Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lillybee schreef:ik ben het met je eens Hestejente, echter...
een bit kan wel degelijk heel erg veel verschil uitmaken.
Het ligt er wel maar net aan hoe er aan dat bit gesjord wordt he, als we paarden nageeflijk gaan trekken is het om het even of we dat met een leren bit of met prikkeldraad doen. Even gechargeerd natuurlijk.
suleilitha schreef:Aladinnetje, een bit is niet om een paard nageeflijk te rijden, dit doe je met zit en beenhulpen en niet met een bit..
anneliesdj schreef:Een bit zorgt niet dat je paard nageeflijk wordt, dat doe jij.
Dubbelgebroken is niet perse zachter, dat is per paard verschillend en ligt aan de vorm van de mond.
Probeer eens een enkel gebroken bitje van koper of een menging, bv aurigan of argentan, liever wat dunner dan te dik, dat is in de meeste gevallen (in tegenstelling tot wat beweerd wordt) juist scherper en ongemakkelijk voor het paard.
Is je paard wel los in zijn hals en rug? Een paard wat stug in de mond is heeft vaak rug of nekklachten, dus laat daar eerst eens naar kijken.
lillybee schreef:dan kun je beter meteen een stang en trens inhangen, succes verzekerd.
suleilitha schreef:Hoe doe jij het dan Aladinnetje, met je handen ofzo? Het is de bedoeling dat je een paard van achteren naar voren rijdt, en hem als het ware naar je hand toerijdt.
Wat zegt je instructeur ervan?
Ik neem tenminste aan dat je instructrice 'm dan met hetzelfde bit rijdt als jij en niet met een of ander wonderbit, anders mag je me vertellen welk want dan wil ik het ook.Aladinnetje schreef:anneliesdj schreef:Een bit zorgt niet dat je paard nageeflijk wordt, dat doe jij.
Dubbelgebroken is niet perse zachter, dat is per paard verschillend en ligt aan de vorm van de mond.
Probeer eens een enkel gebroken bitje van koper of een menging, bv aurigan of argentan, liever wat dunner dan te dik, dat is in de meeste gevallen (in tegenstelling tot wat beweerd wordt) juist scherper en ongemakkelijk voor het paard.
Is je paard wel los in zijn hals en rug? Een paard wat stug in de mond is heeft vaak rug of nekklachten, dus laat daar eerst eens naar kijken.
als ik hem aan de teugel wil hebben dan probeert hij daaronder uit te komen door achterom te kijken naar liinks of rechts.
Aladinnetje schreef:suleilitha schreef:Hoe doe jij het dan Aladinnetje, met je handen ofzo? Het is de bedoeling dat je een paard van achteren naar voren rijdt, en hem als het ware naar je hand toerijdt.
Wat zegt je instructeur ervan?
die zegt hetzelfde als jullie.
ik weet ook dus wel dat van dat achter naar voren rijden maar dan wil hij bij mij alsnog niet aan de teugel.. het probleem ligt ook bij mij trouwens want bij de instructrice loopt ie prachtig voorwaarts en aan de teugel.