Allereerste topic Belmera

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belmera

Allereerste topic Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:37

Dit is mijn 12 jarige merrie Belmera. Haar moeder was een KWPN-Tuigpaard en haar vader een Draver.
Ik rijd recreatief met haar, dus we hebben niet echt een niveau. Waar ik vooral met het rijden in de bak aan probeer te werken is ontspanning. Van zichzelf heeft ze een 'overontwikkelde' onderhals en ik wil dus graag dat ze die ontspant. Op het moment heb ik geen les, we zijn een maand geleden van stal gewisseld.
Wel geeft mijn zusje (die zelf een pony heeft) me af en toe commentaar tijdens het rijden. Dan vooral over mijn houding. Ik heb nogal de neiging om mn bovenlichaam naar voren te plaatsen.
Belmera is van zichzelf een erg voorwaarts paard. Wat natuurlijk fijn is, al rent ze soms onder me vandaan als ze iets moeilijk vind. Ook is ze nogal snel afgeleid en op die momenten is de ontspanning ver te zoeken.
Als ik haar wat hoger in probeer te stellen heb ik soms het idee dat ze een valse knik laat zien. Als dat zo is zou ik het fijn vinden als jullie dat eerlijk vertellen. En ook wat ik daar dan tegen zou kunnen doen.
Verder zijn ander commentaar en tips welkom!
Groetjes Anouschka

Standfoto
Afbeelding

Instappen
Afbeelding

Afgeleid
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Eerste draf van de dag
Afbeelding

Weer afgeleid
Afbeelding

Dit is beter
Afbeelding

Galop linksom
Afbeelding

Nogmaals galop links
Afbeelding

Galop rechtsom
Afbeelding

Nogmaals galop rechts
Afbeelding

Draf na galop
Afbeelding

Na werk
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:56

Leuk paardje!

Probeer er om te denken dat ze niet te ver achter de loodlijn loopt.
Op bijna elke foto mag ze haar neus er iets verder uit 'steken'.
Bij de foto waarbij staat dit is beter, heeft ze een valse knik op ongeveer 20 cm achter de oren, kun je vrij duidelijk zien.
Ik zou zelf proberen om haar iets minder te tillen met je hand. Mooie lichte aanleuning in de hand houden.
Verder, denk om je hakken...
Maar voordat je recreatief rijd en geen les krijgt, lijkt het best leuk hoor!!!

Arvensis

Re: Allereerste topic Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:48

joun paardje heeft volgens mij een flinke onderhals.
loopt ze veel met haar hoofd omhoog, of maakt ze zich heel sterk? Ik zou echt proberen de ontspanning met haar op te zoeken, dus lekker lang en laag gaan rijden. Een keer een lesje nemen zou dus eigenlijk niet zo'n kwaad kunnen :)
Verder vind ik het er wel goed uit zien, denk soms ook aan je eigen houding.
Op de foto's dat je paard lekker ontspannen loopt ziet het er goed uit.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:01

Bedankt voor jullie reacties
@geaaa: Je hebt helemaal gelijk met dat ze op de meeste fotos achter de loodlijn loopt. Als ik erop zit merk ik dat niet zo, want ze houdt dan wel licht contact. Ik zal proberen om dr meer ruimte te geven van voor. Vaak als ik dat doe gaat ze erg zoeken, wordt ze onrustig met dr hoofd. Wat zou ik daaraan kunnen doen?
Ook zie ik nu duidelijk op de foto die valse knik. Dit kan ik wel zien als ik rij, dus dan voorwaarts rijden en meegeven met handen denk ik? En bedankt voor je complimentjes :)
@ Arvensis: Belmera heeft idd een flinke onderhals, heb ik ook al in openingspost geschreven. Dit heeft ze al vanaf veulen, haar eigen houding was idd met het hoofd omhoog lopen (zie standfoto). Ze maakt zich niet sterk gelukkig. Ik zal eens gaan informeren bij de nieuwe stal hoe het zit met lessen (bij de vorige stal mocht er geen lesgever van buitenaf komen). En bedankt voor het compliment!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:08

Hey een bekend gezicht, wat leuk dat je Belmera nog hebt! Ik heb haar vader en moeder ook gekend. Haar moeder was Ilana en haar vader toch Elmer ofzo?
Waar staan jullie nu dan?
Heeft je zus die dochter van Melody ook nog, hoe heet ze ook al weer?
Omdat het horses at work is ook nog wat advies, Probeer haar lekker voorwaarts achter de hand aan te rijden, aan 2 teugels. Zodra ze meer in balans komt zal ze ook makkelijk wat rustiger (minder drammerig) kunnen lopen en minder afgeleid zijn. Probeer rustig licht te rijden en toch met je been naar de hand te rijden zodat ze fijner in de aanleuning wordt.
Heel veel succes

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:18

Haar onderhalsspier is duidelijk teveel ontwikkeld, waardoor haar bovenlijn dus niet ontwikkeld is. Oftewel, ze gebruikt haar spieren niet juist. Kun je goed zien op de laatste foto. Op de foto's drukt ze haar rug weg, ze ontspant niet op de juiste manier. Jij moet al helemaal niet denken aan hoger instellen, dat is bij dit paard absoluut niet aan de orde. Ze moet leren om balans te krijgen en zich op de juiste manier te kunnen ontspannen. Als ze zo voorwaarts is zou ik lekker veel overgangen rijden, wat grote voltes en vooral rechte lijnen om haar op 2 teugels te krijgen (rechtgericht). Ook zou ik minimaal 10 min losstappen met een langere teugel, zodat ze ruimte van voren krijgt. Sowieso zou ik bij zo'n paard even iemand langs laten komen, een osteopaat o.i.d. het kan ook best zijn dat ze ergens vast zit waardoor ze moeilijk wil ontspannen in de bovenlijn. En als ik jou was zou ik een goede instructrice zoeken, in je eentje kom je niet veel verder. Succes!

edit: volgens mij ligt je zadel ook niet goed, lijkt erg op de schoft te liggen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:21

@ Juin: Wat leuk dat je reageert! Haar moeder was idd Ilana en vader Elmer :) Ilonka (mn zusje) heeft Flavio nog steeds, dat was het veulen van Celine-Mara en Chubby Chief (ongelukje in jaarlingstal). We zijn al een tijdje weg uit de Rip omdat we nu allebei in Almere wonen. Paarden staan op een kleine pensionstal in Nijkerk. Het gaat van de winter wel wennen zijn, aangezien ze daar geen binnenbak hebben ;)
Dat voorwaarts rijden blijf ik moeilijk vinden omdat ze van zichzelf al zo voorwaarts is. Maar ik zal ermee aan de slag gaan. Op de voltes kan ik aardig met mn benen eraan zitten, maar zodra ik dan hoefslag ga volgen maakt ze er een race wedstrijd van.
Leuk dat jij een eigen pensionstal hebt!! Ziet er mooi uit van wat ik op de site zie :D

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:32

@Amaretto27: Dat haar onderhalsspier teveel ontwikkeld is, weet ik. Dit zit in dr bouw. Ze heeft dit al vanaf dat ze veulen is (waarschijnlijk heeft t tuigerbloed ermee te maken). Ik begin en eindig altijd met een langere teugel.
Over het zadel: een maand geleden is er een msfc zadelpasser langsgeweest omdat ik een nieuw zadel wilde. Dit is mij afgeraden omdat het zadel wat ik nu heb, het beste ligt. Wel is mn zadel toen helemaal opnieuw gevuld. Het laat de schoft volledig vrij, door de teruggesneden kamer, mischien vertekend mn dikke shabrak wat. Na 20 rij uren komt de zadelpasser weer langs om de laatste aanpassingen te doen.
Op de laatste foto drukt ze idd dr rug weg, maar zoals je kan zien loopt ze daar onder me vandaan, ik zit meer achterop de lepel dan de andere fotos. Zo hoog stel ik dr dus niet in. En als ik dr hoger in stel is dat maar een paar seconden en daarna laat ik dr weer zakken.
Ik zat er al over te denken om iemand van Happy Athlete langs te laten komen, maar meer voor dr scheefheid. Dat ze dr bovenlijn moeilijk wil ontspannen komt denk ik meer omdat dr bouw niet zo mee werkt.
En zoals ik in een eerdere post al zei ga ik informeren bij mn nieuwe stal over lessen. Bij de vorige stal zat les bij het stalgeld inbegrepen, maar na 2 lessen hield ik het voor gezien, ik ben niet van vragen/spelen/friemelen aan de voorkant, wat daar iedere les weer tegen me werd gezegd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:35

Probeer haar vooral met overgangen en tempowisselingen actief te houden. Doordat ze af en toe is afgeleid heb je naar mijn idee de neiging om de rem er iets te veel op te houden. Dit zal je aanleuning niet ten goede komen.

Zet jij trouwens altijd je paard helemaal bezweet weg? Het is een kleine moeite om even een spons (of als ze droog is een borstel) er overheen te halen. Paardje werkt voor jou, dat vind ik dat je ook ervoor moet zorgen dat je paardje er netjes uit blijft zien.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:38

Ik weet niet of het verschil uitmaakt bij jouw paard maar zou een lage neusriem niet beter voor hem zijn? kun je hem misschien iets beter bij je houden.

Wel een super mooi paardje! Merk je er tijdens het rijden iets van dat hij gekruist is met een draver?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:47

@Annemeik: Dat ik op sommige momenten de rem er iets te veel op heb zitten klopt, dus daar zal ik beter op gaan letten.
Als je goed kijkt op de laatste foto is dat zand. Ik heb Belmera na het uitstappen in de paddock laten rollen en daarna een kwartiertje op een laantje ernaast gestapt. Ik denk niet dat Belmera het erg vind om een beetje zand op zich te hebben. Als ik haar met regen in het land zet, zoekt ze het modderigste plekje uit om te rollen zodat ze daarna een hele laag modder op zich heeft. Als ze op stal zou staan, zou ik elke keer na het rollen er een borstel over halen, maar als het haar nu zou irriteren kan ze in het gras rollen, weg zand.
@amies100: Dankje voor je compliment :) Ik merk alleen dat ze gekruisd is met een draver in draf! Dan kan ze echt keihard gaan, vooral als ze een ander paard voor zich ziet. Ook met losgooien vindt ze het geweldig om dr draf te showen :)
Of een lage neusriem verschil maakt weet ik eigenlijk niet, ik vind een hoge mooier :o al is dat natuurlijk geen reden om het niet eens te proberen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:59

Sorry lees nu dat ze een merrie is.... :+

ik vind een lage neusriem er ook niet uitzien maar sommige paarden moet ik er wel mee rijden zodat ze niet zo snel onder me uit proberen te lopen, je bent dan net iets sterker op de neus.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:22

Over de voorkant is nu wel genoeg gezegd, maar ik mis ook behoorlijk wat actie van achteren. Ze heeft de neiging om op haar voorhand te lopen, en in de galopfoto's zie je dat ze bergafwaarts galopeert ipv berg-op. Ze valt daar ook uit elkaar. Wel een apart paard om te zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:56

Wat een onwijs leuk paardje. :+:
Hij heeft echt een lief koppie.
Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien en je zit netjes op je kont, ook tijdens de galop.
Wel vind ik dat je iets aan je pianohandjes kunt doen. :o

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:22

@Symphonic: Eerlijk gezegd vind ik dat ze best actief loopt. Alleen in de rechtergalop blijft ze nogal vlak, dus meer stuwend ipv dragend, dat klopt dan weer wel. En op deze fotos was ze een beetje hangerig in de galop. Ik probeer dat op te lossen door voorwaarts te rijden en te kijken of ze mn hand wil volgen. Mischien heb jij nog meer tips over wat ik kan doen om haar meer bergopwaarts te krijgen? Leuk dat je dr apart vind :)
@ Koudbloedkim: Bedankt voor je lieve compliment!! En fijn om te horen dat ik netjes op mn kont zit, is ook een van de dingen waar ik aan werk :) Pianohandjes heb ik idd een stuk erger dan ik voelde :o

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:39

Leuk beestje!
Hoewel mijn pony niet zo'n onderhals heeft, herken ik op sommige foto's wel een beetje het probleem dat ik ook wel had; snel afgeleid, te diep of juist nek opzetten. Het is uiteindelijk een kwestie van achter meer te vragen en van voren niet teveel tegen te houden, maar natuurlijk is dat in praktijk lastiger dan in theorie.
Doe je ook weleens longeren? Want bij mijn pony heeft dat echt geholpen om haar te leren ontspannen en lekker met het hoofdje naar beneden te lopen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:33

Oeh... je hebt nog een hele weg te gaan.
Het is duidelijk een tuiger die ik zie, daar is overigens niks mis mee.
Maar de omschakeling van het karrepaard naar dressuur is vrij moeilijk en tijdrovend. Het tuigpaard loopt met een holle rug en met dressuur met een bolle rug, voor een tuiger kost het dus extra veel moeite om over zijn rug te lopen.
Het openen en sluiten bij zo'n paard is vaak ook erg lastig.

Ik zou idd echt voor les gaan, want je hebt nog een lange weg te gaan om haar rug en halsspieren correct te krijgen.
Tot die tijd kan je paard niet dragend lopen. Leer je paard eerst over zijn rug te lopen enkweek die spieren verder kun je nog weinig doen.
Ze is best actief, maar op de verkeerde manier zoals je al zei en loopt ook helemaal uit elkaar of anders weggedrukt.

Veel succes...

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 11:36

@Ramara:I; k ga mn best doen om meer met mn benen te rijden, al heeft ze de neiging om soms niet te reageren en dan in eens weg te schieten, maar als ik consequent blijf komt dat vast goed :) Longeren doe ik niet heel vaak, wel laat ik dr samen met de pony van mn zusje los in de bak lopen en dan op commando stap, draf en galop. Ook gebruik ik af en toe de pessoa teugel.
@Flugeltje: Ik weet dat het voor een tuiger moeilijker is om te dressuren, maar meer dan ontspannen lopen vraag ik niet van haar. Ik hoor vaker dat de bespiering niet goed is, en dat weet ik. Maar toen ik dr net had, zat ze nog veel slechter in dr spieren. Nu merk ik duidelijk dat ze haar hals en rug beter gaat gebruiken, ze ontwikkelt nu ook spieren aan de bovenkant van dr hals, vooral voor de schoft. Ik ga op zoek naar een goede lesgeefster, maar ik weet dat verkeerde les meer kapot maakt dan wat je er wat aan hebt. Verder wil ik niet de hoge dressuur in met mn paard, ik wil alleen dat ze zolang mogelijk een plezierig en pijnvrij leven heeft en daarvoor is het belangrijk dat ze haar spieren zo correct mogelijk gebruikt. Ik heb al zitten denken om iemand van Happy Athlete te laten komen, en na de reacties op mn fotos weet ik zeker dat ik iemand ga laten komen.

Dus iedereen bedankt voor de reacties!!!! :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:30

Belmera schreef:
@Ramara:I; k ga mn best doen om meer met mn benen te rijden, al heeft ze de neiging om soms niet te reageren en dan in eens weg te schieten, maar als ik consequent blijf komt dat vast goed :) Longeren doe ik niet heel vaak, wel laat ik dr samen met de pony van mn zusje los in de bak lopen en dan op commando stap, draf en galop. Ook gebruik ik af en toe de pessoa teugel.
@Flugeltje: Ik weet dat het voor een tuiger moeilijker is om te dressuren, maar meer dan ontspannen lopen vraag ik niet van haar. Ik hoor vaker dat de bespiering niet goed is, en dat weet ik. Maar toen ik dr net had, zat ze nog veel slechter in dr spieren. Nu merk ik duidelijk dat ze haar hals en rug beter gaat gebruiken, ze ontwikkelt nu ook spieren aan de bovenkant van dr hals, vooral voor de schoft. Ik ga op zoek naar een goede lesgeefster, maar ik weet dat verkeerde les meer kapot maakt dan wat je er wat aan hebt. Verder wil ik niet de hoge dressuur in met mn paard, ik wil alleen dat ze zolang mogelijk een plezierig en pijnvrij leven heeft en daarvoor is het belangrijk dat ze haar spieren zo correct mogelijk gebruikt. Ik heb al zitten denken om iemand van Happy Athlete te laten komen, en na de reacties op mn fotos weet ik zeker dat ik iemand ga laten komen.

Dus iedereen bedankt voor de reacties!!!! :)

Juist die ontspanning is 1 van de moeilijkste dingen voor de tuigers, ik geloof ook dat je al op de goede weg bent hoor !!
Gewoon volhouden en komt het helemaal goed +:)+

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:12

Probeer iets meer met been te rijden,
Ik krijg het idee dat je paard ontzettend hangt aan de teugels.. Als je wat meer met been naar je hand toe rijdt zal hij hopelijk zich zelf wat meer gaan dragen..

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 19:26

Dankjewel Flugeltje, dat is fijn om te horen!! :j
@ CalvinenGino: Ik heb al geschreven dat ik meer met mn been ga rijden en dat ze deze keer in de galop nogal hangerig was.... :roll:

sassiewassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:53

Leuk paard! Let alleen op dat je goed recht opgaat zitten, schouders naar achter en je boven armen langs je lichaam houd. Let ook op je piano handjes.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:05

Wat een leuk dier en duidelijk tuigerbloed :D
Je zal inderdaad nog een hoop werk krijgen, maar met een ostheopaat en in de toekomst les, gaat dat vast goedkomen.
Aangezien je nog geen lesgeefmens gevonden hebt, heb ik nog een leuke link met interessante tips voor je: www.paardenbegrijpen.nl Hopelijk heb je er wat aan, neem vooral de tijd en overvraag de spieren niet, de spieren bovenop moeten langer worden (bovenlijn), zodat ze haar rug optimaal KAN gebruiken/ bollen. Je hebt in ieder geval een mooi doel voor ogen met dit paard, pijnvrij kunnen leven en plezier hebben. Goed dat je daar over nadenkt, met rechtrichten kom je daar dichter in de buurt, de link geeft hier ook uitleg over, succes!!!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 09:22

Bedankt voor jullie complimentjes! Altijd fijn om te horen dat andere mensen Belmera ook een leuk paard vinden.

Ik zal (nog) beter om mn houding gaan letten, dacht dat ik aardig netjes zat, maar de foto's laten soms wat anders zien. Verder ga ik meer proberen Belmera lang en laag te laten lopen en op zoek naar een goed lesgeef mens :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:43

Kun je nog wat met de link??