Finesse @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraLala

Finesse @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:12

Hey,
ik rijd Finesse nu ongeveer 4/5 maanden. in het begin moest ik heel erg aan haar wennen omdat ze niet echt makkelijk is met rijden, ze is soms heel dominant. En het is voor mij dan lastig om daar doorheen te rijden maar het gaat nu stukken beter :)
Finesse:
- merrie
- 6 jaar
- L niveau
- 1,65

Punten waar ik aan moet werken:
* dat ik me niet zo vast zet op het paard
* handen rechtop
* tenen naar binnen
* vrolijker kijken :+

1.Instappen
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Drafje
Afbeelding

4. Van hand veranderen
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Even stappen tussendoor
Afbeelding

8. Galop, voetjes van de vloer :P
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Uitstappen
Afbeelding

11. :o
Afbeelding

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:17

Je slofteugel is veels te strak zie foto's 1 2 3 4 en 8 daardoor krijg dat je paard zich teveel opkrult en achter de teugel gaat lopen,zie foto 5.
Mijn advies doe de slof eraf want je kan er niet mee rijden.

edit:typo

onley

Re: Finesse @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:19

indd je rijd nu meer op je slof dan op dat die op eigen benen loopt

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:19

Leuk paard :)
Ben benieuwd hoe ze zonder slof loopt, want zo wordt ze wel heel erg in deze houding gedwongen....
Laatst bijgewerkt door Careano op 28-09-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:19

de eigenaresse heeft er de hele tijd bij gestaan en vond dat de slof zo goed zat. en mijn bedoeling is ook om zonder slof te gaan rijden.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:22

Ik vind dat je een leuk paardje rijdt. Je zit er netjes op. Mooie rechte rug.
Wat mij opvalt is dat je slofteugel bijna constant strak staat.
Ik vind dat niet echt een prettig gezicht voor het paard. (de foto waar de slof los hangt, duikt het paard achter de teugel) Waarom rij je met slof?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:22

LauraLala schreef:
de eigenaresse heeft er de hele tijd bij gestaan en vond dat de slof zo goed zat. en mijn bedoeling is ook om zonder slof te gaan rijden.

Sorry hoor maar dit is echt niet goed .Dat paard loopt met een valse knik in zijn nek en is totaal niet nagevelijk.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:23

Careano schreef:
Leuk paard :)
Ben benieuwd hoe ze zonder slof loopt, want zo wordt ze wel heel erg in deze houding gedwongen....

Zonder slof loopt ze inderdaad fijner, ik rijd haar af en toe met slof omdat ze soms haar neus in de lucht gooit met het rijden en dat is voor mij en voor haar niet fijn. Eerder rijd ik bijzetteugels en dat was echt niet beter ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:24

Geen wonder is je paard dominant, je hebt geluk dat het een braaf paard is anders werd je er zeker afgecatapulteerd! Noem jij dat in en uitstappen? Met een gans opgekropte hals met een strakke slofteugel? Wanneer mag je paard zijn rug eens ontspannen? :(

Je paard loopt met pijn, drukt zijn rug weg en loopt opgekropt. Je paard zit met samengedrukte speekselklieren en komt zo zelfs in ademnood. Zeer pijnlijk! Doe die slof af en rijd je paard los, laat hem met zijn hoofd naar beneden en een ontspannen rug in en uitstappen.

Als je het zelf niet weet, knoei dan niet verder maar zoek een degelijk instructeur.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:25

Mensen ik rijd af en toe met slof en er zijn toevallig foto's gemaakt toen ik met slof reed. Ik rijd af en toe met slof omdat dat beter is voor haar rug.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:26

vancky2005 schreef:
Geen wonder is je paard dominant, je hebt geluk dat het een braaf paard is anders werd je er zeker afgecatapulteerd! Noem jij dat in en uitstappen? Met een gans opgekropte hals met een strakke slofteugel? Wanneer mag je paard zijn rug eens ontspannen? :(

Je paard loopt met pijn, drukt zijn rug weg en loopt opgekropt. Je paard zit met samengedrukte speekselklieren en komt zo zelfs in ademnood. Zeer pijnlijk! Doe die slof af en rijd je paard los, laat hem met zijn hoofd naar beneden en een ontspannen rug in en uitstappen.

Als je het zelf niet weet, knoei dan niet verder maar zoek een degelijk instructeur.

Zonder slof is ze ook dominant. En ik krijg goed les, zoals ik al eerder postte de eigenaresse was er de hele tijd bij en als het niet goed was had ze er heus wat van gezegd!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:27

LauraLala schreef:
Mensen ik rijd af en toe met slof en er zijn toevallig foto's gemaakt toen ik met slof reed. Ik rijd af en toe met slof omdat dat beter is voor haar rug.

Dat denk je maar,maar dit is juist slecht voor haar rug omdat ze met slof constant haar rug wegdrukt.
Probeer haar lekker laag te rijden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:28

Je paard loopt met een valse knik, zijn rug en achterhand doen niet mee. Zo is het voor beide niet prettig rijden. Als je paard het hoofd in de lucht gooit zit het niet goed met aanleuning (wat ALTIJD van ACHTEREN komt). Slof eraf, en overgangen rijden. Houd het paard bezig, dan hoeft hij niet zelf te bedenken wat het wil gaan doen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:28

Wow niet normaal een paard moet je wel even los werken en niet meteen in de krul trekken, dit is niet goed hoor, als je paard zijn hoofd af en toe in de lucht gooit moet je dat zelf oplossen en niet met een slof want zodra je de slof eraf heeft zal hij het toch weer gaan doen. Hij loopt ook echt vaak veel te diep waardoor hij te veel op de voorhand gaat lopen.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:30

Morrie05 schreef:
Wow niet normaal een paard moet je wel even los werken en niet meteen in de krul trekken, dit is niet goed hoor, als je paard zijn hoofd af en toe in de lucht gooit moet je dat zelf oplossen en niet met een slof want zodra je de slof eraf heeft zal hij het toch weer gaan doen. Hij loopt ook echt vaak veel te diep waardoor hij te veel op de voorhand gaat lopen.

Ik heb ook wel losgewerkt aan de lange teugel maar toen was de fotograaf er nog niet..

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:30

Als je paard zonder slof lekkerder loop.. doe jullie beide dan een plezier en rij lekker zonder. Je kan je slof ook los laten hangen en alleen oppakken op het moment dat je paard daadwerkelijk t hoofd opgooit.
Ben je ervan bewust (naja, eigenlijk moet de eigenaresse zich bewust zijn.. snap dat jij er niet veel over te zeggen hebt) dat je met een slof je paard veel kwaad kan doen (verkeerde gedwongen houding en dus gebruik van spieren ed)

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:33

Even voor de duidelijkheid:
Ik krijg goed les en ik zet deze foto's er niet op om alleen commentaar te krijgen over de slof.. :n

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:34

Oké jongens nu wel weer genoeg over de slof denk ik zo, het punt is gemaakt ;)
Heb je toevallig ook foto's van haar zonder slof? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Toch is het denk ik fijner voor haar ook gewoon zonder slof, en die momenten dat ze omhoog komt moet je gewoon doorheen. Blijven oefenen en dat komt vanzelf goed! Geen een paard loopt gelijk helemaal constant nageeflijk.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:39

@Careano, ik heb helaas geen foto's van haar zonder slof. En ik vind het zelf ook niet fijn om met slof te rijden, rijd liever ook zonder.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:44

Nou, moet je voortaan dan maar proberen ;) En laat maar aan de eigenaresse zien dat ze dan veel fijner loopt, komt vast goed!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:46

leuk paardje en de boodschap over de slof is ondertussen wel duidelijk! ga ik niet nog een keer over beginnen.

op foto 2 is het net een moment waarop is zijn schouder er wat uitdrukt, mijn idee... probeer die te begrenzen met je buitenhand. Verder heb ik niet zo veel commentaar, gewoon leuk paardje en ik neem aan dat als je les hebt je instructeur/instructrice je wel verder helpt.

succes ermee!

ps: mensen, bokt is ervoor om te leren en elkaar te helpen. Als er 5 keer gemeld is dat de slof te strak is... is het wel duidelijk hoor, is een 6e, 7e of tigste keer écht niet nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:50

Als ik dit zo zie moet ik helaas ook zeggen dat de eigenaresse er geen verstand van heeft want dit is pure misbruik van de slof.
Als ik er zo naar kijk kan ik alleen maar AUW denken.
Het is niet jouw paard en je doet ook maar wat de eigenaresse wilt ( en logisch ) maar ik zou niet meer zo rijden, eigenaresse er niet mee eens? Das dan jammer dan rijd je t paard niet meer.
Want op deze manier rijd je t paard echt naar de knoppe, hij drukt de rug weg, valt op de voorhand en wordt dus compleet in de krul getrokken.
Heb het er eens met de eigenaresse over dat jij hem liever zonder slof en dergelijke rijd.
En neem les van iemand die er echt verstand van heeft

succes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:52

LauraLala schreef:

Hoor wel vaker mensen zeggen dat ze met slof rijden omdat het beter is voor de rug, dan drukt het paard zijn rug niet weg..
Maar wanneer je correct rijd met een slof, drukt het paard zijn rug dan ook niet weg. Weinig mensen kunnen correct rijden met een slof (Ik weet ook niet hoe ik correct moet rijden met een slof, daarom zal ik de hulpteugel ook neit gaan gebruiken, tot mij goed duidelijk is gemaakt hoe ik zoiets moet hanteren :) )
Als je met zon strakke slof rijd, trek je eerder het paard in elkaar. Hierdoor verkort hij in zijn hele lijf, en ook zijn rug. En dit is pijnlijk.
Aan de foto's kun je ook duidelijk zien dat ze niet over de rug gereden word, het achterbeen komt erg na.

Ik wil je hiermee niet op aanvallen, maar de eigenaresse vertelt jou dat dit correct is, dan moet je het op zon moment maar geloven, omdat je zelf niet beter weet.

Probeer je hiermee er gewoon een net wat andere kijk op te geven :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:54

Haai Bokt :D

Ik maak me meer zorgen om het zwarte hoofdstel, daarbij een bruin zadel met een roze dekje :P (béétje anti-set-vindjeniet? :D )

Denk dat TS nu wel weet dat bokt het gebruik van een slof anders ziet, en ga er vanuit dat ze na dik 2 pagina's de volgende keer oplet wat er met de slof tijdens het rijden gebeurd.

Het is wel een leuk paard, en persoonlijk vind ik dat je best netjes op je paard zit. Je handen zijn op alle foto's 'stil' en op 1 plaats. Mijn tip in deze is om niet alleen te luisteren naar de persoon op de grond, maar ook naar het paard onder je, want jullie zijn wel een hele leuke combinatie :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:01

en als je die slof er al aan moet hangen van de eigenaaresse
kijk dan dat die los hangt en gewoon niet inwerkt,
zal wel waarschijnlijk ergens bij de eigenaar tussen de oren zitten dat die merrie dominant is

maar een paard kan niet praten en probeert je op alle fronten duidelijk te maken als er iets niet goed is

dus waarschijnlijk zal de merrie met een sterkere hand worden gereden dan dat nodig is en of dat de ruiter voelt/niet voelt.