Tong uit de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 09:55

Sinds afgelopen mei heb ik een 5 jarige welsh cob. Ze was licht ingereden toen ik d'r kocht en liep braaf d'r rondje, maar er was verder niet veel van gevraagd. Vanaf dat ze van mij is ben ik rustig aan begonnen onder begeleiding van een instructrice en ze pakt het erg goed op allemaal.

Sinds een paar weken hem ik een nieuw hoofdstel en sinds toen is ze begonnen met het uit d'r mond gooien van d'r tong (rechter zijkant). Ik ben niet helemaal zeker of er een verband is,maar het zou kunnen. Inmiddels is alles eindeloos gecontroleerd en zit alles volgens kenners op de goede lengte. Ik gebruik nog wel hetzelfde bit als voorheen (een dik dubbelgebroken bit).

Ze gooit d'r tong er zowel uit als ik met een losse en een aangenomen teugel rij. Paardentandarts (Richard van Dordrecht) is vorige maand geweest en alles is oké. Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen is, zit een beetje met m'n handen in het haar.

Ik hoorde dat het niet perse met het bit, maar ook met de neusriem te maken kan hebben. Deze zou vaak te strak worden aangesnoerd en weerstand opwekken. Heb niet het idee dat dit bij haar het probleem is, omdat de neusriem eerder te los dan te strak zit vaak, maar tips zijn zeer welkom.

upendo

Re: Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:56

Heb je al eens geprobeerd om nog een keer met haar oude hoofstel te rijden?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:03

Had ik uiteraard ook al aan gedacht, maar heb de bakstukken niet meer, dat was de voornaamste reden voor het nieuwe hoofdstel.

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:11

De tong uit de mond doen tijdens het rijden heeft maar een oorzaak:
Ongemak in de mond.
De oplossing moet je snel vinden voordat het een gewoonte wordt.
Je kan gaan rijden met een dunnere trens; bijvoorbeeld een onderlegtrens, maar ik vermoed dat je paardentandarts nog maar eens langs moet komen om zijn werk af te maken. De oorzaak is bijna altijd scherpten aan de kiezen in de onderkaak aan de tongkant.

Mooie Cob trouwens!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:16

Maar hoe snel wordt zoiets een gewoonte dan?
Kan het niet dat het al een gewoonte is?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:20

Albert schreef:
De tong uit de mond doen tijdens het rijden heeft maar een oorzaak:
Ongemak in de mond.

Niet altijd waar.
Mijn vorige paard heeft, toen hij nog manegelessen liep, naast een paard gestaan dat de tong uit de mond gooide en hij heeft due gewoonte overgenomen als jong paard.
Hij deed het dan ook niet alleen bij rijden, maar ook als hij iets lekkers kreeg, om aandacht te trekken of als je er met een halster op zat.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:23

Hij is eind augustus geweest en was naar mijn idee erg secuur. Op bokt zijn ook goede recensies van hem te vinden, dus weet niet of het zinvol is om hem nog een keer te laten komen. Al was het gebit ook het eerste idee van m'n instuctrise en mij.

Ze doet het nu sinds 2 weken, eerst hooguit 1x per uur, toen 2x en nu wel 10x, zit een beetje met m'n handen in het haar. Ze is sinds ze het doet ook wat loom, dus ik haal vanmiddag even een vitaminespuit om d'r een beetje op te peppen. Maar vermoed weinig verband tussen het loom zijn en d'r tong of zien jullie dit wel?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:29

Misschien raar idee hoor, maar zat bij je oude hoofdstel alles 100% goed? Kijk het is leuk dat bij dit hoofdstel alles helemaal prima zit op het oog, maar misschien zat het bit iets lager of een ander riempje wat losser. Daarbij zal dit hoofdstel iets stugger zitten denk ik? Aangezien het nieuw is.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:49

probeer anders eens je oude bit, of beter: bitloos. mischien wordt ze bitloos ook weer wat actiever omdat een bit toch echt een slechte invloed heeft op de ademhaling.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:49

Ja ik zou ook bitloos aanraden,
En ga eens lezen waar een bit voor is en wat het doet in de mond, misschien dat het dan wat duidelijker word voor je , waarom een paard zo doet, ze nemen het echt niet over van andere paarden.
Het boek metaal in de mond is misschien wel een mooi iets om eens door te lezen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:26

Ik heb zelf een KWPN van 14 jaar, paard loopt jarenlang al met de tong uit de mond, heeft ZZ - 2 niveau gelopen. Ook als hij ontspannen loopt, hing regelmatig zijn tond eruit. Zelfs met bitloos rijden. Ook aan de longe....
Als ik je een tip mag geven, wij zijn nu met ons paard naar Martine Burgers (osteopaat) gegaan, is al heel stuk verbeterd, over vijf weken moeten we terug.
Martine Burgers is afgestudeerd op tongproblemen (schrijft ook regelmatig artikelen in Bit, zo heb ik haar 'gevonden'). Voor we bij haar terecht kwamen hebben we echt alles geprobeerd. Rijden met/zonder zadel/hoofdstel/halster, tandarts erbij, dierenarts erbij, fysio erbij, niemand kon iets vinden. Myler bit geprobeerd, toen werd het alleen maar erger.
Het uitsteken van de tond bij een paard hoeft niet altijd door problemen met het bit te komen. Bij mijn paard kwam het door een blokkade in de 1e halswervel en een blokkade in SI gewricht.
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:54

Ja en vaak eigenlijk bijan altijd zijn die blokkades er ook door de ruiter er in gereden.

Bjornborg1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:35

sommege lopen idd chronische met tong uit de mond ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:52

Bjornborg1 schreef:
sommege lopen idd chronische met tong uit de mond ;)

Ja dus dan heb je een chronische foute ruiter ;)

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:41

Een chronisch foute ruiter heeft geen pijn; het paard echter wel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:44

Albert schreef:
Een chronisch foute ruiter heeft geen pijn; het paard echter wel.

Ja maar dat zal de ruiter een worst wezen |(

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:45

midgie schreef:
Ja en vaak eigenlijk bijan altijd zijn die blokkades er ook door de ruiter er in gereden.

Maar wat voor meerwaarde heeft het dan om over te gaan op bitloos?
Daarmee neem je én het probleem niet weg én de oorzaak niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:46

ik wil niemand afkatten! [dus deze post is niet rot bedoeld]
maar gezien je woonplaats denk ik dat ik wel weet welke tandarts erbij is geweest. :o
haal er nog maar eens een andere bij.
ik kan kris booij uit kruiningen erg aanraden.

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:55

Dat staat gewoon in de openingspost.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:57

ja blond!
ik had er overheen gelezen.
ik heb geen ervaring met richard,ken hem niet eens. :o

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:53

midgie schreef:

Volgens de osteopaat kunnen blokkades al ontstaan bij hangen in het halster, vastliggen in de stal en uiteraard ook door het 'verkeerde' rijden (maar ja, wie kan het wel perfect).
Ik heb overigens niet zelf in het ZZ gereden (mocht ik willen), we zijn nu pas B + 12 hahaha, maar probeer wel alles er aan te doen om het voor het paard leuk te houden. We zijn nu dus bezig met een osteopaat. Elke maand gaat hij naar de paardenmasseur, elk half jaar controle dierenarts en tandarts. Verder het ik drie keer in de week les, waarvan 1 x per 14 dgn zitles aan de longe.
Overigens heb ik mijn paardje met 'tongprobleem' gekocht.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:04

Mijn paard was bij aankoop ook net gecontroleerd door de tandarts en stak ook tong uit, en bij de aankoopkeuring heb ik dierenarts ook laten kijken. En wat moet je dan doen he....
Nu was ze toendertijd niet op 2 teugels, maar ze had ook al een jaar stil gestaan...
Dus eerst recht proberen te krijgen, tenslotte zou dat ook een reden kunnen zijn.

Kreeg dezelfde, je moet bitloos reacties als jij, maar dat wilde ik niet. Dus ik ben verder gaan kijken.

Toch had ik het gevoel steeds dat ze pijn in de mond had, ik heb een heel werkwillig paard, maar het hoofdstel in doen, bleef lastig, ze was bij aankoop vrij groen, dus ik zocht er niet direct iets achter, maar je ziet toch eigelijk heel snel wel dat dat verbeterd...
Eigen tandarts laten kijken en er bleek gewoon een kies scheef te groeien! Dat deed haar zo'n pijn!
Nu doet ze het nog weleens in stresssituaties en als die kies weer scheef gaat. Bij mij komt nu om de 5 maanden de tandarts en dan gaat het prima. Ik heb dit paard nu iets meer dan een jaar.

Neusriem strakker trekken etc., daar wilde ik niet aan beginnen.
Oorzaak oplossen wel.
Ik heb er ook een osteopaat bij gehad, maar die had eigelijk niets gevonden.

Eigelijk moet je dus de oorzaak zien te achterhalen voordat het een gewoonte wordt.
Overigens stak mijn paard de tond al uit als ik het halster aan deed.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:48

misschien heeft ze wel last van haar tanden? :o
misschien kun je er een tandarts naar laten kijken?
voor jou het dichts bij is kris booij uit kruiningen denk ik
ben erg over haar te spreken!
aangezien ik haar al 16 jaar ken. en veel mensen heel tevreden er over zijn :+
succes ;)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:14

Ze is een maand geleden bij Richard van Dordrecht geweest, dus denk niet dat het d'r tanden zijn..

Verder bedankt voor alle tips, ik ga ermee aan de slag.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:25

Misschien is het een hele eenvoudige oplossing. Hoeveel ruimte heeft jou paardje in haar mond. Een dik bit is namelijk niet altijd even vriendelijk vooral wanneer een paard weinig ruimte in zn mond heeft. Het kan dus gewoon zijn dat haar mond vol zit en wanneer je een iets dunner bitje zou proberen heeft ze wat meer ruimte over en houd ze haar tong binnensmonds.
Zorg dat je de neusriem inderdaad niet te strak hebt, maar netjes aangesloten. Voel aan de onder of bovenkant, niet aan de zijkanten want daar zit altijd meer ruimte dus dat kan vertekenen en probeer eens een wat dunner eenvoudig dubbelgebroken bitje. Ik zou er dan een met een plat tussenstukje nemen.