zaag ik ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

zaag ik ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:39

als ik mijn paardje aan de teugel probeer te krijgen knijp in in de linker teugel als hij zijn linker been naar voren zet en knijp ik in mijn rechter als hij zijn rechter naar voren zet. Snap je ?

nou las ik ergens dat dat zagen is en dat je je paard hiermee pijn doet !
nou geloof ik niet dat ik mijn paard hiermee zeer doe, want dan had hij me dat wel laten merken.

maar, hoe moet het dan?
ik heb het idee dat dit je enige manier is waar hij op reageert. Als het op een andere manier doe gaat hij alleen maar trekken en mijn zijn hoofd omhoog.

hoe doen jullie dat ?

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:41

Les nemen is het enige wat echt helpt.
Wij kunnen jou nu niet vertellen hoe je dit wel moet doen.
Ik kan je wel vertellen dat wat jij doet niet de manier is om een paard lekker nageeflijk te rijden.
Laatst bijgewerkt door MonAmieC op 22-09-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:41

Je krijgt je paard inderdaad niet nageeflijk door te rommelen met de teugels.
9 van de 10x is dat inderdaad zagen en dat is verre van prettig voor een paard.
Nageeflijkheid moet je verdienen, het is namelijk een beloning op het rijden van de ruiter.
Nageeflijkheid mag nooit of te nimmer een doel op zich zijn.
Als jij op een ontspannen manier rijd, je paard activiteert van achteren en dit rustig opvangt (dit alles dus ontspannen) dan komt je paard vanzelf nageeflijk.
Laatst bijgewerkt door Silence op 22-09-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Corally_B

Re: zaag ik ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:44

Nee gelukkig kunnen paarden niet praten, dusja gillen of schreeuwen kunnen ze niet, je kan toch zelf wel logisch nadenken? Stop jij een ijzeren ding in je mond en ga dan heen en weer...... Ga alsjeblieft les nemen voor je het paard naar de kl*te rijdt!!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:47

Lies21 schreef:
Nee gelukkig kunnen paarden niet praten, dusja gillen of schreeuwen kunnen ze niet, je kan toch zelf wel logisch nadenken? Stop jij een ijzeren ding in je mond en ga dan heen en weer...... Ga alsjeblieft les nemen voor je het paard naar de kl*te rijdt!!

je kunt wel een beetje te fel reageren ;) ze vraagt het toch nu ? dus ze weet dat ze misschien zaagt , maar neem dus les van iemand met veel ervaring :) zo leer je vanzelf de correcte manier !

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:50

Lies21 schreef:

Nou zeg, het kan ook wel een HEEL stuk aardiger hoor! De TS heeft dit topic geopend om geholpen te worden, niet om zo de grond in geboord te worden. Ze is al een heel eind op weg door het probleem onder ogen te zien en er iets aan te willen doen, dus dit is niet de manier om te reageren!

TS, ik zou zeggen, zoek een fijne instructrice die je hiermee verder kan helpen :). Via internet gaat dit namelijk lastig.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:56

Ik boor haar niet door de grond, maar mensen zouden met dieren wel eens wat logischer kunnen nadenken..... Sorry maar als je zelf niet in staat bent om dit te doen of om op een forum te moeten vragen of ZAGEN goed is ben je niet echt lekker bezig

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:58

Hee, Dat is zagen inderdaad!
Wat helpt om ontspannender te rijden is je buiten teugel strak te houden en met je binnenteugel rustig te kneden dat het bijna onzichtbaar is dat doe je met je ringvinger.
Tuchelijk geef je wat been.
Recht over de hoefslag ga je wel een beetje spelen met beide teugels.
Maar in hoeken en wendingen doe je alleen de binnenteugel.
Je gaat van achter naar voor zegmaar.

Je zegt: zagen doet toch niet pijn?
Nou het doet heel pijn bij een paard!

Het is net zoals je een touw in je mond stopt en dan ook heen en weer gaat.

;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:59

Je paard aan de teugel rijden vind ik niet het voornaamste om te doen als je op je paard zit.
Probeer eerst de achterhand er goed onder te rijden, dan gaat hij als het goed is vanzelf uiteindelijk zakken en goed over zijn rug lopen. Want daar gaat het uiteindelijk om, dat bereik je niet met zagen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:02

zoo , daar kreeg ik even op mijn dak!

Als ik mijn paard zeer had gedaan had ik dat gemerkt, dit heb ik bovendien geleerd van zijn vorige eigenaars.
mijn paard is (ex) manegepaard, en heeft heel wat manieren gehad. Als ik een paard krijg wat ik zelf alles aanleer, weet ik wat ik van hem kan verwachten. Als ik een paard koop waarvan ik niet alles weet wat ermee gebeurd is, weet ik ook niet hoe ik dingen moet vragen. Ik heb hem nog niet zo lang, dus ben nog steeds aan het proberen, advies aan vragen.
en ik rij mijn paard NIET naar de klote. Als ik nou met al mijn kracht aan zijn mond stond te rukken, dan doe ik overduidelijk een heleboel fout.
Daarom vraag ik ook bokkers om hulp.

en ik heb les, maar daar ben ik niet bezig met aan de teugel rijden. Mede omdat dat heel veel tijd kost en mijn instructrice ook links en rechts zachtjes trekt, maar niet als hij zijn been naar voren zet. Als zij het doet gaat hij ook gelijk naar beneden.
Laatst bijgewerkt door IloveAlfriee op 22-09-09 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:03

Idd is het belangrijkste advies een instructeur te zoeken en haar/hem je vraag voor te leggen.
Ik vermoed wel dat wat jij beschrijft zagen is. In welke mate kan niet worden beoordeelt vanaf hier.
Door omstebeurten op beide mondhoeken in te werken, wringt het bit snel in de mond.
Daar heeft een paard wel respect voor :o maar zal er niet echt op nageven (= je hand vertrouwen)

Probeer op voltes etc. enkelvoudige lichte ophoudingen te geven (met een hand). Zo kun je zo correct en zuiver mogelijk inwerken op een zijde. Dan is veel beter te zien of je werkelijk werkt op de activiteit die je bij de achterhand hebt opgewekt (gaat dragen en kan nageven) of dat het toch vrees voor je hand is.
Als je paard nog niet reageert, heb je waarschijnlijk te weinig impuls vanuit de achterhand en/of te weinig vertrouwen op de voorhand (bit).
Succes.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:04

les nemen, die kan je verder helpen :)
een filmpje hier neer zetten kan ook helpen,
snap niet bepaald wat je bedoelt :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:04

Wacht even hoor, is het nu je verzorgpaard of je eigen paard?
Want als het je verzorgpaard is: Weet je zeker dat zijn eigenaren hem ook zo rijden?

En anders: Ik zou sowieso les nemen, want je paard aan de teugel willen rijden 'omdat de rest dan wel komt' is niet de goede manier. En dat is niet aanvallend bedoeld hoor, maar andere manieren werken een stuk beter. Want ook manegepaarden kunnen uiteindelijk heel mooi lopen zonder al te veel gezaag in de mond.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:05

Een meid van 14 die een hoop vragen heeft (lees profiel)
Ze stelt deze vraag niet voor niets op Bokt....het "gezellige" paardenforum. Gelijk een "gezellig" antwoord.

Je bent zoals jij beschrijft inderdaad aan het zagen.
Dit is geen prettig gevoel voor het paard.

Het is beter om met beide handen (lees ringvingers) tegelijk ophoudingen te maken.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:06

Oke maarja het is misschien cliché maar een manegepaard is meestal wat stomper om gevoelens te uiten, daar is meestal al zoveel mee gedaan dat ze alles maar over hun heen laten komen. En wel of geen manegepaard je kan niet altijd aan een paard merken of ie pijn heeft of niet!! In je profiel staat dat het je verzorgpony is en je deze nog maar net verzorgt.... Dat bedoel ik met logisch nadenken, zelfs de kleinste bewegingen zouden in jouw mond ook al pijn doen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:08

diana1 schreef:
Ze stelt deze vraag niet voor niets op Bokt....het "gezellige" paardenforum. Gelijk een "gezellig" antwoord.

Het is beter om met beide handen (lees ringvingers) tegelijk ophoudingen te maken.

NEEEEH wat fout zeg! Met beide teugels....! Buitenteugel, niets mee doen als alleen contact houden. Je binnenteugel werkt met regelmaat in en ontspant met regelmaat!!

_Bitje_

ben het met lies eens, wees voorzichtig met je handen meid,
dat paardje moet nog langer mee met zijn mond :)

_Bitje_

Lies21 schreef:
diana1 schreef:

NEEEEH wat fout zeg! Met beide teugels....! Buitenteugel, niets mee doen als alleen contact houden. Je binnenteugel werkt met regelmaat in en ontspant met regelmaat!!

gewoon met de achterhand er onder, gaat ie vanzelf :Y)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:10

Inderdaad, eerst de boel van achteren goed hebben, de rest komt later. En daarvoor kan je les nemen, als je echt dressuurmatig verder wil....

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:12

juist, bedankt.
tjaa, het probleem is dat ik zelf ook niet zoveel ervaring hem met aan de teugel lopen.
daarom vraag ik zo veel mogelijk manieren. Om er maar achter te komen waar die van mij naar luisterd.
Ik denk dat hij door het manege rijden ook hard in zijn mond is geworden. Als ik hem rij en hij is goed voorwaarts, kan ik hem met mijn pinken langzamer laten lopen. Maar dat hoofd blijft omhoog. Hij zakt niet helemaal niks.
Aan de longeerlijn zakt hij wel. Dan loopt hij als ene zonnetje.

maaaarr, ik sluit mijn hand zacht hoor, ik trek niet ofzo.
de reden dat ik vraag, is dat ik bang ben dát ik hem pijn doen. Maar ik heb het idee dat hij gewoon rustig doorsukkelt.. xD

ik heb trouwens ook wel eens geprobeerd om buitenteugel ertegen, contact niet trekken en binnenhand spelen. Maar dit is blijkbaar onbekend voor hem dus dat hoofd gaat omhoog en hij snap niet wat ik wil. Hoe moet ik hem dat nou laten weten ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:12

ik rijd nu een 3 jarige (ja weet het jong) het is mijn verzorgpaardje...nou die rijd ik momenteel, bitloos en zonder zadel..
eerlijk kan niet denk ik? en hij loopt ook nog eens ontspannen
op de loodlijn, hoe kan dat? achterhand er onder en ontspannen lijf ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:16

@Lies 21,
Ik had het niet over voltes of bochten rijden maar over rechte stukken!

TS Succes met jouw paardje. Met goede hulp komt het wel goed.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:18

[quote="IloveAlfriee"]juist, bedankt.
tjaa, het probleem is dat ik zelf ook niet zoveel ervaring hem met aan de teugel lopen.
daarom vraag ik zo veel mogelijk manieren.

Zoveel mogelijk manieren? Er is maar 1 manier!! Je kan een paard niet aan de teugel laten lopen door hier te vragen hoe dat moet. Je kan het ook niet uit een boek halen! Waarom vind jij dat aan de teugel belangrijk? Is de achterhand wel goed? Heeft de pony geen last van de rug? Ik bedoel maar te zeggen dat je je eerst druk moet maken om andere dingen.....

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:19

diana1 schreef:
@Lies 21,
Ik had het niet over voltes of bochten rijden maar over rechte stukken!

TS Succes met jouw paardje. Met goede hulp komt het wel goed.

Ook niet met rechte stukken!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:20

Citaat:
mijn instructrice ook links en rechts zachtjes trekt, maar niet als hij zijn been naar voren zet. Als zij het doet gaat hij ook gelijk naar beneden

|o Natuurlijk doet ie dat....
Wat je instructrice doet, is pijnlijk voor je paard.
Door dan in de knikken is hij van dit ongemak af.
Maar dan is hij niet nageeflijk, maar loopt in een valse knik.

Een instructrice die een paard naar beneden rijd door te trekken is voor mijn gevoel aan vervanging toe.