Dressuur met een paard dat springen veel leuker vindt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Dressuur met een paard dat springen veel leuker vindt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:39

Joehoe bokkers!

Ik wist niet hoe ik mijn titel duidelijk moest maken.
Ik zie heek vaak bij topics staan teksten in de trant van "Mijn paard vind springen helemaal geweldig, maar ik ben niet zo'n held. Nu hebben we het materiaal maar eens opgezocht".
Het paard laat dus duidelijk merken dat hij springen leuk(er) vindt (dan dressuur), maar omdat de eigenaar dit niet leuk vindt, moet het paard er maar genoegen mee nemen? Zo zijn er natuurlijk ook paarden die springen heel niet zo tof vinden, en dit toch moeten van hun eigenaar...

Wat vinden jullie hiervan? Moeten mensen zo'n paard niet kopen? Of moet het paard maar genoegen nemen met eens in de zoveel tijd doen wat zij leuk vinden?

TS begint;
Ik heb zelf een pony die alles leuk vindt, behalve dressuur. Ik rijd alleen dressuur omdat het moet, voor een juiste basis. Ik heb ook helemaal niet de behoefte met deze pony een hoge klasse van de dressuur te behalen, als ik weet dat hij dit niet leuk vindt.

Liefs,
Marije

knockout1

Re: Dressuur met een paard dat springen veel leuker vindt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:44

Heb ook zo'n paard gehad. Is al wel een poos geleden toen ik echt nog jong was, maar zou het nu heel anders aanpakken. Ik was 15 toen ik dit paard kocht, zelf beleerd, ging eigenlijk prima. Zelf absoluut geen held met springen, maar af en toe wel eens gedaan en dit vond ze helemaal top, maar ik wilde graag verder in de dressuur. Uiteindelijk nog wel M2 dres met haar geworden, maar paard en ik waren echt niet blij meer met elkaar. Met heel veel pijn in mijn hart haar verkocht, en uiteindelijk is ze naar Zweden verkocht als springpaard. daar doet ze het super!!
De volgende keer dat zoiets gebeurd zal k t heel anders aanpakken, niet doormodderen, maar een nieuw huisje zoeken!!!

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:04

Goh dit vind ik een moeilijk geval, mijn paard vindt springen ook het einde maar ik kan toch moeilijk elke dag gaan springen?

Vaak vinden paarden het springen leuk omdat het eens iets anders is dan de dagelijkse dressuurfiguurtjes, mijn paard leeft zich echt uit in het springwerk. Als ze elke dag zou springen zal dat enthousiasme waarschijnlijk ook wel wat minder worden, niet te vergeten dat heel vaak en intensief springen niet echt optimaal is op lange termijn. Ik vind wel dat je tegemoet moet komen aan de voorkeuren van je paard, dus springen met een paard dat hier duidelijk echt niets aan vindt zou ik niet snel doen. Dressuur (basis) is toch onontbeerlijk, of je nou wandel- of springruiter bent, zoiets moet je blijven onderhouden maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je naar het Z moet streven met een paard dat daar duidelijk niet voor gemaakt is...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:09

Ik vind dat een paard allebei moet doen. Ook voor de afwisseling maar ook om je paard veelzijdig te ontwikkelen. Ik heb een springtype dat dit super leuk vind en ook goed kan. Toch heb ik in de wedstrijden voor dressuur gekozen, want ik ben geen held. Je moet alleen rekening houden met zijn beperkingen, maar kunt dan best heel ver komen. Ik spring met hem thuis om zijn rug los te houden en als beloning en afwisseling.
Ik heb ook een dressuurtype. Echt onhandig op de sprong (hij is nog jong). Ik leer hem toch los te springen om zijn coordinatie te verbeteren. Ook moet hij balkjes leren lopen. Ik zie dat hij het toch steeds leuker begint te vinden en makkelijker in zijn lijf beweegt. ;)

anouk0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:22

haaloo,

nee ik zal het niet leuk vinden voor het paard het is zo je moet wel een beetje doen wat je paardje leuk vindt en als hij dresuur nix vindt moet je het gewoon niet tevaak met hem doen, je kan het natuurlijk wel een xtje doen bijv. 1 x in de week ofzo of in de 2 weken maaar niet elke dag!!

groetjess ... :P :9 :o :D ;) :7

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:54

Dressuur is toch altijd de basis...
Dus die moet er goed inzitten, en goed in blijven zitten.

Daarom vind ik het toch wel erg van belang, dat hoe graag je ook springt, je veel aandacht aan de dressuur blijft besteden.

Ik zie ook vaak advertentie's staan, van paard tekoop omdat het liever springt, en ik verder in de dressuur wilt.
Vaak denk ik, is het niet gewoon een smoes, omdat je een reden moet hebben om je paard te verkopen?
Of het ligt aan mij, ik heb nooit een paard gehad wat liever deed springen?

En als je nu echt een paard hebt, waar je aan alle kanten van merkt dat deze liever wilt springen, en jij echt verder in de dressuur wilt, ja dan zou ik eens gaan kijken voor een springruiter om hem over te nemen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:58

Mijn pony heeft absoluut geen plezier in dressuur merk ik, toch wilt ze wel voor me werken en hebben we de punten voor de L2 binnengehaalt met als hoogste puntenscore 204. (dus ja, ze kan het echt wel. )

Ik ben nu gestopt met haar officieel te dressuuren, ze is alleen maar vervelend, tegen mn hand en wilt niet meer lekker meewerken.
Wel blijf ik thuis gewoon dressuurgericht ook trainen, het is en blijft de basis.
En verder spring en cross ik dan nog officieel met 'r.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:02

Je hebt hier IMO zeker een punt. Paarden presteren denk ik veel beter als ze de tak waarvoor ze worden gebruikt ook echt leuk vinden.
Voorbeelden: als ik wedstrijden fotografeer zie ik vaak pony's die de hindernis over geslágen moeten worden, die altijd stoppen, in schril contrast met pony's die niet te stoppen zijn en de hindernis over vliegen. Zo'n verschil in inzet van het paard maakt het voor zowel paard als ruiter veel plezieriger.

Ik denk dat mensen bij het kopen van een paard, wat meer moeten laten op de inzet van het paard. Bij een springpaard is dat denk ik makkelijker dan bij een dressuurpaard, want je weet natuurlijk niet meteen of een paard als je het op L-niveau komt, straks in het Z ook nog de inzet kan tonen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:04

Mijn paard vind springen geweldig. Alle-controle-weg-vanuit-stilstand-over-alles-heen-springen-en-het-bit-vastpakken-zodat-ruiter-niets-te-zeggen-heeft-en-instructeur-voor-hindernis-moet-springen geweldig :')

Ik spring altijd vanuit controle, een paard moet tussen een dubbel gewoon braaf kunnen halthouden. En dat betekend dat ik met dit paard nu niet spring. Eerst controle in de dressuur, dan bij de balken en pas dan gaan we het hout weer erbij pakken :j

Ik dressuur dus fanatiek met een paard die springen vele malen leuker vindt. Maar mijn geval is wel anders natuurlijk, ik zelf heb ook de voorkeur voor springen en dat is uiteindelijk wel ons uitgangspunt :) Ik heb dit paard gekocht vanwege haar voorkeur voor het springen.

Nadeel; paard laat wel zien dat er veel aanleg in vooral de zijgangen zit. Dat maakt dat ik mijn doel betreft dressuur wel bijgesteld heb. Als ik mezelf ooit weer gek genoeg krijg om wedstrijden te starten (ik heb een hekel aan proeven rijden) zal ik zeker verwachten/doel stellen richting de M2/Z te rijden (doel he, het ook echt doen is iets anders ;) ). Naast het springen, ondanks dat het paard het niet leuk vindt.
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 11-10-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:09

Bubsj, mijn pony kan supergoed wijken en schouderbinnenwaarts enz, dus de zijgangen, maar merk bij haar dat ze het gewoon niet leuk vind qua hoofd/hals houding, ze doet het wel, maar het is nooit een proefje met plezier zowat.

Mijn paard integendeel, is echt springgefokt, maar die doet dressuur wel erg leuk vind ik. :j

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:17

Mijn springer vind springen ook helemaal geweldig. Maar door veel af te wisselen wil hij in de dressuur ook graag zijn best doen. (inmiddels loopt hij Z1)

Je kan ook dressuren tussen de balken. Leg maar eens een paar balken neer en probeer hem daar eens tussen te verruimen of te verzamelen.

Drafbalken werk is ook altijd leuk. Leg ze eens wat verder uit elkaar zodat je paard moet verruimen of juist dichter op elkaar zodat hij terug moet komen en zich op moet drukken. Allemaal erg fijne oefeningen voor de dressuur.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:22

Mijn dressuurgefokte miep vindt springen ook veel gaver dan "dat gepruts en geprik" in de dressuurring. Zelf vind ik springen ook veel leuker. Haar nadeel is dat ze heel graag springt maar niet echt getalenteerd is (de Z zullen we echt niet bereiken). Dus wij doen het gewoon om en om, beetje crossen, beetje dressuren, beetje springen. Gevolg: blije ruiter, blij paard, leuke hobby! Als ik op welk vlak dan ook de top zou willen halen dan zou ik een andere keuze hebben gemaakt toen ik haar kocht. Wij hebben een hele goede modus gevonden op deze manier en dat is voor allebei winst!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:24

<Als ik op welk vlak dan ook de top zou willen halen dan zou ik een andere keuze hebben gemaakt toen ik haar kocht. >

Ik bedoel natuurlijk dat ik dan een ander paard had gekocht...... ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:46

Mijn paardje is dol op springen, maar heeft helaas spat zodat regelmatig springen er, tot haar grote ongenoegen, niet vaak in zit en al helemaal niet zo hoog als zij zou willen. Zij gaat vaak gewoon stil staan in de hoek waar het springmateriaal staat, het aanraken met haar neus en ernaar wijzen met haar hoef van "zeg vrouwtje, vergeet je niet iets??? Hoort dit niet in het midden van de bak te staan in plaats van in de hoek???"

Heel af en toe (1 tot 2 keer per jaar) zet ik dan maar een lage hindernis neer waar ze overheen vliegt (wel met keurige, beheerste aanloop) en ze is daarna wekenlang dolgelukkig, ze leeft er echt van op en bovendien, op de buitenritten die we maken kan er ook wel eens een obstakel liggen en dan is het wel zo handig dat we beide incidenteel springtraining toevoegen ter voorkoming van ongelukken. Helaas is vaker dan incidenteel vanwege de spat niet echt mogelijk, ze heeft er daarna ook altijd wel last van.

Wij hebben trouwens besloten dat we het springen dus incidenteel doen en betrekkelijk laag (max. ca. 50cm) omdat ze er zo van geniet terwijl het eigenlijk natuurlijk uit den boze is met spat. Wij vinden de kwaliteit van haar leven belangrijker dan dat ze nog heel lang meegaat maar niets mag doen wat ze leuk vind en springen is een enorme hobby van haar. Al hopen we natuurlijk van harte dat ze het oudste paard ter wereld word, maar dat hoopt iedereen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:10

Mijn pony is bang van balken en springen vindt hij helemaal niet leuk xD. Hij weigert altijd op hogere sprongen enzo. Maar ik vind het niet erg, ik ben ook niet zo voor springen ;).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:19

Ik wil hem nog wel verder trekken, in het kader van afwisseling: ik zie veel mensen die zich alleen richten op de training (gelijk in de houding en proefjes oefenen kort door de bocht gezegd) en het stukje lol en ontspanning in het rijden volledig vergeten. Helaas zijn dat voornamelijk dressuurruiters. Wij trainen zelf ook (basis) dressuur, maar pakken afwisseling mee door te trainen op de renbaan die bij stal ligt, we maken eens per week een ontspannen buitenritje en mijn man pakt af en toe een sprongetje mee.

In het rijden werken we aan ontspanning door eerst laag en rond los te rijden en vanuit die ontspanning kijken we dan wat we die dag gaan meepakken in het rijden. Gevolg is een paard wat lekker in zijn vel zit en wordt gereden naar behoefte, als we tijdens het losrijden bijvoorbeeld al merken dat hij in de bak een beetje loopt te "lamballen" dan weten we dat hij niet zo'n zin heeft in dressuuroefeningen en gaan we de bak uit en de baan op, of rijden we alleen puur op ontspanning verder. Maar loopt hij al gelijk lekker te sjouwen dan wordt hij wat opgerichter gereden en dressuurmatig getraind. E.

Verder denk ik ook dat je een paard dat moet bieden waar zijn talenten en voorkeuren liggen. Houd je zelf absoluut niet van springen maar je paard wel zoek dan iemand die dit regelmatig met hem wil doen, of wees eerlijk naar je paard en zoek er een andere eigenaar voor.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:58

Mijn pony vindt buitenrit helemaal geweldig :D. Maar van mijn ouders mag ik niet alleen op buitenrit en dat is wel jammer want dat is een hele leuke manier ter ontspanning.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:58

Aangezien dressuur de basis is van het veilig en verantwoord door een parcours komen, is het complete onzin wat er wordt verkondigd.

Zonder dressuur geen springen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 06:04

Devaney2009 schreef:
Aangezien dressuur de basis is van het veilig en verantwoord door een parcours komen, is het complete onzin wat er wordt verkondigd.

Zonder dressuur geen springen.

Jij kan blijkbaar niet lezen...

Ik heb het over paarden die springen onwijs leuk vinden, maar dit maar een aantal keer in het jaar mogen doen omdat de eigenaar er geen zin in heeft/bang is/niet leuk vindt...
Tuurlijk wordt ieder springpaard dressuurmatig getraind, tuurlijk wordt er niet iedere dag gesprongen met springpaarden, maar daar gaat het in deze discussie helemaal niet over.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:31

Ook ik heb een paard wat heel erg graag springt. Echter, ik kan het niet.
Tot het een paar maanden geleden sprong m'n bijrijdster met m. Maar gezien z'n leeftijd (16) heb ik na een peesblessure
besloten hem niet meer te laten springen. Maar ik merk dat ie het mist. Als we in de bak rijden en er staan nog hindernissen, trekt ie er gewoon naar toe! Als we buiten lopen op de manege en hij hoort de parcoursbel in de wedstrijd, wordt ie helemaal gek. En als ie los is en ik zet een hindernis in de bak, blijft ie eroverheen gaan.
Ik ben er dan ook nog steeds niet overuit of ik er wel goed aan doe om hem niet meer te laten springen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:17

Die wil ik inderdaad nog wel verder doortrekken. Ik vind dat er maar veel mensen zijn die hun paard iets ontzeggen omdat ze bang zijn.

Niet buitenrijden, niet eens lekker laten 'uitrazen' en alleen altijd maar rustig rustig, niet springen, niet crossen, niet eens los in de wei.

Ik denk dat er heel wat meer paarden zich beter zouden voelen en beter zouden kunnen presteren als hun ruiters ze eens wat meer afwisseling zouden bezorgen.

Je hoeft toch niet meteen een B parcours in? Je kunt toch ook gewoon les nemen en de hindernissen laag houden?

Ik laat mijn paard een hoop dingen doen waar hij geen zin in heeft. Met name dressuur heeft hij in eerste instantie een broertje aan dood maar ik zorg er wel voor dat er ook veel leuke dingen tegenover staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:58

Tja, ik vind dressuur niets meer of minder dan het soepel, sterk, recht en gehoorzaam maken van je paard. En als 'ie dat niet leuk vindt, dan moet 'ie die 4 a 5 uurtjes per week maar even doorbijten. Je kunt niet alleen maar doen wat het paard het leukst vindt. Ik heb fjorden, dan wordt er de komende 20 jaar dus alleen nog gevreten...
Ik heb in mijn werk ook een voorkeur voor bepaalde karweitjes, en andere dingen vind ik minder leuk. Maar die moeten ook, omdat ze erbij horen. Zo zie ik dressuur ook, maar dan voor m'n paarden. Dat ze bv liever in het bos lopen te lummelen, ja, dat snap ik.
Overigens denk ik dat veel paarden "springen zo leuk vinden" omdat ze stomweg te weinig afwisseling in hun werk krijgen of omdat hun baas dan eindelijk eens een beetje lollig en ontspannen met ze doet. Maar dat terzijde ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:04

dressuur is de basis
mijn pony & ik zijn ook niet blij met dressuur maar we doen het wel zeker 3x /4x per week
daarnaast doen we ook heel veel andere dingen die zij helemaal fantastisch vind

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:18

Mijn mening is, dat als je paard dressuur niet leuk vindt, je zelf niet genoeg dressuur kunt rijden om het fijn te maken voor je paard. Dus krijgt het paard er een hekel aan.

Waar baseer ik deze mening op?

Ik krijg heel veel(HEEL VEEL) ruiters met paarden in mijn lessen die er dressuurmatig al een poos niet meer uit komen. Die dus echt denken dat dressuur niks voor hen is, dat het paard er niks aan vindt etc.

Maar dat blijkt dan helemaal niet zo te zijn, omdat als het paard eenmaal losgewerkt is en de ruiter hem daarin dus goed leert begeleiden en een goede fitnesstrainer voor zijn paard wordt, het lijf van het paard zo lekker gaat aanvoelen voor het paard zelf, dat het ineens wel ontspannen en relaxed aan het werk is. Niks geen hekel aan dressuur, maar gewoon nooit echt lekker losgewerkt.

Ik ken geen enkel paard wat een hekel heeft aan dressuur en geloof me ik ken er een heleboel.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:42

Mindfields schreef:
Mijn mening is, dat als je paard dressuur niet leuk vindt, je zelf niet genoeg dressuur kunt rijden om het fijn te maken voor je paard. Dus krijgt het paard er een hekel aan.

Amen _/-\o_

9 vd 10 keer zijn het niet de ruiters die met fijne kleine hulpen en een stil been een ontspannen, los en actief paard de baan rond sturen degenen die zeggen; mijn paard houdt niet van dressuur.....

Misschien zijn die paarden die 'niet van dressuur houden' op buitenrit of met springen wel veel beter te pas omdat ze het bijna nooit mogen doen. Het gaat om de afwisseling en de manier waarop de je dingen doet.
En zonder dat je, je paard dressuurmatig lekker voor elkaar hebt kun je ook nooit op de goede manier een parcours rond komen (zonder rukken, plukken, noodsprongen etc etc).
De basis voor elkaar krijgen is voor elk paard een 'must' z'n lijf goed genoeg getraind te krijgen. Of je uitdaging daarnaast ligt om de oefeningen van de Z2 of hoger te beheersen of ZZ wil springen is voor iedereen anders. Maarw atd enk je dat de 'goede' springruiters thuis doen? juist, 80% vd tijd dressuurmatig het lijf van hun paard trainen en gezond houden.
Dressuur en dressuurmatig rijden draait om andere dingen dan tussen de hekjes punten verzameld tot je eindelijk een hoedje op mag zetten (al heb ik bij sommige wel de indruk).

en ja, ik ben qua concoursen ook 'dressuurruiter', maar wel een die wekelijks een springlesje of buitenrit mee pakt ;)