Longeren met Bijzet/Elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Longeren met Bijzet/Elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:15

Ik vroeg me af, waarom zou je het wel/niet doen? Ik hoor heel veel mensen die zeggen dat je paard er lekker los van wordt enz. Maar genoeg die zeggen dat het absoluut niet meegeeft, en absoluut niet fijn is voor je paard.
Ik snap dat het er ook vanaf hangt hoe je het gebruikt en met wat voor paard.
Zelf longeer ik m'n paard met dubbele lange lijnen en werkt erg goed, maar zit er wel eens over te denken om dit ook op te pakken als het echt positief is voor je paard.

Wat vinden jullie ervan en waarom gebruiken jullie dit wel/niet?

snikky

Re: Longeren met Bijzet/Elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:17

ik longeer zelf met bijzetje...hangen lekker los, maar ze loopt er toch ontspannen en niet al te diep door...heb ook elastieken geprobeerd, maar daar kom ze tegen in opstand, dus dat doe ik niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:18

Ik heb geen goeie ervaringen met elastiek, paarden worden er eerder stug van dan soepel. Zelf geef ik bij een enkele longe de voorkeur aan touwtjes, en werk het liefst met een dubbellonge, dan heb je geen bijzet materiaal nodig.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:35

Bedankt voor de reacties :)
@Suleilitha, bedoel je met touwtjes gewoon iets in de richting van een strotouwtje wat dan qua werking lijkt op dat van een bijzetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:18

Nee geen strotouwtje, dat is veuls te scherp. Ik neem altijd een rond koord van een paar metertjes en die bevestig ik op de Lammert Haanstra-manier.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:45

Ik vind de dubbele longe ook veel prettiger, daarmee kan je van moment tot moment precies afstemmen wat je paard nodig heeft :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:35

ik begrijp niet hoe een paard 'lekker los kan worden' door zijn hoofd vast te knuppen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:41

Arabesk schreef:
ik begrijp niet hoe een paard 'lekker los kan worden' door zijn hoofd vast te knuppen :?

Je knupt het hoofd niet vast, dat zie je verkeerd. Misschien zou een dagje in de leer bij Lammert Haanstra wel eens een eye-opener voor je kunnen zijn ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:53

Als je de touwtjes toch niet vastknoopt, kan je ze net zo goed niet omdoen, toch? ;)

Als je met dubbele lijnen kan longeren, zie ik geen enkele reden om er een hulpteugel aan te knopen. Je beperkt ze daarmee alleen maar in hoofdhouding, terwijl je met dubbele lijnen veel meer mogelijkheden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:01

Er zit een heel grijs gebied tussen vast en vast, sanne83. Helaas weet menigeen nog steeds niet hoe ze een paard op de juiste wijze moeten bijzetten maar neem maar van mij aan, dat dat niks te maken heeft met daadwerkelijk vastzetten, zie het meer als een soort begrenzing.
Overigens werk ik zelf ook liever met een dubbellonge, maar dat even terzijde.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:02

Ikzelf vind touwtjes nog het fijnste om mee te werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:09

ik ben het met arabesk eens. Als ik mijn hoofd in een bepaalde houding moest houden en niet ff lekker omhoog kan kijken, lijkt t me sterk dat ik lekker los word. Eerder gaan mn spieren vast zitten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:11

Als je een paard lekker omhoog laat kijken, zet ie de rug vast, zo simpel is het. Om een paard goed door het lijf te laten lopen zal je hem toch voorwaarts neerwaarts moeten laten lopen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:13

Touwtjes zijn inderdaad prettig om mee te longeren. Zelf gebruik ik vaak een slof, deze heb ik wel op een vriendelijke manier vast zitten. Wel heb ik de longe door de binnenste bitring vastgemaakt aan de longeersingel.

Afbeelding

Afbeelding
Zoals je op bovenstaande foto's ziet heeft ze ruimte zat om haar hals te bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:22

suleilitha schreef:
Als je een paard lekker omhoog laat kijken, zet ie de rug vast, zo simpel is het. Om een paard goed door het lijf te laten lopen zal je hem toch voorwaarts neerwaarts moeten laten lopen.

ik heb het niet over constant omhoo kijken, maar dat een paard als ie lang en laag loopt ook ff zijn nek kan bewegen en ff een andere houding kan aannemen.....dan komt t veel beter los dan als je hem daar in belemmert..

en als mijn paard door de wei rent met dr hoofd in de lucht zet ze haar rug vast? paarden in de natuur zetten hun rug vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:27

Als je een paard correct bijzet heeft hij meer dan genoeg ruimte om zijn nek te bewegen. Verder is het zo, dat als je correct met longeermateriaal om kunt gaan, je paard vanzelf gaat zakken, omdat hij totaal ontspannen door zijn lijf gaat lopen.
Ook een loslopend paard kan de rug vastzetten, vergis je daar niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:52

dan zijn er erg veel paarden die hun rug vast zetten in de wei, als ze met elkaar aan het donderjagen zijn zetten ze vaak toch het koppie de lucht in

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 06:15

suleilitha schreef:
Arabesk schreef:

Je knupt het hoofd niet vast, dat zie je verkeerd. Misschien zou een dagje in de leer bij Lammert Haanstra wel eens een eye-opener voor je kunnen zijn ;)

ja ik heb onze grote vriend bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat het dierenmishandeling is

Een paard wordt hoe dan ook gedwongen om zijn hoofd naar beneden te doen en volgens mij is het nog altijd zo dat verzameling komt vanuit de achterhand en dat dan het hoofd afknikt.

Het hoofd forceren in wat voor houding dan ook kan nooit goed zijn.

Wie per se wil dat zijn paard met zijn hoofd omlaag loopt bij het longeren kan dat ook bereiken met bijv. clickertraining. :)*

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 06:26

Ik longeer ook met een slofteugel, alleen deze doe ik over de rug, tussen de voorbenen en dan aam het bit. Dit kun je alleen doen als je zeker weet dat je paard niet meer in verzet komt.
Het paard heeft voldoende ruimte om omhoog te komen, maar wordt op een vriendelijke manier gevraagt toch lekker laag te gaan lopen.
Deze manier is mij geleerd na een probleem met een paard wat altijd last had van zijn rug, en sinds ik dit zo doe heeft hij geen last meer. Je ziet ook al zijn spieren dansen tijdens het longeren.
Maar het is niet alleen met wat voor materiaal je hem longeert, het is ook de manier waarop de mens het paard longeert.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:34

ik longeer mijn pony zonder bijzet/touwtjes ed,omdat ze goed op mij reageert.
en ze loopt dan echt wel ontspannen uiteindelijk,ze brengt haar hoofd dan naar voren en omlaag,en gaat haar rug ook beter gebruiken.

om nou tot de conclusie te komen dat de manier van meneer haanstra dierenmishandeling IS,vind ik niet helemaal juist.
dat is nog altijd je eigen mening en geen vastgesteld feit.

maar de manier waarop ik het doe bevalt mij en mijn pony prima,al weet ik ook dat dat niet bij ieder paard mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:05

Ach guts Arabeks, als jij denkt dat LH aan dierenmishandeling doet, zou je eens een belletje moeten plegen en vragen of je bij hem mag langskomen :D Bovendien is het geen feit maar alleen jouw mening.
Ik ben van mening, dat als Haanstra daadwerkelijk aan paardenmishandeling deed, hij niet meer welkom zou zijn bij o.a. de bereden politie en de koninklijke stallen, waar hij veelvuldig over de vloer komt om ook daar de paarden te gymnastiseren en zo te behoeden voor blessures en andere ellende.
Andersom zeggen we toch ook niet dat aan een los halstertje rijden, met een paard wat op de voorhand loopt, dierenmishandeling is? Ik ben geen voorstander van die manier van rijden en trainen, laten we wel wezen maar je kan er ook in doorslaan.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:11

Om nou een discussie te gaan houden over Lammer Haanstra lijkt me ook weer een beetje nutteloos :P Ik denk dat hij ook wel nuttige dingen heeft die ik zeker kan gebruiken!

Er werden dingen gezegd over dubbele longe, daar longeer ik inderdaad al wel mee, maar erg makkelijk is het niet :P

@Potverdikkie, heb je misschien iets van een foto ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:14

Met dubbele longe is een kwestie van vaak doen, dan wordt je er vanzelf handig in, of even een cursusje/clinic bijwonen, daar kom je ook al een heel eind mee.
Verder ben ik er niet op uit om een discussie te houden over Haanstra, maar het gaat me wel net even te ver om die te betichten van dierenmishandeling.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:16

Dat snap ik :j

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:17

miss handig als mensen foto plaatsen? want van al die 'ik knoop hem zo' manieren word ik niet slimmer :o