bang paard laten wennen aan bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

bang paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:40

Ik heb een vrij paniekerig aangelegd jong paard, die toch op een zeker moment een bitje in moet. Hij heeft een erge hekel aan rare smaakjes, stroop en honing en dergelijke gaan denk ik niet wennen.. En ook al het nieuwe is een reden om in paniek te gaan raken. Een deken opleggen en een longeersingel aandoen gaat wel, maar ben een beetje bang dat als ik een hoofdstel om wil doen dat het niet echt in dank afgenomen gaat worden. Het betreft trouwens een vrij onstuimige, erg onderdanige jonge hengst. Als hij de dingen eenmaal kent, is het geen probleem meer, maar van nieuwe dingen is hij erg onder de indruk en kan als het echt heeeeel erg eng is staan bibberen met knikkende knieën :o

Hoe kan ik dat het beste aanpakken volgens jullie?

Op stal zetten en hoofdstel aandoen of juist loslaten met hoofdstel aan in de bak of wei? Gewoon overdonderen en zien wat er gebeurt of geleidelijk aan introduceren? Alvast laten wennen aan appelstroop of iets anders wat ik erop kan smeren? Heb met geen een van mijn jonge paarden problemen gehad ooit met beleren, maar met hem ben ik op voorhand toch wat voorzichtiger omdat hij zo'n sensibel paard is.

Captain

Re: bang paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:41

Ja ik zou er appelstroop o.i.d. opsmeren en 'm dan in de wei/paddock zetten! ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:43

ik zou hem wel ruimte geven smaakje niet persee nodig je meot er gewoon even doorheen denk ik

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:44

Ik neem aan dat hij geen problemen (meer?) heeft met halster aan? Probeer dan eens alleen een bitje in te doen, kan je met klipjes vast wel aan je halster bevestigen. Als ie daar eenmaal aan gewend is kan je daarna het fenomeen bit met hoofdstel introduceren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:05

Nee, met het halster heeft hij absoluut geen probleem, want dat kentie inmiddels wel..

Hij heeft alleen wel moeite met een hengstenketting, want dat is weer anders als een gewoon touwtje. Alstie er eenmaal aanzit is het geen probleem meer, maar het eraan krijgen is vaak wat lastig :o Zo ook met een longeerlijn, want dat ziet er ook weer anders uit..

Ben zelf alleen niet zo van de voedselbeloningen met paarden... Vind eigenlijk dat hij het ook zonder stroop moet kunnen :+

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:09

Gewoon op stal hoofdstel om doen..zonder dwang..wil die achteruit..dan gaat ie maar achteruit, niks forceren! Mijn kleintje vond het eerst ook maar raar en spannend..nu blijft ze braaf los staan (op de wasplaats) en doet ze zo haar bekkie open!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:35

Waarom gebruik je een hengsten ketting bij een paniekerig paard?

Misschien wat meer los en grondwerk doen en even niet bezig gaan met het bitje, vaak hebben jonkies er moeite mee, ik zou niet gaan overdonderen, want daar bereik je geen vertrouwen mee,
Doe het spelenderwijs , af en toe in en dan gelijk er weer uit, ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn tinker aan een bit te laten wennen nu heeft ze er geen problemen meer mee en hangt hij netjes stik in haar mond.
Dus los het op met tijd en geduld en bouw een band op zodat het vertrouwen ok is.
Je moet bedenken dat een bit koud en hard is en niet fijn in de mond ligt als er ook nog mee gewerkt gaat worden, dat moet heel subtiel gedaan worden, je kan b.v als je wil gaan rijden beginnen met bitloos op kaptoom b.v en dan later er een bitje bij hangen en met dubbelen teugel gaat rijden, zodat je het bit echt puur gebruikt waar hij voor bedoelt is, gewoon in de mond hangen en alleen de mondhoeken mee masseren, dat moet al voldoende zijn om je paard nageeflijk te krijgen

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:35

ik zou lekker beginnen met het hoodstel zonder bit om te gaan doen .
stapje voor stapje en goed bekijken wat hij op dat moment aan kan.
kan het om en vast maken , doen!
gaat het niet , dan alleen even los omdoen. en er weer af
het kan in 1 keer goed gaan , maar misschien doe je er wel 100 keer over... oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
laat hem anders het bitje zien. laat hem er aan snuffelen , gaat dit allemaal goed probeer hem dan eens los , dus zonder hoofdstel in zijn mond te doen.
gaat dit rustig zonder problemen top , zoniet morgen weer dat bitje laten zien en snuffelen, weer rustig proberen.
inderdaad zoals bovenstaand bericht , rustig aan met tijd en geduld kom je heel erg ver.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:02

Is dit probleem hier ernstig bedoelt of probeer je ons hier gewoon in de maling te nemen ?????
Als ik je verhaal en al je reakties hier lees , dan denk ik dat je beter een instructeur/paardentrainer zou aanspreken en doe dan het opleren samen met hem, als je zo verder gaat doen dan is het in mijn ogen eigenlijk een verloren zaak.
Op deze manier leer je echt geen paard op hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:21

Als jij bij een jonge onzekere hengst er vanuit gaat dat 'ie gaat flippen als jij het hoofdstel introduceert, dan kun je d'r donder op zeggen dat 'ie inderdaad volledig uit z'n panty gaat.
Eerlijk gezegd zie ik niet in waar 'ie zo heftig op zou moeten reageren, als hij het halster al kent. Ik neem aan dat je 'm niet een bit in z'n mond hangt en vervolgens meteen in de mond gaat hangen om buiten met 'm te wandelen...

Moet me helaas aansluiten bij Aeolusnr1, ik betwijfel of dit topic serieus is...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:46

Ik kan je situatie van hier niet bepalen...
Maar zou je niet beter wat rustiger aan kunnen doen?

Is er een rede waarom je hem hengst laat? Ik ben de laatste die meteen zou roepen laten castreren... Ik heb ook een hengst die erg cool is en nergens van op kijkt... Wanneer het hengst zijn problemen zou opleveren kies ik voor castreren... Denk er is overna...

Heb je hem al gelongeerd?
Op bv. www.paardenbegrijpen.nl kan je een academisch kaptoom bestellen, waarbij je later ook een bit kan integreren...

Misschien een optie om eerst veel grondwerk te doen, de commando's (stap, draf etc) bevestigen, langzaam aan longeren... Zodat je een sterkere band met je paard schept, hij aandacht voor jou heeft en je vertrouwd...

Ik zal niet beginnen met stroop, appelbit of wat dan ook op het bit... Dan krijg je zo een etter die op zijn bit gaat knagen... Mijn advies: Niet aan beginnnen!!!

Wat je wel kunt doen is het bit opwarmen... Tussen je handen, benen, tussen een deken op de verwarming... Dan krijgt je paard niet meteen iets ijskouds in zijn mond... Ik geef de eerste paar keren een suikerklontje, maar dat is iets wat jezelf moet beslissen... Onder het bit hou ik het klontje, paard doet mond open, bit erin en suikerklontje... Heeft hij meteen geen tijd op te stressen, maar ontspant hij door te eten...

Accepteert hij het bit belonen!!! En de eerste paar keer na een paar minuten er weer uithalen... Daarna een paar keer losgooien met bit in... En vervolgens gaan longeren met kaptoom en bit in, maar de longeerlijn bevestigen aan de neusriem van het kaptoom... Zo doe ik het... En op deze manier heeft het paard een goede ervaring met de eerste stappen van het bit...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:23

Probeer eerst eens een los bitje in te doen, dus zonder hoofdstel. Je hoeft dan geen dingen over zijn ogen/oren te doen dus scheelt stress en bovendien kan dit ook veel sneller. Dat kun je een paar keer doen, even vasthouden en weer los en daarna eens proberen met een hoofdstel.

Een deken en singel heb je hem toch ook geleerd? Mijn ervaring met bange paarden is dat een bit meestal minder problemen geeft dan een deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:29

Of zorg dat je zo snel en handig te werk gaat dat het bit erin zit voor hij het weet. Niet mee omtutten maar handelen, is vaak het beste.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:18

midgie schreef:
Waarom gebruik je een hengsten ketting bij een paniekerig paard?

Misschien wat meer los en grondwerk doen en even niet bezig gaan met het bitje, vaak hebben jonkies er moeite mee, ik zou niet gaan overdonderen, want daar bereik je geen vertrouwen mee,
Doe het spelenderwijs , af en toe in en dan gelijk er weer uit, ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn tinker aan een bit te laten wennen nu heeft ze er geen problemen meer mee en hangt hij netjes stik in haar mond.
Dus los het op met tijd en geduld en bouw een band op zodat het vertrouwen ok is.
Je moet bedenken dat een bit koud en hard is en niet fijn in de mond ligt als er ook nog mee gewerkt gaat worden, dat moet heel subtiel gedaan worden, je kan b.v als je wil gaan rijden beginnen met bitloos op kaptoom b.v en dan later er een bitje bij hangen en met dubbelen teugel gaat rijden, zodat je het bit echt puur gebruikt waar hij voor bedoelt is, gewoon in de mond hangen en alleen de mondhoeken mee masseren, dat moet al voldoende zijn om je paard nageeflijk te krijgen

Ik heb in het verleden een hengstenketting gebruikt, omdat hij al meermalen op jonge-hengstenkeuringen is geweest en ik dan een gewoon halster met een gewoon halstertouwtje wat weinig sjoege vind geven, wil op zo'n dag wel in kunnen grijpen. Alleen op die dagen (en een aantal weken ervoor om te oefenen) heeft hij een hengstenketting in gehad. Hij vind het heel erg naar als het strakgetrokken wordt, hij heeft niet direct in de gaten dat het ontspant als hij netjes weer meeloopt.

Los- en grondwerk doen wij vaak genoeg naar mijn idee, hij heeft erg veel vertrouwen, maar is wel regelmatig bang van echt helemaal nieuwe dingen. Na een paar keer weet hij dat het hem geen kwaad zal doen. Met mijn geduld is ook zeker niks mis ;)

Met een kaptoom heb ik persoonlijk helemaal niks, ik doe het grondwerk liefst gewoon met een touwhalster of mijn monty-halster.

aeolusnr1 schreef:
Is dit probleem hier ernstig bedoelt of probeer je ons hier gewoon in de maling te nemen ?????
Als ik je verhaal en al je reakties hier lees , dan denk ik dat je beter een instructeur/paardentrainer zou aanspreken en doe dan het opleren samen met hem, als je zo verder gaat doen dan is het in mijn ogen eigenlijk een verloren zaak.
Op deze manier leer je echt geen paard op hoor.

Waarom zou ik hier een reactie neerzetten om hier iedereen in de maling te nemen? Om even heel eerlijk te zijn vind ik jouw reactie ook niet zo fris :o Na 26 jaar paarden ben ik met hem even wat onzeker, dan kan het toch geen kwaad om even wat advies aan anderen te vragen? Bovendien zit ik al heel wat jaren op bokt en heb in heel mijn bokt carière nog geen onzintopic geopend..

Alves schreef:
Ik kan je situatie van hier niet bepalen...
Maar zou je niet beter wat rustiger aan kunnen doen?

Is er een rede waarom je hem hengst laat? Ik ben de laatste die meteen zou roepen laten castreren... Ik heb ook een hengst die erg cool is en nergens van op kijkt... Wanneer het hengst zijn problemen zou opleveren kies ik voor castreren... Denk er is overna...

Heb je hem al gelongeerd?
Op bv. http://www.paardenbegrijpen.nl kan je een academisch kaptoom bestellen, waarbij je later ook een bit kan integreren...

Misschien een optie om eerst veel grondwerk te doen, de commando's (stap, draf etc) bevestigen, langzaam aan longeren... Zodat je een sterkere band met je paard schept, hij aandacht voor jou heeft en je vertrouwd...

Ik zal niet beginnen met stroop, appelbit of wat dan ook op het bit... Dan krijg je zo een etter die op zijn bit gaat knagen... Mijn advies: Niet aan beginnnen!!!

Wat je wel kunt doen is het bit opwarmen... Tussen je handen, benen, tussen een deken op de verwarming... Dan krijgt je paard niet meteen iets ijskouds in zijn mond... Ik geef de eerste paar keren een suikerklontje, maar dat is iets wat jezelf moet beslissen... Onder het bit hou ik het klontje, paard doet mond open, bit erin en suikerklontje... Heeft hij meteen geen tijd op te stressen, maar ontspant hij door te eten...

Accepteert hij het bit belonen!!! En de eerste paar keer na een paar minuten er weer uithalen... Daarna een paar keer losgooien met bit in... En vervolgens gaan longeren met kaptoom en bit in, maar de longeerlijn bevestigen aan de neusriem van het kaptoom... Zo doe ik het... En op deze manier heeft het paard een goede ervaring met de eerste stappen van het bit...

Ik doe ook rustig aan met hem. Ik vraag nu vast tips voor later. Hij doet nu een paar keer in de week een paar minuten grondwerk, los in de bak en aan de leadrope. Verder staat hij nog lekker in de wei te groeien. Het hengstzijn is voor hem geen probleem, voor mij ook niet. Heb alleen nog nooit zo'n sensibel paardje gehad, en dat heeft weinig te maken met dat hij hengst is, of merrie of ruin in mijn ogen..

Ik heb hem nog niet gelongeerd, ik laat hem liever lange rechte stukken lopen op deze leeftijd. Longeren wil ik pas volgend voorjaar mee beginnen als hij ongeveer 3 is.

Persoonlijk ben ik geen fan van kaptooms, omdat de bevestiging bovenop de neus zit, maar heb zeker wel wat aan je tips over het bit opwarmen en met het suikerklontje. Bedankt!

Belonen voor goed uitgevoerde "opdrachtjes" doe ik zowiezo wel, dus hiervoor uiteraard ook ;-)

anneliesdj schreef:
Probeer eerst eens een los bitje in te doen, dus zonder hoofdstel. Je hoeft dan geen dingen over zijn ogen/oren te doen dus scheelt stress en bovendien kan dit ook veel sneller. Dat kun je een paar keer doen, even vasthouden en weer los en daarna eens proberen met een hoofdstel.

Een deken en singel heb je hem toch ook geleerd? Mijn ervaring met bange paarden is dat een bit meestal minder problemen geeft dan een deken.

Dank voor het delen van jouw ervaringen wat betreft bit en deken :D

suleilitha schreef:
Of zorg dat je zo snel en handig te werk gaat dat het bit erin zit voor hij het weet. Niet mee omtutten maar handelen, is vaak het beste.

Dit is overrompelen en dat zal hij niet zo erg op prijs stellen, deze methode zou voor hem een reden zijn om bang te worden.

Ik heb overigens een dubbelgebroken bustrensje gekocht voor hem, in combinatie met een eenvoudig trainingshoofstelletje van Billy Cook.

En wie weet, maak ik me drukker om het bit als hij.... Gebeurt ook wel vaker :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:31

Graag gedaan!!!
Ik bekijk trouwens net je profiel!!!
Allemaal tinkers :D
Cool!!! 8-)
Veel succes met de paarden!!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:41

Dankjewel!

Het zijn bijna allemaal tinkers, behalve Willy, zij is een wannabe-tinker, kleine bonte luxe pony :-)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:19

tadaaa!

Afbeelding

De methode van Alves toegepast en het ging fantastisch! heb me echt druk gemaakt om niks eigenlijk... :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:29

Euh, volgend jaar "wanneer hij ongeveer 3 is"?
Dus nu is hij 2 en ben je met een bit bezig? Dat is toch helemaal niet nodig? Je kunt er op z'n vroegst met 2 jaar pas op gaan zitten, dan kun je hem nu toch lekker laten wieberen? Tis nog een 'baby'.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:33

Als hij eventueel volgend jaar voorjaar (vroeg in het jaar) op de hengstenkeuring wordt voorgebracht, wordt een bitje wel erg gewaardeerd :j
Niets mis mee om dat nu al te oefenen en voorzichtig op te bouwen. Beter dan 4 keer in de week flink aan de longe zetten. Mijn jonge hengsten krijgen met ruim 2 jaar ook voor het eerst een bit in, puur om te wennen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:35

Bij ons lopen ze lekker in de groep tot hun 4e...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:36

Hee hij zit erin! :)
Ik wilde al voorstellen om het halster inderdaad gewoon om te laten, en alle overbodige dingen van het hoofdstel af te halen: frontriem, neusriem, keelriem.
Neusriem heb je al niet, en het is je zo toch ook gelukt.
Veel plezier met je knapperd :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:39

Ninx schreef:
Bij ons lopen ze lekker in de groep tot hun 4e...

Bij ons ook nog na hun 4e, toevallig al wel op de stal waar de 'rijpaarden' ook gestald staan, beter gezegd, bij de volwassen paarden in de groep.
Maar met het oog op hengstenkeuringen en eventuele dekkingen, zorg ik er voor dat ze wel in de hand zijn. Dus stukje grondwerk, wennen aan dingen, vrijheidsdressuur.
Weliswaar misschien 1 keer in de 2 weken, als ik even niets anders te doen zou kunnen hebben.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 00:43

Ninx schreef:
Euh, volgend jaar "wanneer hij ongeveer 3 is"?
Dus nu is hij 2 en ben je met een bit bezig? Dat is toch helemaal niet nodig? Je kunt er op z'n vroegst met 2 jaar pas op gaan zitten, dan kun je hem nu toch lekker laten wieberen? Tis nog een 'baby'.

Dattie gister een hoofdstel met bit in kreeg, wil nie zeggen dat ik erop ben gaan zitten hè, en ook niet dat hij gelongeerd wordt en ook niet dat hij voor zijn 3e uberhaupt ingereden gaat worden. Hij heeft bij mekaar 2 minuten met een bitje los in de bak gestaan, hoofdstelletje af en weer lekker op de wei gegooid.

Ik wil dat hij weet wat een bit is, omdat hij als volwassen hengst volgend jaar op de keuringen zowiezo met bit voorgebracht dient te worden en ik geen flater wil slaan omdat hij het bit dan nog niet kent.

En in de groep laten lopen, wil bij mij ook niet zeggen dat ze tot die tijd niks hoeven te leren. Spelenderwijs kan je ze op 2-jarige leeftijd al best wel wat leren vind ik. Ik vind het zeker bij hengsten belangrijk dat ze weten wat een bitje is voor ze op een hengstenkeuring komen (bij sommige stamboeken in januari al) en ook dat ze de beginselen van het grondwerk kennen (als veulen al vind ik persoonlijk, dat ze netjes mee moeten kunnen lopen, zonder dominant ge-etter en klieren aan de hand, luisteren naar aanwijzingen en lichaamstaal).

Een hengstje netjes opvoeden is eenmaal niet zo vrijblijvend als een merrietje. Laat je een hengst tot zijn 4e loslopen zonder enige bemoeienis van de mens, heb je echt een ongeleid projectiel van 700 kilo aan je touwtje hangen, àls je hem uberhaupt al gevangen krijgt :o

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:50

Teuntje111 schreef:
...

Een hengstje netjes opvoeden is eenmaal niet zo vrijblijvend als een merrietje. Laat je een hengst tot zijn 4e loslopen zonder enige bemoeienis van de mens, heb je echt een ongeleid projectiel van 700 kilo aan je touwtje hangen, àls je hem uberhaupt al gevangen krijgt :o

Nou inderdaad!
Ik vind hem er erg rustig uitzien met zijn bitje op de foto. :)
Complimenten voor het op tijd opleiden van een jonge hengst, voorkomt veel ongelukken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:57

Nou fijn dat het gelukt, is , al is hij nog erg gespannen , wat je heel goed aan zijn bekkie kan zien.

Ik wil toch even nog iets duidleijk over de kaptoom zeggen, juist bij jonge paarden is een kaptoom erg fijn, je kan heel goed de bovenlijn verlengen wat je niet met een bit kan, ook met het ook op longeren is het 10 x beter dan een bit, waar altijd, zeker in het begin veel druk in de mond komt, wat een zeker gevoelige jong paard erg kan aantrekken en zelfs een trauma voor het bit kan geven.
Longeren aan touwhalster kan zeker maar daar kun je neit mee aan de techniek werken, je wilt uiteindelijk een rijtypische houding gaan krijgen en met behulp van kaptoom of een combi daarvan werkt dat super, nu is jou tink nog niet zo ver , maar misschien is het iets om over na te denken, en eens met interessen de eerder genoemde site te lezen, succes verder,