gekke bespiering nek (incl foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

gekke bespiering nek (incl foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 07:28

Afbeelding

Zoals jullie op bovenstaande (helaas wazige foto) kunnen zien heeft mijn paard midden in haar hals veel spieren. foto is wel gemaakt toen ze haar hals `gebruikte`. weet niet zo goed hoe ik het moet noemen. ahw aan de teugel, maar ik had de teugels niet in mijn handen zoals je kunt zien ;) Dichter bij haar hoofd minder, maar bij haar schouder is het gewoon `kaal` wat betreft bespiering.
Hoe kan dit? Zijn er oefeningen om die plek goed bespiert te krijgen? Zijn er oefeningen die die spier in het midden veel trainen en de rest niet? (en die ik dan dus blijkbaar teveel doe ofzo?)

In onderstaande afbeelding is nummer 14 (en mss 11 ook?) heel dik bespiert in mijn geval, en nummer 16 dus niet.

Afbeelding

kortom: wat doe ik fout? wat moet ik doen?

Sim

Re: gekke bespiering nek (incl foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:00

Wat je "fout" doet is niet zo 1, 2, 3 te zeggen als we je niet zien rijden. Maar als de bespiering bij de schoft zich niet ontwikkelt, dan heeft je paard niet de juiste aanspanning tijdens het rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:00

Je zou eigenlijk een foto vanaf de zijkant moeten maken,
Als de bovenlijn goed bespiert is dan is het goed, die spier moet aansluiten naar de schoft om weer de lange rugspier te ontlasten om je paard omspannen over de rug te laten lopen zo door naar de achterhand.
Vaak zie je dat de onderhals te bespiert is , dan ben je fout aan het trainen , die moet ontspannen los zijn en ook moet er ruimte bij de kaak/atlasvleugels blijven zodat de zenuwen en lucht en slokdarm vrij blijven, te vaak zie je te veel plooien daar en dat is heel erg fout en pijnlijk voor het paard.
Maar als jou bovenlijn netjes bespiert is en je hebt een losse onderhals dan is het wel ok.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:08

Ik zie wat je bedoelt,dit is een typerend beeld voor paarden en pony's die in een nepkrul lopen.

Een paard dat in de juiste houding en juiste aanleuning loopt (en hierin word wat gevarieerd in hoog-laag) krijgt spieren vanaf de schoft tot aan de nek, mooie gelijkmatige spieren.

Paarden die in een eigenhouding en dus nepkrul lopen, krijgen vaak in het midden ergens spieren , en verder vanuit de schoft niets.

Dus ik kan maar een ding aanraden : neem goed les zodat je pony rap uit die nepkrul komt !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:03

Volgens mij kun je helemaal niks op deze foto zien van nepkrul of wat dan ook, het paard heeft aan een kant de vlechten hangen dus het beeld word ook daardoor nog vertekend, een foto van de zijkant is misschien duidelijker, kan zijn dat je ziet dat hij wat achter de loodlijn staat, maar ook dat kun je niet zien.
Valse knik kun je dus niet zien zo, wat mij opvalt dat de manenkam in elk geval redelijk recht loopt , dat is bij heel veel paarden ook anders.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:09

Zou je misschien een foto van de zijkant kunnen maken?
En als je wilt weten wat je fout doet, dan kun je beter goed les nemen of hier wat rijfoto's/filmpjes plaatsen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:19

Schiet mij maar lek,maar ik zie toch echt een bult in het midden van de hals :+

Dus ik blijf bij mijn verhaal.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:41

jammer van de wazige foto, daaraan kun je niet heel veel zien.
maar ik denk, na het verhaal van de ts dat inderdaad de hals niet voledig aangespannen wordt waardoor niet de juiste spieren worden getraint.
ik denk dat het best is er een intructeur naar te laten kijken die kan je als het goed is zo aanwijzen en laten voelen welke spieren er aangespannen en welke er ontspannen moeten zijn tijdens het rijden en hoe je dit voor elkaar krijgt.
in ieder geval heel veel succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:31

Bij een juiste aanleuning en nageeflijkheid worden als het goed is automatisch de juiste spieren aangespannen en kun je door te spelen met de hoofd/hals houding, stelling en (lengte) buiging bepaalde spiergroepen meer of minder werk laten doen en dus gericht trainen op bepaalde spiergroepen. Maar daar gaat een heel traject aan vooraf, dus het best is idd om hier instructie bij te vragen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:34

ik ben het met CM_ eens

Die ''spieren'' zijn geen spieren als je je paard anders traint deze krijgt hij alleen met een zogenaamde nepkrul
in de krul getrokken hoe je het ook wilt noemen

ik wil ook wel foto's van de zijkant

mischien ziet het er dan heel anders uit?
het is een bewogen beeld dus ik zet nog niets vast dat het een valse knik is

Mvg

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:46

CM_ schreef:
Schiet mij maar lek,maar ik zie toch echt een bult in het midden van de hals :+

Dus ik blijf bij mijn verhaal.

Jup ik zie het ook!! :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:05

Het is een bewogen foto, met recht een waas, schiet mij dan ook maar ik kan op deze foto niet echt heel veel zien, dus een foto van de zijkant zou wel handig zijn,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:07

TS verwar je niet het hebben van spieren met een 'speknek'?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:04

Wat toevallig dat ik dit topic tegenkom.
Vorig jaar heb ik ongeveer 3 maanden een merrie gereden die precies het zelfde heeft. Totaal verkeerd ingereden..
Sinds vrijdag loopt ze weer onder het zadel na het afspenen van haar veulen en heb meteen een half uurtje les genomen zodat we meteen de goede weg opraken.
Me instructeur heeft me precies hetzelfde verteld als wat er nu in dit topic word gezegd.
Ik moet zorgen dat ze langer word in de hals zodat de spier voor de schoft gaat opbollen en 1 geheel word met het middelste gedeelte. Echt de basis dus.
Ik heb nog een mooie foto van vorig jaar van het begin.
Hier zie je goed dat de spier ineens ophoud en spier 16 totaal niet aangespannen word, hardstikke fout dus!
Afbeelding

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:42

Ik heb foto`s zat van de zijkant. Niet de meest charmante... willen jullie van ohz? of standfoto?

Btw, in de krul trekken... dat is niet waar... ik rijd met zeer losse teugels...

edit: ik krijg volgende maand les van een instructeur. Als die bevalt zal ik vaker les gaan krijgen. Ik was alleen erg benieuwd of jullie hier wijzer van werden ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:16

je wilt niet weten hoeveel van zulke spieren hier voorbij komen op bokt :+
ik ben wel benieuwd naar een duidelijke foto van de zijkant.

het is toch zo dat de nek het hoogste punt moet zijn en je daarmee dan dus een goede hals ontwikkeld?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:17

graag foto van ohz en stand als het kan;)

Ben benieuwt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:29

gelieve niet de naam van mij of mijn paard te noemen als je haar of mij herkent. voor meer uitleg waarom zie profiel of stuur een pb.

dan hier de foto`s in stand...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

foto`s van ohz moet ik even zoeken... tenzij je in profiel kijkt, daar staan er ook wel wat...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:51

paard heeft idd een redelijk iele bovenlijn, maar gelukkig geen overdreven onderhals.
Zoals velen hiervoor gezegd hebben, hebben jij en je paard nog niet de juiste aanleuning en "houding" gevonden waarbij de hele bovenlijn van de hals en de ruglijn "opgerekt" en gebruikt wordt. Het aanpassen van de manier van rijden moet dit op termijn verbeteren, maar dit heeft tijd nodig.
bv Mijn paard had een deftige onderhals, slappe manenkam en KON fysisch gewoon niet nageefelijk EN ongeveer aan de loodlijn lopen. Haar onderhals zat gewoon in de weg. Nu na een dik jaar langzaam het dressuren op te bouwen en af en toe te longeren met pessoa, is de onderhals zo goed als weg en begint de bespiering van de boven lijn zich zichtbaar te ontwikkelen. Nu viel het mij gistern op onze eerste dressuurwedstrijd op, dat haar hals vlak voor de schoft in verhouding nog steeds niet echt goed ontwikkelt is met de rest. Maar haar spieraanhechting zit door haar bouw en ras iets lager aan de schouder dan bij een typisch dressuurpaard en dat is dan voor mij een magere troost voor al het harde werk en de vele uren tijd.
Dus verwacht niet dat dit op 1,2,3 zal veranderen

succes met je training

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:07

dat doe ik ook niet, ik wil gaan lessen en er komt een fysio... was alleen benieuwd naar wat boktkennis ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:15

Mariz, hele duidelijke foto !!
Dat is precies idd wat we hier bedoelen met een verkeerde spieropbouw, een paard dat lang in een nepkruk heeft gelopen.

Foto's van ts zijn niet te beoordelen zo, moeten toch echt werkfoto's zijn :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:55

Ja een werkfoto zou een duidelijker beeld geven.
Een bespierde nek heeft ze niet, gelukkig ook geen dikke onderhals,
Maar ook geen deuk zoals je heel vaak ziet vlak bij de schoft door verkeerde training.
Denk als je dit dier echt technisch goed kan gaan trainen dat ze een heel mooie bovenlijn gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:08

Ik ga hier zeker mee met Midgie, en wat is ze mooi geworden vergeleken met een tijd geleden!!!
Ik weet niet of je in staat bent om met haar aan een dubbellonge te werken Zij, maar dat zou wel eens zoden aan de dijk kunnen zetten bij jouw mooie bonte dame!!!

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:10

Je kunt ook een paard in een valse knik rijden ZONDER aan de teugels te trekken hoor!!
Ze neemt de teugels niet aan en gebruikt daardoor ook niet de juiste spieren... rij veel tempo wisselingen en probeer of je paard wat meer druk wilt geven in je hand zodat je hem daarna naar beneden kan begeleiden richting halsstrekken MAAR wel druk blijven houden zoniet dan weer naar voren rijden enz...
Dit kan een lange tijd duren voordat de hals mooi wordt opgevuld maar de aanhouder wint!!!!
Succes

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:14

probeer het paardje lager in te stellen dan je normaliter doet.
zo laag dat je ziet dat deze onderontwikkelde spier toch een beetje opbolt, om deze spier extra te ontwikkelen moet je het paard zo laag rijden en daarin overgangen gaan maken.

met de juiste training kun je er een prachtige hals van maken!
succes.