Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ambre schreef:Je moet en je binnenteugel en je buitenteugel 'los' kunnen laten ls je dat wilt.Je wendingen sturen met 2 handen in de richting waar je heen gaat,paard mag niet 'plakken' aan de buitenteugel.Binnenteugel loslaten wanneer hij vast wil houden is prima,maar constant in een boog,daar kan ik nix mee.Aanleuning bewaren op 2 teugels!
HappyH schreef:Toelichten waarom ik dat vind zou te lang duren. Ik vind het beter voor het paard om met binnenbeen/buitenteugel te rijden.
Sturen doe ik met de zit, daar hebben de teugels maar weinig mee te maken.
Ik heb trouwens wel een hele lichte verbinding met de mond met mijn binnenteugel.
bulck schreef:Kijk rijden op de buitenteugel moet je niet te letterlijk nemen.
Gelijke druk op beide teugels is van belang.
Het enige is dat je buitenteugel altijd de stuur/begrensteugel is en je binnenhand enkel ondersteunend werkt, begeleidt zeg maar. De binnenteugel kan je gebruiken om te belonen, eens extra stelling te vragen dmv een openingsteugel etc.
Maar voor je aan stelling kan werken moet je paard tussen je twee benen, op je zit en met gelijke druk op twee handen gereden kunnen worden.
Lante schreef:Bulck: Inderdaad.![]()
Als je op de buitenteugel meer gewicht hebt dan op je binnen teugel rijd je je paard scheef. Je buitenteugel heeft gewoon een andere functie dan je binnen teugel, zoals Bulck dus al heel mooi uitgelegd heeft, maar als je gewoon rechtuit rijdt moet je op beide teugels evenveel druk van het paard krijgen (aanleuning).
Lotte1990 schreef:Mijn buitenteugel is altijd in contact en dat contact is ook constant, tenzij ik contrastelling vraag.
Mijn binnenteugel vraagt stelling en heeft meestal wel contact maar als hij los hangt moet mijn paard in dezelfde houding en gang door blijven lopen. Eigenlijk vind ik dat op de buitenteugel rijden.
Altijd een boogje erin is niet netjes en niet functioneel. Boogje is bij mij eigenlijk alleen controle of mijn paard niet aan de binnenhand hangt. Bijvoorbeeld in het volte sluiten en openen. Dit rijd ik puur op mn benen en buitenteugel als begrenzing. Als dat netjes gaat weet ik dat mijn aanleuning correct is.