Haflinger net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_Babsi3

Haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:01

Hallo allemaal! :D

Ik heb nu sinds een maand mijn haffie en ben super trots op mijn kanjer! Hij is nu 3 en 3 maandjes. Hij doet het super goed, maar moet natuurlijk nog erg veel leren. Soms zijn de voltes bijvoorbeeld nog niet erg netjes, valt hij of naar binnen, of wijkt uit naar buiten. Maar moet zeggen dit gaat al een stuk beter :)

Verder over mij, mijn houding is niet altijd netjes. Ik heb vaak dat ik voorover zit of dat ik naar de grond kijk.

Maar goed verder wil ik graag wat tips, en t liefst gewoon opbouwend, hij is nog maar 3!! ;)

Afbeelding
Nou dit zijn wij dus... :)

Afbeelding
Even instappen

Afbeelding
Draven

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volte

Afbeelding
Weer stappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier kijk ik dus naar benede... (A)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uitstappen

Afbeelding
Helemaal bezweet op stal, arme jongen ;)

Nou dit waren ze, ik hoor het graag :D

ZusJacobs

Re: Haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:08

Auaauwauw je moet of een grote zadel gaan nemen of echt er anders in gaan zitten want dit zit niet goed, doe je beugels iig. paar gaatjes langer! Verder leuke pony maar probeer hem nog niet teveel naar beneden te laten lopen. Gewoon lekker los teugeltje en leren op zijn eigen benen te lopen.
Succes verder!

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:13

Ligt het zadel niet te veel naar voren? Of je moet een groter zadel nemen... Het ligt niet echt lekker, maar ik kan niet goed zien wat het is :P
Je teugels hangen ook veel in een boogje, je mag wat meer contact teugel hebben :)
verder ziet het er echt leuk uit! veel plezier en succes!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:13

Je zit wat achterin het zadel,beetje zoutzak houding.
Helaas kan het niet anders verwoorden maar het is niet zo hard bedoelt. ;)

Je bent fijn met hem bezig,je zit niet te sjorren aan de teugels maar je mag wel iets meer contact houden,zitten nu echt boogje's in de teugels.
Veel binnen hoefslag bevordert het zelf lopen maar dat kan je spelenderwijs mee nemen,beestje is nog zo jong ;)

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:19

Stella92 en ZusJacobs:

Ik heb mijn zadel nu net 3 weken en heb hem door iemand laten passen. Hij heeft ook gekeken toen ik er op reed. Mijn paardje heeft een hele korte rug dus een groter zadel kan niet, dan gaat het op zijn nieren drukken...

Verder zal ik mijn teugels iets meer aannemen de volgende keer ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:26

niet echt handig zadel is echt wat aan de kleine kant zou je beugels is een paar gaatjes langer doen misschien scheelt dat. zou dan nog is een foto plaatsen. je zadel kan zeker wel een inchmaat groter hoor. het kan best wat groter een inchmaat is 2,5 centimeter groter maar zou voor jou veel kunnen schelen
maar dit ziet er niet fijn uit. let echt op je houding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:30

Ik zou qua inch maat zeker geen groter zadel nemen, maar het zadel ligt nu ook te veel naar voor, wat de schouder knelt, en als je het teveel naar achter gaat leggen, drukt het op de lenden.

Voor de rest vind ik het netjes, hij is nog niet lang onder het zadel, dus vind het er proper uitzien! Puntje op je houding is al gemeld ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:33

Als een maatje groter niet past, dan zou ik toch wat afwegingen gaan maken.
Je geeft aan dat het zadel anders op zijn nieren drukt.
Maar zoals jij er nu mee rijd produceer je ook veel teveel druk. Je zit achterop de lepel.
Daarmee zit je precies op het grootste drukpunt wat door jouw gewicht erop ook nog extra vergroot wordt.

Verder vind ik het er best leuk uitzien. Probeer er wel op te letten dat je niet teveel aan de voorhand gaat zitten om hem netjes te laten lopen. Dat komt vanzelf ;)

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:41

Bedankt voor het reageren allemaal!

Zou nu graag tips willen hebben over het rijden, het zadel weet ik nu wel ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:48

je ZIT erg achterin in het zadel dat het lijkt dat je zadel indd niet goed ligt. Probeer jezelf op te richten, want je zit errug zwaar zo, en zeker voor een pony die nog maar net onder het zadel is. Denk eraan dat je je onderrug wat rechter maakt en niet bol. (ook niet hol). Voor de rest ziet het er naar uit dat je erg veel wilt "regelen" al. Lekker paardje laten lopen en vooral proberen op je zit en been alvst wat aan te leren met heel licht teugelcontact (wel duidelijk). Het is nu gen kwestie hoé ze loopt, het is een kwestie dat ze op dr eigen benen gaat lopen en haar eigen evenwicht kan zoeken onder de ruiter. Probeer zoveel mogelijk "mee te liften", wil zeggen dat je nogniet teveel probeerd zelf te rijden ,maar haar vooral moet laten wennen aan het ruitergewicht en hoe een ruiter reageerd op dingen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:48

Heb je les?
Want in het echt zie je het veel beter als op wat foto's.

Verder lekker trainen,afwisselen,binnenhoefslag opzoeken.
Halthouden,laag laten lopen,drukt nu de rug wat weg zo lijkt het op de foto's.
Je hand laten volgen zeg maar.
Genoeg te doen ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:41

Jana_Babsi3 schreef:
Stella92 en ZusJacobs:

Ik heb mijn zadel nu net 3 weken en heb hem door iemand laten passen. Hij heeft ook gekeken toen ik er op reed. Mijn paardje heeft een hele korte rug dus een groter zadel kan niet, dan gaat het op zijn nieren drukken...

Verder zal ik mijn teugels iets meer aannemen de volgende keer ;)

Als een groter zadel niet past op zijn rug moet dit gewoon kunnen zeg je? Dit zit echt NIET comfortabel en kan rug problemen geven! Ik zou er snel iets op vinden, zeker met een jong paard!

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:51

Zoals ik het kan zien, zou je je heupen beter kunnen kantelen zodat je meer voorop zit inplaats van echt op je kont (beetje rare beschrijving:P maar weet het anders niet zo heel goed uit te leggen) daarbij zouden je beugels dan waarschijnlijk iets langer kunnen, maar dan denk ik dat je ook beter zit in je zadel (ook voor je gevoel) en als het goed is kun je dan een rechte lijn van je schouder naar je hak trekken.

Ik zou zeker geen zadel kopen wat rugproblemen kan veroorzaken.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:05

Pietemans! :+:
Hij ziet er goed uit joh!

Het rijden ziet er echt goed uit.
Tuurlijk zijn er wat verbeterpuntjes, maar ja je hebt hem nog niet zo lang natuurlijk :)

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:21

ik vind dat je te vroeg begint met inrijden;) Leuke pony, maar zou niet al te veel gaan trainen met beneden lopen.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:55

vroeg een pony mag op zijn 2,5 al een zadeltje op krijgen en ingereden worden.
dus zeker niet te vroeg ze vraag niet veel van hem en is niet super intensief bezig dus kan het makkelijk..

Piet is een super werkwillige pony dus komt goed!
wij missen hem wel hoor!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:50

lieskehh schreef:
dus zeker niet te vroeg ze vraag niet veel van hem en is niet super intensief bezig dus kan het makkelijk..

wij missen hem wel hoor!

Tja het kan maar of het goed is is een heeeeeeeeeeul ander verhaal ;)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:45

Zadel ligt idd te ver naar voren, probeer hem ook eens wat meer te laten ontspannen, z'n hoofd zegmaar dat hij die mooi lang maakt. Wel zie ik dat je bij de meeste foto's de teugels mooi los hebt, dat is wel goed! :) Ik zou nog niet teveel beginnen aan het nageven maar hem eerst eens ontspannen met zijn hoofd naar beneden (niet aan de teugel) laten lopen dat ie goed over de rug beweegt. Maargoed... dit kan ook komen doordat je zadel niet goed ligt dat ie pijn heeft! Hij mag volgens mij ook nog wel wat voller worden ;).

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:38

ZusJacobs schreef:
lieskehh schreef:

wij missen hem wel hoor!

Ik zie en hoor van mensen dat zat pony's die nu 5 jaar zijn al in het Z lopen ik denk dat die toch ook op zijn 3 jaar al zo reden
anders red je dat nooit
en piet is een stevige haflinger dus leidt er verder ook niks onder

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:47

5 jaar en dan al in de Z? Zou daar niet trots op zijn := die is over een paar jaar afgeschreven.

Ben het eens met ZusJacobs, het kan idd, maar of het goed is :=

TS: Leuke haflinger! Idd ligt je zadel wel wat te ver naar voren. Denk dat als je die wat naar achteren legt en je je beugels wat langer doet het een stuk beter zit :)

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:11

Ik zal van de week als ik ga rijden mijn beugelriemen ff wat langer doen kijken of dat scheelt.

Wat ik wel zeker weet is dat mijn zadel goed is. De man waar ik hem vandaan heb, heeft er naar gekeken zowel met en zonder mij erop. Het zadel ligt echt goed. Wel zei hij dat mijn kont niet dikker moet worden (A) Daar moet ik dus aan denken en zal mijn beugelriemen ff langer doen.

Maar misschien lijkt het dat het zadel ver naar voren ligt vanwege mijn shabrak (misschien beetje groot zeg maar) en omdat hij een korte rug heeft. Als ik het zadel meer naar achter doe, drukt het op zijn nieren...

En nee ik rij nu 3 a 4 keer in de week en dan rij ik 20/30 minuten. Verder vraag ik weinig van hem. Ik vind het belangrijker dat eerst de stelling en zijn tempo beter word. Je zie inderaad in stap dat hij nagevelijk word, maar daar vraagt hij ook erg naar,hij zoekt me handen op zegmaar. Maar ik zal voortaan proberen daar weinig mee te doen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:12

lieskehh schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik zie en hoor van mensen dat zat pony's die nu 5 jaar zijn al in het Z lopen ik denk dat die toch ook op zijn 3 jaar al zo reden
anders red je dat nooit
en piet is een stevige haflinger dus leidt er verder ook niks onder
Daarbij geld weer, jet KAN maar of het GOED is..
Het is natuurlijk iedereens eigen keuze, maar imo Moet paard altijd voorop gesteld worden. Of je nou dan al in het Z rijd of niet, betekend niet dat het goed is :n

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:14

Wat een knapperd zeg :) Leuk dier om te zien en jullie zijn ook een erg leuke combi!

Zelf lekker rechtop gaan zitten en je mag wel wat trotser op hem rijden hoor haha :) Nog niet teveel aan de voorkant regelen en gewoon lekker rustig aan wat figuurtjes gaan rijden en wees daarbij heel erg bewust van je eigen houding en hulpen.

Verder je zadel iets verder naar achter en jij wat meer voorin je zadel zitten :) Maar dat hebben er al zoveel gezegd:) Succes met hem!!!

Let er goed op dat je nog niet meteen te veel van je knappe kereltje vraagt :) Dus ook goed op zijn lichaamstaal en gedrag letten :)

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:15

[/quote]Daarbij geld weer, jet KAN maar of het GOED is..
Het is natuurlijk iedereens eigen keuze, maar imo Moet paard altijd voorop gesteld worden. Of je nou dan al in het Z rijd of niet, betekend niet dat het goed is :n[/quote]

Hij hoeft van mij helemaal geen Z te lopen hoor!! Dat is sowieso mijn doeleinde niet. Kijk zeg nooit nooit, maar dat helemaal niet de bedoeling, helemaal nu nog niet. Ik ga nu gewoon rustig aan beginnen met hem, kijken wat ie leuk vind en niet. Ik heb piet eerder gekocht om van alles mee te doen. Lekker dressuren, beetje springen, buiten rijden en voor de wagen rijden. Nou voordat we dat allemaal kunnen zijn we jaaaaaaaaren verder ;)

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:16

Askor_Djarne schreef:
Wat een knapperd zeg :) Leuk dier om te zien en jullie zijn ook een erg leuke combi!

Zelf lekker rechtop gaan zitten en je mag wel wat trotser op hem rijden hoor haha :) Nog niet teveel aan de voorkant regelen en gewoon lekker rustig aan wat figuurtjes gaan rijden en wees daarbij heel erg bewust van je eigen houding en hulpen.

Verder je zadel iets verder naar achter en jij wat meer voorin je zadel zitten :) Maar dat hebben er al zoveel gezegd:) Succes met hem!!!

Let er goed op dat je nog niet meteen te veel van je knappe kereltje vraagt :) Dus ook goed op zijn lichaamstaal en gedrag letten :)

Dank je wel zal der aan denken :D