Waarom meteen martegalen, sporen en elastieken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LYSANNO

Waarom meteen martegalen, sporen en elastieken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 08:43

Sorry als het verkeerd staat
Nou.. Ik zie steeds meer bij mensen dat onnodige dingen d'r bij komen,
en dan ook nog bij te jonge pony's.
pony te sloom? sporen.
pony iets te ver z'n hoofd omhoog? martegalen.
Echt van zulke dingen.. Een meisje van mijn vorige manege reed elke pony met elastiek. Omdat ze het mooi vond staan ( :x ) en omdat ze hun niet kan houden.
Nou, bulsjit, want die pony's zijn lekker makkelijk. :)
Nou heeft ze net 3 nieuwe vz pony's en die rijdt ze ook al met elastiek, eentje is dressuur L geloof ik.. en die andere 2 zijn net een paar weken/maanden onder het zadel. Tja.. Ook rijd ze ze bijna altijd met sporen. Dat vind ik ook al apart, aangezien ze volgens haar erg voorwaarts en sterk zijn. Maar oke. :')

Wat vinden jullie van martegalen, sporen en alastieken?
Ik vind dat alles wel kan, alleen wel op de goeie momenten. En niet omdat je het mooi vind staan.. Dat is echt triest.

Oehlala

Re: Waarom meteen martegalen, sporen en elastieken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:56

Ik heb alleen met buitenrijden een martingaal, voor een beetje extra controle mocht het nodig zijn (hoewel dat ook maar beperkt is natuurlijk), verder geen sporen of iets.. Ik vind dat niet direct nodig, ik kan wel voorstellen dat je op een gegeven moment met spoortjes gaat rijden, zeker op hoger niveau. Of als het je helpt je benen beter stil te houden.
Wat is een elastiek? :(

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:59

Ik heb met springen en buitenrijden een martingaal, zou het ook best zonder kunnen hoor, maar begrijp me niet verkeerd ik doe het liever rustig aan en lekker relaxt dan een paard dat haar kop omhoog gooit en bit vastpakt zodra ze de hindernis ziet.. zelfde met buitenrijden (alhoewel ik dat tegenwoordig ivm mijn veel lekkerder zittende dressuurzadel 9 vd 10 keer met dressuurhoofdstel (zachter bit en geen martingaal) doe)

Ik rijd ook regelmatig met sporen, niet omdat ze niet voorwaarts is maar om mijn hulpen te verfijnen.. zoals de bedoeling van sporen is..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:02

ik heb enkelt buiten graag een martingaal of borstuig om :)
sporen rijdt ik eigenlijk niet mee omdat mijn paard been al genoeg vindt :)

voor de mooi vindt ik het ook echt not done

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:14

Uiteindelijk heeft iedereen commentaar op het gebruik ervan bij anderen, iedereen die het gebruikt doet het met een goede reden. En toch word er veel ´misbruik´ geconstateerd door buitenstaanders.. ;)

Om op je discussie dus in te gaan, wat is dan wel het ´goeie moment´?.. Grote kans van dat een ieder die in jouw ogen misbruik maakt van hulpmiddelen zelf van mening is dat het een goed moment is.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:27

Ik erger mij er ook dood aan.
Paard sterk (jij laat gewoon niet los) doe er maar een scherper bit in. Nog steeds sterk, ach rolletjes bit kan ook wel.
Kop in de lucht? Dan gooi je er toch een slof op?
En ondertussen kunnen ze nog niet normaal stil zitten!
Bah!!!

@ bienotje
Ik ken er genoeg die NIET kunnen rijden, geen fatsoenlijke les willen en met allerhande MARTEL werktuigen aan komen om hun paardjuh in de krul te krijgen :(

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:31

Het is niet altijd verkeerd om met hulpmiddelen te rijden; mits je weet waar je mee bezig bent.
Ik heb momenteel een puberende merrie. Ze is 5 jaar en heeft om de paar weken zo'n momentje van : moet ik aan de teugel lopen ??? Daag !!

In overleg met mijn instructeur rijd ik haar dan een dagje met een elastiek. Ik kan zelf niets fout doen, ze corrigeert zichzelf. Meestal is het dan binnen een dagje weer ogelost. Ik kan natuurlijk wel beginnen met andere bitjes, maar waar is dan het einde ??

Voor kleine kinderen vind ik een martingaal of elastiekje absoluut niet verkeerd. Die pony's weten ook binnen de kortste keren dat zij veel sterker zijn dan de ruitertjes.

Slof vind ik niet goed. Ik kan er bv zelf niet mee overweg. (ik rijd dan wel Z, maar word veel te sterk met zo'n ding)

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:37

ik rijd een erg voorwaarts paard, maar toch rij ik met sporen, maar dat is om de hulpen te verfijnen en niet om hem voorwaarts te krijgen...

en kleine kinderen met martingaal of elastiek zie ik ook het probleem niet van in (mits goed aangebracht natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:39

Het zijn geen hulpmiddelen maar dwangmiddelen.
Ze zouden verboden moeten worden wat mij betreft.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:44

Ik vind dat je hulp middelen moet gebruiken wanneer het echt nodig is, ik gebruik zobieso sporen voor de hulpen te verfijnen ander smoe tik mijn been zo extreem ver naar achter leggenv oordat mijn paard het doet, en met warm rijden gebruik ik een slof zodat die hem weer doorheeft zodra die loslaat gaat die ook weer af.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:48

Wat is een elastiek? Werkt dat als een soort bijzettuigje?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:59

elastiek of halsverlenger, breng je achter de oren door de bitringen naar de zweetbladen of tussen de benen naar de singel. KAN het paard/pony helpen z'n ruglijn beter te gebruiken.
Ik gebruik het tegen beter weten in (het rekt dus ja kan er ook verkeerde spieren mee kweken) soms aan de longe of in de stapmolen. Omdat het voor mijn paard een eenvoudige efficiente manier is om haar haar ruglijn te laten gebruiken.

Martingaal gebruik ik om te dressuren of wandelen nooit, soms wel voor mijn eigen gemoedstoestand op de renbaan. Het halsstuk biedt vnl een extra houvast indien nodig, hangt er dan ook standaard aan, maar niet kort genoeg om het hoofd "laag genoeg" te houden.
Sporen indien nodig om hulpen te verfijnen of als een paard niet goed op de zweep reageert om iets extra achter de hand te hebben

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:08

ik vind martingalen en elastieken geen martelwerktuigen!
en martingaal werkt alleen maar in als je paard met zijn kop op zolder loopt, en een elastiek is rekbaar dus ontspant meteen al het paard ook ontspant.
ook een tideman vind ik een hulpteugel waarmee niet veel verkeerd kan gaan, tenzij te strak zit.
een slofteugel daar in tegen vind ik vreselijk, en je moet toch zelf wel erg goed kunnen rijden om die correct te gebruiken.
vanaf M moet je met sporen gaan rijden dus is het van belang dat je daar goed mee om leert gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:23

bijna alles kan een marteltuig zijn als de gebruiker ervan niet eerst heeft nagedacht over de werking, inwerking op het paard en kracht die ontwikkeld kan worden.
Van zodra je iets gebruikt omdat het mooier oogt of omdat je anders je paard "niet kan houden" dan gebruik je het om de foute reden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:37

Ik vind martingalen en elastiek ook niet persé heel slecht.
Alleen ik rijd geen enkel paard met hulpmiddelen. Ik vind het veel leuker om wat te bereiken zonder hulpmiddelen!
Ik rijd zelfs zonder zweep! Vind dat alleen maar lastig!
Dus hier geen zweep, sporen, elastiek of martingaal :+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:06

JoviBan schreef:
Het zijn geen hulpmiddelen maar dwangmiddelen.
Ze zouden verboden moeten worden wat mij betreft.

Ja hier ben ik het helemaal mee eens,

Gooi die dingen toch in de prullenbak en leer rijden.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:46

Ik rijd ook nu de afgelopen weken met een thiedeman. Dit in overleg met instruc. Dit gaat erg goed. Mister D is gewoon erg pittig en gooit dan zn hoofd om hoog en gaat er vandoor. Nu met de thiedeman meer controle en daar door meer rust. K vind het een fijne hulpteugel, werkt immers alleen als het nodig als hij rustig blijft en zich ontspant heeft t geen werking. Dus ontspanning word beloont. En daarbij veilig voor mij en hem want als ie t op de heupen krijgt kijkt hij niet meer uit en kan ik alleen maar zitten en hem terug halen op t moment dat ie weer aanspreekbaar is. Zou toch sneu zijn als hij of ik gewond raken toch. Dus nee ik zie niet in waarom hulpteugel zoals een martingaal/thiedeman martelwerktuigen zijn mits goed gebruikt natuurlijk. En ook een spoortje kan geen kwaad zolang ze niet te scherp zijn. :(:) Het welzijn van het paardje natuurlijk altijd voorop.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:06

Bienotje schreef:
Uiteindelijk heeft iedereen commentaar op het gebruik ervan bij anderen, iedereen die het gebruikt doet het met een goede reden. En toch word er veel ´misbruik´ geconstateerd door buitenstaanders.. ;)

Om op je discussie dus in te gaan, wat is dan wel het ´goeie moment´?.. Grote kans van dat een ieder die in jouw ogen misbruik maakt van hulpmiddelen zelf van mening is dat het een goed moment is.

Nou.. om de hulpen te verfijnen voor de sporen vind ik kunnen.
En elastieken/martegalen als de pony echt te moeilijk is met z'n hoofd.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:09

love_nadesh schreef:
Ik vind dat je hulp middelen moet gebruiken wanneer het echt nodig is, ik gebruik zobieso sporen voor de hulpen te verfijnen ander smoe tik mijn been zo extreem ver naar achter leggenv oordat mijn paard het doet, en met warm rijden gebruik ik een slof zodat die hem weer doorheeft zodra die loslaat gaat die ook weer af.

Ja idd.
Ik heb d'r ook niks tegen hé. Maar wel op de manier dat iemand het gebruikt,
met elastieken voor de mooiheid, en omdat je sporen toevallig stoer vind. Vind ik triest. De meeste gebruiken 'm gewoon goed, maar die iemand waar ik het over had (noem geen namen) die gebruikt 'm duidelijk niet goed.. Vind ik teminste hé?

Als iemand nou gewoon weet waar die mee bezig is, dan kan elastieken/martegalen gewoon. Dan heb ik er niks op tegen!
Sporen net hetzelfde. Heb ik niks op tegen (rij d'r zelf ook soms mee)
Kwam laatst ook een meisje op de manege tegen die zei
tegen een veel gevordere meisje
''waarom rij je met sporen, je pony is al te voorwaarts?
sporen zijn voor het voorwaarts maken van de pony. Jou pony is ja snel genoeg!''
tja.. :o

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:38

Ik denk dat een hulpteugel soms wel een tijdelijk gebruikt kan worden als hulpmiddel om een probleem op te lossen.
Als iemand zegt: 'ik gebruik een martingaal voor buiten om zo meer controle te krijgen over mijn paard', dan ga ik er van uit dat die martingaal tijdelijk is: namelijk om te leren hoe zelf te handelen, voor het uit de hand loopt en het paard er van door is en je niets meer kan... Je kan het dan gebruiken om goed te leren kijken naar je paard en zijn gedragingen, waar misschien wel letterlijk zijn grens ligt, zodat je die de volgende keer beter kan ondervangen zonder dat die hulpteugel nodig is. Zo heb je een doel voor ogen en kan de hulpteugel weer weg als dat doel bereikt is.

Ik heb mijn toenmalige verzorgpaard 1x met martingaal gereden, maar tot de conclusie gekomen dat dit het niet voor ons was.
Het heeft een jaar geduurd (1 a 2x per week oefenen) voor hij ontspannen in draf kon buiten zonder meteen weg te knallen in een galop.
Met hulpteugels was dit misschien sneller gegaan, maar ik heb geduld en gezond verstand genomen. Niet verder gaan dan dat het paard aangeeft aan te kunnen.
Werd hij onrustig in de stap? Dan eerst maar eens niet verder opjutten door op een open stuk te rijden, of uberhaupt verder van huis te gaan en gewoon weer omkeren. Geen stress opzoeken, maar weer terug naar de veiligheid van het bekende en richting huis. Volgende keer beter!
Pas verder gaan als hij ontspannen was en zelf aangaf te kunnen doen wat ik van hem vroeg.

Ik vind het verschrikkelijk om te zien dat mensen, in elk geval bij jonge paarden, naar hulpmiddelen grijpen. Júist de jonge paarden kan je leren goed te gehoorzamen zonder hulpmiddelen, hooguit een zweepje om aan te geven dat je die beenhulpen echt meende...
HAW en RITP staan vol met foto's van 'eerste keer op...' of 'voor de 6de keer rijden op...' en dan inderdaad al mét hulpteugels of sporen...
Juist als je net fris begint op een paard moet je niets gebruiken! Starten met een nieuw paard is juist hét tijdstip eventueel oude ingebakken methodes er uit te krijgen zonder moeilijkheden...
En geef het de tijd en neem zelf goed les, zodat het paard zelf al de juiste houding aanneemt...

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:45

Ik reed alleen met springen met sporen, omdat mijn vz pony me nog al eens liet zitten en ze bang was voor een zweep.
Met springen en in het begin reed ik ook met martingaal, dit omdat ze iedere keer met haar hoofd tussen de sterren liep en ik haar hoofd een aantal keer vol in mijn gezicht gehad heb (zo hoog sloeg ze haar hoofd gewoon op)...

Elastiek ben ik niet zo'n fan van omdat het helemaal vast zit en slap kan gaan hangen.
Zodra je je hulpmiddelen niet nodig hebt moet je ze dan ook af doen vind ik...

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:51

Ik rijd altijd buiten met martingaal buiten. Maar dit is gewoon meer een stukje zeker heid. dat is net zoiets dat ik eigelijk dan ook altijd met bodyprotector rijd. Zolang ze braaf is heb ik het teugeltje lang. en werkt die niet ik heb nu toch echt wel enkele keren gehad dat ik blij was dat ik hem omhad. ;) ik wil ook wel binnekort eens gaan proberen zonder kijken hoe dat gaat! :Y) maar ach een martingaal vind ik niet slecht je maart word tot helemaal niks gedwongen alleen dat die zijn hooft netjes naar beneden houd wat de meeste paarden wel doen als ze ontspannen.

Ik longeer zelf altijd met elastiek. Ik vind het heel makkelijk. Zij vond het heel moeilijk om aan de teugel te lopen na 1x longeren met elastiek is dit probleem op gelost. Gewoon lekker lang en laag.

Ik rijd zelf niet met sporen. Zolang mensen het goed gebruiken what is the problem? maar het is de laatste tijd volgens mij meer een trend net zoals bontjes ;)

:wave:

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:01

Ik reageer meestal niet meer in dit soort topics, het haalt eigenlijk ook niet uit.. Maar er zijn er duizenden van!!! :D
Ik ben niet tegen sporen, elastiek, martengaal of eender welk ander hulpmiddel als deze goed gebruikt wordt.
Vaak hebben ze wél een effect dan! Verder voor diegene die telkens gaan roepen over iemand anders vind ik het wel belangrijk dat zij dit met een juist oog doen. Ik heb ooit iemand aangerade een hulpmiddel te gebruiken: die ik les gaf op een heel sterk groot paard, was zelf echt nog plat en klein (en het was echt een hele miskoop). Paard ging met de keer dat ze reed meer profiteren en heb meisje toen heel veel longelessen gegeven waarbij paard met elastiekje rond reed en zij op haar zit en beenhulpen trainde. Zo bleef het paard getraind, braaf en kwam zij een heel stuk verder.
Een nicht kwam een keer naar haar kijken en zij reed op een verzorgpony op B niveau en had ooit eens gelezen op een forum over de schade van hulpteugels.. Van de familie moesten de hulpteugels er dus af. Vanaf toen ging het écht berg af. Ze stopte met lessen wegens tijdsgebrek en dikke maand later is het paard voor heel weinig geld aan een handelaar verkocht, omdat hij zich achterover had laten vallen met het meisje erop en zij haar arm brak.

Nog een ander voorbeeld: bij sommige jonge springpaarden opteer ik voor een martingaal (in het begin!) dat kan heel wat problemen voorkomen. Vaak zoeken jonge paarden in het begin naar een uitweg bij angst of protest. Als zij hun sterkte leren kennen, maar nog niet heel erg goed luisteren, kan dat bij veel ruiters snel leiden tot problemen. Met een martengaal kunnen zij minder snel 'inpakken' zoals wij dat zeggen. En leren ze dus van begin af aan wat hun plaats is, ook al is dat dan door een harder middel. Na een tijdje is de martengaal niet meer nodig omdat ze plezier in het werk krijgen en geen angst meer hebben voor het onbekende.
Voorkomen is beter dan genezen! Een paard dat leert dat hij de baas is (en veel ruiters zijn NIET in staat om een paard te baas te blijven, ongeacht ze 1u lessen in de week!) leidt vaak tot veel sterkere hulpmiddelen, dan er in het begin even een martengaal aan hangen (of laag neusriempje ofzo) en zelf de teugels in handen houden, tot je paard zelfzeker genoeg is om het terug uit te doen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:20

Ik zat me er idd laatst ook aan te ergeren. :) Ik was op een wedstrijd (onderling) en echt iedereen reedt er zowat met sporen. Terwijl ik ook wel eens op een aantal van die paarden heb gereden en sporen echt absoluut niet nodig zijn! Kennelijk vinden mensen het wel stoer staan ofzo.

Martingalen en andere hulpteugels vind ik opzich niet zo erg, dat is minder schadelijk, en wordt ook minder "voor de sier" gebruikt.

Ik ben niet zo van de hulpmiddelen, de enige waar ik mee rijd is een zweep, en dat is meer omdat mijn paard snel afgeleid is en de koeien spannender vindt dan mijn aanwijziging. :P Als ik met zweep rijd blijft ze wat beter bij de les, dan hoef ik hem niet eens te gebruiken.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:26

barbar schreef:
ik vind martingalen en elastieken geen martelwerktuigen!
en martingaal werkt alleen maar in als je paard met zijn kop op zolder loopt, en een elastiek is rekbaar dus ontspant meteen al het paard ook ontspant.
ook een tideman vind ik een hulpteugel waarmee niet veel verkeerd kan gaan, tenzij te strak zit.
een slofteugel daar in tegen vind ik vreselijk, en je moet toch zelf wel erg goed kunnen rijden om die correct te gebruiken.
vanaf M moet je met sporen gaan rijden dus is het van belang dat je daar goed mee om leert gaan.

Ik heb een fjord een tijdje gereden met slofteugel, omdat het moest van de eigenaresse. Die fjord was zo ontzettend sterk dat hij naar niets luisterde. Met slof was hij gewoon braaf, en zodra hij luisterde liet ik de slof ook wat meer vieren:) Normaal zou ik ook nooit aan een slof beginnen maar het moest van de eigenaresse.