Hinniken tijdens proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_v

Hinniken tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:44

Hoi allemaal,

Mijn paard is (net zoals meerdere heb ik net gelezen) erg snel afgeleid op wedstrijden en zeker tijdens de proef zelf. Ook is hij dan erg veel aan het hinniken... Mijn vraag:
hoe moet ik met dit hinniken omgaan? Hoe kan ik ervoor zorgen dat dat niet/minder gebeurd? Hij spant zich dan namelijk helemaal en dan kost het erg veel moeite om hem weer 'bij me' te krijgen.

Meestal is er ook wel een weidemaatje van hem in de buurt... Dat speelt ook vast mee, maar ik hoor graag van jullie wat ik er nog meer aan zou kunnen doen cq wat jullie ervaringen zijn.

Alvast bedankt!

Tempus_Fugit

Re: Hinniken tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:46

Ik volg dit topic ook even.
Mijn paard wil ook nog al eens vreselijk hinneken op wedstrijdterrein. (schaam me dood :P )

_Sunshineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:26

Ik ook.

Mijn pony doet dit ook en dan vooral tijdens de proef

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:31

Gewoon negeren en verder rijden. Zorgen dat de aandacht weer op jou word gefocust ipv de omgeving. Door bijv. met losrijden meer overgangen te rijden of in de proef ff gas geven letten ze vaak al wat meer op :).

Mijn paard hinnikt soms wel, soms niet. Soms ook geen idee wat ze doet, maar echt hinniken kan ik het niet noemen :')

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:20

Inderdaad gewoon negeren en verder rijden, net doen of ze het niet doet. Heel veel paarden en pony's doen dit. Er zijn namelijk heel veel soortgenoten en als ze dan in de ring zijn, dan voelen die rare beesten zich in mijn ogen vaak alleen

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:34

Ik zou voor me proef zorgen dat het paard lekker aan het werk is, dat zijn aandacht bij jou blijft, want ik begrijp uit jou verhaal dat hij snel afgeleid is. Ik zou dan het 'te afgeleid' probleem oplossen, dan verdwijnt het hinniken toch ook?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:42

Mijn vorige paard hinnekte altijd aan het einde van de proef als ik aan het groeten was. De eerste keer dat hij dat deed heb ik me beroerd gelachen en daarop mijn proef niet netjes beeindigt, maar jury had er begrip voor.
ik vond dat niet storend, maar tijdens de proef zou ik het wel storen vinden. Inderdaad negeren en verder rijden en goed aan het werk zetten.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:44

hahaha ik denk dat ik ook in een stuip had gelegen als mijn paard zou gaan hinneken aan het einde van de proef onder het groeten. Zo van ik heb mijn werk gedaan en bedankt voor het kijken hahahahaha

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:51

Heb op een manegepaard proef gereden bijna 2 jaar geleden in maart, normaal laat hij zich afleiden door de paarden in de bak en gaat hij lopen keten, en ook bij het losrijden was het een ramp. Stuiteren en dwarsliggen etc.

Maar toen ging ik de bak in, en hupsakee, netjes in de pas, ineens 2x zo snel lopen (normaal niet vooruit te branden tenzij je hem aan het begin flink met de zweep geeft, anders luistert hij niet, hij wil autoriteit voelen!). EN... Hinniken! De hele proef.

Daarna een ander meisje erop, zelfde resultaat:
http://www.youtube.com/watch?v=mC9UcflsVjo

Maar wel lopen! En normaal doet hij dat dus niet. Dus het hangt er echt maar vanaf of je hem afleidt of niet - gewoon negeren en goed laten werken. ;) Dan moet hij zijn aandacht op een gegeven moment wel bij jou houden.

Lag trouwens ook wel zowat in een stuip - hij kwam de bak in en begon al, en ik moest nog groeten... :+

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:55

Xadyra schreef:
hahaha ik denk dat ik ook in een stuip had gelegen als mijn paard zou gaan hinneken aan het einde van de proef onder het groeten. Zo van ik heb mijn werk gedaan en bedankt voor het kijken hahahahaha

Helaas is ie er niet meer, maar zo was het wel haha.
Hij is overleden, maar het was dan ook een echte lolbroek heb nog nooit zo om een paard gelachen als deze.

Kellynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:22

Hii,mijn vorige paard deed het ook,gewoon negeren,gaat vanzelf over. ;)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:09

Ja iedereen zegt negeren, maar als je tijdens je proef nietmeer hoort wat de voorlezer zegt, word je toch even pissig :P

Ik volg dit aangezien ik het ook altijd aan de hand heb, behalve bij buitenwedstrijden. (maar we hebben altijd binnen :P )

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:11

Haha tsja je kan er inderdaad pissig van worden, maar dat helpt niks. Mijn paard deed het ook, ook thuis als een paard de baan verliet. Het enigste wat je kan doen is gewoon negeren en doorrijden. ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:13

NessaX schreef:
Ja iedereen zegt negeren, maar als je tijdens je proef nietmeer hoort wat de voorlezer zegt, word je toch even pissig :P

Ik volg dit aangezien ik het ook altijd aan de hand heb, behalve bij buitenwedstrijden. (maar we hebben altijd binnen :P )

Gewoon even afspreken met je voorlezer dat die snel schreeuwt op het moment dat paard stil is :)) En (ongeveer) weten hoe je proef gaat helpt ook :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:43

Ouch, dat is wel lastig natuurlijk - mijne hinnikte er steeds net tussendoor, dus dat was niet zo'n ramp, maar daar had ik nog niet aan gedacht! ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:08

ik vind dat je van het feit dat ie hinnikt geen probleem moet maken ;) het is en blijft een paard.. het feit dat hij afgeleid word is wel een punt, misschien door even een klopje te geven en vooral te ontspannen houd ie zich ontspannnen. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:11

Wij hoesten ook wel eens- hm dat klinkt ook een beetje fout want het is niet echt vergelijkbaar. Maar je begrijpt het wel, hopelijk. Weet het paard veel dat jij probeert te luisteren. :)

Kunnen jullie misschien met van die oortjes werken? Dat doen ze bij een kennis van mij op de dressuurstal ook gewoon in de lessen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:13

waarom zou je je er voor schamen als ik vragen mag ? :)
het is toch een paard, die hinniken nou eenmaal, als je je daar voor schaamt moet je geen paard nemen lijkt me. ;)

ThaGirl schreef:
Ik volg dit topic ook even.
Mijn paard wil ook nog al eens vreselijk hinneken op wedstrijdterrein. (schaam me dood :P )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:14

Ik vind het het mooiste geluid dat er is, eigenlijk, en het paard waar ik toen op zat hinnikte omdat hij er plezier in had mooi te lopen voor de jury! (Echt een aandachtstrekker, dat beest.)

Is toch leuk? ;)

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:18

Ik zou gewoon negeren en doorrijden, zelf kun je er toch niets aan veranderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:21

Ik vind het helemaal niet zo leuk en grappig als paarden dat doen eerlijk gezegd want ze zijn met hun hoofd dan toch echt niet bij het werk en met een beetje pech kom je al snel niet eens meer aan rijden toe. Ik geef dus ook consequent een tik als er gehinnikt wordt, ze weten vrij snel dat het niet de bedoeling is om zich af te laten leiden. Een klopje zou ik al helemaal niet geven, ongewenst gedrag moet je zeker niet gaan belonen. In hogere proeven krijg je er minder last van, dan zijn de lijnen wat minder lang en kun je de aandacht beter vasthouden :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:24

Riep er iemand iets over klopjes geven want dat is natuurlijk inderdaad niet de bedoeling!

Dat van het hoofd er niet bij houden verschilt echter per paard, Urielle. Zoals ik uitlegde was het paard waar ik toen op zat die dat deed zeker wel bij de les. Hij was haarscherp, veel scherper dan IN de les en daarom kreeg ik ergens commentaar dat ik te vroeg was ingestuurd.
Ik stond nog op de "Armando doet er een tijdje over om te reageren" stand maar realiseerde me niet dat hij zo snel zou reageren. Oeps. :+

Maar de tik zou ik in dat geval geven omdat hij niet oplet, niet omdat hij hinnikt, al is dat natuurlijk wel verwant. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:33

Dat is wel even zoeken en afstemmen ja, ik heb ook een paard wat op wedstrijd heel scherp afgestemd staat.
Maar ook een die hinnikt, en die kan dus ook echt ineens volkomen vergeten zijn dat er een ruiter opzat. Vandaar dat ik heel fel ben op het hinniken, want het is het eerste signaal dat ik meestal krijg dat de aandacht weg is (ik begin het nu te leren aanvoelen op spierspanning maar dat is ook zoeken en elkaar leren kennen).

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:38

negeren, gaat vanzelf over.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:09

Ik negeer het nooit. Het paard dat ik rijd doet het àltijd zo rond einde van de training. Vroeger was het heel erg; toen waren er momenten dat hij gewoon stilstond, 180° omdraaide en hinnikte. Het is bij hem niet meer dan gewoon een vorm van aandachtsverlies. Ik negeer het daarom absoluut niet.

Ik voel die dingen bij hem meestal aankomen (vaak begint hij voordien sterk z'n onderhals op te zetten en om zich heen te kijken) en als ik merk dat hij op het punt staat om zoiets te doen, zet ik hem gewoon aan het werk met iets wat hij redelijk moeilijk vindt en wat concentratie vraagt. Dan heb ik hem zo weer bij mij.