Ik kan je situatie van hier niet bepalen...
Maar zou je niet beter wat rustiger aan kunnen doen?
Is er een rede waarom je hem hengst laat? Ik ben de laatste die meteen zou roepen laten castreren... Ik heb ook een hengst die erg cool is en nergens van op kijkt... Wanneer het hengst zijn problemen zou opleveren kies ik voor castreren... Denk er is overna...
Heb je hem al gelongeerd?
Op bv.
http://www.paardenbegrijpen.nl kan je een academisch kaptoom bestellen, waarbij je later ook een bit kan integreren...
Misschien een optie om eerst veel grondwerk te doen, de commando's (stap, draf etc) bevestigen, langzaam aan longeren... Zodat je een sterkere band met je paard schept, hij aandacht voor jou heeft en je vertrouwd...
Ik zal niet beginnen met stroop, appelbit of wat dan ook op het bit... Dan krijg je zo een etter die op zijn bit gaat knagen... Mijn advies: Niet aan beginnnen!!!
Wat je wel kunt doen is het bit opwarmen... Tussen je handen, benen, tussen een deken op de verwarming... Dan krijgt je paard niet meteen iets ijskouds in zijn mond... Ik geef de eerste paar keren een suikerklontje, maar dat is iets wat jezelf moet beslissen... Onder het bit hou ik het klontje, paard doet mond open, bit erin en suikerklontje... Heeft hij meteen geen tijd op te stressen, maar ontspant hij door te eten...
Accepteert hij het bit belonen!!! En de eerste paar keer na een paar minuten er weer uithalen... Daarna een paar keer losgooien met bit in... En vervolgens gaan longeren met kaptoom en bit in, maar de longeerlijn bevestigen aan de neusriem van het kaptoom... Zo doe ik het... En op deze manier heeft het paard een goede ervaring met de eerste stappen van het bit...