Over het ''vast pakken'' aan één kant!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Over het ''vast pakken'' aan één kant!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:16

ik hoop dat het hier goedstaat, anders wordt het voor hen die het nodig hebben zo lastig zoeken.;)

Hierbij een tekstje over het vast pakken en sterker worden van het (lees;je) paard.

Omdat ik best wel veel vragen over het vastpakken langs zie komen, dacht ik ; ik zet het wel online.

Ik heb het niet zelf verzonnen, maar heb dit gekregen van mijn instructrice!
Succes!

''Als je paard zich aan één kant sterk maakt…

Als een paard links vastzit of vastpakt betekent dat dat je aan de linkerkant veel kracht kan/moet
gebruiken om een reactie te krijgen.
Aan de rechterkant is dat bijna het tegenovergestelde, aan die kant reageert het paard veel beter/
sneller (zo lijkt het), waardoor er aan de rechterkant veel minder tot bijna geen spanning op de
teugel is. (NB. links en rechts aanpassen aan hoe het bij jouw paard aanvoelt).
Kortom, aan één kant pakt hij het bit te veel aan, (maar niet op de goede manier), die noemen we dan
de vaste kant en aan de andere kant neemt hij het bit niet aan en ontloopt hij het contact, de losse
kant.

Het eerste wat je moet doen is proberen aan de vaste kant NOOIT te blijven hangen aan de teugel, (eigenlijk
aan geen enkele kant!!), want houd jij de teugel strak (blijf je trekken) dan doet je paard dat ook
en hij is veeeeeeel sterker.
Altijd met ophoudingen, kort en krachtig en tussendoor de spanning eraf. Hoe langer jij de teugel
strak houdt, hoe sterker je paard wordt en aangezien je paard niet spontaan zal ophouden, moet de
ruiter dat doen.
Geef je paard geen houvast om sterk aan/tegen te worden.
Zie het als pompend remmen als in een auto (zonder ABS) ;-))
Dan kan het paard geen kracht zetten want je geeft hem de mogelijkheid niet.
Probeer dus nooit sterker te zijn dan je paard maar wel slimmer... denk voordat je iets doet.

Maar... aan de losse/lichte kant moet je proberen constant spanning op de teugel te krijgen om te
beginnen door de spanning zelf te zoeken (zonder trekken natuurlijk) o.a. door je paard naar de teugel
toe te drijven. En dat blijkt vaak nog moeilijker.
Zonder aandrijven kan het niet en je paard moet goed voor de benen zijn, op een lichte kuitdruk
moet hij reageren. Trek je hakken niet op bij voorwaarts drijven en breng je benen niet naar achter als
je sterker moet aandrijven.
NB. Je been naar achter is achter de singel en dat is voor andere zaken, NIET voor voorwaarts drijven.

Tip: rijd in eerste instantie wat vaker met de vaste kant aan de binnenkant, zodat je je paard aan de
buitenteugel (de losse kant) kan proberen te krijgen. Zorg er dan wel voor dat je paard niet met zijn
hoofd naar buiten gaat lopen en los dat niet op door die teugel weer losser te laten, maar maak dan aan
de binnenteugel (de vaste kant) ophoudingen om je paard recht te houden. En natuurlijk veel (bijna)
overgangen, wendingen maken, etc.
Als je dat consequent volhoudt dan zal de vaste/sterke kant minder vast/sterk worden en aan de losse
kant zal het paard meer contact accepteren met als uiteindelijk doel: aanleuning op beide teugels
met gelijke spanning...

Aanleuning is als het paard zelf het (verende/elastische) contact met de hand van de ruiter opzoekt
en wil bewaren zonder verzet en zonder zich aan de teugeldruk te ontrekken. De aanleuning ontstaat
door het paard met zit en kuiten van achter naar voren aan te drijven en met een vriendelijke, zachte,
veerkrachtige én duidelijke hand op te vangen en te begrenzen.
Het paard zal dan de hand gaan volgen, wat het beste te controleren is door hem gelegenheid te geven
de hals te strekken, m.a.w. als je je teugel langer maakt, dan moet het paard met zijn hoofd naar beneden
en naar voren de hand volgen en zo de aanleuning in stand houden.
NB. Als de ruiter spanning op de teugel neemt, dan noemen we dat contact, dat is nog geen aanleuning.

Een uitdaging!! Succes ermee.''

onley

Re: Over het ''vast pakken'' aan één kant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:15

dat is wel goed uitgelegt

nu hier mijn probleem ook mijn paard heeft een losse kant en een vaste kant.
zijn losse kant is rechts en zijn vaste kant is links

maar als ik rechtsom rijd kon ik voorheen niet aan de linkerteugel komen en nu wel daar is hij heel makkelijk en fijn controleerbaar op te rijden

als ik linksom rijd neemt hij de rechterteugel braaf aan maar links helemaal niet daar is gewoon niks hij valt daar ook door me been heen en galoppeert als een houten plank daar neemt hij ook maar al te graag buitenstelling aan en tegenlijkertijd loopt die door me binnenbeen heen en laat zich ook niet corigeren

alle tips zijn welkom

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:10

Super uitgelegd, heel duidelijk! Toevallig was ik zaterdag nog hiermee bezig tijdens de les en je legt het exact uit zoals mijn instructrice. En ik kan uit ervaring spreken: deze manier werkt écht.

Vooral dit is iets wat vele ruiters nog moeten begrijpen:
Citaat:
Probeer dus nooit sterker te zijn dan je paard maar wel slimmer...

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:15

Wouw mooi uitgelegd! Ik zit met hetzelfde probleem en begrijp het echt precies! Maarja de theorie is altijd makkelijker dan de praktijk ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:48

Deze had ik al via de mail gehad van een bokker :j
Echt super uitgelegd, alleen ik merk wel dat het in de praktijk nog best moeilijk kan zijn!

Mijn paard is namelijk scheef, pakt vast op rechts. Als ik dan op de rechterkant ga rijden, dan neem ik links meer aan (zoals hier gezegd word) alleen die van mij is nog eens scheef waardoor ze mega erg naar buiten gaat kijken. Dit vind ik dan weer heel lastig oplossen!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:56

Dat naar buiten kijken kan je oplossen door heel zachtjes met je binnenteugel te spelen en hem zo recht/een beetje naar binnen te stellen. Bij de mijne werkt dat iig erg goed. Gewoon zorgen dat je niet blijft vasthouden of te hard aan je teugels gaat zitten :)

Bij mij is het soms heel raar. Paard loopt op rechts erg op de binnenteugel en neemt buitenteugel bijna niet aan. Op links lukt alles perfect, zo ook terugnemen op de buitenteugel. Maar op de rechtererkant lijkt het wel alsof het voor mij gewoon fysiek onmogelijk is om - als hij over zijn schouder naar buiten uitbreekt, wat hij zo nu en dan wel doet - op de buitenteugel terug te nemen. Dan grijp ik gewoon telkens weer naar die binnenteugel en ik weet niet waarom. Is echt heel erg frustrerend :\

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:35

Ik denk dat elk paard zowel een goeie als een minder goeie kant heeft en het is inderdaad helemaal niet evident om zo te rijden. Ik ga ervan uit dat het probleem zich eigenlijk helemaal niet vooraan bevindt, maar dan wel achteraan je paard. Met andere woorden, de scheefheid vooraan is het gevolg van de scheefheid achteraan. Om het kort te houden: één van de achterbenen wordt niet goed onder geplaatst waardoor het paard zich in de diagonale hand duwt.

Bij een scheef paard ga ik dus als volgt tewerk: veel traag stappen in cirkels waarbij ik het paard als het ware recht door de cirkel laat gaan en de bocht wordt alleen gemaakt door het goed onderbrengen van het binnenachterbeen, met zelfs een neiging naar SB op de cirkel. Door het trage werk moet het paard de tijd nemen om echt gewicht op de benen te nemen. Dit in hoofdzaak op de losse kant, maar veel van richting wisselen om het paard soepel te houden/maken. Ik ga eigenlijk voornamelijk werken vanuit zijgangen omdat die net die achterbenen goed activeren. Van daaruit ga ik dan over naar licht drafwerk en galop, telkens op een analoge manier als ik in stap tewerk ga. Het is hard werken voor jezelf (en je benen) maar tot nu toe succes verzekerd, bij de ene al sneller resultaat dan bij de andere.

juliameijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:53

Hier ben ik het helemaal mee eens! Het probleem wat je voelt aan de teugel, is een signaal dat het paard niet recht loopt.
Fijn dat iemand hierop attendeert. Dit is van achter naar voren rijden. Aanrader: lees Ruiters en Rechters van Ernst van Loon.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:09

Dat is dan ook mijn motto: zoveel mogelijk mensen duidelijk maken dat een paard dat de teugels op de één of andere kant vastneemt niet beter zal lopen door extra stelling, maar wel door het recht maken van achter uit. Iedereen die wil kan het, maar moet gewoon even beseffen waar het probleem (meestal) zit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:17

een paard pakt niet vast aan de 'vaste kant' maar neemt de 'losse kant' niet aan.
Buitenstelling nemen op voltes en weer terug wisselen is ook een goede oefening om hem toch aan te laten nemen aan de 'losse kant'.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:47

je kunt inderdaad heel kortstondig een paard eens in buitenstelling zetten, maar daardoor werkt het binnenachterbeen weer minder, waardoor je probleem niet sneller opgelost geraakt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:00

Toch lossen veel (hogere) ruiters het zo op...

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:12

en als een hogere ruiter het zo oplost is het zeker goed? Ik heb ook niet gezegd dat het slecht is, maar je moet wel indachtig zijn dat het probleem zich niet vooraan situeert.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:15

Je doet meerdere oefeningen om hem de losse kant weer aan te laten nemen, en daar hoort bovenstaande oefening zeker bij. Natuurlijk doe je dit niet constant maar het hoort wel bij het oplossen van eerder genoemd probleem.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:17

Zolang je maar weet waar je mee bezig bent, dan is dat voor mij geen probleem. Er zijn er echter veel die dat niet weten, en dan zou ik de oefening met buitenstelling niet zomaar laten uitvoeren.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:11

Bedankt voor het topic! Eindelijk een duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee.

Martina

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:40

Wat een fijne, duidelijke uitleg! :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:58

Ik sluit me aan, fijne duidelijke uitleg! Ik ga dit zeker in mijn achter hoofd houden tijdens het rijden!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:14

kijk eens op www.rechtpaard.nl en dan bij het rechtrichten.
Dat het paard aan 1 kant de teugel veel meer aanneemt en erdoorheen loopt betekend dat hij niet helemaal rechtgericht is.
Een rechtgericht paard heeft dezelfde druk op beide teugels en heeft dus niet 1 kant waarop hij "vastpakt".
Bij een paard dat op rechts sterker is train ik door op de linkerhand voltes te rijden en stelling naar binnen te vragen. Op de rechtervolte train ik hem door stelling naar buiten te vragen om hem zo rechter te richten. Aan 1 kant van het lichaam (dus de "sterke" kant) zijn de spieren korter en stijver. deze rek je zo op en maak je soepeler waardoor het paard rechter wordt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:01

En dit bedoelde ik dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:21

Als een paard 'vastpakt' betekent dat inderdaad dat je paard niet recht is, en dat je paard 1 van de twee achterbenen niet voldoende onder het zwaartepunt brengt plus dat je paard onvoldoende buigt.
Goed dat dat hier aangehaald wordt, in plaats van alleen maar dat eeuwige rommelen aan de voorkant bij ongelijke druk op de teugels.
Schouderbinnenwaarts is een superoefening om dit probleem aan te pakken.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:27

Shaseera schreef:
Als een paard 'vastpakt' betekent dat inderdaad dat je paard niet recht is, en dat je paard 1 van de twee achterbenen niet voldoende onder het zwaartepunt brengt plus dat je paard onvoldoende buigt.
Goed dat dat hier aangehaald wordt, in plaats van alleen maar dat eeuwige rommelen aan de voorkant bij ongelijke druk op de teugels.
Schouderbinnenwaarts is een superoefening om dit probleem aan te pakken.

Het paard hoeft niet per definitie scheef te zijn. Het vastpakken kan verscheidene oorzaken hebben.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:48

Mijn paard had/heeft hier ook last van. Ik los het op dezelfde manier op. Het gaat al stukken beter! :D

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:07

mijn 3 jarige pakt nu ook aan 1 kant vast, instructrice zegt ff niet meer aan de teugel rijden, eerst weer druk op twee teugels krijgen, ze kan het nog niet helemaal bolwerken....

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:05

Mijn pony is heel scheef, wil links niet aannemen, houdt dus vast op rechts. Maar soms rent ze dus heel hard over de buiterschouder weg, als ik op de rechterhand een volte wil draaien. Ze heeft een tijdje stilgestaan vanwege een blessure, een overbelaste pees door het scheef lopen. Ik kan er niet goed doorheen vragen, vooral omdat ze dan gaat rennen (pittige New Forest merrie). Met oefeningen voor het rechtmaken gaat ze vaak onder me vandaan lopen, waardoor ze alleen maar schever gaat lopen. Als ik haar laat lopen zonder er van voren aan te vragen, loopt ze heel braaf en rent niet weg over de buitenschouder, maar met 'rechtmaakoefeningen' wilt ze nog steeds onder me vandaan rennen. Ik weet dat ik moet beginnen met tempocontrole, maar daar zijn we nou al dik anderhalf jaar mee bezig en alleen als ze nageeft loopt heb ik controle over het tempo. Lastig geval. :D