zweepjes probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

zweepjes probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:39

Hoi :D

elke keer als ik ga rijden, heb ik last van het zweepje. Het zit me iedere keer in de weg. en ik kan hem ook niet in de rechterhand houden want dan krijg ik er egt last van!
weten jullie hier een oplossing voor?

ik rijd met een dressuur zweep met pluimje (dus redelijk lang)

0kki

Re: zweepjes probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:45

waqt vind je er vervelend aan? dat je m vast moet houden of hoe bedoel je?

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:47

iedere keer als ik wat met de hand wil doen zit hij in de weg :S

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:59

je kunt hem ook onder je been doen, maar dan kun je hem niet snel gebruiken. of onder het zweetblad daar zit ie nog steviger. je hebt ook bepaalde clipjes die je aan het zadel kan maken waar je je zweep in kan zetten. je kunt ook zelf een constructie maken en die aan het zadel hangen. hoop dat je hier iets mee kan. groetjes 0kki

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:11

Misschien eens werken met een korter zweepje?
Met een erg lange zweep heb je natuurlijk al snel dat je per ongeluk je paard aantikt, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Heb je dit met verschillende lengtes, is het toch een kwestie van oefenen.

En anders kijken of je niet teveel met je handen aan het werken bent.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:15

Zweep gewoon weglaten dan?

12elisa1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:27

ik heb er niet zoon last van maar ik houd me handen dan niet meer zo recht en dat is mijn probleem

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:33

Ik heb ook wel het probleem dat ik mijn hand niet mooi rechtop kan houden met mijn lange zweep, want dan breek je je zweep tegen je been. Mijn hand waarin ik mijn zweep hou hangt dan ook altijd een beetje schuin, wel met de duim boven op de teugel.
Denk dat dit normaal is toch?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:37

ER zijn nu compleet veilige zweep klemmetjes, die je aan je laarzen vast kan maken, en daar kan je je zweep ik klikken.
in de advertentie staat dat je de zweep er heel makkelijk en snel kan in en uit klikken, en dat het heeel stevig en veilig zit.
nou, perfecte oplossing al het klopt :D

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:02

En ik zeg: oefenen, oefenen, oefenen...
Zowel in je linker- als in je rechterhand.
Zo wen je er aan en lukt het steeds beter om er goed mee om te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:04

ijssnuiver schreef:
Zweep gewoon weglaten dan?

Precies, dacht ik ook. Gewoon zonder rijden? :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:54

Als je je zweepje niet nodig hebt zou ik het weglaten. Ik rij ook het liefst zonder zweepje, maar als je perse met zweepje wil rijdne moet je er aan wennen. Je kunt proberen om (als je bv je paarden aan het verzorgen bent) je zweepje zoveel mogelijk in je hand te houden. Op die manier wen je eraan en dan kun je je zweepje in verschillende posities in je hand nemen. Je zult je niet meer ergeren aan dat zweepje omdat je het eenmaal gewend bent om het in je hand te hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:50

je zweep vasthouden onder het handvat, bij het dunne gedeelte dus. Probleem opgelost!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:08

Wat dacht je van oefenen?? :)
Je moet er gewoon aan wennen dat je meer in je hand hebt, verder kun je net zo goed inwerken met die hand als zonder zweep. Ik vind het ook altijd prettig om de zweep onder het handvat vast te pakken, daar is hij dunner. Plus dat je hem dan niet zo strak hoeft vast te houden, want hij blijft op het handvat hangen. Als je het handvat vasthebt en je laat hem perongeluk los ligt hij meteen op de grond.

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:26

Je kunt ook eens een andere zweep proberen. Er zijn zwepen die ik ook niet fatsoenlijk vast kan houden en die me alleen maar in de weg zitten. Terwijl andere zwepen wel goed in de hand liggen, waardoor ik mijn handen op de goed plek kan houden *D .
Het heeft (bij mij) vooral te maken met de dikte van het handvat en de stugheid van de zweep.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:00

Ik heb hetzelfde probleem als ts, alleen dan met m'n linkerhand. Hoeveel ik het ook probeer, ik leer het gewoon nooit. Ik leer m'n paarden dus maar zo snel mogelijk dat rijden zonder zweep veel fijner is. Maar tot die tijd hou ik hem onder het handvat vast en steek hem een beetje af als ik met m'n hand van de hals rijd, zoals je dat bij een jong paard op de volte doet. Als ik dat niet doe, tik ik hem onbedoeld steeds op z'n kont. Bij halsstrekken laat ik de zweep gewoon vallen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:39

Ik heb 'm altijd schuin in mijn hand zegmaar. Ik zal kijken of ik er eens een foto kan maken. Rijd altijd met een soort holte in mijn hand, en hand netjes rechtop. Mijn zweep leg ik er schuin in, dan rust die op mijn bovenbeen, en zit 't niet in de weg.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:43

Ik heb het dus ook.. Rechts eigenlijk geen probleem, maar links? :+ En ik oefen al zoveel :P

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:30

Ik had ook dat het niet ging met zweepje in mijn rechterhand.
Ik heb toen eigenlijk juist mijn zweep alleen maar in mijn rechterhand gedaan.

Maar waarom probeer je het eigenlijk niet zonder zweepje??

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:30

Probleem heb ik ook gekend, maar al doende leert men. Ik heb in de afgelopen jaren veel geoefend en het is nu geen probleem meer. Wel moet ik zeggen dat smalle handvatten met een uitstulping boven op me beter vallen dan zwepen met van die dikke handvatten.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:33

Hoe hou je je zweep vast? Als je van je hand direct omlaag laat hangen, kun je je hand niet recht houden. Beter is om de zweep vanuit je hand recht naar achter (langs je heup) te houden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:45

horse_girl schreef:
Hoe hou je je zweep vast? Als je van je hand direct omlaag laat hangen, kun je je hand niet recht houden. Beter is om de zweep vanuit je hand recht naar achter (langs je heup) te houden.

Hier ben ik het niet mee eens, zeker bij een lange zweep niet. Je brengt hiermee heel veel spnning in je hand en het uiteinde van de zweep zwiept op en neer in draf, waarbij je de kont aan kunt tikken...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:47

Een zweep aanschaffen met een fijn dun handvat.
Dat scheelt al een hele hoop.
Verder, oefenen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:37

Allereerst: Heb je de zweep echt nodig?

Verder inderdaad achter het handvat vasthouden. Ook ik leg de zweep schuin in mijn hand en laat hem 'steunen' op mijn bovenbeen. Hierdoor tik ik niet zonder dat ik het niet wil en kan ik tegelijkertijd toch snel genoeg bij mijn zweep komen mocht ik hem wel nodig hebben.

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:07

Ga eens na of je je zweep echt nodig hebt? Waar gebruik je m voor? Als blijkt dat het niet echt nodig is, zou ik m gewoon laten liggen. Ikzelf heb een lange zweep met heel lang handvat en ik pak hem altijd laag op het handvat (er steekt nog een hoop bovenuit ;) ) Ik heb een zweep met dunne greep, dan heb j ewat minder in je handen.