Ren probleem!! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretteeee

Ren probleem!! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:48

Hallo!

Ik had wat vraagjes... en misschien dat jullie mij kunnen helpen...
Het zit zo: Die kleine pony van mij heeft een soort afwijking in haar hoofd }:0 ze kan echt absoluut geen normale gangen. dus normaal stappen, (gaat in het begin wel goed, daarna word het dribbelen) draven gaat ook niet normaal, (dan denkt ze: RENNEN! ) en galoperen is helemáál niks, dan is het gewoon racen. zonder dat je erom vraagt. en inhouden heeft dan ook niet veel nut, want ze negeert je, of ze trekt terug... :(
en daardoor heb ik nu dus al een paar keer m'n handen open getrokken, van het té goed vasthouden van de teugels.. áls ze dan 'gaat' ga ik meteen terug zitten, maar ze reageert daar dan ook niet op, dus dan móét je wel terug trekken, eerst zacht, dan harder, en uiteindelijk moet ik haar 180 graden omdraaien, ik krijg haar dan écht écht écht niet meer terug!! ;(
Les nemen op de manege ga ik wel doen, als dat nog gaat lukken, dan zou ik wel eerst een half uur over de weg moeten, dan een uur les, en dan weer een half uur terug.. dan ben ik als ik er ben al moe (weet ik, mijn conditie is slecht :o ) Maar dat is ook omdat die kleine pony van mij dan óók dat in haar hoofd heeft.. RENNEEEN!

maar ik hoop dat jullie misschien tips hebben?

shetties

Re: Ren probleem!! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:49

Samen met iemand gaan rijden?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:53

Ook een oplossing! alleen ik denk dat mijn pony dan de leiding wil gaan nemen over dat andere paard.
ik was ook een keer met een groepje gegaan, en ze vond het écht niet leuk om achteraan te lopen. (of in het midden)
toen trok ze ook de hele tijd, en ook weer niet te houden. :n

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:03

misschien (het is best eng om te doen) moet je eens als ze zo hard gaat juist de teugels laten vieren en extra naar voren drijven (of even een paar duidelijke schoppen geven) als ze zo hard gaat en jou op een een of andere manier niet accepteerd moet je op die manier even laten weten wie de baas is!

het is lastig maar bij mij heeft het heel goed geholpen. hoe oud is de pony?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:25

Ze is 6 :j en dat rennen is juist wat ze wilt! niet dat dat een probleem is..
Maar ik kan het altijd proberen, alleen ik ben bang dat ik haar dan niet meer terug krijg.. :n
heb er iig wel de ruimte voor om haar voluit te laten gaan!
maar ik heb dit ook al geprobeerd in draf, eerst een beetje uit laten razen, en dan later oppakken en netjes je werk doen, maar dát wilt mevrouw niet, andersom heb ik het ook al geprobeerd trouwens.. eerst netjes rijden en daarna uitrazen... meet dan met het netjes rijden doet ze nogsteeds niet wat ik wil. :n eigenlijk ben ik een beetje hopeloos aan t worden :oo

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:28

Longeren vantevoren?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:37

heb ik ook al geprobeerd!! was wel een poosje geleden, maar toen zat dit er ook al in...
en het hielp niet.. Nouja, ze was íeeeeeeetsje trager. maar echt niet veel! en dan praat ik over een half uur - uur longeren... en dan daarna nog 1-2 uur rijden...

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:35

Staat ze in de wei overdag? met andere paarden?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:50

ik geloof dat er maar heel weinig paarden zijn die ECHT iets in hun hoofd mis hebben. Ik denk dat bijna altijd een oorzaak te vinden is. Al is dat niet makkelijk soms.

Een paar vragen...
...wat voer je je pony?
...Kan ze op de wei met andere paarden of pony`s?
...heb je resent nog een paardentandarts naar het gebied laten kijken?
...past je zadel goed of knelt het niet ergens?
...Met wat voor bit rij je?
...Je hebt het over een kleine pony, kan het niet zijn dat je te zwaar voor hem bent?

Ik denk dat je al deze dingen eens grondig onder de loep moet nemen. Het kunnen allemaal redenen zijn waarom een paard weg loopt van iets.

Dan is er misschien de mogelijkheid om je pony een paar keer per week in een rijbak te rijden. Daar veel overgangen maken. En daarin corect en consequent zijn.

Verder ben ik een voorstander van grondwerk doen.
Je pony leren om ook echt stil te staan als jij OHW zegt. Of je er nu naast loopt of op zit.

Ik hoop dat het je lukt om wat harmonie tussen jullie te krijgen.

sterkte
danielle

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:43

Ik lees even mee! Ik heb een pony die is ook zo! Alleen krijg ik haar wel terug, maar ze gaat gewoon hard, en vóórdat ik haar terug heb zijn we een rondje verder :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:19

Waarom doet íe dat rennen denk je?

Mijn eerste indruk is trouwens dat je pony gewoon geen flauw idee heeft wat die met de persoon op zijn rug moet. Ze weten niet van nature wat de bedoeling is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:23

Heb je ook les?

Ik heb wel wat tips die je nu al kunt toepassen.
1. zelf rustig blijven
2. als ze wil versnellen constant ophoudingen maken (inhouden, toestaan, inhouden, toestaan en dat de hele tijd), niet trekken, dat wint ze toch.
3. niet 180 graden omtrekken, maar kijken of je haar op de volte kunt zetten en eventueel de volte wat verkleinen
4. langzamer lichtrijden als dat zij draaft, jezelf 'zwaar' maken
5. schijnovergangen en overgangen naar een lagere gang maken, 'wachtoefeningen'
6. als het dan goed gaat ontspannen en belonen, probeer positief te eindigen
7. vooral even niet meer laten rennen, probeer dat uit haar systeem te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:24

Rennen is vluchtgedrag. Vaak is dat vluchten voor de pijn die ze voelen.
Belangrijk is dus om alles eerst grondig te laten checken: zadel, mond gebit, rug, bekken, hoeven etc.
Loretteeee schreef:
en daardoor heb ik nu dus al een paar keer m'n handen open getrokken, van het té goed vasthouden van de teugels..

Da's lekker. :(
Enig idee wat er dan in de mond van je pony gebeurt? Ook daar zullen flink wat trauma's zitten nu. ;(

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:25

Rijd je buiten of in een afgesloten bak?
Het lijkt erop dat je niet de baas bent over je pony.
Om de baas te worden kan je hem onder zijn tempo gaan rijden wanneer hij hard wil. Wanneer hij juist sloom is ga je hem meer voorwaarts rijden.
Denk eraan dat je veel overgangen terug en vooruit rijdt en dat je hem bezig houdt. Dus niet alleen erop zitten en meeliften.
Rijd veel voltes en houdt hem lekker aan het werk.

Wanneer hij vol gas gaat moet je niet gaan hangen maar kan je het beste korte ophoudingen geven. :)
Succes met hem!

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:59

Je kunt natuurlijk ook een half uurtje per week privéles nemen aan huis/ wei. Ik denk dat iemand die hier wat meer verstand van heeft je op het moment beter kan helpen. Ik heb dit ook wel eens gezien bij een pony waarbij zowel het zadel niet goed was, als dat ze niet goed was ingereden. Een echt probleem dus, ik zou het niet lang aankijken.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:07

ikheb met buiten rijden hetzelfde probleem
in de bak is het een engeltje en buiten een monster bij wijze van spreke. Ik zoek al 10 jaar een oplossing en heb ook al jaren les, maar in een bak is er ook geen probleem alleen buiten. Ik hou dit topic ook in de gaten

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:32

ik zou kijken voor priveles idd....en anders desnoods met de trailer naar de les. ik denk dat samen met iemand of mss wel iemand die hem vasthoudt een de lijn, zodat jij niet uitgeput raakt en zelf ook weer vertrouwen krijgt.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:32

@Margoot : overdag staat ze in de wei. behalve als het écht rot weer is! (onweer, hagel ect.) met andere paarden (nog) niet. ze staat bij mij thuis, en mijn ouders willen er maar 1.

@Kyliam
: ze heeft ook niet écht iets in haar hoofd.. daar maakte ik een (flauw) grapje over..
ze eet basisbrok.
ze kan wel op een wei, niet met andere paarden...(lees hierboven)
Ik heb nog niet naar het gebit laten kijken, kan ik altijd nog laten doen natuurlijk..
Zadel past goed! heb pas nog een nieuwe gekocht, (wintec 2000 ) als die niet zou passen kan ik de zadelmaker nog langs kunnen laten komen, en evt andere boom oid.
Ik rij met een rolletjes bit. (geen idee hoe het heet :o ) omdat ze hiervoor ook steeds haar bit vast pakte en er vandoor ging..
Mijn pony is 1.40, ik ben 1.70 en 50 kg.. Dat is toch niet te zwaar??

@Bienotje : dat is voor mij nou ook juist de vraag... als ze niet zou weten wat ze met mij op haar rug moest, dan zou dat betekenen dat ik haar opnieuw zou moeten doorrijden? maar toen ik haar nét had, deed ze geen vlieg kwaad...

@Apple : Ja :j Ik heb les! alleen niet met mijn eigen pony. dat ga ik wel nog regelen, maar ik zou dan een half uur heen en een half uur terug moeten, over de weg, rijdend.. heb geen trailer, (over een half jaar wel :o ik ga er een kopen.) dus dan duurt t allemaal wat langer, en bedankt voor de tips!! Zal t zo gelijk proberen :)

@Jovyban : Mijn schrik reactie op het opeens wegschieten van je paard is dan trekken. heeeeeeeeele slechte eigenschap.

@Ann_moi : Ik rij buiten, een bak heb ik niet. en dat onder zijn tempo gaan rijden ect. heb ik ook al eens eerder gehoord! :j maar omdat zij iedere keer wilt rennen rennen rennen, moet ik wel inhouden. dus dan rij ik als het ware al onder haar tempo... en dat ik niet de baas ben over m'n pony had ik zelf ook al in de gaten :o daar ben ik al een poosje mee bezig, want ze is nog zo dominant als de pest ook...

@ Nikia : en DAT heeft mijn pony dus ook! Dat is t gewoon.(weet alleen niet wat :o )

@popskie : Priveles ben ik al een beetje aan het regelen, alleen het is een lange reistijd, en met een trailer gaat een beetje moeilijk.. WIe zou het lijntje dan vast moeten houden???
mijn moeder heeft het in dr rug, mijn vader is er bang van, mijn zus woont niet meer thuis, vriendinnen houden ook niet van paarden, en mensen die in de buurt wonen vinden het ook maar niks, zo'n paard..

als ze ineens wegschiet dan is mijn schrik reactie trekken. (nog geen 5 sec) daarna gaat hetook over in kneepjes geven.
en 180 graden omdraaien doe ik ook niet meteen, maar als ze hard gaat stuur ik haar eerst in een bocht (als dat lukt, meestal niet, dus dan is het gewoon omtrekken) en dan remt ze meestal nog niet af, ze gaat gewoon plat door de bocht, uiteindelijk moet ze dan zo'n klein bochtje maken.... :(:)

paard_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:48

Heb je wel controle over je teugels?
Dan moet je als je durft op de volte zetten en de volte steeds kleiner maken. Dan kan ze niet meer hard in galop. Misschien is het een optie;)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 18:59

Ik durf haar dan wel op de volte te zetten, maar nu nog de vraag of ze dat doet. gaat ze dan gewoon door.

Iemand die ik ken heeft ook tips gegeven. (tóch longeren van te voren..) en als dat niet lukt, komt ze over 2 weken in t weekend even langs. :) t kan niet dit weekend want dan is ze jarig :')

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:17

misschien helpt het als je in een piste rijdt, of rij je al in een piste?
en ik zou als ze zo gaat rennen haar gewoon laten lopen tot ze niet meer kan
was bij mijn pony ook, ze maakte zichzelf moe
nu is 't een lammetje :D

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:25

Ik denk eigenlijk,dat je eens goed les moet krijgen!
Wil jij dat je je pony met plezier kan rijden,dan zul je daar iets voor moeten doen! over een half jaar is het misschien toch erger!!

Je zegt ook dat ze in het begin niets kwaad deed,dan zul je hoe vervelend misschien ook,toch eens bij jezelf te raden moeten gaan waarom je pony het bij jou wel doet!

We rennen is vaak een angst,laat haar nakijken. helemaal compleet
-tandarts
-voer
-zadel
-rug/spieren.

Je hoeft er geen extra paard bij te zetten,maar een shetlander,is vaak weinig in onderhoud.
praat daar eens over met je ouders!!

PaardenJij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:34

Ik denk ook dat je les moet nemen. Er is vast wel iemand in je buurt die je kan helpen hiermee. Een goede lesgever/geefster kijkt naar ook naar het hele plaatje, en zegt niet alleen een uur lang wat je moet rijden.

Longeren is niet echt een oplossing. Je pony kan misschien even zijn energie kwijt, maar rondslingeren aan een touwtje heeft veel meer nadelen. Plus dat je zijn conditie nog meer opbouwt en eigenlijk juist het verkeerde leert..rennen op een rondje.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:30

Loretteeee schreef:
@Bienotje : dat is voor mij nou ook juist de vraag... als ze niet zou weten wat ze met mij op haar rug moest, dan zou dat betekenen dat ik haar opnieuw zou moeten doorrijden? maar toen ik haar nét had, deed ze geen vlieg kwaad...

:(:)

Als ze het eerder niet deed dan is er inmiddels wat veranderd. Het kan een combinatie van voer/ weidegang/ slecht gebit of zadel zijn. Maar ook een teken dat je met rijden op de verkeerde weg zit. Met een goede training zou je immers vooruit gegaan zijn ipv achteruit met trainen.

Grote kans dus dat jouw manier van rijden niet werkt op je pony. Zoek dus inderdaad hulp daarvoor, elke keer dat je zelf weer gaat proberen zal het alleen van kwaad tot erger worden (als je de goede aanpak had had je immers allang vooruitgang kunnen zien ipv dit).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:02

jumpiewumpie schreef:
misschien helpt het als je in een piste rijdt, of rij je al in een piste?
en ik zou als ze zo gaat rennen haar gewoon laten lopen tot ze niet meer kan
was bij mijn pony ook, ze maakte zichzelf moe
nu is 't een lammetje :D

Pony is een NRPS en zo te zien behoorlijk voorzien van arabisch bloed, dan werkt dit vaak niet. Arabieren hebben nogal eens de onhebbelijkheid om zich dood te lopen.
TS: wat jij beschrijft is duidelijk vluchtgedrag, dus zoek uit waar dat vandaan komt. Verder heb je goede les nodig met je eigen pony, want je leert hier niet mee omgaan op een andere pony.
Mijn merrie deed precies ditzelfde toen ik haar kocht, inderdaad vluchtgedrag, ze had een lompe ruiter gehad voor mij en dat heeft nog lang doorgewerkt. Mijn oplossing was om een jaar lang alleen maar aan een lange teugel te stappen buiten, in de bak wel rijtechnisch bezig (LES!), maar buiten alleen maar stappen aan de lange teugel. Ze moeten leren ontspannen en trekken werkt dan zeker niet.