Rijden op de buitenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Rijden op de buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:21

Ik vraag me af wie er allemaal op de buitenteugel rijdt. Ik heb van verschillende instructeurs les gehad en mijn vorige instructrice liet me altijd op de buitenteugel rijden. Mijn huidige instructrice schenkt hier geen aandacht aan en van haar moet ik juist contact houden op beide teugel terwijl ik van mijn vorige instructrice altijd mijn binnenteugel los moest laten op de voltes en enkel kort stelling vragen en dan weer los (dus echt in een boogje). Zelf op de hoefslag had ik mijn binnenteugel vaak los of met minimaal contact. Oftewel verwarring alom, wat is nu de juiste manier?? En hoe pas jij het 'rijden op de buitenteugel' wel of niet toe?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:32

Dan zou ik als ik jou was snel weer overstappen naar je oude instructrice!

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:36

HappyH schreef:
Dan zou ik als ik jou was snel weer overstappen naar je oude instructrice!

Kun je dit toelichten?
Ik hoor ook in mijn les dat er gewoon constant met beide teugels gestuurd moet worden en niet met 1. En haar oude instructeur zegt dat ze alleen met de buitenteugel moet

mvs

Re: Rijden op de buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:40

ik heb altijd geleerd dat je op twee teugels moet rijden maar dat het uiteindelijk om de buiten teugel gaat omdat je daar mee het paard op 2 sporen houd onder andere.. en af en toe dat controleren door de binnenteugel wat meer toe te staan

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:41

Waarom ben je bij een andere instructrie gaan lessen? Is dan de eerste vraag.
Vraag aan je nieuwe instructrice hoe of wat. Iedereen heeft zo zijn eigen lesmethode en volgorde.

ambre

Je moet en je binnenteugel en je buitenteugel 'los' kunnen laten ls je dat wilt.Je wendingen sturen met 2 handen in de richting waar je heen gaat,paard mag niet 'plakken' aan de buitenteugel.Binnenteugel loslaten wanneer hij vast wil houden is prima,maar constant in een boog,daar kan ik nix mee.Aanleuning bewaren op 2 teugels!

winnietje3

Maar wel fijn eigenlijk dat je goed geleerd hebt met de buitenteugel te sturen. Ik ben mezelf dit nu na bijna 9 jaar rijden pas aan het aanleren omdat ik het niet eerder gehoord had in de les. Ja ik hoorde wel eens "Met twee teugels sturen" dan dacht ik nou het zal wel, snapte t niet zo goed. pas nu begin ik ook een beetje de feeling te krijgen

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:45

ambre schreef:
Je moet en je binnenteugel en je buitenteugel 'los' kunnen laten ls je dat wilt.Je wendingen sturen met 2 handen in de richting waar je heen gaat,paard mag niet 'plakken' aan de buitenteugel.Binnenteugel loslaten wanneer hij vast wil houden is prima,maar constant in een boog,daar kan ik nix mee.Aanleuning bewaren op 2 teugels!

Sturen doe ik met mn benen en zit en niet met mn handen. Overigens beviel het misschien wat extreme rijden op de buitenteugel wel goed. Ben alleen benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:50

Toelichten waarom ik dat vind zou te lang duren. Ik vind het beter voor het paard om met binnenbeen/buitenteugel te rijden.
Sturen doe ik met de zit, daar hebben de teugels maar weinig mee te maken.
Ik heb trouwens wel een hele lichte verbinding met de mond met mijn binnenteugel.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:59

HappyH schreef:
Toelichten waarom ik dat vind zou te lang duren. Ik vind het beter voor het paard om met binnenbeen/buitenteugel te rijden.
Sturen doe ik met de zit, daar hebben de teugels maar weinig mee te maken.
Ik heb trouwens wel een hele lichte verbinding met de mond met mijn binnenteugel.

Jammer. Want misschien was het een waardevolle aanvulling geweest.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:03

We hebben het hier puur over rijden aan de buitenteugel en daarom heb ik het hele zit en benen gebeuren buiten beschouwing gelaten.Bij mij hebben de teugels zeer zeker wat te maken met sturen,wat niet wil zeggen dat je er aan trekt.Net als met de westernsport moet mijn paard opzij gaan voor druk vd teugel tegen de hals.Stelling maak je ook met de teugels,buiging met zit en benen.Been druk ik alleen aan wanneer het paard niet voldoende buigt.Alles wat langdurig druk geeft vind ik niet prettig,dus heb het liefste binnen en buitenteugel licht in de verbinding.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:56

Ik leer altijd aan dat mensen rijden van binnenbeen naar buitenteugel. De buitenteugel is de begrenzer als het ware, daarmee sta je toe of beperk je de ruimte en je ondersteunt het paard. De binnenteugel geeft richting, net als je buitenbeen. Op beide teugels staat op een rechte lijn even veel druk en in een wending komt er iets meer druk op de buitenteugel om de wending te begrenzen, zonder dat de binnenteugel doorhangt. Op beide teugels zo weinig druk als mogelijk is zonder de constante verbinding te verliezen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:15

ik doe ook binnen been buiten teugel binnen teugel pak ik de stellingen aan maar toch op rechte stukken heb ik beide teugels

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:21

Kijk rijden op de buitenteugel moet je niet te letterlijk nemen.
Gelijke druk op beide teugels is van belang.
Het enige is dat je buitenteugel altijd de stuur/begrensteugel is en je binnenhand enkel ondersteunend werkt, begeleidt zeg maar. De binnenteugel kan je gebruiken om te belonen, eens extra stelling te vragen dmv een openingsteugel etc.

Maar voor je aan stelling kan werken moet je paard tussen je twee benen, op je zit en met gelijke druk op twee handen gereden kunnen worden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:24

idd jij legt mijn rijden nog beter uit dan mezelf :P

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:47

bulck schreef:
Kijk rijden op de buitenteugel moet je niet te letterlijk nemen.
Gelijke druk op beide teugels is van belang.
Het enige is dat je buitenteugel altijd de stuur/begrensteugel is en je binnenhand enkel ondersteunend werkt, begeleidt zeg maar. De binnenteugel kan je gebruiken om te belonen, eens extra stelling te vragen dmv een openingsteugel etc.

Maar voor je aan stelling kan werken moet je paard tussen je twee benen, op je zit en met gelijke druk op twee handen gereden kunnen worden.

Keurig verwoord! +:)+

@TS, snap je dit?

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:59

wat ik nu leer is
1. dat je het paard altijd op gelijke druk moet rijden
2. veel mensen (waaronder ik ook) hebben de neiging om bij een volte de buitenteugel mee te geven, en met de binnenteugel te vragen. resultaat is dat je alleen op je binnenhand druk vraagt en je buitenhand eigenlijk weggeeft. wat je dan krijgt is dat het paard over de buitenschouder wegloopt. wat je dus moet proberen is dat je buitenteugel er in elk geval aanblijft tijdens de volte
3. als je de volte oprijdt zeg je in principe met je buitenbeen dat het paard de volte opmoet (het paard zijn buitenbeen moet openen). met je binnenbeen vraag je of het paard een beetje wil buigen. omdat je je buitenteugel eraan hebt loopt het paard niet over buitenschouder weg, maar houdt nette buiging. dan zul je zien dat je paard je binnenteugel een beetje gaat loslaten.
4. resultaat: je rijdt op je buitenteugel de volte. (het is dus meer een gevolg en niet zozeer het doel)
5. op rechte stukken rijd je altijd op gelijke druk.

misschien heb je hier iets aan! succes in elk geval!!

groetjes

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:13

Ik vind het wel handige informatie.
Ik had inderdaad altijd de neiging de buitenteugel niet of nauwelijks te gebruiken, en dat moet ik nu gaan afleren en het aanleren om 'm wel te gaan gebruiken. Zal nog wel even duren met 1 uur rijden per week..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:20

Mijn buitenteugel is altijd in contact en dat contact is ook constant, tenzij ik contrastelling vraag.
Mijn binnenteugel vraagt stelling en heeft meestal wel contact maar als hij los hangt moet mijn paard in dezelfde houding en gang door blijven lopen. Eigenlijk vind ik dat op de buitenteugel rijden.
Altijd een boogje erin is niet netjes en niet functioneel. Boogje is bij mij eigenlijk alleen controle of mijn paard niet aan de binnenhand hangt. Bijvoorbeeld in het volte sluiten en openen. Dit rijd ik puur op mn benen en buitenteugel als begrenzing. Als dat netjes gaat weet ik dat mijn aanleuning correct is.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:23

Kijk als jij een wending, zijgang oid inzet heb je toch meestal lengtebuiging aan de buitenkant(de buitenkant wordt bol en de binnenkant wordt hol)
Als je teugels (en de druk daarop) gelijk zijn dan zou je, in theorie, automatisch meer verbinding krijgen op de buiteteugel waardoor je, je paard beter kunt begrenzen en sturen. Ik ga nu wel uit van een recht paard.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:40

je moet t ook doen met je zit.
in de volte binnenteugel los idd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:46

Bulck: Inderdaad. :)
Als je op de buitenteugel meer gewicht hebt dan op je binnen teugel rijd je je paard scheef. Je buitenteugel heeft gewoon een andere functie dan je binnen teugel, zoals Bulck dus al heel mooi uitgelegd heeft, maar als je gewoon rechtuit rijdt moet je op beide teugels evenveel druk van het paard krijgen (aanleuning).

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 08:59

Lante schreef:
Bulck: Inderdaad. :)
Als je op de buitenteugel meer gewicht hebt dan op je binnen teugel rijd je je paard scheef. Je buitenteugel heeft gewoon een andere functie dan je binnen teugel, zoals Bulck dus al heel mooi uitgelegd heeft, maar als je gewoon rechtuit rijdt moet je op beide teugels evenveel druk van het paard krijgen (aanleuning).

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens. Als ik op de volte op mijn buitenteugel licht contact heb en mijn binnenteugel los heb dan wil dit echt niet zeggen dat mijn paard scheef loopt. Als het paard zelf op de ene teugel meer druk geeft dan op de andere dan is het paard wel scheef.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 09:01

Lotte1990 schreef:
Mijn buitenteugel is altijd in contact en dat contact is ook constant, tenzij ik contrastelling vraag.
Mijn binnenteugel vraagt stelling en heeft meestal wel contact maar als hij los hangt moet mijn paard in dezelfde houding en gang door blijven lopen. Eigenlijk vind ik dat op de buitenteugel rijden.
Altijd een boogje erin is niet netjes en niet functioneel. Boogje is bij mij eigenlijk alleen controle of mijn paard niet aan de binnenhand hangt. Bijvoorbeeld in het volte sluiten en openen. Dit rijd ik puur op mn benen en buitenteugel als begrenzing. Als dat netjes gaat weet ik dat mijn aanleuning correct is.

Zo doe ik het dus ook maar je hebt het iets beter geformuleerd.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:03

Je moet inderdaad af en toe even controleren of je paard los is en nageeft door je binnenteugel iets naar voren te doen en dan moet hij daar blijven lopen.
Maar als jij constant je binnenteugel los hebt gaat et bit helemaal naar buiten, dat lijkt me niet erg fijn.
Als het gewoon een oefeningen is om je binnenteugel naar voren te doen snap ik het wel, :)