Stil staan tijdens poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Stil staan tijdens poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:51

Hallo,

Ik heb een groot probleem, ik heb een jonge tinker die net onder het zadel is en nu wil hij niet doorlopen tijdens het poepen en gaat dus stilstaan. Maar ik wil hier vanaf....Tikken of aansporen helpt niet, heeft namelijk dikke kont ;) en is zeer eigewijs }:0

Zijn er mensen die dit probleem kennen en hoe hebben jullie het opgelost???

Arabesk

Re: Stil staan tijdens poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:53

Gewoon lekker stil laten staan. Ik zie het probleem niet.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:56

die van mij mag ook lekker stilstaand poepen, een hond hoeft toch ook niet door te lopen. Voor mij ook geen probleem, ik hoop dat jij er ook zo over gaat denken, je paard is wel wijs ( eigenwijs is ook wijs ;) )

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:59

Ja op zich wel,maar wel lastig in een dressuurproefje.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:59

Idd lekker laten staan, ik heb een merrie die echt een heel langsamen stoelgang heeft zeg maar, zelf in de wei staat ze er over na te denken lijkt het wel.
Waarom moet hij lopen, in wedstrijden wel handig, maar als je recreatie rijd of met een erg jong paard te maken hebt zou ik het lekker laten staan, ook makkelijker met opruimen, heb je alles bij mekaar,
Zelf loop je ook niet, en zeker kunnen ze in lopen, draven , galop poepen , maar dat zijn vaak ook stres poepjes, een op zijn gemak poepje mag van mij lekker staand.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:01

Ja daar ben ik het mee eens, maar ik wil hem gewoon leren dat hij ook door kan lopen en we hebben binnenkort op stal een onderlinge wedstrijd en wilde eens kijken wat we ervan bakken (reken nergens op :) ) en dan is het wel handig als we ook doorkunnen lopen

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:01

Ik laat die van mij ook gewoon stilstaan tijdens het poepen. Hij kan gewoon niet goed lopen en poepen tegelijk, dus waarom zou ik hem er dan mee pesten om hem te dwingen om te lopen.. Ik kan ook niet lopend poepen :+
Ik heb daarbij al menig maal stil gestaan in de proef. Naja jammer dan.
Tegenwoordig poept hij trouwens wel gewoon lopend in de proef (ongedwongen), maar het gaat hem niet makkelijk af :Y)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:02

carolina1278 schreef:

daar zal je winstpunt heus niet van afhangen ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:04

Volgens mij krijg je minpunten als je paard stilstaat om te poepen.
Ik heb het geluk dat de mijne onder het werk nooit poept. :+

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:04

Gaat me nu nog niet om de winstpunten, hobbelen nu nog lekker rond.
Maar wil straks toch wel verder met hem en volgens mij krijg je toch echt geen 8 als hij tijdens het figuur even gaat staan poepen ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:05

Nell_ schreef:
Volgens mij krijg je minpunten als je paard stilstaat om te poepen.
Ik heb het geluk dat de mijne onder het werk nooit poept. :+

Ik heb wel eens -2 gehad omdat hij stilstond om te poepen. Met de opmerking: Niet stilstaan tijdens de proef..

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:06

Ja dat dacht ik ook en nu is hij nog jong en wil hem dat gewoon netjes aanleren, zodat hij het straks gewoon tijdens het rijden doet!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:07

Die van mij mag ook lekker stilstaan hoor.
Ik heb ook nog zo'n dominant geval dat alleen wil poepen over een andere drol heen :+ Dus meneer wil sowieso altijd stilstaan zodat ie em goed er overheen kan mikken :')
Ik vind het prima, veel makkelijker met opruimen!
En als je dan eens een proef verknalt.. jammer dan. Zo streng zijn ze toch niet.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:08

MysticTinker schreef:
Ik heb ook nog zo'n dominant geval dat alleen wil poepen over een andere drol heen :+ Dus meneer wil sowieso altijd stilstaan zodat ie em goed er overheen kan mikken :')

_O-

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:09

garny95 schreef:
carolina1278 schreef:

daar zal je winstpunt heus niet van afhangen ;)

zeker wel! je wordt er idd op afgerekend als je paard stilstaat om te poepen. dat poepen stond niet in de proef, en alles wat niet in de proef staat wordt je op afgerekend...

doe hij het ook in de wei, stilstaan? dat hij echt niet kan lopen en poepen tegelijk zegmaar? anders meot je hem misschien even laten nakijken?

hoe het te verhelpen weet ik helaas niet. wij hadden vroeger een haf op de manege die het ook deed, en reageerde niet op been of de zweep, omdat hij gewoon afgestompt was (iedereen begon accuut te slaan als hij stil ging staan :+)
heb het in het begin even aangekeken, gewoon stil laten staan, en op het moment dat hij zn staart weer naar beneden deed meteen naar voren, maar zonder te slaan. na een tijdje ging hij daar beter op reageren, en uiteindelijk liep hij gewoon door.
maargoed, die was al veel langer onder het zadel en het was gewoon een manege-knol-trucje geworden (want hij moest niet echt, deed het namelijk om de 5 rondjes. liet dan 1 drol vallen en liep weer verder, medisch wel in orde!).

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:17

Ik probeer hem in ieder geval op een zo vriendelijke manier te vertellen dat ik toch wel heeeeeel graag wil dat hij doorloopt en helaas doet een zweep hem niet zoveel dus veel slaan heeft dan geen nut, hopen dat het kwartje bij hem ook eens gaat vallen en dat het echt tegelijk kan :)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:20

Mijn paard gaat ook het liefst stilstaan om te poepen. Ik vind dat prima eigenlijk, maakt mij niks uit. Als ze echt goed aan het werk is loopt ze uit zichzelf wel door trouwens, dan stopt ze niet. Ben je gewoon rustig aan het stappen dan gaat ze ook doodleuk stilstaan.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:22

Die van mij mag ook lekker stilstaan :+

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:23

carolina1278 schreef:
Ik probeer hem in ieder geval op een zo vriendelijke manier te vertellen dat ik toch wel heeeeeel graag wil dat hij doorloopt en helaas doet een zweep hem niet zoveel dus veel slaan heeft dan geen nut, hopen dat het kwartje bij hem ook eens gaat vallen en dat het echt tegelijk kan :)

ik vind dat wel twee uiterste, vriendelijk en veel slaan
misschien gaat bij jou ook het kwartje eens vallen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:26

Het komt meestal vanzelf wel als ze ouder worden :)
Als je je paard nu vooruit gaat slaan/jagen dan heb je kans dat ie straks bang wordt om te gaan poepen tijdens het rijden, en kun je zelfs een verstopping krijgen.
Lekker ontspannen laten poepen dus

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:27

Stilstaan onder het werken?! Die van mij mag dat echt niet!
Zou dat mooi proberen af te leren als hij nog jong is hoor.
Als je aan het uitstappen bent vind ik het een ander verhaal, maargoed je moet wel consequent blijven dus dan ook maar niet.
Als ze in de wei rennen/lopen etc. kunnen ze toch ook poepen en lopen tegelijk? :)
Ik vind er niets zieligs aan dat ze door moeten lopen.
Bovendien vind ik het ook niet terecht dat de vergelijking wordt getrokken met een hond, honden doen dit op een hele andere manier als paarden, die gaan helemaal gehurkt en dan wordt het ook een beetje lastig als je dat lopend zou moeten doen.

Als ik jou was zou ik gewoon blijven vragen om reactie en vooral consequent blijven, maar niet te erg dwingen. Bij ons op stal staan ook een aantal jonge dieren die in het begin even niet zo goed wisten hoe ze beide tegelijk moesten doen maar nu weten ze niet beter. Het kan er dus ook mee te maken hebben omdat ze nog jong zijn en dat het dus met de leeftijd nog wel komt. Bovendien is het geen gezicht als je paard in de dressuurproef stil gaat staan om te poepen, dus als je wedstrijdambities hebt zou ik het zeker proberen af te leren.

En dan vooral veeel belonen als hij ook maar 1 of een paar stapjes zet. :j

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:34

Die van mij moet ook gewoon doorlopen. Maar ze poept eigenlijk nooit onder het rijden, alleen als het een rit van een paar uur is.
Als ze in de wei staat mag ze doen en laten wat ze wil, dat uurtje dat ik haar aandacht vraag moet ze even naar mij luisteren :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:35

Misschien ligt het aan het ras :+
Ik ken eigenlijk helemaal geen tinkers die poepen tijdens het lopen, zelfs niet in de wei!

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:37

...en hoe doen Edward en Anky dat dan??
Trouwens bij ons op de manege is er een pony die er idd gewoon voor gaat staan en nergens meer op reageert... }:0

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:39

mijn paarden moeten ook gewoon lopend poepen, wij steken vaan drukke wegen over en ik moet er niet aan denken dat hij halverwege even op z`n gemakkie gaat staan kakken :P

nee, gewoon doorlopen en gelukkig was hem dat al geleerd :D ik voel niet eens dat hij poept ook al zitten we in een draf ;)