Bijrijdster(tje) kan niet blijven zitten in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Bijrijdster(tje) kan niet blijven zitten in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 12:38

Ik zit met een probleem en weet niet hoe ik het kan oplossen. :7

Heb al van alles geprobeerd, het betrefd dus een meisje van 10, die rijd op mijn welsh pony van 1.21, draven gaat goed, stappen ook, verlichte zit in galop gaat ook prima, maar zodra ze gewoon gaat zitten in het zadel word ze er makkelijk 15 cm uitgegooid tijdens de sprong.

We hebben al van alles geprobeerd, ontspannen, aanspannen, beugels korter, beugels langer, achterover leunen etc.

Nou is het ook maar een heeeel licht meisje, zou het daar ook aan liggen?

Hopelijk heeft een bokker een tip, want ik was bijna zoveer een flink stuk dubbelzijdige tape op het zadel te plakken :D ;)

Ragdollcat

Re: Bijrijdster(tje) kan niet blijven zitten in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:42

Voorlopig even niet gaan galopperen? en haar stevig laten snoepen, wordt ze wat zwaarder en dan weer proberen? nee hoor grapje.

Het kan ook liggen aan de manier van hoe de pony galoppeerd, of gewoon blijven oefenen, ik heb hier geen verstand van.

Succes

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:43

had het ook heb nu leren zitvlak zit als een huis :D

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 12:44

Ja dat dacht ik ook al hindaFree, misschien een rijbroek met leren zitvlak.. toch maar de dubbelzijdige tape proberen :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:45

Ik doe meestal een touw om de hals waar ze zich mee in het zadel kunnen "trekken". Na een paar x kunnen ze meestal al weer zonder touw.
Ze stuiteren omdat ze nog niet meebewegen met de pony, als ze zichzelf (tijdelijk) in het zadel trekken leren ze het ritme van de galop aanvoelen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:48

Vermoedelijk spant ze ergens in haar lichaam iets aan, dit kunnen haar billen, bovenbenen, schouders, bovenarmen nou ja van alles zijn.
Heb je de mogelijkheid om haar op de longe te nemen en dan in galop oefeningen laten doen? (zoals vliegtuigje met beide armen wijd) (1 of beide benen over het zweetblad alsof je aansingeld) (alles in haar lijf laten aanspannen en daarna weer ontspannen)

In mijn les zitten meerdere jongere kinderen die er ook wel eens moeite mee hebben gehad, maar door een aantal oefeningen en duidelijke uitleg nu lekker mee kunnen in de beweging.

Edit: Leren zitvlakken is natuurlijk symptoon oplossing, je moet naar de oorzaak gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door annebe op 23-09-09 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:50

Dubbelzijdig tape!
Misschien een bontje OP je zadel?! Dan zit ze ook wat steviger.
En een broek met (nep) lederen zitvlak...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:56

dat touwtje om de hals (beugelriem snijdt wat minder) gebruik ik dus ook voor een vriendin die gisteren voor het eerst heeft gegaloppeerd. Werkt prima, alleen vroeg ze zich af hoe dat in hemelsnaam ooit zonder moest ;)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:01

Ik dacht meer aan: voorlopig even niet in galop en het meisje zitles laten nemen bij een goede instructeur.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:04

Zo'n halsring kan inderdaad helpen maar ik kan me ook voorstellen dat het nóg pijnlijker voor 't arme ponybeest wordt :')
Zitles lijkt me ook een goed idee.
De kleine meisjes bij ons op de ponyclub krijgen het advies om 'net te doen alsof ze de tango dansen' in galop, lekker met die heupen van achteren naar voren meebewegen! ;) (tot nu toe heeft het nog niet echt veel geholpen := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:15

Ik vind het al super dat een meisje van 10 dat durft. Ik zou ook even niet galopperen, als je zou durven zou met een bontpad een uitkomst zijn, dan kan ze meer op de rug zitten en leren met de beweging mee te gaan, maar ik vind 10 jaar dan wel erg jong nog. Kan ze niet leren galopperen op een pony die vlakkere gangen heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:32

Merel_93 schreef:
Zo'n halsring kan inderdaad helpen maar ik kan me ook voorstellen dat het nóg pijnlijker voor 't arme ponybeest wordt :')
De kleine meisjes bij ons op de ponyclub krijgen het advies om 'net te doen alsof ze de tango dansen' in galop, lekker met die heupen van achteren naar voren meebewegen! ;) (tot nu toe heeft het nog niet echt veel geholpen := )

Doet geen zeer hoor, ze hoeft er ook geen 10min aan te hangen.
Ik heb liever dat ze even de halsriem vasthouden dan dat ze elke x in de mond trekken.
Het hoeft ook maar totaal een paar rondjes. Als ze eenmaal het ritme hebben is het goed.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:38

Ja daar ben ik het wel mee eens, beter dat ze even aan die halsring hangen dan telkens op de rug zitten te bonken.
Maar ik vind wat russel zegt ook wel een goed idee; gewoon op een andere pony met vlakkere gangen leren galopperen, is dat geen optie?

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:40

Brainless schreef:
Merel_93 schreef:

Doet geen zeer hoor, ze hoeft er ook geen 10min aan te hangen.
Ik heb liever dat ze even de halsriem vasthouden dan dat ze elke x in de mond trekken.
Het hoeft ook maar totaal een paar rondjes. Als ze eenmaal het ritme hebben is het goed.

Je kunt ook zo'n bokriempje voor aan het zadel maken waar ze zich aan vast kan houden. Hier merkt de pony dus echt niks van ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:53

@Hebbes,
Maar dat kan maar met 1 hand, en met een halsriem (wat ruimer) leren ze hun beide handen wat hoger en meer naar voren plaatsen, en ze kunnen hun teugels erbij vast houden.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:14

uhh rare vraag :o maar wat is een bokriempje? Waar zit dat aan het zadel vast dan?
Ik zou haar de bewegingen van het paard goed laten voelen, laat haar maar mee bewegen. Zorgen voor een rustige galop, dus niet keihard.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:09

Ze heeft al op veeel andere pony's gereden, van shetlanders tot een paard van 1.60 (maar het is niet je van het hoor ;) )

Ik heb zo niks anders waar ze het op kan leren, van 't weekend komt ze weer, dan ga ik iniedergeval even een halsriem proberen :j en misschien even aan de longe, de pony zelf heeft vooral de neiging heel snel te gaan, een rengalop in verlichte zit kan ze makkelijk uitzitten/staan ;) :?

Maar even aan de longe oid proberen van 't weekend dan :)

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:17

mss touwtjes aan het zadel maken. zodat ze zich daar aan vast kan houden..

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:25

eerst aan longe ZONDER beugels laten rijden/galopperen... eens kijken hoe dat gaat? ben benieuwd...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:36

Misschien zonder zadel proberen, met een barebackpad of iets waar ze zich nog wel aan vast kan houden. Natuurlijk niet meteen gaan galopperen, maar eerst kijken hoe dat gaat in draf e.d. Dat is toch het beste voor je balans, bovendien moet ze dan wel meegaan in het ritme, met een gewoon zadel is dat altijd veel lastiger. Zodra ze gaat verkrampen, benen laten strekken zodat ze niet uit balans raakt. Gewoon eerst even aan de longe doen, dan bepaal jij het tempo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:37

Ik neig er zelf nogal toe en het enige wat echt help is ontspannen! Je merkt dat je nogal opwipt en gaat acuut alles aanspannen, billen benen, rug.. En dan wordt je net zo'n strakgespannen stuiterballetje. Dus probeer haar aan te leren om alles gewoon lekker te ontspannen en te letten op de beweging van het paard (als ze durft aan de longe zelfs met de ogen dicht want dan voel je pas echt goed wat een dier onder je doet). Als ze dat door krijgt ga je automatisch je er na voegen (en dus wel weer wat meer je spieren gebruiken maar dan op de goede manier).

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:54

@Brainless dat was een idee aangezien er wat commentaar kwam over een halsriem. Het zou een oplossing kunnen zijn ;)

@iloon25 die maak je vast aan die ringetjes voor bij het zadel. Waar je ook een borsttuig aan vast maakt ;)

En wat bij mijn nog is is gedaan toen ik mijn haf net had (ik was ook 10) aan de longe zonder beugels en teugels en me aan het zadel in het zadel trekken. Daarna met 1 hand gaan zwaaien/ rondjes draaien, daarna met 2 handen. Ik zit nu erg stevig in het zadel en kan goed met de beweging mee komen.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:07

Ik heb leren galopperen (rijden) zonder zadel.
Dan voel je de beweging veel beter.

Netzoals YvonneNEL dat zegt

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:31

Dat zou ik dus niet doen. Stel je voor: bonkbonkbonk... op de blote rug van die pony! Zonder beugels lijkt me echter wel een goed idee.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:01

Wat is er mis zonder zadel? Zonder zadel heb je wel het directe gevoel hoe een paard beweegt en daar in mee te gaan?
een zadel geeft altijd enkele seconden vertraging in de beweging.