Help, paard blijft staken buiten, radeloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Help, paard blijft staken buiten, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:30

Hallo bokkers,

Ik hoop dat jullie nog wat tips voor me hebben, want ik ben onderhand ten einde raad.
Heb een heel lief paard waar ik dol op ben.. Alles gaat prima, behalve.... buitenrijden.
Het blijft een heikel punt bij ons..

Het probleem is dat hij gaat staken. IN het begin is er niets aan de hand, hij gaat prima het erf af, daar dus geen problemen. Maar op een bepaald punt stopt ie ermee. En dat is steeds een ander punt, dus het is niet dat hij steeds op hetzellfde punt stopt.
Hij gaat dan stokstijf stilstaan en zodra ik mijn been maar iets aanleg gaat ie in zn achteruit. Zo erg dat ie soms bijna gaat zitten zegmar, op zn kont.
Als ik dan mn been zegmaar weghaal, dan blijft ie weer staan.

Ik heb al geprobeerd om gewoon te blijven staan net zolang totdat ie zelf een stap vooruit zet. De eerste keren lukt dat een beetje. Dan zet ie 2 passen, ik beloon hem dan uiteraard, maar daarna staat ie weer stokstijf. En dan blijftie niet stilstaan, maar gaat ie omdraaien, zijwaarts, achterwaarts, allesbehalve voorwaarts dus.

Soms stap ik dan maar af, omdat de situatie te gevaarlijk word en dan looptie als een mak schaap achter me aan.
Ook als ik met meerdere paarden rij is er niets aan de hand,... loopt ie ook gewoon voorop enzo.

In de bak is ie alleen ook superbraaf, geen problemen.

Sorry voor t lange verhaal :o ... maar ik hoop op tips!

TolineS

Re: Help, paard blijft staken buiten, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:32

ik ga het ook volgen want ook ik heb zon leuk paard... alleen steigert die van mij er ook nog bij!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:35

Mijn vroegere verzorgpaard had het ook, dat werd steeds erger en wilde toen zelfs niet meer van het erf af. We hebben een hoop geprobeert, maar niets hielp, als je afstapte liep hij ook niet mee. Uiteindelijk heeft zijn baas hem verkocht aangezien de baas met hem wilde mennen en dat dus niet ging. Hoop dat het met jouw paardje beter gaat :D

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:36

Nou verkopen doe ik in ieder geval zeker niet..

majolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:37

heb je al eens geprobeert het paard met de trailer mee te nemen en vanaf een
ander punt dan van huis te gaan rijden?

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:39

nee heb ik eigenlijk niet geprobeerd... ben al wel eens met de trailer weggeweest, maar dat was weer met een ander paard..

Het is wel zo dat als ik bijvoorbeeld met iemand heb gereden en ik moet het laatste stuk alleen terug dan is er helemaaaal niets aan de hand. Dan is het ook een mak schaap..

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:40

hoi hoi,

Het lijkt uit je verhaal alsof je paard op een gegeven moment op een punt is waar hij onzeker wordt, dus stopt. Als je been aanlegt om hem verder te krijgen en hij gaat achteruit duid dat er in mijn ogen op dat hij echt angstig is om verder te gaan en achteruit gaat, omdat de druk van je benen hem nog meer angst geeft. Een beetje net zoals als je op de rand van een zwembad staat en er niet in durft en iemand legt zn handen op je rug, dan kan je extra bang worden dat je erin geduwd wordt, waardoor je automatisch meer afstand zal nemen. Klinkt dat logisch?
Wat je hebt gedaan met wachten is ok. Maar nog beter is om je paard zo goed in de gaten te houden, dat je het eerst signaal van onzekerheid kan merken en dan daar als stopt, voordat je dichterbij bent bij hetgene dat hij eng vind.
Dit hoeft trouwens niet perse een object te zijn. Het kan ook best zijn dat hij de ene dag 200m van de stal weg durft en vervolgens de volgende dag na 50m al niet verder kan.
Zeker dat je paard je wel volgt als je afstapt geeft aan dat het waarschijnlijk onzekerheid is. Nl als jij voor gaat durft hij wel.

Wat ook kan helpen, maar dan moet je er wel de tijd voor nemen is om, als hij ergens dus stopt even te wachtten, om te keren en vervolgens net zo ver terug te gaan totdat hij zucht, briest of wil eten. Dan kan je daar even wachtten vervolgens weer omdraaien en t weer proberen. Ik ken een paard waarbij we dit een aantal dagen hebben moeten doen, maar vervolgens had hij wel zoveel vertrouwen dat hij uiteindelijk verder durfde als de ruiter dit aangaf.

Je bent in iedergeval al wel goed bezig om je paard niet te straffen! Dit werkt nl averechts als hij bang is!

succes!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:41

AmazingGirl schreef:
nee heb ik eigenlijk niet geprobeerd... ben al wel eens met de trailer weggeweest, maar dat was weer met een ander paard..

Het is wel zo dat als ik bijvoorbeeld met iemand heb gereden en ik moet het laatste stuk alleen terug dan is er helemaaaal niets aan de hand. Dan is het ook een mak schaap..

dit komt omdat hij weet waar thuis is. Thuis is veilig en dan zijn "enge" dingen opeens niet zo eng meer als je weet dat je aan de andere kant veilig bent ;)

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:42

Volg dit ook even, mijn paard doet ook precies zo!

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:43

@ orsini... ik merk soms inderdaad dat ie gaat stoppen, hij gaat dan steeds langzamer stappen en zijn lijf spant zich helemaal aan... bedoel je dat ik dan zelf al moet stoppen? of begrijp ik je verkeerD?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:44

Is het paard niet bang? Als mijn paard bang is buiten, en als ik dan been geeft gaat ze ook achteruit lopen en staken.. Het klinkt iig alsof ze onzeker/bang is. ;)

edit; en met een ander paard erbij? Als die voorop loopt zal hij zeker volgen.. ;)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:46

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:46

ja, vind k ook een beetje raar. het is een spel ofzo???

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:48

ik heb dit ook gehad met een verzorgpaardje
Alleen maar achteruit en niet meer vooruit willen.
Haar heb ik omgedraaid op het pad en enkele passen achteruit gevraagd. proberen om te draaien, weer protest en niet naar voren willen was weer omdraaien en passen achteruit vragen.
De eerste keer ging ze na enkele meters pas weer vooruit, maar na een aantal keer begreep ze dat slechts die kant op de juitste weg was. Op dit moment (altijd afkloppen) gaat ze elke keer de goede kant op. Natuurlijk soms onzeker,maar kan haar nog steeds overtuigen dat we het samen redden op het enge pad ;)
Het achteruit vragen is overigens nooit met geweld of hardhandig gvraagd maar allemaal heel relaxt ookal kook je van binnen :)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:49

AmazingGirl schreef:
ja, vind k ook een beetje raar. het is een spel ofzo???

ja lijkt er op!!! Ook erg relevant op het onderwerp... :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:49

Paard wil niet alleen weg, paarden zijn kuddedieren, dus bouw het op, neem eerst een tijdje iemand met een paard mee, dan leert hij de omgeving kennen, op jouw vertrouwen en leert dat hij steeds weer terug bij de kudde komt of zijn vertrouwde plek.

Ga ook niet meteen een stuk, maar gewoon steeds een stukje verder en langer. Komt vanzelf goed, is angst en onzekerheid.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:50

Heb ik inderdaad ook al geprobeerd.. het achteruitzetten in de richting die ik wil. Maar mijn paard is heel slim ofzo denk ik. Want dan vertikt ie het om achteruit te gaan.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:51

Heb je al geprobeerd met een ander paard erbij?

morelia

Afstappen een halve kilometer verder lopen met je paard en dan er weer op en verder rijden. Is dat een optie? Of heb je dat al geprobeerd? Misschien helpt het ook om het wat leuker te maken voor je paard, door hem af en toe wat te laten grazen bijvoorbeeld.

orsini

AmazingGirl schreef:
@ orsini... ik merk soms inderdaad dat ie gaat stoppen, hij gaat dan steeds langzamer stappen en zijn lijf spant zich helemaal aan... bedoel je dat ik dan zelf al moet stoppen? of begrijp ik je verkeerD?

Hoi hoi, Ja eigenlijk is dat al een teken dat je paard een zogenoemd "threshold" dus drempel heeft. Het langzamer lopen en stijf worden duid dus zoals je al zegt op spanningsopbouw. Als je dat merkt dat is het beter om als leider te zeggen: homaar je hoeft niet verder, neem maar even rustig de tijd om te kijken. Je voorkomt hiermee nl dat de spanning zo hoog oploopt (als je wel verder gaat) dat je paard echt niet meer durft met het gedrag wat hij vertoont als gevolg. Wat eigenlijk logish is, want hij vind t waarschijnlijk echt eng/spannend.
Wellicht als je hem al eerder de kans geeft, kan hij zelf weer tot rust komen en inzien dat het niet zo erg is en dan is het vaak zo dat ze zelf weer verder lopen.
Je kan hem dus ook een stukje terug laten gaan, achteruit is het beste, daar moeten ze zowieso bij nadenken! En dan is hij verder van het "gevaar".

Mijn eigen paard deed dit ook altijd op het pad van de manege naar het bos en bij hem werkte het goed. Ik heb het wel zo serieus aangepakt dat ik dus ook gewoon sommige dagen niet het bos in ging maar gewoon hier aan werkte. Aan het eind had hij bijna geen drempels meer. Toen zijn we daarna verhuisd :) Maar hij deed precies hetzelfde als die van jou. T kost even een tijdsinvestering, maar je hebt er later overal iets aan!

Per paard is het verschillend hoe ver je terug moet gaan tot ze ontspannen. Let op de lichamelijke signalen!

succes

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:53

AmazingGirl schreef:
Heb ik inderdaad ook al geprobeerd.. het achteruitzetten in de richting die ik wil. Maar mijn paard is heel slim ofzo denk ik. Want dan vertikt ie het om achteruit te gaan.

hahah jaja want hetgeen waar hij bang voor is is nog steeds op dezelfde plek
Paarden zijn niet gek. Dit zou wel werken bij paarden die het uit dominantie doen, maar absoluut niet bij paarden die uit angst reageren

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:53

@ Froexxie, met een ander paard is er geen probleem, dan is hij de leider, loopt voorop en vind niets eng..

@ Morelio, ja ik ben ook al afgestapt, stuk ernaast gelopen, dan weer opstappen. Gaat even goed en dan begint het weer van voor af aan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:57

AmazingGirl schreef:
@ Froexxie, met een ander paard is er geen probleem, dan is hij de leider, loopt voorop en vind niets eng..

Ik denk dat je het zelf hier al zegt......

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:58

hoe bedoel je?