wanneer ga je nou TE ver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

wanneer ga je nou TE ver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 13:36

hallo beste medebokkers,

Ik vroeg me laatst iets af, wat volgens mij andere ruiters zich ook wel eens hebben afgevraagd,
je rijd en opeens wil je paard niet meer doen wat je zegt.
je zult denken, dat is uitprobeerderij...maar wat als het paard echt iets dwars zit?

Hebben paarden nou ook wel eens last van, steken in de zij, kramp (geen kramp uit de darmen maar
ik heb het over de kramp in je benen etc.)
als wij bijvoorbeeld eens met steken op een paard zitten gaan we even stoppen,
maar als het paard ergens last van heeft rijden we meestal gewoon door, want je weet niet wat er is...
je denkt eerder dat een paard je uit probeert dan dat ie daadwerkelijk steken of kramp heeft,

weten jullie of het werkelijk bestaat dat paarden ook kramp of steken hebben?
En wat zijn jullie meningen hier over? wanneer denken jullie dat een paard gewoon dood op is of iets
heeft kwa steken? gaan jullie dan nogsteeds door tot het uiterste?

ik zie ook zo veel paarden op wedstrijden gewoon tot het uiterste inrijden en maar door gaan en maar
laten zien hoe goed ze zijn, maar moet dat nou werkelijk? ik vraag me wel eens af hoe sommige paarden zich
voelen onder het zadel, gewoon puur omdat ik me vaak afvraag hoe ze het beleven in HUN ogen

het is wat moeilijk om te beschrijven, maar hoop dat jullie me kunnen snappen en kunnen meedenken
over dit stukje welzijn van een paard. :)

gr. Lotte
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 26-09-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Re: wanneer ga je nou TE ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:38

Ik vraag me ook altijd af of dieren ook wel eens een dagje hebben dat ze gewoon hoofdpijn hebben... Ieder paard heeft in ieder geval wel eens een dagje minder zin. Erg jammer dat ze ons niet kunnen vertellen waarom.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:39

Heb het me ook al vaak afgevraagd,
ik denk dat ze wel krampen kunnen hebben,
maar zou het eigenlijk ook écht niet weten..

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:40

Ik heb ook een paard gereden waarvan ik serieus dacht dat ze af en toe knallende koppijn had.
Dan liet ik r ook gewoon lekker in de wei ofzo, en de dag erna kon ik dan weer normaal met r aan de slag.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 13:45

het is idd zo jammer dat ze ons niet goed kunnen vertellen
(communiseren) wat ze voelen,
soms denk je ook gewoon, ze gaan nog eens dood alleen
omdat ze het beste voor hun baasje willen,...
best wel triest als je er gebruik van maakt met de
overvraging van het rijden.

Ik denk ook wel eens dat ze gewoon net als wij kunnen
denken, maar het voor ons niet kunnen laten horen,
maar via communicatie en manieren van doen precies kunnen
laten uiten wat ze denken

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:47

Nou wat ik bijvoorbeeld nu merk aan mijn paard, is dat ze het voor mijn gevoel niet zo lang kan volhouden om in een bepaalde houding te lopen. Ze is onlangs gekraakt en is daardoor een stuk losser geworden. Het eerste half uur gaat het dan ook super, maar daarna lukt het gewoon niet echt meer om in diezelfde houding te blijven lopen (en dat is niet opgericht ofzo hoor, maar gewoon los over de rug en in de nek).
Eerst dacht ik dat ze niet zoveel zin meer had, en dan probeer je van alles, maar daar wordt het alleen maar minder van. Ben er dus eigenlijk van overtuigd dat ze het gewoon nog niet kan volhouden, dus dan pas je je daaraan aan (ik dan).

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:50

Dat is een kwestie van je paard "kennen"en kunnen aanvoelen of er iets is. Bepaalde dingen in gedrag zullen bij het karakter van je dier horen en de dingen die daar buiten vallen zouden dus op moeten vallen. Ik heb wel een mooi voorbeeld voor je.
Twee jaar geleden stond er op de pensionstal waar ik stond een merrie te koop die ik nog kende van toen ze drie jaar oud was. Destijds had de eigenaresse haar net onder het zadel en ik weet nog dat ik tegen haar gezegd heb dat ze zuinig moest zijn op die merrie want het was een hele beste.
Toen ze te koop stond scheen er een los botfragment in haar rug te zitten ( waren ze niet mee naar de kliniek geweest maar geconstateerd door een "ziener") waardoor ze niet meer geschikt was voor de sport (ze liet zich ook niet meer rijden) maar er zou nog wel mee gefokt kunnen worden. Afijn merrie klinisch laten keuren en aangekocht met als doel haar rustig keuringsklaar te maken en er een veulentje uit te fokken. De derde keer dat ik haar aan de longe had ging ze van god los en stond even later echt trillend op haar benen heel verontschuldigend naar me te kijken. Iedereen zei dat ze dat wel vaker had en het bij haar hoorde maar ik geloofde er niks van, volgens mij was er iets grondig mis. De week daarop ben ik met haar naar Van Unen in Vinkega geweest heb uitgelegd wat ik er van dacht en wat haar gedrag was wat niet in "haar straatje" paste. Foto's gemaakt en wat bleek? Drie wervels van de schoft gebroken en scheef weer aan elkaar gegroeid, viel niks meer aan te doen. Helaas hebben we haar dus af moeten laten maken.
Ik ben blij dat ik mijn gevoel en verstand gevolgd heb en dat ook altijd doe met mijn dieren want je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt als je doorzet.........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:50

Ik heb wat dat betreft een hele handige pony, als hij echt geen zin heeft laat hij dat heel duidelijk merken :)
Dus als hij zijn dag niet heeft, merk je dat al vanaf het moment dat je de wei in stapt. Prima, dan heeft hij gewoon een vrije dag.
Ik denk ook best dat paarden zich af en toe ook niet lekker voelen, dat zie ik bij onze kat ook wel eens. Zelfs mijn vissen verkleuren wel eens als ze hun dag niet hebben (doordat ik bv vergeten ben de thermostaat in hun water te doen en het water wat te koud is).

Ik verwacht niets als ik naar mijn pony ga, ik zie het wel als ik daar ben :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 13:51

Mariskatw schreef:
Nou wat ik bijvoorbeeld nu merk aan mijn paard, is dat ze het voor mijn gevoel niet zo lang kan volhouden om in een bepaalde houding te lopen. Ze is onlangs gekraakt en is daardoor een stuk losser geworden. Het eerste half uur gaat het dan ook super, maar daarna lukt het gewoon niet echt meer om in diezelfde houding te blijven lopen (en dat is niet opgericht ofzo hoor, maar gewoon los over de rug en in de nek).
Eerst dacht ik dat ze niet zoveel zin meer had, en dan probeer je van alles, maar daar wordt het alleen maar minder van. Ben er dus eigenlijk van overtuigd dat ze het gewoon nog niet kan volhouden, dus dan pas je je daaraan aan (ik dan).

dat denk ik ook, langzamer hand gewoon opbouwen, en ik moet zeggen, los over rug en nek is best vermoeiend,
teminste als je eerst altijd vasthield :j

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:02

Ja klopt, het is ook een hele andere houding dan hiervoor natuurlijk. Ze is in het verleden heel erg ziek geweest en heeft waarschijnlijk daardoor van alles 'verkrampt'. Ze hield heel erg vast in haar lichaam, maar zat ook helemaal vast. Je wilt niet weten wat voor kraakgeluiden er uit haar kwamen.
Dus eerst maar een beetje rustig aan doen :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:07

BKS: ja dat zou mooi mis gegaan zijn als je naar men hebt geluisterd...zo heb ik er ook wel een waarvan het misschien nog wel goed kan komen..

Mijn pony kwam 3 maanden geleden kreupel aangetroffen de weide uit, nou ja kreupel, ze liep heel voorzichtig en
haar hoofdje hinkte een beetje.
Ik was 3 dagen niet naar haar geweest ivm (ja weet het ook niet meer maar ik was ergens heen en had mijn pa gevraagd te verzorgen)
maar goed ik merkte gelijk dat dit niet goed was, ze liep gewoon niet goed (Dat zag je duidelijk) en haar uitstaling
was ook niet wat het was.
Mijn vader, die vertelde dat het stijfheid was en ik geloofde hem stomweg ook nog eerst en heb op haar gereden, niet lang,
want het ging echt slecht.
Heb mijn vader dus overgehaald om de DA te laten kijken, maar nee hij wou de fisio dr bij halen, nou ja als 13 jarige kan je
dan niet meer zeggen dan ''wat jij wilt'' en 2 dagen later kwam de Fisio,
hij vertelde dat hij bijna een spierbevangenheid had :? en idd een beetje stijf was van het opeens stilstaan..
nou als FISIO kun je dat niet weten, voor de spierbevangenheid heb je een bloedmonster voor nodig, dat kon ik uit,
jonge ervaring zelf ook nog wel uit mijn duim zuigen...maar ja, mijn vader geloofde heilig in hem en ja,...hij gaf mij de
opdracht lange buitenritten te rijden van minimaal 4 uur?? :? :?
nou ja, ik moest en zal zijn verzoek doen, en heb de volgende dag HEEL STOM I NOW 4 uur lang buiten gereden 8)7 _-:( -:(-
ik kon wel janken onderweg, ik zag gewoon in haar de pijn en heb gelijk na de rit mijn vader laten smeken de DA er bij te halen
want ik wou dit niet..
en idd, achteraf bleek mijn lieverd een peesblessure te hebben,...Alfijn, ze loopt nog kreupel, maar ben blij dat ik niet langer naar
die nepper van een fisio heb geluisterd, ben misschien niet de oudste, maar had mijn pony wel al bijna 3 jaar, en had wel mijn
13 jarige leeftijd alleen maar met paarden geleefd,..en nog had ik meer verstand dan mijn vader..
Ik kan nu nog wel janken om mijn arme pony, ik heb haar gewoon zo veel pijn geleden...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:11

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:14

Als je je paard goed kent zul je het meestal merken wanneer hij een off-dagje heeft. Ik probeer altijd eerst uit te sluiten of er wat aan de hand is als mijn paard vreemd gedrag vertoont. En als ik merk dat ik ongeduldig word met rijden oid stap ik liever af dan dat ik hem er doorheen zou gaan trekken/slaan.

Ik heb een tijdje een ruin verzorgt die opeens niet meer fijn wou lopen en begon te stijgeren terwijl het een heel lief beest was. Ik vertrouwde het niet (eigenaar dacht dat hij teugel kreupel was) dus na lang zuren is hij naar de kliniek gegaan. Bleek dat het paard hko had. Er is daarna nooit meer op gereden en ik was blij dat ik naar mijn gevoel had geluisterd.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:32

DarkShines schreef:
Als je je paard goed kent zul je het meestal merken wanneer hij een off-dagje heeft. Ik probeer altijd eerst uit te sluiten of er wat aan de hand is als mijn paard vreemd gedrag vertoont. En als ik merk dat ik ongeduldig word met rijden oid stap ik liever af dan dat ik hem er doorheen zou gaan trekken/slaan.

Kijk en dat vind ik nou "ruitergevoel" de fout bij jezelf zoeken en inderdaad niet beginnen te plukken en te slaan, daar win je het toch niet mee van pakweg 500 kilo. Als ik een off day heb of het loopt niet lekker met rijden pas ik daar mijn training ook op aan, ik zorg altijd dat we de training eindigen met iets wat wel lekker gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:28

Ja, ik denk absoluut dat paarden hun dag niet kunnen hebben. Ik heb een vreselijk LIEF paard. Dat graag meewerkt. Wanneer hij geen zin heeft (bijvoorbeeld niet alleen op buitenrit wil) is dat echt anders dan wanneer hij zijn dag niet heeft. Je zou natuurlijk kunnen denken: paard is koppig en probeert je uit. Alleen voelt het zo niet, en mijn gevoel klopt bij mijn paard altijd. Ik ben er nog niet helemaal aan gewend, zoiets heb ik namelijk nog nooit met een paard meegemaakt, en soms druk ik dan ook door (kom op, loop niet zo te klieren, irritant paard!) Maar achteraf blijkt dat mijn gevoel altijd klopt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:33

Als ik merk dat het die dag gewoon niet zo lekker gaat omdat hij/zij niet lekker loopt maak ik meestal het rondje door de bak af en loop het hem/haar uit door het bos. Maar als ik eerlijk moet zijn stop ik niet als ik een steek heb, of het moet heel erg mis zijn. Als ik me er even doorheen zet is het zo over, maar je kan natuurljik niet tegen je paard zeggen ff doorzetten. Daarom moet je denk ik ook genoeg stappen als je rijd, dus na elke versnelling [na 10 minuten of 5 of minder] even stappen. zo kunnen ze op adem komen en weer klaar maken. Lijkt mij redelijk tegenover het paard :j

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:34

ja ik vraag het me ook wel is af, bijv als ik aan het hardlopen ben en ik ben buiten adem en helemaal bezweet dan ga ik ook even een stukje rustig lopen. maar de meesten laten hun paard gewoon doorlopen.

en als merries hengstig zijn, zijn ze meestal een stuk vervelender. zouden ze dan ook zon erge buikpijn hebben zoals wij?? of denk ik nu heeel penny:P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:38

Ik denk niet dat een paard steken kan krijgen, het is een bewegingsdier, hij is gemaakt om te lopen en rennen. Het zou ook wel heel vervelend zijn als hij net steken kreeg en even niet door kon rennen wanneer er net een roedel wolven achter 'm aan zit :+

Wel denk ik dat bijvoorbeeld kleine ongemakjes, zoals hengstigheid of bijvoorbeeld mijn ros, dat nu al met wintervacht staat terwijl het nog best warm kan zijn, een paard minder fijn in z'n vel kan laten zitten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:59

ik merk het iegenlijk altijd meteen aan mijn merrie als er wat mis is. als ze niet helemaal lekker is of ergens last van heb. als er onder het rijden iets gebeurt waardoor ze in ene niet meer lekker gaat kan ik eigenlijk altijd wle meteen merken of het aanstellerij is of dat er echt wat mis is met dr. bij aanstellerij rijdt ik gewoon door en loopt ze eigenlijk na een paar rondjes alweer als vanouds. maar als ik merk dat er echt iets is, dan ga ik dr niet tot dr uiterste drijven, maar dan stop ik stap ik uit en gaat ze lekker het land in. en als er tijd is dan zadel ik dr savonds nog even op en dan kunnen we eigenlijk altijd de training gewoon hervatten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:03

Ik merk het meestal al op stal/op de wei als mijn paard niet helemaal 100% is. Dan pas ik mijn training er op aan. Dat is een kwestie van je paard doorzien en opgebouwde ervaring. Mijn paard loopt altijd door, hoeveel pijn hij ook heeft, hij zal proberen het niet te laten merken. Om hem heel te houden dus des te belangrijker om zelf alert te zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:08

Mijn bijrijdpaard geeft het gelukkig zelf goed aan.

Stopt gewoon ineens als hij niet meer verder wilt. En dan probeer ik het nog even maar als hij dan weer steeds in stap valt of stil gaat staan dan is er gewoon iets mis. Of hij voelt zich niet lekker.

En dan is het gewoon tijd om af te stappen en kijken hoe hij de volgende dag is.

Net zoals dat ik vrijdag in de bak ga rijden en hij op rechts echt helemaal vast zit. In draf keihard onder mij uitrent rechtsom en niet een normale volte rechtsom kan maken met stelling naar binnen.

Ik ben dan niet zo iemand die het er gelijk uit wilt rijden, meteen hem op rechtsom allerlei oefeningen laat doen. Tuurlijk heb ik vrijdag en gister veel slangevoltes, achtjes en voltes openen en sluiten gedaan. Maar dan wel in stap. Want draf vond hij veel te moeilijk en als een paard gaat rennen omdat hij iets moeilijk vindt dan is het geen aanstellerij.

Dus dinsdag heeft eigenaresse les en zal er even heel goed naar het paard gekeken gaan worden (instructrice geeft niet alleen verdomd goed les maar kan ook heel goed paard bevoelen en voelen waar er problemen met spieren etc. zitten).

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:34

Ik begrijp je helemaal, TS. Kan me wezenloos irriteren aan ruiters die grenzen van hun eigen paard niet kennen.

Tijdens het Pinksterconcours hier in de buurt zag ik een combinatie een uur voor de proef warmrijden. Het was toen zéker 25 graden. Paard zweette behoorlijk, liep de benen vanonder zijn lijf.
Uiteindelijk in de proef zag je paard helemaal inkakken... "wat doet ie nou vreemd" hoor ik amazone zeggen..
Niks vreemds aan, denk ik dan.. Dier heeft ook ff pauze nodig, vocht en eten nodig..
Zeker met zo'n warme dag, zo'n intensieve manier van inrijden.
Ken je paard. :o

Ik zie al in de wei hoe de pet van mijn paard erbij staat en daar pas ik mijn training aan.

Veel dingen doen en je leert je paard goed kennen. Bepaalde dingen kun je standaard doen. Ik heb een tijdlang de temperatuur opgenomen op bepaalde momenten van de dag, daardoor weet ik wat normaal is en wat niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:37

Welshcobfan schreef:
Ik heb wat dat betreft een hele handige pony, als hij echt geen zin heeft laat hij dat heel duidelijk merken :)
Dus als hij zijn dag niet heeft, merk je dat al vanaf het moment dat je de wei in stapt. Prima, dan heeft hij gewoon een vrije dag.
Ik denk ook best dat paarden zich af en toe ook niet lekker voelen, dat zie ik bij onze kat ook wel eens. Zelfs mijn vissen verkleuren wel eens als ze hun dag niet hebben (doordat ik bv vergeten ben de thermostaat in hun water te doen en het water wat te koud is).

Ik verwacht niets als ik naar mijn pony ga, ik zie het wel als ik daar ben :)

zo een pony had ik idd ook :j

heel handig als ze het zo aangeven en ik luisterde er vaak ook naar
soms nam ik hem mee op wandeling op het terrein en dan zag ik al snel of hij alleen geen zin had of echt gewoon niet lekker in zijn vel zat

ik hoop dat bij mijn nieuwe topper ook te gaan zien

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 20:39

mee eens Nicole,
weet trouwens iemand ook dit te omcijferen?
Ik rijd een jonge 3 jarige en rijd ik het liefst zonder zadel en
bitloos, gewoon voor het gevoel, maar zo dra ik een bitje in
zijn mondje doe is het over, hij luistert niet, hij wil niet en
het werkt gewoon niet, iemand iedeeen of licht het aan de tanden die
gaan wisselen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:43

met een 3 jarige zou dit zomaar eens heel goed kunnen
en een controle kan nooit geen kwaad ;)