Namke (fries) @ dressuurwork door de tijd heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaunnn

Namke (fries) @ dressuurwork door de tijd heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:30

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar een 5 jarige friese merrie genaamd Namke.
Voor mij reed iemand haar erg hoog en opgekropt.
Er is door de tijd heen veel moeite ingestopt om het eruit te krijgen.
Uiteindelijk is het resultaat veel beter! Het is nog verre van perfect, maar het gaat de goede kant op.
Mijn houding heeft natuurlijk een tijdje ook een rol gespeeld, van haar manier van nagefelijk lopen.
Zelf vind ik dat dat ook stukken verbeterd is.
Dus ik ben erg tevreden op de manier waarop zij en ik zijn verandert kwa rijden.
Met de aantal foto's wou ik jullie vragen om jullie mening te geven.
Ik hou er alleen niet van als alles helemaal wordt afgekat.
Ik hoop er goeie tips uit te kunnen halen, waar ik werkelijk iets aan kan hebben.
De foto's staan op volgorde van begin naar nu.

1. Na ongeveer 2 maandjes rijden. Zoals je ziet, hoog, en over de loodlijn.
Afbeelding

2. Oei schrikken gewoon van mijn eigen houding.
Afbeelding

3. Echt té diep.
Afbeelding

4. Gelukkig toch wel wat verschil te zien.
Afbeelding

5. Dit zit er íets beter uit dan nummer 3 haha.
Afbeelding

6. Ik heb een tijd gehad dat mevrouw soms erg in verzet kwam.
Een voorbeeld van een onderlinge springwedstrijd losrijden op de manege.
Afbeelding

7. Na die tijd is het wel wat beter gegaan.
Afbeelding

Na trainen en trainen, kwam er een tijd dat het rijden echt heel goed ging.
Toen ben ik begonnen met inschrijven van officiële wedstrijden. De 1e keren ging het natuurlijk niet perfect.
Maar na de 3e wedstrijd heb ik mijn 1e echte winstpunt gehaald. Waarbij de wedstrijden erop volgde ik er steeds 2 heb gehaald.
Tot nu staat het nog op B+5. Hier aan aantal wedstrijd foto's.

8. Dit vind ik een erg mooi beeld geven.
Afbeelding

9. Deze foto vind ik zelf wel mooi:)
Afbeelding

10. Jammer van mijn handen (zo breed).
Afbeelding

11. Strekken kan ze ook, hihi :+ .
Afbeelding

12. Deze vond ik gewoon leuk om te plaatsen!
Afbeelding

Voor de rest heb ik eigenlijk helemaal geen mooie dressuurfoto's.
In 1 woord, ik heb GEEN mooie dressuurfoto's, ook goed :Y) .

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:40

Hoi, je ziet wel verschil met in het begin hoor!
Stoor me persoonlijk erg aan je voeten, Je hakken zijn wel erg overdreven en je tenen af en toe aardig naar buiten. Lijkt ook wel alsof je dan met veel druk op de beugels (licht-)rijdt.
Is een gaatje langer een optie? (al denk ik dan dat de houding betreft je zadel dan niet meer klopt.

Veel succes verder, je ziet zeker verbetering.

Op de een of andere manier lijkt je beenhouding niet te kloppen.

Is dit toevallig in Elst? Volgens mij ben ik er een tijdje geleden gaan kijken voor stalling.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:38

Wat grappig dat ik jou hier ineens op zie duiken :+ Kijk ik bij actieve topics, zie ik ineens Namke, huh? :P

Jullie zijn echt vooruit gegaan hoor! Wat je op de foto's niet ziet maar wat ik wel weet is dat het basistempo een stuk naar beneden is gegaan, iets wat de ontspanning weer ten goede komt.

Wat mij op de foto's opvalt is dat je binnenhand soms een beetje een eigen leven leidt. Dicht bij het zadel en op veel spanning. Uiteraard is het lastig, maar probeer wat meer een balans te vinden voor het meer rijden op de buitenteugel. De buitenteugel sluit namelijk wel goed aan, maar de werking van de binnenteugel lijkt de overhand te hebben. (Correct me if i'm wrong!) Meestal is het wanneer je paard nageeflijk loopt eigenlijk niet nodig om nogsteeds door te blijven vragen op de binnenteugel. Dit is wel iets wat moet groeien en veel oefening vraagt.

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

Avalon_

Re: Namke (fries) @ dressuurwork door de tijd heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:07

Ik vind dat je haar over het algemeen erg netjes rijd! Leuke, fijne en ontspannen combinatie om te zien!

Toch heb ik het idee dat je niet altijd recht op je paard zit. Want er zijn meerdere fotos waarin jij op een wending afrijd of met bv. een volte bezig bent je als het ware meehangt naar binnen. Dat brengt haar uit balans terwijl jij een actief, netjes lopend paard verwacht. Dit probleem heb ik zelf ook, daarom was het ook net het puntje wat mij uit deze reeks foto's opviel.

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:28

@ Petulan: Ja liset daar heb je inderdaad gelijk in. Mijn binnenhand is ook té streng, ik probeer het af te leren maar het valt me toch zwaar tegen. Maar ik heb het probleem dat als zij goed loopt met haar hoofd, ik ontspan maar dan komt haar hoofd meteen weer de lucht in. De laatste tijd gaat het wel beter, maar als ik dus niet blijf doorvragen komt haar hoofd direct de lucht in.. Mmm oefenpuntje.

@Avalon_: Dankjewel. Ja dat viel mij inderdaad ook al een beetje op nu je het zegt. Hopelijk kan ik snel les nemen. Maarja heb ik toch weer wat punten om op te oefenen, daar plaats ik het ook voor. :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:30

shaunnn schreef:
@ Petulan: Ja daar heb je inderdaad gelijk in. Mijn binnenhand is ook té streng, ik probeer het af te leren maar het valt me toch zwaar tegen. Maar ik heb het probleem dat als zij goed loopt met haar hoofd, ik ontspan maar dan komt haar hoofd meteen weer de lucht in. De laatste tijd gaat het wel beter, maar als ik dus niet blijf doorvragen komt haar hoofd direct de lucht in.. Mmm oefenpuntje.

@Avalon_: Dankjewel. Ja dat viel mij inderdaad ook al een beetje op nu je het zegt. Hopelijk kan ik snel les nemen. Maarja heb ik toch weer wat punten om op te oefenen, daar plaats ik het ook voor. :D

Rij je geen les meer?
Mocht je een keer hulp willen, geef maar een gil :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:31

Ze hebben het mij geleerd door veel bewuster te sturen en ipv. eerst het paard te sturen eerst mezelf recht te zetten. Ik heb het jarenlang gedaan, zonder dat ik er op werd aangesproken. Heb sinds kort een hele goede nieuwe instructrice, en ik kan merken dat vooral op dit punt ik Maggy een stuk beter tussen me houd en ze beter kan wenden. Zonder over de zgn. buitenschouder heen te gaan. Succes, ben benieuwd hoe jullie je ontwikkelen!

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:36

@Avalon_: Ja precies. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het over een paar weken gaat! Hopelijk veel verbeteringen, en natuurlijk foto's.

@Petulan: Ja is goed Liset :D!

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:40

x_Jeanine_x Nee dat wist ik niet haha! nu wel.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:12

ik vind dat je friesje er super op vooruit is gegaan!
je kan zelf ook wel zien dat ze nu veel beter over haar benen loopt;)

ook ik erger me aan je benen,, als tip zou je misschein je beugels een gaatje langer kunnen doen?

ga zo door zou ik zeggen!!

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:34

@ kimberleyhof: mag ik vragen wat jullie stoort aan mijn benen? want als ik mijn beugels een gaatje langer maak kan ik voor mijn gevoel niet goed rijden, benen slenterren alle kanten op.

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:48

zonder beugels lichtrijden ;) of zonder zadel je moet niet op je voeten lichtrijden maar met je boven benen je krijgt eerst wel spierpijn maar zo blijven je benen ook stiller liggen dit is mij geleerd ;) ik ben er ook mee bezig makkelijk is het niet maar dat komt van zelf ;)

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 07:35

Ik zou vandaag wel eens proberen met een gaatje langer te rijden, en voelen wat het verschl is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:43

Er is zeker verbetering te zien!
Wat betreft je benen waar iedereen het hierover heeft, ik vind de lengte juist prima! Enkel moet je leren om je tenen naar binnen te draaien en je hakken niet zo ver uitdrukken.
Je zit al wat scheef op je paard en langere beugels is nu geen handige optie daarin. Zorg eerst dat je in balans zit, zo kan je paard ook beter in balans komen. Rechtrichten kan hier ook een voordeel in zijn, want je paard is van nature iets scheef, aan jou dus de taak om het gewicht gelijk te verdelen.
Hier een linkje waar het allemaal uitgelegd staat:
www.paardenbegrijpen.nl
Verder wil ik je adviseren om meer lengte in de hals te verkrijgen, dus meer vanachter uit naar voor toerijden.
Je bent op de goede weg, hou dat vast die stijgende lijn, succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:33

Ziet er goed uit ovt het begin!
Alleen wel een beetje op je voeten passen, tenen naar binnen en hakken misschien iets minder ver uitdrukken, gewoon nette druk op de beugels, maar geen schep maken ;)

_Marianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:31

Zie wel wat verbetering!
Vooral de achterhand komt er goed uit op de laatste foto ivm begin. Voor een 5jarige loopt ze ook al erg goed. Mooie fries, mag je trots op zijn!

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:24

@ _Marianne_: Gelukkig maar. Ik ben ook erg trots op mijn meisje.

Deze fotos zijn van een aantal dagen geleden.
Voor mijn gevoel loopt ze dan met haar nek aardig recht, maar op de fotos te zien toch niet. Mmm toch meer oefenen. Gelukkig krijg ik spoedig les!

Afbeelding

hier wou ik net de volte indraaien. nog steeds die strenge binnenhand, waar ik erg mee oefen.
Afbeelding

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:01

Als ze haar hoofd omhoog doet zodra jij ontspant, is ze dus niet echt nageeflijk. Probeer haar dan iets lager in te stellen en daar weer op lengte te rijden. Als ze goed loopt dat heb je een rustige verbinding en blijft ze ook uit zichzelf naar beneden. Succes!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:58

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op dat het de bedoeling is om rijtechnisch commentaar te geven?

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:46

Pascalleee schreef:
zonder beugels lichtrijden ;) of zonder zadel je moet niet op je voeten lichtrijden maar met je boven benen je krijgt eerst wel spierpijn maar zo blijven je benen ook stiller liggen dit is mij geleerd ;) ik ben er ook mee bezig makkelijk is het niet maar dat komt van zelf ;)

:))

Oei oei oei, de eerste paar keren dat je dat oefent.. kun je bijna niet meer lopen! :+ , maar het werkt!
Dus beugels een gaatje langer, dan wordt het meer ontspannen denk ik.
Er zit inderdaad echt positief verschil tussen de eerste en de laatste foto's.. Knap!
Mooi paardje, en succes met de boven-been-training! .

Mhorsecare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:15

hoi, je ziet zeker al verschil, maar je bent er nog niet, paard is niet nageeflijk.
beugels een hgaatje langer goed werken aan je eigen balans.. ( ja moeilijk op een fries), zorg dat ze goed van achteren naar de hand blijft lopen en proobeer niet alleen maar bezig te zijjn met het "nageeflijk lopen"dan komt het met les vast goed! heel veel succes

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 01:06

Hoi! ;)
Ik hoop dat ik het goed formuleer maar ik ga je proberen een aantal tips te geven. In eerste instantie is het belangrijk dat ze voorwaarts is. Jouw been is de regisseur en daar moet ze naar luisteren. Als ze voorwaarts is, is de nageeflijkheid een automatisch effect. Probeer haar in een actief tempo te rijden met een regelmatig tempo. Ik ken Namke en ik weet dat ze echt goed in tact kan lopen. Niet elke stap is been geven. Zij moet zelf op eigen benen lopen, dan kun je haar echt gaan rijden. Als ze goed loopt, is jouw been mooi aangesloten.

Jouw handen moeten als een elastiek kunnen reageren. Haal dus niet je hand naar je buik maar juist van je af. Let daarop, ook als je een volte inrijdt. De binnenhand komt van de hals (niet te ver en niet naar je knie!) en de buitenhand komt (met contact) iets mee naar voren. Dit is ook logisch omdat je in een bocht, stelling en buiging vraagt (waardoor je de buitenkant verlengt en de binnenkant inbuigt) maar vergeet je binnenbeen en je buitenbeen niet. Die vragen en begrenzen waar nodig. Het is de bedoeling dat ze haar binnen achterbeen onder de massa gaat plaatsen. Zo ongeveer onder jou.

Dan een tip, durf los te laten. Als ze nageeft, moet jij ook nageven. Er moet wel contact blijven maar ze moet van voren ook kunnen zakken. Let daarbij vooral op de lengte in haar hals. Daar moet jij ruimte voor geven. Het is niet erg als ze zakt en weer een keer omhoog komt. Dat wordt een kwestie van oefenen en doorzetten. Wees duidelijk in wat je vraagt. Dat jij toestaat en ontspant in je hand, moet voor haar een beloning zijn en ze moet daar graag willen lopen. Als ze weer omhoog komt, dan begin je weer gewoon opnieuw. Dat is helemaal niet erg. Als zij begrijpt wat jij vraagt, zullen de stukken dat ze goed loopt alleen maar beter en langer worden. Dat is een kwestie van goed communiceren. Vanuit deze basis kun je ook een keer gaan wijken of stelling rijden op de lange zijdes bijvoorbeeld.

Dan nog een laatste puntje. Jij weet wie ik ben dus je moet zelf weten wat je hierop zegt. Ik wil je best een keer komen helpen. Ik heb geen idee wat Jan hiervan zegt maar je zou het kunnen vragen. Ik denk dat Jan niet zo moeilijk doet, maar dat is iets wat je zelf moet bepalen. Ik vind het leuk als je reageert. Mag ook via msn of PB.

Succes!

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:48

Wat een verschil!
Alles is nu wel genoemd denk ik, dus ik heb niet veel meer toe te voegen :P

Echt een heel mooi paard en super dat je haar zo hebt gereden dat ze zo veranderd is in houding.

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:25

Dankje rene, ik ga er zeker mee aan de gang!

nora1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:54

je ziet jullie echt groeien (wat ik aan de foto's kan zien)

succes!!