Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Spruitjee schreef:ik vind dat je je zweep moet gebruiken als hulpmiddel, niet om te straffen. Als je je paard met een zweep straft, zal hij voortaan luisteren naar je uit 'angst', niet uit respect, en daar kom je een stuk verder mee!
Gimmick11 schreef:Ik gebruik mijn zweep om iets af te straffen, niet als hulpje.
Laatst was ik in het bos aan het rijden, in mijn eentje, en mijn paard draait als ze alleen is nog al eens om om terug te gaan. Zo ook die keer. Zonder zweep ben ik dan nergens....
Meestal draait ze 1 á 2 keer om, en daarna niet meer.
Met het normale rijden in de bak gebruik ik niets meer (geen sporen en zweep).
Mijn doel is wel om het buitenrijden ook zonder zweep voor elkaar te krijgen. Ik weet dat ze erg veel lol heeft in buitenrijden, maar nu nog voor elkaar krijgen dat ze het ook alleen met mij leuk vindt.
Mijn kijk op de zweep; ik denk dat als ie goed gebruikt wordt, en niet om de haverklap, het geen probleem is. Als je kijkt hoe paarden elkaar onderling afstraffen (slaan/bijten), dan is er niks mis met een een ferme tik. Zolang het maar snel volgt op hetgeen wat ie fout doet, en niet meer dan 5 sec. later.
spottie schreef:Spruitjee schreef:ik vind dat je je zweep moet gebruiken als hulpmiddel, niet om te straffen. Als je je paard met een zweep straft, zal hij voortaan luisteren naar je uit 'angst', niet uit respect, en daar kom je een stuk verder mee!
en hoe zit dat dan met rangorde in een kudde??? daar straffen ze elkaar ook af doormiddel van bijten/schoppen..
luisteren ze dan ook ineens uit angst naar het paard wat hoger in rangorde staat??? of heeft het respect en duidelijkheid gekregen over waar hij staat in de groep en vind het paard dat fijn waardoor hij nu doet wat de leider vraagt??
dat is ook zo met een zweep, maar zo laat je zien dat je ( als je het er dan ook echt even mee mept, dus mensen die af en toe een tik uitdelen om te corrigeren, niet aangesproken voelen) niet zonder kunt. Niet zonder houding, dat je hulptuigen nodig hebt.
Xadyra schreef:je ziet ook wel eens dat als men een jonge pony aan het inrijden is, en hij doet niet wat ze willen dat ze dan eerst een ruk in hun mond krijgen en daarna een fikse klap met de zweep. nou dat is in mijn ogen Not Done