Deze persoon was van mening dat als je hard traint met je paard om zijn ontspannins'punt' te vinden. En dat je vervolgend niet lukt (deze persoon benadrukte overigens wel dat je eerst flink moest oefenen om hier zeker van te zijn) Dat je dan moest werken met 'dwingen'.
Dus je paard met bijzet rijden voor een lange tijd zodat zijn houding (nagevelijk op de 'juiste' manier dus niet te laag of te hoog of te diep) een "gewoonte" wordt. (Lange tijd verstaat de persoon onder zeker 3 - 4 maanden~regelmatige training) Na verloop van deze maanden kun je de bijzet eraf halen en kijken hoe je paard dan loopt. Dit zou overigens ook goed zijn voor zijn/haar balans
. Ik vond en vind het nog steeds een beetje een onwaarschijnlijk verhaal. Mij lijkt het namelijk dat je paard dan hoe 'juist' nagevelijk hij ook wordt gedwongen deze de verkeerde spieren gebruikt en dan hij zodra de bijzet er weer af is weer zijn onnagevelijkheid begint te tonen. En dat zelfs tijdens het gebruik van deze methode onenigheid kan ontstaan tussen jou en je paard doordat deze in een ongemakkelijke positie wordt 'gedwongen'.
Dus bij deze vraag ik jullie om jullie mening hierover.

Maar, vooral op handelsstallen, draait het voornamelijk om geld. Een paard wat op hoog niveau loopt (en het maakt niet uit hoe die daar gekomen is) brengt toch meer op. Mijn paard ergens in training zetten zou ook echt niet over één nacht ijs gaan. Tja, en ook da's (niet allemaal over één kam scheren, ken ook heel goede da's) zijn geen heilige bonen
blijkt wel weer.
Je kunt hem wel met de bijzet lager instellen en zo lekker over zijn rug voorwaarts/ neerwaarts uit laten draven. Overigens zijn er ook paarden die dit uit zijn eigen al doen (lekker strekken en toch van achter bezig blijven) en aangezien ik de situatie niet heb gezien kan ik er niet helemaal over oordelen. Daarbij iedereen zijn eigen, dus als jij dat goed vind voor je paard gewoon doen!! Daar houd ik me altijd liever buiten als mij niet om commentaar wordt gevraagd, maar dit wou ik toch even kwijt.