf wordt. Een rustdag krijgt hij zelden, meestal moet hij dan in de stapmolen ofzo, hij staat wel zomer en winter buiten.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:01

Ik rij ongeveer 3/4 keer in de week dressuur en 1 keer longeer ik hem in de week. Soms doen we een buitenritje, maar dat ligt aan goed weer. En als we een wedstrijd hebben trainen we wat doelgerichter door.
Springen doen we nauwelijks, alleen soms een clublesje.

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:23

Ik rijd gemiddeld 3/4 keer in de week. Over het algemeen 2 keer dressuur, 1 keer grondwerk en soms 1 keer nog springen en soms een keertje buiten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:30

Het valt me op dat jullie vrij weinig je paarden echt ''vrij'' geven, dus lekker een dag of 2 dagen op het land en helemaal niets doen.
Mijn drachtige merrie loopt nou zo'n 3 keer per week een uurtje; wisselend rijden(recreatief en veel buiten)longeren,lange teugelwerk,wandelen en fietsen.
als ze volgend jaar bevallen is voer ik dat op naar evt 5 keer per week wat doen en wil ik ook weer meer rijtechnisch aan de gang; ook komt ze dan voor de wagen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:31

Ik heb het niet zo druk met mijn rijpaard..
Maandag, vrij
Dinsdag, werken aan de hand via de academische/klassieke rijkunst
Woensdag, vrij (komt omdat ik tot laat stage heb)
Donderdag, Freestyle rijden (zonder optoming) en grondwerken (horsemanship)
Vrijdag, of buitenritje, wandelen, masseren, poetsen of helemaal niets :+
Zaterdag, klassieke dressuur les of gymnastiseren aan de hand les
Zondag, niets

Ze staat 24/7 buiten in de kudde dus beweging krijgt ze wel. De reden waarom we zo weinig doen is omdat ik niet graag rij/werk zonder begeleiding en geen geld heb voor meerdere keren in de week instructie + dat ik weinig tijd heb (eigen paarden, opleiding).

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:45

Dagen verschillen:
1x per week dressuurles + buiten uitstappen
4x per week dressuur + buiten uitstappen
1x per week met de kar, zo niet dan springen of parelli
1 dag vrij, vaak als t slecht weer is. Soms ga ik dan wel lekker poetsen en aan de hand stukje buiten wandelen.

Wildgirl schreef:
Het valt me op dat jullie vrij weinig je paarden echt ''vrij'' geven, dus lekker een dag of 2 dagen op het land en helemaal niets doen.
Mijn drachtige merrie loopt nou zo'n 3 keer per week een uurtje; wisselend rijden(recreatief en veel buiten)longeren,lange teugelwerk,wandelen en fietsen.
als ze volgend jaar bevallen is voer ik dat op naar evt 5 keer per week wat doen en wil ik ook weer meer rijtechnisch aan de gang; ook komt ze dan voor de wagen!

mijn pony's staan zomers 24/7 op het land en in de winter enkel snachts op stal. De jongste doe ik nog niet zoveel mee en zou wel meer vrije dagen krijgen, maar voor de ander nee. Ze staan al 23uur per dag te grazen, spelen, niks te doen.. Dat ene uurtjer per dag dat ze ook is wat moeten doen is echt pinuts.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:44

Elke week is weer anders.
Maar ongeveer normaal

Maandag Les dresuur
Dinsdag Vrij
Woensdag Dressuur
Donderdag longeren
Vrijdag Vrij want dan werk ik tot laat
Zaterdag Dressuur
Zondag wandelen of buitenrit of soms vrij.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:51

Ik rij mijn tinker 5 á 6 keer in de week dressuurmatig(ongeveer 3/4 uur). Soms wordt ze ook nog 1 keer in de week door iemand anders gereden. Van deze keren probeer ik meestal 1 keer les te hebben. Vrije dag plan ik aan de hand van mijn rooster. Mijn lessen zijn niet zwaarder dan mijn normale training. Soms wel soms niet. Verder staat ze vanaf half 7 tot het donker wordt in de wei. Af en toe springen we of gaat ze mee naar buiten, maar dit is erg onregelmatig.

Mijn 3jarige rij ik 2 á 3 keer per week in de bak (max een half uur incl stappen). Haar stap ik als het nog licht is buiten aan de hand uit. Met haar probeer ik af en toe ook een lesje mee te nemen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:43

We trainen momenteel voor de B:

Maandag: Dressuur vaak met balkjes.
Dinsdag: Rijdt mijn instructrise haar een uur dressuurmatig.
Woensdag: Een uur springles.
Donderdag: Longeren met pessoa een uur inclusief 10 min instappen en 15 min uitstappen.
Vrijdag: Vrij.
Zaterdag: Een uur dressuur en soms daar achter aan een buitenritje als het goed weer is.
Zondag: Of een uurtje springen, of een uurtje dressuur.